sextiotalist skrev 2011-04-12 16:00:51 följande:
Det där har jag hört i ungefär 30 år, redan då ansåg man att man lämnade varandra för snabbt och för lätt. Jag vet inte många som separerat eller gjort slut tyckt det varit lätt.
Nej, jag tror inte man lämnar varandra lättare nu än förr, men om man ser skillnaden så dröjer det längre när man blir mer stadgade.
Så förr, så kanske man var en etablerad familj vid 25, idag är många fortfarande singel och prövar sig fram och visst, har man inte lång tid bakom sig, så är det lättare att göra slut.
Men om man jämför med i vilken fas man är i livet, så tror jag det inte är någon större skillnad nu och om man ser 20 år tillbaka i tiden.
Men jämför man med mina föräldrars generation (födda på 30-talet) så skiljer det sig nog en del. Då var det svårare att lämna, speciellt för kvinnorna, då det inte var så vanligt att en kvinna hade egen försörjning.
Ja jag tror du tänker lite kortsiktigt, det är väl under en längre tidsperiod man faktiskt sett denna ökning och det sträcker sig längre än ynka 30 år.
Funderade lite på detta och hittade lite statistik:
www.scb.se/Pages/TableAndChart____279901.aspx
Där ser man att ökningen sedan 30-talet är markant, men även sen 70-talet har det ju fortsatt att bara öka och öka.
Men under de senaste åren, sen 2006, verkar det plana ut. Så egentligen kan man ju säga att det är en gammal diskussion och det kanske faktiskt är så att det sakta men säkert börjar ske förändringen i samhället osv som gör att fler istället försöker hålla ihop. Tex tror jag man har börjat komma tillbaka till tanken om att hålla ihop för barnens skull (för att många föräldrar idag själva är skilsmässobarn kanske) för att man sett att det inte
är bättre för barn att föräldrarna separerar (åtminstone känner vi så).
Men samtidigt vet jag många i min omgivning som separerat redan under barnets första år och man blir alltid lika chockad för det känns som att det kommer som en blixt från klar himmel och det känns verkligen inte som att man övervägt beslutet när man separerar med en tex 4-månaders eller 8-månaders bebis... känns som världens impulsgrej! Då ska också sägas att de har varit i olika åldrar och "faser" i livet, ett av paren har varit unga, runt 20, ett har varit närmare 40 (men då hade de iofs äldre barn och kändes inte lika impulsartat) och sen några därimellan.