• Lovey

Hur mycket pengar spenderar du på din(a) katt(er) i månaden?

Hur många katter har du?

Vad äter de för mat?

Hur ofta köper du ny mat och vad kostar den?

Vilken kattsand?

Hur ofta köper du ny kattsand och vad kostar den?

Försäkring? Pris? 

• Svar på tråden Hur mycket pengar spenderar du på din(a) katt(er) i månaden?
  • dagdrivarn
    emelillen skrev 2011-03-09 11:31:04 följande:
    vi har innekatter, och de är inte ute och kan hamna i slagsmål, fastna nånstans, bryta benen osv... så därför har inte vi någon försäkring. vi hade på dom innan, men betalade ganska mycket i försäkring då det är renrasiga katter, så vi kom fram till att det då är bättre att betala summan vid ev behandling/operation OM det skulle behövas.
    rent generellt är det väl faktiskt så att innekatter är just raskatter, och lever inte alls lika länge som utekatter (då de oftare är bondkatter)... raskatter är ju framavlade och lever inte alls lika länge som en bondkatt...
    Nej men snälla, tror du missuppfattat något helt!

1. Veterinärvårdsförsäkringen är definitivt inte dyrare för innekatter/raskatter än för huskatter jag har vänner som har både och och de betalar exakt samma. Det är om man vill ha tilläggsförsäkringar som Livförsäkring, Avelsförsäkring, Tandförsäkring osv som det blir aningen dyrare men bara aningen.
    2. Flertalet raser har ju bara tagits tillvara från redan naturligt existerande raser, en del från naturliga mutationer hos ja just precis huskatter! Så att raskatter inte skulle leva lika länge är en ren och skär myt som bör och skall slås hål på fort som attan då det inte gynnar varken ras eller huskatt att folk går omkring och tror det.
    3. Inget som sades iof men det går att läsa lite mellanraderna att raskatter skulle vara sjukare än huskatter, inte sant alls. En raskatt är mer genomtestad och vi VET mer om vad som finns och inte finns bakom, bara för att vi inte vet vad som finns innebär inte att det inte finns där. Det är lite som att stoppa huvudet i sanden som strutsen och tro att det vi inte ser finns inte! HCM som är en gräslig sjukdom finns i mycket högre grad hos huskatten än hos t ex Maine coon som ju är den ras som är mest känd för att testa för den och som därför anses ha HCM som "rasbunden" sjukdom, något som inte kunde vara mer tokigt!

Sist men viktigast!
    En innekatt kan verkligen skada sig, de kan dratta ner från hyllor, dörrar, garderober, slinta på hala parkettgolv, bränna sig på levande ljus, äta giftiga växter, bränna sig på plattor, få i sig sytrådar, presentsnören, bita i elkablar, fastna i persienn-snören, äta plast, krypa in i skrymslen, få saker över sig mm mm mm.
    Livet är långt ifrån riskfritt även för en innekatt.
  • Majsan70
    dagdrivarn skrev 2011-03-11 22:17:15 följande:
    Nej men snälla, tror du missuppfattat något helt!

1. Veterinärvårdsförsäkringen är definitivt inte dyrare för innekatter/raskatter än för huskatter jag har vänner som har både och och de betalar exakt samma. Det är om man vill ha tilläggsförsäkringar som Livförsäkring, Avelsförsäkring, Tandförsäkring osv som det blir aningen dyrare men bara aningen.
    2. Flertalet raser har ju bara tagits tillvara från redan naturligt existerande raser, en del från naturliga mutationer hos ja just precis huskatter! Så att raskatter inte skulle leva lika länge är en ren och skär myt som bör och skall slås hål på fort som attan då det inte gynnar varken ras eller huskatt att folk går omkring och tror det.
    3. Inget som sades iof men det går att läsa lite mellanraderna att raskatter skulle vara sjukare än huskatter, inte sant alls. En raskatt är mer genomtestad och vi VET mer om vad som finns och inte finns bakom, bara för att vi inte vet vad som finns innebär inte att det inte finns där. Det är lite som att stoppa huvudet i sanden som strutsen och tro att det vi inte ser finns inte! HCM som är en gräslig sjukdom finns i mycket högre grad hos huskatten än hos t ex Maine coon som ju är den ras som är mest känd för att testa för den och som därför anses ha HCM som "rasbunden" sjukdom, något som inte kunde vara mer tokigt!

