Ramborg skrev 2011-05-03 10:11:41 följande:
Vilken tröstande tråd!
Jag är rädd för själva förlossningen men kanske ännu mer rädd för att spricka. Har hört om dem som spricker så att de får svårt att hålla sig både med urin och avföring. Det är min stora skräck. Hur ont det ska göra efteråt och hur man inte blir som förut.
Skönt att läsa den här tråden, den ska jag spara!
Jag fick ju en liten bristning som ovan och jag var verkligen livrädd för att spricka och att man inte skulle bli som förr efter förlossningen.
Jag kan säga att jag hade svårt att hålla "igen" när jag skulle på toa de allra första dagarna för knipmusklerna fungerade inte riktigt då. Men det gick rätt fort att få tillbaka dem

Övade med knipövningar (gör fortfarande) varje dag, i början ska man ligga ner och knipa för musklerna har blivit så pass belastade så man ska vara snäll mot dem men sen så

3 veckor efter förlossningen hade jag sex för första gången igen och min sambo sa att det var nästan exakt som innan, nu 11 veckor efter är jag precis som innan om inte tajtare så försök att slappna av
Kan tillägga att jag kände inte det minsta av när jag sprack under förlossningen, jag var så inne i att krysta och få ut våran son!
Jag skrev i mitt förlossningsbrev att jag ville ha varma handdukar och att BM skulle använda sig av pirenalskydd vilket dem gjorde, så otroligt duktiga! Så ett tips är att skriva det om du är rädd för att spricka

All lycka!