• Erese

Hur använder ni barnböckerna? Högläsning? Rollspel? Nattsaga?

Jag undrar lite hur det ser ut hos olika familjer ang. barnböcker.

Ex. Läser ni enbart högt för era barn och då efter böcker ni valt, eller väljer era barn böcker själva?
    Läser ni olika böcker varje dag eller en och samma under en längre period? Läser ni med inlevelse? Låter ni barnen få ta plats i bokstunderna? Hur ofta läser ni böcker? Vilka böcker blir det? Har ni även rollspel efter att läst en bok? Hur märker ni att era barn påverkas av böckerna? Brukar ni kombinera film och bok t.ex. Pippi, Snövit, Emil, Charlie & Lola osv.?

Har ni märkt av att ert/era barn påverkats negativt/positivt av en speciell bok eller flera?

Snälla skriv och berätta hur just eran familj använder banrböcker, kanske jag glömt någon fråga, Upplys mig!
    Jag är snart examinerad lärare och finner det intressant att ta reda på hur familjers läsvanor ser ut.

• Svar på tråden Hur använder ni barnböckerna? Högläsning? Rollspel? Nattsaga?
  • HKM

Min son är bara ett år men jag tycker din fråga var spännande. Jag började läsa för min son när han var ett par månader. Hade köpt Alfons Åberg samt Barbro Lindgrens Benny.  Dessa funkade för de hade en del repliker så jag kunde ändra rösten och på så sätt fånga sonens intresse . Vi har en underbar bild på när hans pappa läser ajabaja Alfons för vår då sex månader gamla son. Hans ögon lyser av lycka! Idag älskar han att lyssna på saga - särkilt de som hängt med länge (lagom med text och repliker funkar) Jag förställer fortfarande rösten och leker att jag är de olika figurerna, det blir liksom roligare för mig med. Vi läser varje dag flera gånger. Tycker det är ett skönt sätt att umgås på. Har jag hängt tvätt typ eller varit vuxen för länge så kompenserar jag detta med att läsa några böcker. Pekböcker är ju såklart roligt nu också.

• Alle

Vi har två barn - 3 och 5 år och vi läser för dem nästan varje kväll - ibland så väljer de bort sagan för något annat men det är inte ofta. 
    Barnen väljer själva och lyckas ofta enas om en bok. VEM-serien är väldigt poppis

Självklart (för mig) så läser vi med inlevelse och låter barnen delta.  

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • canmamma

Vi läser för barnen varje dag och alltid godnattsaga. Oftast väljer barnen en bok var och jag eller pappan väljer en. HUR vi läser varierar väldigt beroende på vilket utvecklingstadium de befinner sig i. För att ge dig en ögonblicksbild så ser våra kvällar ut så här just nu:  min femåring har nyligen knäckt läskoden och därför brukar han få läsa lite först. Antingen läser han en småbarnsbok för tvååringen eller så läser han ett par meningar eller en sida ur en hans (kaptel)bok. Sedan läser jag högt. Jag läser med inlevelse, men det är inte rollspel och teater som när pappan ibland läser. Lillebror, som är två år, har fantastiskt tålamod att lyssna på sagor för stora barn, men är mycket mer "med" i mer ålderanpassade böcker (typ Var är Pricken eller Knacka på!). Han kommer med kommentarer och inlägg till båda sorter, men hans reflexioner är mer relaterade till historierna i det senare fallet. 

Böckernas innehåll återkommer ofta i deras lekar och teckningar under dagen.

Valet av böcker blir de som vi föräldrar köper och de som killarna får i present samt de vi lånar på biblioteket (killarna får givetvis välja ut böcker själv och vi hjälper dem också att hitta böcker som vi tror att de har särskilt intresse av). Jag har sorterat bort böcker som jag inte vill läsa mer eller som har visat sig vara för läskiga och vi censurerar ibland vid högläsning för at undvika mardrömmar.

Båda barnen tittar själva i böcker dagligen.  

