• Tattyn

    Höstbebisar i Umeå 2011

    Finns det fler i Umeåtrakten som väntar barn under hösten 2011 och som vill snacka lite om magar och förväntningar?

    Jag väntar barn nr 2 i oktober, vi har sen tidigare en dotter född i mars 2010.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 11:54
    BF lista:

    Martinam 29/9
    Zauzz början av okt
    BFokt2011 2/10
    Förtjust 12/10
    Tattyn 13/10
    Caroline34 7/11
    kossilalli 16/11

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-15 13:36
    BF lista:

    Martinam 29/9
    Zauzz början av okt
    BFokt2011 2/10
    Förtjust 12/10
    Tattyn 13/10
    Caroline34 7/11
    kossilalli 21/11

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-23 20:50
    BF lista:

    Martinam 29/9
    Zauzz början av okt
    BFokt2011 2/10
    Förtjust 12/10
    Tattyn 13/10
    Caroline34 7/11
    kossilalli 21/11
    idapida 11 9/11

  • Svar på tråden Höstbebisar i Umeå 2011
  • BFokt2011

    Grattis kossilalli till er lilla dotter! hoppas allt gick bra med förlossningen!
     

  • Tattyn

    Vi var på 6-veckors besiktning idag (läkarundersökning) och  allt var perfekt enl läkaren, hon har gått upp 330 gr och växt 2 cm på 2 veckor och väger nu 4580gr och är 56 cm. Tyvärr är hon förkyld, smittad av storasyster. Passade på att fråga på BVC hur försiktig man ska vara med småttisarna när de är förkylda, vi har hållt Eleonora inne och borta från folk, men jag håller på att bli tossig av att inte ha varit ute på 1½ vecka, men så länge hon ligger i vagnen och inte har närkontakt med andra (dvs att de pillar på henne) så är det ok att vistas bland massa folk.

  • BFokt2011

    Halloj!
    Hoppas Eleonora har blivit frisk nu! Förkylningar är det sista småbebisar ska behöva utstå! Va bra att allt såg bra ut på eran koll på BVC! Jag tycker alltid det är skönt att få bekräftat att bebisen mår bra, växer och utvecklas!

    För oss har det börjar stabilisera sig ganska mycket och Ella är mer regelbunden nu, äter var tredje timma (var fjärde ungefär på natten), sover mellan amningarna på natten och hon är glad för det mesta! Det enda som fortfarande inte är favorit är att sitta i bilstolen eller ligga i vagnen, men vi försöker vänja henne vid det.....

    Hur går det själv kossilalli? 

  • Tattyn

    Hon är tyvärr fortfarande förkyld, det verkar vara en seg variant. Eleonora, som aldrig brukar somna före 01 sover redan, dessutom har hon sovit mycket tidigare ikväll. Jag vet inte om jag vågar hoppas på att hon sover för natten eller om det är en powernap och hon strax kommer att vakna för att sen vara vaken till 05.

  • kossilalli

    Selma sover mest under dagarna och vaken på nätterna, så jag är mest trött Obestämd Kan inte vila så mkt jag vill under dagtid heller då jag har Engla hemma och måste hämta och lämna sonen på skolan osv.

    Eftersom hon är en riktig famnengirl och vill helst sova i famnen under dagarna så är jag på jakt efter en bra sele eller sjal, vet dock inte vad som är smidigast för mig att använda.

    Ska in nu i veckan och väga och mäta liten Selma, spännande att få se hur hon växer.

    Vad tråkigt med alla dessa förkylningar, väntar bara på att Melwin ska ta med sig något från skolan som smittar oss alla.        

  • Tattyn

    Jag köpte en bärsjal på tradera just för att Eleonora helst ska sova i famnen på mig dagtid. En mysak trikåsjal för bara 195:-. och den verkar toppen, mjuk och gosig, enkel att knyta och Eleonora somnade på 2 röda, fast det funkar bara om hon inte redan är förbannad, då blir hon bara argare i sjalen.

    I natt vägrade hon sova alls, hon somnade inte förrän 06 i morse, det är dagar som den här som jag är tacksam över att maken är arbetslös och tar hand om Inara och får iväg henne till dagis så att jag får sova när Eleonora väl sover. Men trött är jag ändå, kan ju inte sova precis hela dan liksom.

