Mandi74 skrev 2011-02-23 15:24:59 följande:
Och sen ska det ifrågasättas varför och en massa onödiga kommentarer skrivas. Jag fattar inte varför det är acceptabelt att kasta skit på vissa och inte andra. Finns nog ingen som kan förklara varför heller på ett vettigt sätt.
Tycker ocksa det ar onodigt att älta TS bakomliggande motiv och politiska asikter. Sakliga fragor som „raknar du grekisk mytologi som europeisk historia?“ och darefter ge ett tips om en barnbok som handlar om grekisk mytologi, ar ju relevanta, men inte att ifragasatta varfor hon vill lara sina barn just detta (rasistisk, haller till pa nordisk.nu osv.). Sjalv ar jag judinna och bor i Israel och delar foljdaktligen inte TS asikter, men trodde naivt att jag skulle kunna fa tips pa bra barnbocker som t ex handlar om „Tor och Oden“, Vikingarna, Gustav Vasa osv. i denna traden, for att ha lite spannande historier att beratta for barnen „om landet mamma foddes i“. Grekisk mytologi ar ju ocksa spannande (och aven allmanbildande) att beratta for barnen om. Minns en julkalender som handlade om just det (Stjärnhuset, med Sif Ruud och Johannes Brost). Kanske kunde vara nagot for TS (dock ingen bok, men i filmform). Historier om Alexander den Store (Makedonien) ar ju ocksa interessant, men kanske inte finns i barnboksform? Peter den Store (Ryssland, men det ar ju ett av vara grannlander)?
Tanker att det kan finnas gamla folksagor hos t ex. Samerna, men de kanske inte ar nedskrivna (eller kanske bara finns pa samiska)? Det ar ju ocksa nordiskt/historiskt/mytologiskt.
Finns det inte nan „barnbibel“ eller berattelser ur bibeln skrivna for barn? Alltsa historier om Abraham, Moses, David & Goliat osv. Ansgar kom val till skandinavien med kristendomen redan under 800-talet sa kristendomen raknas val ocksa som gamla svenska traditioner (om det ar det man ar ute efter)?
Sjalv har jag sparat en massa bocker fran min egen barndom. Tror de var fran nagon bokklubb. Dar finns bocker om bl a Lilla Hiawata (indian), Bror Kanin, Robin Hood, Pinocchio, Mowgli, Micke & Molle, Lady & Lufsen, Ludde, Nalle Puh, Dumbo, Alladin, Sinbad, Aristocats, Snovit osv. Klassiska barnbocker (handlar dock inte om historia, om det var det du var ute efter, men de ar utan genustänk och inte skrivna for att vara politiskt korrekta).