• Psyke

Min ettåring väljer själv en bok som vi tittar i någon gång under dagen. Han har inte tålamod att sitta länge och lyssna än. Favoriterna är bilderböcker med djur och makens datortidningar. Han vill inte heller sitta med när jag läser för treåringen men håller sig i närheten och man märker att han lyssnar. Han tycker om att sitta själv och bläddra i böcker, storasysterns eller mina, aldrig småbarnsböcker.

Treåringen ber mig att läsa någon gång på dagen (dock inte varje dag) och då kommer hon med en bok eller frågar efter en viss saga. Då sitter hon i mitt knä och jag läser medan hon kommenterar, vänder blad och berättar vad sok kommer att hända strax. Sedan läser vi för treåringen varje kväll när lillebror har somnat. Då blir det oftast flera böcker. Hon får ta fram ett par böcker själv så tar jag ett par som jag (eller pappa) vill läsa. Hon får välja i vilken ordning vi läser medan vi sitter i läshörnan och kramas. Vi har inte rollspel men pratar gärna både under läsningen och efter. Vi pratar mycket om varför någon gör på ett visst sätt, speciellt i äldre sagor. I några fall har treåringen varit rädd pga böckerna men det har alltid hjälpt att inte dra ut på problemet utan prata om det. Då har hon alltid kommit på en lösning på sin rädsla själv. Hon hittar på egna sagor där hon blandar element ur det vi har läst eller hittar på en annan slut på densamma (tex rödluvan ger en bulle till vargen och de blir bästa vänner). 
  • Mamma till tre kottar

1. Läser ni enbart högt för era barn och då efter böcker ni valt, eller väljer era barn böcker själva?

Både ock, ibland väljer de ibland väljer jag, ibland får de välja mellan ett fåtal jag valt.

2. Läser ni olika böcker varje dag eller en och samma under en längre period?

olika, jag gillar inte att läsa samma dag efter dag, men efter någon dag får de återkomma.

3. Läser ni med inlevelse?

Absolut!

4. Låter ni barnen få ta plats i bokstunderna?

Låter och låter, de TAR plats

5. Hur ofta läser ni böcker?

Varierar med ålder på barnen och vardagsstressen.

6. Vilka böcker blir det?

Vi har väldigt många böcker; jag har läst allt från "Max nalle" till "Alice i Underlandet". Inga Astrid Lindgren dock för jag tycker de är tråkiga att läsa högt. Läser även barnböcker på andra språk. På biblioteket brukar vi läsa barnböcker med punktskrift också (för de gillar att känna bilderna där).

7. Har ni även rollspel efter att läst en bok?

Nej, det har vi aldrig gjort. Däremot älskar lillasyster "sagapåsarna": http://handarbete.appelklyftig.com/#post20 där hon illustrerar sagan under läsandet. Ibland så tecknar jag även till berättelsen.

8. Hur märker ni att era barn påverkas av böckerna?

De är alla 4 bokintresserade och läsintresserade.

9. Brukar ni kombinera film och bok t.ex. Pippi, Snövit, Emil, Charlie & Lola osv.?

Väldigt lite.

• Erese

Vad kul att läsa era inlägg, det är så lika men ändå så olika.

Våran tös är egentligen inte helt såld på böcker vilket jag tycker är trist, men jag försöker hela tiden. Hon var läänge mer intresserad av att utforska ´materialet av böcke samt vad man kunde göra med dem. Nu idag tycker hon det är kul att titta på bilderna vare sig det är ur pekböcker eller bilder med mer detaljrikedom.

Däremot har vi "som många andra" infört sago läsning på kvällen och detta tycker jag är lite intressant. Hon väljer en bok som hon känner sig lite sugen på, sedan får jag eller min man välja en egen bok som vi ska läsa högt för henne. Därefter byter vi böcker och hon somnar med boken, lite som en snutte.
    Hon älskar även böcker som man får integrera mer med bilderna, sagan osv. som ex "Knacka på" eller "Pop up böcker" mm.

Hon är tyvär inte intresserad av att läsa böcker på dagarna, men ibland kan jag få till en lässtund på ett par min. Vi har en vä'ldigt aktiv tjej som gärna vill hålla igång och har svårt med att koncentrera sig i längre perioder. Hon kan däremot sitta och rita, klippa, måla, forma med lera mm. i långa stunder, men jag tror detta beror mycket på att hennes händer är aktiva.

