• Erese

Hur använder ni barnböckerna? Högläsning? Rollspel? Nattsaga?

Jag undrar lite hur det ser ut hos olika familjer ang. barnböcker.

Ex. Läser ni enbart högt för era barn och då efter böcker ni valt, eller väljer era barn böcker själva?
    Läser ni olika böcker varje dag eller en och samma under en längre period? Läser ni med inlevelse? Låter ni barnen få ta plats i bokstunderna? Hur ofta läser ni böcker? Vilka böcker blir det? Har ni även rollspel efter att läst en bok? Hur märker ni att era barn påverkas av böckerna? Brukar ni kombinera film och bok t.ex. Pippi, Snövit, Emil, Charlie & Lola osv.?

Har ni märkt av att ert/era barn påverkats negativt/positivt av en speciell bok eller flera?

Snälla skriv och berätta hur just eran familj använder banrböcker, kanske jag glömt någon fråga, Upplys mig!
    Jag är snart examinerad lärare och finner det intressant att ta reda på hur familjers läsvanor ser ut.

• Svar på tråden Hur använder ni barnböckerna? Högläsning? Rollspel? Nattsaga?
  • HKM

Min son är bara ett år men jag tycker din fråga var spännande. Jag började läsa för min son när han var ett par månader. Hade köpt Alfons Åberg samt Barbro Lindgrens Benny.  Dessa funkade för de hade en del repliker så jag kunde ändra rösten och på så sätt fånga sonens intresse . Vi har en underbar bild på när hans pappa läser ajabaja Alfons för vår då sex månader gamla son. Hans ögon lyser av lycka! Idag älskar han att lyssna på saga - särkilt de som hängt med länge (lagom med text och repliker funkar) Jag förställer fortfarande rösten och leker att jag är de olika figurerna, det blir liksom roligare för mig med. Vi läser varje dag flera gånger. Tycker det är ett skönt sätt att umgås på. Har jag hängt tvätt typ eller varit vuxen för länge så kompenserar jag detta med att läsa några böcker. Pekböcker är ju såklart roligt nu också.

• Alle