• Badabing

    Varför kärring och gubbnamn på dagens barn?

    Jag kan inte förstå att det blivit poppis med tant och gubbnamn på barn.
    Tage, Folke, Signe, Greta, Rune...usch.
    Snart börjar väl dubbelnamnen komma igen.
    Rose-Marie, Kurt-Arne, Sol-Britt osv.

  • Svar på tråden Varför kärring och gubbnamn på dagens barn?
  • Agent 355
    monkeyfresh skrev 2011-02-17 15:49:47 följande:
    Varför inte bara ACCEPTERA att alla har olika smak??

    Eller det vore kanske bäst om alla bara fick välja namnen från topp-10 listan här på F-L, så slipper vi gubb/tant/wt/klimakterie/flumm/rock/hippie/och de icke svenska namnen,  för tänk vad jobbigt det blir om ett barn har ett  lite annorlunda namn.  

    Jag vill lära mina barn att vara öppna och inte döma andra, speciellt inte efter deras namn...........
    Gött med lite sunt tänkande!
  • Laura03

    Så om Vanessa har franska föräldrar och bor i Frankrike så är det OK. Om Vanessa har franska föräldrar och bor i Sverige är det OK. Men har stackars Vanessa helsvenska föräldrar är det helt plötsligt WT. liksom när vi kommer utomlands med Märta, Knut, Gösta och Kerstin så ses det väldigt konstigt men eftersom det är svenska namn på svenska barn så är det OK.

  • Agent 355
    Laura03 skrev 2011-02-18 21:56:22 följande:
    Så om Vanessa har franska föräldrar och bor i Frankrike så är det OK. Om Vanessa har franska föräldrar och bor i Sverige är det OK. Men har stackars Vanessa helsvenska föräldrar är det helt plötsligt WT. liksom när vi kommer utomlands med Märta, Knut, Gösta och Kerstin så ses det väldigt konstigt men eftersom det är svenska namn på svenska barn så är det OK.
    Ja, och så är det helt ok att säga rakt ut att man tycker och tänker att personen som bär namnet är WT. (Oavsett om man ens fattat begreppets innebörd eller om man har nån kunskap om namn och dess etymologi.)

    "God smak" kräver liksom inte god uppfostran...
  • cey

    En av min pappas barndomskompisar blev väldigt retad för sitt namn när de var små. Han hette Filip. De som retade honom hette Gunnar, Ragnar, Kjell-Åke, Berndt, Göran och Krister. (Vet såklart inte exakt vad de hette men dessa typer av namn).

    Namntrenderna går som sagt i cykler. Jag är övertygad om att det inte dröjer länge innan de nyfödda heter Kjell-Åke och Britt-Marie, Krister och Margareta.

    Sen tycker jag personligen att alla nykomna ofta felstavade moderniteter som Cevin och Nova-Lee är fruktansvärda. Men uppenbarligen finns det ju folk som gillar dem.

  • PennyD
    Lingonflickan skrev 2011-02-17 07:59:19 följande:
    Du menar Apple, Tuesday, delstatsnamn osv? Varför haka på en dålig trend bara för att andra gör det?
    De namn jag syftade på är t.ex. sådana du nämnde, men generellt namn som inte har sitt ursprung inom landets egna gränser och historia. Min iaktagelse var att det ofta förhåller sig antingen eller, antingen bakåt i tiden och inom landet, eller frammåt och utom landet. 

    M.a.o en konservativ resp liberal trend.

    (Att göra något bara för att andra gör det, ser jag ingen nytta med. )
  • Rikard

    Eftersom de flesta är gubbar och gummor mycket längre än de är små barn så är det väl ännu knasigare när folk ger sina telningar riktigt barnsliga namn. 

  • AndreaBD
    Laura03 skrev 2011-02-18 21:56:22 följande:

    Så om Vanessa har franska föräldrar och bor i Frankrike så är det OK. Om Vanessa har franska föräldrar och bor i Sverige är det OK. Men har stackars Vanessa helsvenska föräldrar är det helt plötsligt WT. liksom när vi kommer utomlands med Märta, Knut, Gösta och Kerstin så ses det väldigt konstigt men eftersom det är svenska namn på svenska barn så är det OK.


    Tyvärr, Vanessa är inte franskt. Vad jag vet är det engelskt, men jag dubbelkollade. Författaren Jonathan Swift (irländare) hittade på namnet, sägs det.
  • Kvinna1989

    Jag tycker Liv och Livia är det också, som är en stor trend! Men kan ju bero på att jag tänker på en äldre dam från min barndom .

  • Hyllemor

    Säkert har någon skrivit det tidigare men det brukar sägas att namntrender går i cykler om 80 år. Vill man ändra den trenden, så kan man välja ett annat namn, vilket jag nog tycker att majoriteten idag faktiskt gör, om jag kollar på hur barnen på förskolan där jag arbetar heter. De senaste åren har de flesta barnen hetat Vincent, Elliot eller Lukas; eller för den delen helt fantasifulla namn eller namn influerade - eller från - andra kulturer.

  • Hyllemor

    Säkert har någon skrivit det tidigare men det brukar sägas att namntrender går i cykler om 80 år. Vill man ändra den trenden, så kan man välja ett annat namn, vilket jag nog tycker att majoriteten idag faktiskt gör, om jag kollar på hur barnen på förskolan där jag arbetar heter. De senaste åren har de flesta barnen hetat Vincent, Elliot eller Lukas; eller för den delen helt fantasifulla namn eller namn influerade - eller från - andra kulturer.

  • TjejenIngenting

    Jag har inga barn och kommer inte skaffa men har alltid tyckt att alla dom där namnen är fina. Har också funderar på när dubbelnamnen gör comeback :) I övrigt stör jag mig inte på namn eller namnval. Uppskattar bredd och variation!

Svar på tråden Varför kärring och gubbnamn på dagens barn?