Sist men viktigast!
    En innekatt kan verkligen skada sig, de kan dratta ner från hyllor, dörrar, garderober, slinta på hala parkettgolv, bränna sig på levande ljus, äta giftiga växter, bränna sig på plattor, få i sig sytrådar, presentsnören, bita i elkablar, fastna i persienn-snören, äta plast, krypa in i skrymslen, få saker över sig mm mm mm.
    Livet är långt ifrån riskfritt även för en innekatt.
    Jag kan bara hålla med dig i allt du skriver. Och skriver under på hur stor kostnaden kan bli för en sjuk innekatt gör jag med. En av mina honor har jag fått operera TVÅ ggr på kort tid och hade jag inte haft försäkring hade jag fått punga ut med nästan 30000 kronor. Varför? Jo, hon ÅT nappar till vällingflaskor......och ja hon är innekatt, så att komma o säga att innekatter inte blir sjuka eller skadar sig...ja det stämmer inte.

Min kompis ena kattunge på 7 veckor tuggade i sig....en tröja..eller delar av den vilket resulterade i garn i mage o tarm vilket i sin tur resulterade i operation på denna lilla varelse vilket resulterade i DÖDEN!
    Som tur är så var kattungarna individförsäkrade från ca 5 veckors ålder och hon fick hjälp med både veterinärkostnader samt livförsäkring.
  • MammaTillDomFinaste
    Hur många katter har du?
    1 sibirisk katt pojke, kastrerad.

Vad äter de för mat?
    Mjau torrfoder, och lite olika blötfoder ibland, portionsförpackningar. Men ska byta till bonzita när jag kommit till en affär som säljer. (bor på landet)

Hur ofta köper du ny mat och vad kostar den?
    Oj.... Varannan månad? ca 60kr? vet faktiskt inte, inte kollat på prislappen, bara innehållet...

Vilken kattsand?
    Eldningspellets som vi köper billigt från företag, han gör hellst ute så vi skaffade detta för att ha en låda inne för säkerhetsskull, använt lådan kanske 5 gånger i vinter...? i somaras gjorde han inget på 5 månader i lådan... trots att han var innekatt tills i maj då han flyttade hit!!

Hur ofta köper du ny kattsand och vad kostar den?
    hmm. Vi kan väl säga 1 gång per år, 100kr bara för att få en siffra.

Försäkring? Pris? 
    Agria, ca 180kr månaden.

fasta kostnader runt 250kr/månaden. Sen är han kastrerad och vaccineras varannat år, var iväg i december med han. Inte behövt vetrinärvprd än. 
    ♥ Kineserna Nova & Buddha, katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • MammaTillDomFinaste

jag ser att flera har agria, men betalar bara 60-100kr månaden? hur har ni lyckats med det? Han har basförsäkring och livförsäkring. Kanske tandförsäkring? Kommer inte ihåg just nu, haha, har ju 3 hundar försäkrade också, så jag kommer aldrig riktigt ihåg vad dom är försäkrade mot, kollade just i papperen å hittade bara uppgifter på hundarnas. 

• MammaTillDomFinaste
    och nemo01: du har aldrig funderat på ditt sätt att kommunicera? att hoppa på och direkt skrika djurplågare, du dödar din katt och du kan inte älska din katt, för det är ungefär så du gör, får ingen att lyssna. de ända sdom händer är att folk blir förbannad å skiter totalt i vad du säger. kanske skulle försöka vara lite trevlig och dela med dej av din kunskap på ett trevligt sätt? då kanske du fåpr fler att lyssna? pch fråga varför dom gör på ett visst sätt, inte bara "varför dödar du din katt" ungefär. då skulle du nog vinna lite mer, få folk att lyssna lite mer, med den attityd du hoppade in i denna tråd, och som jag sett dej gjort i andra trådar, så får du bara folk förbannad, å då blir dom tvära och vägrar lyssna. Ett tips bara.
  • LunaLunatic
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-03-12 18:46:36 följande:
    jag ser att flera har agria, men betalar bara 60-100kr månaden? hur har ni lyckats med det? Han har basförsäkring och livförsäkring. Kanske tandförsäkring? Kommer inte ihåg just nu, haha, har ju 3 hundar försäkrade också, så jag kommer aldrig riktigt ihåg vad dom är försäkrade mot, kollade just i papperen å hittade bara uppgifter på hundarnas. 
    Jag betalar 230 kr för mina tre per månad. Har då totalt 50% rabatt, därav det låga priset.
  • MammaTillDomFinaste
    LunaLunatic skrev 2011-03-14 17:34:09 följande:
    Jag betalar 230 kr för mina tre per månad. Har då totalt 50% rabatt, därav det låga priset.
    jag har 3 hundar ockdå hos agria, så jag har lite ängd rabatt också. tycker ändå många verkar ha billigare n mej! haha. å katten har aldirg använt sin försäkring, så de är inte därför. men men.
  • ForReal

Hur många katter har du? 2 st.

