• Alexandra0102

Böcker för barn som inte är mångkulturella?

Hej
    Jag undrar om nån kan tipsa om böcker som inte är så utpräglat politiskt korrekt?
    Dvs jag vill ha böcker om t.ex asagudarna, svensk historia, europeisk historia och så vidare.
    Jag vill absolut inte läsa om t.ex Melvin-viktigast i världen, kenta och barbisarna, genusböcker osv.....
    Tips någon?

• Svar på tråden Böcker för barn som inte är mångkulturella?
  • Emberstorm
    "Asatron är vår och alla andra hatar den och oss, för de är dumma och inte svenska nog. Det är vi eller dom, kämpa ungar! Det handlar om blodsarv! Människovärde är larvigt. Eller så är det helt enkelt så att bara "riktiga svenskar" är människor."
    Det är väl en liten sammanfattning av hur man kan uppfattas när man påstår att böcker om asagudarna, svensk historia och europeisk historia skulle anses som politiskt inkorrekt i dagens samhälle. Och att i nästa andetag tala gott om "negern sambo" gör kanske att folk vill veta lite mer om syftet innan de ger boktips till någon som potentiellt hjärntvättar sina barn.
  • Mandi74
    snöflingan84 skrev 2011-02-23 00:38:03 följande:
    Hon försökte maskera sin fråga men när det kom fram var syftet var egentligen, så började andra ifrågasätta och komma med mot argument och då kunde hon inte motivera sitt val, hon kanske själv började tvivla på vad som var rimligt och inte, så hon valde hon att fly fältet istället.  
    Men varför ska man behöva förklara syftet med en tråd överhuvudtaget? Fattar inte det där riktigt..
    Vill du alltid ha sista ordet, talar du snart med dig själv
  • Flickmamma
    Mandi74 skrev 2011-02-23 14:21:27 följande:
    Men varför ska man behöva förklara syftet med en tråd överhuvudtaget? Fattar inte det där riktigt..
    syftet behöver man väl inte förklara däremot var vi några som vi veta om TS vile ha tips på böcker som inte var mångkulturella eller om hon ville ha böcker till barn som inte är mångkulturella och det är en viiiid skillnad.
  • Mandi74
    Flickmamma skrev 2011-02-23 15:07:31 följande:
    syftet behöver man väl inte förklara däremot var vi några som vi veta om TS vile ha tips på böcker som inte var mångkulturella eller om hon ville ha böcker till barn som inte är mångkulturella och det är en viiiid skillnad.
    Och sen ska det ifrågasättas varför och en massa onödiga kommentarer skrivas. Jag fattar inte varför det är acceptabelt att kasta skit på vissa och inte andra. Finns nog ingen som kan förklara varför heller på ett vettigt sätt.
    Vill du alltid ha sista ordet, talar du snart med dig själv
  • Lady Sylvanas
    Alexandra0102 skrev 2011-02-19 12:56:22 följande:
    Hej
    Jag undrar om nån kan tipsa om böcker som inte är så utpräglat politiskt korrekt?
    Dvs jag vill ha böcker om t.ex asagudarna, svensk historia, europeisk historia och så vidare.
    Jag vill absolut inte läsa om t.ex Melvin-viktigast i världen, kenta och barbisarna, genusböcker osv.....
    Tips någon?
    Nu kanske det redan är svarat på, och då får gärna någon berätta. Men vad för europeisk historia är du ute efter? Europa är ganska stort, och det har skett mycket här under åren. Vill du enbart ha nordisk historia under vikingatiden, eller spansk historia när det låg under muslimskt styre?
  • TheReLe

Citat fornskandinavisk religion, Britt-Mari Näsström:
    Man bör ... I detta sammanhang erinra sig att de människor som levde under vikingatiden och omfattade den förkristna religionen inte själva kände någon nationalism, helt enkelt därför att det inte fanns nationer eller ens tankar i den riktningen. Rasism existerade inte, trots att man under sina färder mötte både blåmän (svarta) och skrälingar (indianer), och den främlingsskräck som människor känner idag var rent av ett brott under denna tid. Man skulle visa gästfrihet mot främlingar, och girighet och snålhet bestraffades förr eller senare, ibland av gudarna själva.
    Ett annat brott eller underlåtelsesynd var att sitta hemma och inte resa ut i världen. Då blev man "hemsk", vilket inte betyder detsamma som idag utan "dum" i betydelsen inskränkt. "

Det är aldrig fel att läsa lite.

