• Skehamn2012

Tar du hänsyn till allergiska personer i ALLA situationer?

Du använder inte parfym, deodorant eller starkt luktande medel.
    Du skippar jordnötterna på biokvällen
    Du byter om och duschar innan du tar bussen hem från stallet
    Du tar aldrig ut din hund/katt utanför huset. Det kan ju finnas allergiker där...osv osv osv...

Det är ÄKTA hänsyn

Tar du hänsyn till allergiker?

Jag använder parfym. Jag äter gärna jordnötter och min hund är ute varje dag. Nej jag tar nog inte så stor hänsyn. Dock anser jag själv att jag försöker tänka på allergikerna då och då men svårt att helt anpassa sig efter dom.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tar du hänsyn till allergiska personer i ALLA situationer?
  • Themis

Ja, jag är allergiker själv och tar hänsyn till andra allergiker så långt jag begriper, såväl ute i samhället som i mitt hem.

• Lena

Majsan: åker du längst bak i vagnen när du har hästkläder på?

• IsDimma

Har parfym i väldigt måttliga mängder, inget som märks om man inte kommer nära. Men det handlar mer om mig än andra.
    Gosade gärna med familjens hund för att sen sätta mig på bussen till skolan.
    Äter ofta jordnötter på offentliga platser, fast jag har en extremt allergisk tremänning och vet vad det innebär. Våra familjer delar sommarstuga och där är det strikt förbjudet och det följer jag, även om jag helt glömde bort att det är jordnötter i snickers en gång men tack och lov så var det någon annan som hannpåpeka det innan jag öppnade den.
    Använder parfymerat sköjmedel eftersom han jag bor med tycker det luktar rent, själv hade jag svårt med det i början - nu tycker jag att det luktar han även om mina kläder så nu är det okej.

• Majsan70
    Lena skrev 2011-02-26 21:45:27 följande:
    Majsan: åker du längst bak i vagnen när du har hästkläder på?
    Ja vi brukar gå på bak faktiskt...så har vi ju alltid hunden med oss oxå.
  • Majsan70

Hmm...funderar på hur trångt det blivit på bussar o vagnar om alla rökare skulle åka bak?

• Lena

Majsan: vi kan sätta pälsdjuren bak, rökarna i mitten och allergikerna i fram

• tideloo

Nej inte fullt ut,har parfym men tänker på att inte använda för mycket! Jag har hund som måste få vistas ute,jag tar med hunden på tåg/buss men är på hänvisad plats!däremot hoppar jag över nötter på bio/teater å såna platser! Hänsyn absolut,men man kan ju inte ta hänsyn till alla människor hela tiden!

• lövet2

Nej, men jag gör så gott jag kan. Har aldrig parfym, tänker på vad jag använder för ingredienser i fikabrödet, försökte hålla undan katthåret medan vi hade katt (och se till att ungarna inte hade håriga kläder i skolan), inget starkt luktande sköljmedel i kläderna osv.

• Majsan70
    Lena skrev 2011-02-26 21:53:15 följande:
    Majsan: vi kan sätta pälsdjuren bak, rökarna i mitten och allergikerna i fram
    Haha...o vart hamnar då JAG? Som tål pälsdjur men får svåra och akuta astmaanfall av parfym och rökare?
    På taket?
  • Greta Mullberg

Jag tar nog hänsyn till allergiker i den mån jag kan. Skulle aldrig få för mig att sitta med en jordnötspåse eller snickers på bussen eller biosalongen, använder aldrig parfym på jobbet eller om jag ska åka kommunalt och då jag har haft katt så har jag alltid duschat och tejpat kläderna (så gott jag kunnat) innan jag åkt till jobbet eller för att träffa någon som jag vet är allergisk eller överkänslig mot pälsdjur.

Att gå på promenad med sitt husdjur är väl knappast något allergiker tar så stor skada av så att alla djur måste hållas inomhus, det tror jag ingen pälsallergiker skulle begära. Det är ju skillnad om man som allergiker sitter på ett mindre café och det kommer in en hund. Då har man ju inget annat val än att lämna cafét men skulle man t.ex. möta en hund på gatan så är det ju bara att inte gå så nära eller vid extrem allergi, gå över till andra sidan.

-Looks like you've been missing a lot of work lately. -I wouldn't say I've been *missing* it, Bob.
  • Bling1975

Är man väldigt allergisk så är det svårt att vistas på offentliga platser där man kommer nära andra människor under en lite längre stund. Jag undviker oftast kollektivtrafik då folk verkar älska att bada i parfym och ha skitiga hästkläder på sig. Men jag har aldrig upplevt att det är ett problem att gå utomhus på stan, det blir så kort exponering när en hund eller parfymperson går förbi att det går bra ändå. Där är rökarna värst för deras äckliga moln flyger alltid på dem som är känsligast eller så står de och häckar utanför dörrarna så man måste gå igenom molnen för att komma in eller ut.

Jag försöker att tänka på allergiker eftersom jag själv är känslig, men det blir nog mer grundligt i deras eller mitt hem än rent allmänt som att de kan finnas utomhus när jag är på promenad.

Stitch längtar efter Lilo
  • lykantrophona

Jag är själv allergiker, så jag använder sunda förnuftet.

- Använder inte starka parfymer.
    - Om jag av någon anledning luktar starkt sätter jag mig längre bak i bussen.
    - Äter helst inte jordnötter på bussar osv.
    - Frågar om folks kost vid festinbjudningar etc.

Att ta ut sin hund eller katt brukar gå bra. Utomhus brukar saker och ting vädras på ett helt annat sätt än i t ex en buss eller i ett hus. Så självklart kan man rasta sin hund. Men om man ska ta med sin hund till en fest inomhus, så bör man nog fråga om någon har allergier.

• Polly S

men seriöst, har nån någonsin hört att man inte ska få gå ut med hunden av hänsyn till allergiker?

• Jennie med ie

Tar hänsyn till? Ja.
    Undviker 100% av samtliga risker för att inte utsätta nån för nåt de är allergiska mot 100% av tiden? Nej.

Jag klappar t ex mitt husdjur innan jag går hemifrån och jag använder deodorant/antiperspirant. Däremot använder jag inte starka parfymer (mycket för min egen skull förvisso) och tar inte med mig nötter hem till folk om jag inte vet att de inte är allergiska o s v.

• Thaleya

Jaa förutom att mina katter är utekatter. Så de är ute när de vill, men de stör inte andra eller hoppar upp i famn på folk de inte känner.

Tar hänsyn gör jag alltid.

• Här och nu

Tar hänsyn om jag vet att nån är allergisk. Folk kan ju va allergiska mot allt, så då skulle man inte kunna göra nåt alls annars.

Svar på tråden Tar du hänsyn till allergiska personer i ALLA situationer?