Vad äter de för mat? Royal Canin

Hur ofta köper du ny mat och vad kostar den? Köper stora säckar (kan det vara 8kg?) för runt 500kr, räcker ca 2 månader för båda.

Vilken kattsand? EverClean.

Hur ofta köper du ny kattsand och vad kostar den? Räcker någon månad. Ca 150kr för båda.

Försäkring? Pris? Agria Veterinärvård Plus (kan den ha bytt namn?) Ca 80kr/katt, alltså totalt 160kr. 
  • Mantrasina

En kattfröken på nio år.

Hon äter Pure Naturals Sterilised Senior Turkey. (Hög kötthalt, inget spannmål.), men som en extra liten treat ibland kompletterar jag med mjau portionspåse eller tetra. Ingen fisk. Köper en ny tioliterssäck kanske var 6e månad för 760 kr (hon äter en dryg dl per dag bara).

Kattsanden jag använder är Kattys kompakta, och den går väl på 70 kronor för 8 liter om jag inte missminner mig. Går en sån var tredje vecka, ungefär.

Har henne försäkrad i Folksam (med resten av mina försäkringar) för ca 80 kronor per månad, tror jag det ligger på. 

Sen blir det ju lite småsaker, godis, leksaker, etc. 
    Totalt borde det landa på ungefär 300 per månad.

• 120512

Jag har två katter en huskatt och en orental på 3 & 4 år gamla. 
    Mat ger jag orijen 779kr max beroende smak jag tar och en 6,8kg säck räcker 2 månader.  Ger 80% kött foder spannmålsfritt som ändå inte e bra för missen.
    Sand köper jag inte ofta då ever clean räcker väldigt länge knappt 400kr var tredje månad då den e väldigt dryg. 
    sen får de en månadsprenumeration 299 per månad
    godis ca 100 kr i månaden 
    försäkring 317kr i månaden hos if
    o var tredje månad förnnyar jag nya filter på 89 kr för deras fontän.

• 120512
    120512 skrev 2016-11-18 13:43:43 följande:

Jag har två katter en huskatt och en orental på 3 & 4 år gamla. 
    Mat ger jag orijen 779kr max beroende smak jag tar och en 6,8kg säck räcker 2 månader.  Ger 80% kött foder spannmålsfritt som ändå inte e bra för missen.
    Sand köper jag inte ofta då ever clean räcker väldigt länge knappt 400kr var tredje månad då den e väldigt dryg. 
    sen får de en månadsprenumeration 299 per månad
    godis ca 100 kr i månaden 
    försäkring 317kr i månaden hos if
    o var tredje månad förnnyar jag nya filter på 89 kr för deras fontän.

vaccinerar dem två gånger om året 850kr (425 kr per katt ena på våren den andre på hösten)
  • Håkan på Öland

Jag har 5 katter.

Foder torrfoder COSHIDA som jag köper på LIDL i 2 kg påsar samt 6 påsar per kartong dvs 12 kg per kartong. Mina katter äter nog 12 kg i månaden.

Foder blötfoder på burk ICA KATTMAN på 400 grams burkar. Katterna får 1 - 2 burkar per dag dvs ca 45 stycken 400 grams burkar i månaden.

Inga försäkringar.

Har katterna mestadels som inomhuskatter vintertid fast du går ut- och in som de själv önskar. Så länge det är plusgrader ute är de väl ute 4 - 5 timmar per dygn. Men när tempen sjunker under 5 minusgrader vill/får de inte vara ute mer än någon timma i taget.
    Vår-, sommar- och höst är de utomhus större delen av dygnet.

Dock äter de, dricker och sover inomhus året runt.

Bor på landet kanske jag ska tillägga. Inga vägar eller bilar på flera km avstånd. Största hotet är havsörnar. Rävar är väldigt sällsynta.

Behöver väl knappast tillägga att alla katterna självfallet är kastrerade, vaccinerade och ID-märkta.

Btw, det är 1 kille och 4 tjejer.

Min kompletta datoranläggning som jag slumpar bort: acer-dator-till-salu.eu.pn
Svar på tråden Hur mycket pengar spenderar du på din(a) katt(er) i månaden?