    Det är alltid kul att se hur de växer, Eleonora var 56 cm och vägde 4580gr sist, så hon växer som ogräs
    Det är kul att jämföra lite mellan tjejerna med, när Inara var runt den längden som Eleonora har nu var hon tyngre tex, och vi har alltid tyckt att hon var såå liten, men hon var iofs en månad äldre när hon låg runt 56 cm än vad Eleonora är.

  • BFokt2011

    Hej!
    Tattyn! Krya på er! Det är tufft när är sjuka och inte sover, hoppas hon blir frisk och vänder på dygnet snart!

    Hoppas Selma också börja sova mer på nätterna så småningom. Det är otroligt hur mycket man orkar när man just fått barn. Jag kan se tillbaka på de första två månaderna nu och upplever att det var enormt jobbigt i början men smärtsam amning, bebisskrik och vaknätter. Tur att det blir bättre och bättre och som min barnmorska sa så brukar det bli bättre med både sömn och skrikandet mellan två och tre månader....

    Jag tycker att det tagit längre tid än väntat att få in rutiner med Ella, hon är två månader nu och äntligen börjar det stabilisera sig lite. Hon vill också helst sitta i famnen så baby björnen har varit en räddning, jag använder den mest hela tiden! Ryggen börjar dock ta lite stryk.... Jag tror jag ska försöka börja lägga henne i spjälsängen iallafall första sovpasset på natten (hon har sovit brevid mig hittills på en amningskudde och på min arm). Jag har velat ha henne nära för att hålla koll på henne samt kunna amma lätt men det känns som en kortsiktig lösning eftersom jag inte ligger lika skönt i sängen som vanligt och ryggen får inte vila lika bra.....

    Men jag tycker att vi gör det bra hörni! 
    Kram  

  • Tattyn

    Eleonora totalvägrar att sova nån annanstans än jämte mig nattetid, det är ju smidigt att amma när hon är så nära, men det vore skönt om hon kunde tänka sig att sova i sitt babynest eller till och med spjälsängen. Det ändras förhoppningsvis längre fram.

    Sitter här med en sovande Eleonora på bröstet, hoppas hon kan sova bra i natt med, men jag tycker att det verkar som att bebisar som sover bra på dan sover bra på natten med, sover de lite på dan sover de dåligt på natten, vet inte om det stämmer eller om det bara är inbillning dock *S*

  • kossilalli

    Sitter med Selma på bröstet, varit uppe x antal timmar redan. Ingen ide att ligga och försöka få sova när man märker att det är kört, man blir tröttare av att försöka än att stiga upp och tänka " tidig morgon från klockan halv fem" ....

    Är mysaken från tradera bra? Det blir inte varmt? Införskaffar mig nog en trikåsjal och en sele ( Manduca) så jag kan ha både hemma och ute på smidigt. Manduca har babyinlägg inbyggt, Ergon måste man köpa extra till.   

  • Tattyn

    Jag tycker mysaken är lätt att knyta och Eleonora verkar gilla att sitta i den. Nu har jag inte använt den mer än korta stunder i taget, men jag upplever inte att varken jag eller Eleonora blir särskilt varma.

  • BFokt2011

    God Jul och Gott nytt år alla på tråden!
    Första julen för våra små bebisar, så mysigt!
    Kanske ses vi på ÖF efter jullovet!

     

  • kossilalli

    Hej, köpte en Mysak till Selma och mig, och den är super. Hon sover i den timtals om dagarna, faktiskt riktigt mysigt. Sedan vet jag väl inte hur länge man kan ha den i jämförelse med andra sjalar innan den känns svajig. Kanske en vävd tåls att tänkas på.

    Hur är det med er? Växer era små vackra krabater?  

  • Tattyn

    Jag borde använda mysaken mer, Ellie somnar oftast väldigt fort i den och det är ju aldrig fel. Kommer nog att få använda den en del i veckan nu, Ellie ska döpas på lördag så jag måste baka och det är inte alltid Ellie går med på att sitta för sig själv, även om det brukar funka att hon sitter i babysittern så länge nån gör nåt framför henne.

Svar på tråden Höstbebisar i Umeå 2011