Yes! Profylaxgruppen! De har ju nätbaserad kurs oxå.
Och jag vill rekommendera Gudrun Abascals "Att möta förlossningssmärtan", den är heeeelt suverän och ger massor av handfasta tips.
Sen är förlossningssmärtan så olik allt annat du varit med om, för det är en positiv smärta. den talar om att allt är SOM DET SKA istället för att något är på tok (som vanlig smärta).
Och sen tre råd:
1) Knark is the shit när det kommer till förlossningar! Har du ont och vill ha smärtlindring så be om det! Du får inga pluspoäng för att föda utan mediciner.
2) Tänk inte "Jag måste hålla ut så länge som möjligt innan jag tar nästa smärtlindring, för om jag inte klarar det här, hur ska jag då klara det sen?". Det är helt fel för smärta föder rädsla, som föder smärta, som föder rädsla, som... Man hamnar i en ond spiral där man inte äter o inte vilar och då orkar man ingenting, allt gör bara ont.
Ta istället den smärtlindring du vill ha när du börjar känna "Tja, nu skulle det verkligen kännas gött med lite x", då behåller du kraften, du orkar äta, du kan slappna av o vila mellan värkarna.
3) För ca 75-80% tar EDA bort smärtan helt. Det är underbart! Då soooover man gott! Vaknar o är utvilad när det är dags att krysta.
För ca 15-20% tar den delvis bort smärtan. Tja, lite är bättre än inget.
För ca 5% funkar det inte alls. Se till att ha en plan för hur du ska ta dig tillbaka på banan om du skulle råka vara en av dessa. Ett tips är att inte be om EDA när du är helt slut o det verkligen är ditt sista hopp, för då har du inte ork att ta nya tag om den inte funkar (eller du av någon anledning skulle bli förvägrad EDA).