• Yamit
    Mandi74 skrev 2011-02-23 15:24:59 följande:
    Och sen ska det ifrågasättas varför och en massa onödiga kommentarer skrivas. Jag fattar inte varför det är acceptabelt att kasta skit på vissa och inte andra. Finns nog ingen som kan förklara varför heller på ett vettigt sätt.

Tycker ocksa det ar onodigt att älta TS bakomliggande motiv och politiska asikter. Sakliga fragor som „raknar du grekisk mytologi som europeisk historia?“ och darefter ge ett tips om en barnbok som handlar om grekisk mytologi, ar ju relevanta, men inte att ifragasatta varfor hon vill lara sina barn just detta (rasistisk, haller till pa nordisk.nu osv.). Sjalv ar jag judinna och bor i Israel och delar foljdaktligen inte TS asikter, men trodde naivt att jag skulle kunna fa tips pa bra barnbocker som t ex handlar om „Tor och Oden“, Vikingarna, Gustav Vasa osv. i denna traden, for att ha lite spannande historier att beratta for barnen „om landet mamma foddes i“. Grekisk mytologi ar ju ocksa spannande (och aven allmanbildande) att beratta for barnen om. Minns en julkalender som handlade om just det (Stjärnhuset, med Sif Ruud och Johannes Brost). Kanske kunde vara nagot for TS (dock ingen bok, men i filmform). Historier om Alexander den Store (Makedonien) ar ju ocksa interessant, men kanske inte finns i barnboksform? Peter den Store (Ryssland, men det ar ju ett av vara grannlander)?

Tanker att det kan finnas gamla folksagor hos t ex. Samerna, men de kanske inte ar nedskrivna (eller kanske bara finns pa samiska)? Det ar ju ocksa nordiskt/historiskt/mytologiskt.

Finns det inte nan „barnbibel“ eller berattelser ur bibeln skrivna for barn? Alltsa historier om Abraham, Moses, David & Goliat osv. Ansgar kom val till skandinavien med kristendomen redan under 800-talet sa kristendomen raknas val ocksa som gamla svenska traditioner (om det ar det man ar ute efter)?

Sjalv har jag sparat en massa bocker fran min egen barndom. Tror de var fran nagon bokklubb. Dar finns bocker om bl a Lilla Hiawata (indian), Bror Kanin, Robin Hood, Pinocchio, Mowgli, Micke & Molle, Lady & Lufsen, Ludde, Nalle Puh, Dumbo, Alladin, Sinbad, Aristocats, Snovit osv.  Klassiska barnbocker (handlar dock inte om historia, om det var det du var ute efter, men de ar utan genustänk och inte skrivna for att vara politiskt korrekta).

• TheReLe

De böckerna har jag också hemma; de är från disneys bokklubb de jag har..

• lilla fru L

Ja, det är då sannerligen uppenbart att Sverige är då inget fritt land. Inte ens en fråga som den som TS ställde fick stå för det den just var. Finns det några icke mångkulturella böcker? Hur svårt kan det vara att hålla sig till den? Nu har hon eller han antagligen försvunnit för att ha råkat vanhedra den kultur som lyder idag. Men förhoppningsvis finns det en hel drös därute som har tröttnat på alla dessa "snälla - "alla har lika värde" - böcker

Barnen  både få utvecklas med sunt förnuft. För övrigt är Astrid Lindgren väldigt bra, alla hennes böcker och filmer. Hon skrev dessa sagor när det ännu inte var tabu att få tycka och tänka som man vill i detta i land.   

Länge leve Astrid Lindgrens sagor! Hurra!!! och tänka sig att de finns på alla världens språk dessutom!
    Samt vill jag tipsa om asaberättelserna i boken "I sierskans spådom" (för de lite äldre barnen)

• lilla fru L
    Hej
    Tips någon?
    - Väl mött!
  • Plutteli
    lilla fru L skrev 2011-03-25 02:28:02 följande:
    Ja, det är då sannerligen uppenbart att Sverige är då inget fritt land. Inte ens en fråga som den som TS ställde fick stå för det den just var. Finns det några icke mångkulturella böcker? Hur svårt kan det vara att hålla sig till den? Nu har hon eller han antagligen försvunnit för att ha råkat vanhedra den kultur som lyder idag. Men förhoppningsvis finns det en hel drös därute som har tröttnat på alla dessa "snälla - "alla har lika värde" - böcker

Barnen  både få utvecklas med sunt förnuft. För övrigt är Astrid Lindgren väldigt bra, alla hennes böcker och filmer. Hon skrev dessa sagor när det ännu inte var tabu att få tycka och tänka som man vill i detta i land.   