Det här med syskon hade jag inte tänkt på, kan förstå att det blir lite knepigt. Men det verkar funka ändå.

Med att barn är deltagande i sagostunden menar jag ex. läser DU som vuxen texten non stop utan paus för lite samtal och bild tittande? Störs du av att ditt/era barn konstant avbryter läsandet pågrund av att den/de vill dela med sig av någom upptäckt? Eller är det mer "Go with the flow" som är er inställning?

• RosaNapp

Jag läser för barnen dagligen. Hinner jag inte med nattsagan så lyssnar dom på cd-saga. 2 st då.
    Läser under dagen också så böcker läses ändå.

Äldsta, som lägger sig sist, väljer saga själv. Väljer också lyssna-saga själv (blir alltid en sån efter sagoläsning).
    Tvåan och trean lägger sig samtidigt och då väljer dom läsa-saga varannan kväll och lyssna-saga varannan kväll. Dvs om tvåan en kväll väljer läsa-sagan så väljer trean lyssna-sagan.

De kvällar dom lägger sig samtidigt så väljer jag båda sagorna för att det inte ska bli bråk. Då brukar jag variera och tänka på vad alla barnen gillar och försöka få med det.

När jag läser på dagarna så pratar vi om vad som händer, dom pekar, frågar, kommenterar och det tar en evighet att komma igenom . Vissa böcker fastnar på så sätt att dom går och funderar och frågar om saker i efterhand. Vissa böcker tar jag som exempel och passar på att lära dom vissa saker (såsom Vem är borta?, Vem är arg?). Då diskuterar vi hur man gör när man är arg eller vad man ska tänka på när man kommer bort i affärer exempelvis.

Kommer det upp något i en saga jag inte håller med om (att en mamma smiskar ett barn exempelvis) så säger jag något om det och så kan vi prata vidare därifrån.

Men nattsagan vill jag kunna få läsa utan några större avbrott. Jag har 4 barn som ska läggas på kvällen och jag har inte helt enkelt inte tid att sitta hur länge som helst då. Det blir inte roligt, varken för dom eller mig. Så den sagan läses från pärm till pärm.

• Erese
    RosaNapp skrev 2011-02-21 11:01:31 följande:
    Men nattsagan vill jag kunna få läsa utan några större avbrott. Jag har 4 barn som ska läggas på kvällen och jag har inte helt enkelt inte tid att sitta hur länge som helst då. Det blir inte roligt, varken för dom eller mig. Så den sagan läses från pärm till pärm.
    Ha ha ha..kan förstå det. men du väger ju upp det med läsningen på dagarna

Men nattsagan är egentligen mer till för att få barnen att komma ner i varv och slappna av samt få en lugn och mysig stund tillsammans med sina föräldrar.
  • RosaNapp
    Erese skrev 2011-02-21 11:14:08 följande:
    Ha ha ha..kan förstå det. men du väger ju upp det med läsningen på dagarna

Men nattsagan är egentligen mer till för att få barnen att komma ner i varv och slappna av samt få en lugn och mysig stund tillsammans med sina föräldrar.
    Ja, det är ju viktigt att dom får reflektera också. På så sätt utvecklas ju fantasin och dom lär sig uttrycka sina funderingar bla.

Och precis, nattsagan är ju mer som avkoppling, en lugn stund i läggningsrutinen
  • Erese
    RosaNapp skrev 2011-02-21 11:25:58 följande:
    Ja, det är ju viktigt att dom får reflektera också. På så sätt utvecklas ju fantasin och dom lär sig uttrycka sina funderingar bla.

Och precis, nattsagan är ju mer som avkoppling, en lugn stund i läggningsrutinen
    Inte bara det, bar känslan av att bli hörd och förståd är jätte viktigt för deras utvecklande både språk och självförtroende samt den sociala förmågan.
  • Erese

För er som är intresserade skulle jag varmt rekomendera Aidan Chambers, Böcker inom oss. en bra bok som tar upp ämnet om högläsning och boksamtal mm.

Svar på tråden Hur använder ni barnböckerna? Högläsning? Rollspel? Nattsaga?