• laraa

    Lamnat kanin utan mat!? HJALP!

    HEJ!
    Nu vet jag inte vad jag ska gora. Vara grannar som ar bortresta har lamnat sin kanin, i sin bur, ensam.
    Jag vet inte om det ar nagon som checkar honom men hans bur ar hur smutsig som helstt och all avforing och kiss ar under honom. Jag tycker sa himla synd om honom/henne...sjalv har jag ingen erfarenhet alls nar det galler kaniner men jag kan se att den ar hungrig. Jag gav den tva morotter och ett par salladsblad igar natt och i morse hade han atit upp ALLT! vatten har jag ocksa gett den i en tallrik. Ar det farligt att ge den morotter och sallad? och hur mycket ska jag ge? Nu imorse sag jag en kasse med solrosfron och majs och massa annat brevid kaninen...ar det hans mat? vad ater kaniner? Och vad bor jag gora? tycker sa synd om den! Min man har skickat sms till agarna men de har inte svarat.

    Hur mycket mat ska jag ge och hur ofta och om det nu ar nagon som kommer forbi och ger den mat...ar det farligt att jag ger den dubbla omgangar? Vad hade ni gjort/??? HJALPPP

  • Svar på tråden Lamnat kanin utan mat!? HJALP!
  • dezibel

    Om du är orolig att kaninen inte dricker ordentligt så ge den en morot per dygn för den innehåller mycket vätska och går utmärkt att knapra på även om den är fryst

  • Bevabus
    dezibel skrev 2011-02-26 20:38:18 följande:
    Om du är orolig att kaninen inte dricker ordentligt så ge den en morot per dygn för den innehåller mycket vätska och går utmärkt att knapra på även om den är fryst
    Fast hur mycket menar du med en morotbit? För mycket av det är inte bra för kaniners magar. I så fall skulle jag ge en liten skiva med morot. Men så länge TS inte misstänker vattenbrist så bör hon inte ge morot alls, utan bara hö och vatten.
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • dezibel

    Jag fick rådet av veterinären att när det är minusgrader och vattenflaskan fryser så ska man se till att kaninen har morötter i buren som vätskekälla och även när dom är dåliga på att dricka.

  • laraa
    elinvv skrev 2011-02-26 19:53:37 följande:

    laraa, vilka fina människor det finns <3  (du)


    Haha tack vaa gulligt :) :)

    Och tack alla som hjalpt mig! Tack vare er vet jag hur man tar hand om en kanin :)
    Min man funderar pa att kopa en till mig nu hahaha men neej min son racker!! :)
  • Popov

    Om inte annat så kan ni ju alltid ta hand om grannens kanin


    I can't lie to you about your chances, but... you have my sympathies
  • iaseia

    Tycker absolut inte ni ska ge kaninen mat. Ni vet ju ingenting om den om de kommer någon och tittar till den.
    att ge den morötter och grönsaker är absolut ingen bra ide, då kaniner som får för mycket av detta kan få diarre. Spec om den inte är van. finns de som ger sina kaniner enbart hö under sommarhalvåret.
    Ja de kan vara farligt om den får dubbla omgångar.
    Ser ni att kaninen inte har någon mat, vad har den för bur, har den någon bolåda eller liknande, kan den ha mat där inne, har den hö där inne ?
    ser ni att den säkert inte har någon mat  eller vatten alls så kontakta djurskyddet, ni har absolut ingen rätt att gå över på er grannes tomt och ge kaninen mat.
     

  • Loveeeliiie

    Va väldigt försiktig med vad du ger kaninen, då din man har numret till grannarna så har väl ni lite kontakt med dom iaf? Fråga dom på skarpen nästa gång vem som tar hand om kaninen och påpeka att ni varit oroliga för den, ev så kommer dom sköta det bättre nästa gång.

    Jag hade en kanin när jag var liten, vi hade henne nästan alltid ute i buren på sommaren, hon hade en riktig personlighet
    hon käkade nästan bara på morgonen och kvällen, därför gav vi henne alltid mat då, vi flyttade buren hela tiden så hon alltid hade färskt gräs under sig och hon hade alltid minst en färsk pinne, mitt på dagen hade hon då bara vatten, pinne och gräset under sig (vi var bara borta kanske nån timme, hon hade alltid lite skugga!)
    Men våra grannar tyckte tydligen att hon svalt.. så dom gav henne gräs..från deras gräsklippare! fullt med bensin och olja!
    och ofta när dom gjorde så, så stängde dom inte buren ordentligt så min kanin smet ut och nästan blev påkörd flera gånger, vi bodde precis brevid en stor väg dessutom, livsfarligt för min lilla gosegris! sen skällde min mamma ut dom som gjorde det (dom hade själva inga djur eller bara katter) så dom slutade, men vi fick hänga på ett hänglås på buren till slut och våra hundar fick vakta henne ^^

    Så snacka med dina grannar om kaninen eller som sagt kontakta djurskyddet.

  • Amber1975

    Nu är ju den här tråden från februari så ägarna är nog tillbaka nu

  • laraa
    Loveeeliiie skrev 2011-03-21 01:54:07 följande:
    Haha jo såg det efter jag postade ^^
    hehe jo dem ar tillbaka och kaninen mar bra ;)
  • Bevabus
    laraa skrev 2011-03-21 09:15:43 följande:
    hehe jo dem ar tillbaka och kaninen mar bra ;)
    och vad var deras ursäkt till att lämna kaninen ensam? jag hade fortfarande anmält dem till djurskyddet eller djurpolisen om ni har någon.
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
Svar på tråden Lamnat kanin utan mat!? HJALP!