Länge leve Astrid Lindgrens sagor! Hurra!!! och tänka sig att de finns på alla världens språk dessutom!
    Samt vill jag tipsa om asaberättelserna i boken "I sierskans spådom" (för de lite äldre barnen)
    Astrids böcker passar inte för TS då de dels innehåller genus (tänk tex på Pippi som är stark, bor själv osv.) och dels visst innehåller mångkultur.

Gör om gör rätt som man brukar säga...
  • Mamma till tre kottar

Hej
    Tips någon?

Absolut Alexandra. I många böcker är flickor flickiga och pojkar pojkiga. Två exempel ur min boksamling.
    Födelsedagen av Jan Lööf (pojken hämtar en drake som prinsessan kan ge till kungen) och Vem ska trösta knyttet? av Tove Jansson (lilla rädda knyttet måste bli modig för att rädda skruttet som är en flicka)

Böcker med historiskt innehåll har jag inte här, men på vårt bibliotek finns de mycket, inte bland bilderböckerna utan bland fakta-böcker eller bland kapitelböcker för barn och "börja läsa böcker". Jag brukar ofta berätta asa-sagor muntligt. Vi har också en CD med inlästa asasagor - väldigt bra, även om jag inte hittar den just nu så jag kan inte ge dig en titel.

Kanske skulle ni gilla berättelserna om Täljetokar och klassiska sagor?
    Jätten och ekorren finns t.ex. i en vacker bildboksverison.

• Mamma till tre kottar

Jag glömde självklarheten Barbapapa - där är flickorna väldigt flickiga och pojkarna väldigt pojkiga!
    Och kanske du skulle gilla "Resor jag aldrig gjort av Syborg Stenstump" skriven av Anna Höglund.

Nu väljer jag nog att skriva mer i "motsatstråden" eftersom jag är på jakt efter fler böcker av mångkulturell karaktär  www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57430701.html 

• Emilia75

Men om trådskaparen inte vill ha mångkulturella böcker så går det ju inte med Mowgli eller Barbapappa eller Mumintrollet eller Snövit heller... Mowgli utspelar sig ju inte i Sverige och han har ju ett väldigt icketypiskt svenskt utseende och Barbapappa är ju inte heller svensk... Likaså svarthåriga Snövit och Mumintrollet som är från Finland...!
    HERREGUD!!! Jag hoppas verkligen att personen som skapade denna tråd skämtar, detta var bland det sjukaste jag hört - "Vill inte ha mångkulturella barnböcker"!!!? Utan endast böcker där flickor är typiskt flickiga och pojkar typiskt pojkiga och från Sverige med blont hår?!!! Är det så???
    Varför dessa skygglappar?? Vad är du rädd för??
    Jag hoppas det är ett skämt, för din egen skull TS! Verkligen! Annars borde du kanske läsa din tråd igen och ta en ordentlig funderare!

• 2barnsfar01

Orkade inte läsa hela tråden eftersom den är fylld med massa med PK smörja men kan ju tipsa om Asterix & Obelix och eventuellt lite Tintin.

• Mrs Moneybags
    2barnsfar01 skrev 2013-09-16 12:51:11 följande:
    Orkade inte läsa hela tråden eftersom den är fylld med massa med PK smörja men kan ju tipsa om Asterix & Obelix och eventuellt lite Tintin.
    Tyvärr är de böckerna inte svenska, så de passar inte TS.

• Marlean
    TheReLe skrev 2011-02-24 09:44:57 följande:
    Citat fornskandinavisk religion, Britt-Mari Näsström:
    Man bör ... I detta sammanhang erinra sig att de människor som levde under vikingatiden och omfattade den förkristna religionen inte själva kände någon nationalism, helt enkelt därför att det inte fanns nationer eller ens tankar i den riktningen. Rasism existerade inte, trots att man under sina färder mötte både blåmän (svarta) och skrälingar (indianer), och den främlingsskräck som människor känner idag var rent av ett brott under denna tid. Man skulle visa gästfrihet mot främlingar, och girighet och snålhet bestraffades förr eller senare, ibland av gudarna själva.
    Ett annat brott eller underlåtelsesynd var att sitta hemma och inte resa ut i världen. Då blev man "hemsk", vilket inte betyder detsamma som idag utan "dum" i betydelsen inskränkt. "

Det är aldrig fel att läsa lite.
  • Gathehielm

Jag brukar berätta asasagor för ungarna när de ska sova. Det var så jag själv fick lära mig om dem, och det är därifrån mitt intresse för fornnordisk historia har väckts.

Svar på tråden Böcker för barn som inte är mångkulturella?