• AllraFörstaGången

Gör man inte slut för lätt/fort nu mera?

Sedan jag och min man fick barn för 3år sedan och fick även en till dotter för 1,5år sedan. Så har vi bråkat mycket till och från. Ser en efter en av vänner och bekanta som lämnar varandra och ska ha delad vårdnad. Jag undrar, tycker inte ni att man lämnar varandra för lätt nu för tiden? Att man inte kämpar för sitt förhållande? Självklart är det inte bra för ett barn att ha bråkande föräldrar som bråkar hela tiden. Men om man har barn tillsammans tycker jag, som har skillda föräldrar att man ska iaf försöka lösa problemen och hitta tillbaka till varandra inte bara en gång  utan flera gånger. Jag tror att många gånger kan man rädda ett förhållande men man ger upp för lätt inte bara på grund av bråk utan för att man tröttnat, eller att man vill gör nått annat med sitt lv o.sv..

• Svar på tråden Gör man inte slut för lätt/fort nu mera?
  • Här och nu
    Esther M skrev 2011-04-11 11:22:22 följande:
    Jag håller med Dr Phil: "children would rather come from a broken home than live in one".

Självförverkligande och individualism är säkert en del av anledningarna till att allt fler skiljer sig. Huruvida de försöker för lite kan bara de själva veta.

Om de inte vill försöka mer, kommer förhållandet knappast att bli bättre heller. De som vill försöka mer söker hjälp; de som inte vill skiljer sig. Vem ska tvinga dem att söka hjälp istället för att gå vidare på varsitt håll?

Jag tror inte på att hålla ihop för barnens skull. Föräldrarna kan vara föräldrar även om de inte bor eller är ihop längre. Kanske till och med bättre föräldrar, eftersom båda parter måste ta fullt ansvar den tid barnen är med dem, och har möjlighet att göra annat när de är ensamma.
    Klokt. Man har mycket mer energi till barnen när man slipper en partner som inte kan agera vuxen. Individualismen lär mest innebära att man det finns bättre livsvillkor att hitta för föräldrar OCH barn, på skilda adresser.
  • Här och nu
    LJF skrev 2011-04-11 09:57:40 följande:

Jag är inte säker på att jag tycker att folk skiljer sig för lätt eftersom det är väldigt svårt att veta vad som pågår bakom andras dörrar. Jag tycker mig däremot att se en tendens att många för lätt och ogenom tänkt skaffar sig "nya" familjer där det slutar i seperation igen och det ska börjas om igen.

Du har en rejäl poäng i det senare.
  • Här och nu
    Jag håller med Dr Phil: "children would rather come from a broken home than live in one".

Självförverkligande och individualism är säkert en del av anledningarna till att allt fler skiljer sig. Huruvida de försöker för lite kan bara de själva veta.

Om de inte vill försöka mer, kommer förhållandet knappast att bli bättre heller. De som vill försöka mer söker hjälp; de som inte vill skiljer sig. Vem ska tvinga dem att söka hjälp istället för att gå vidare på varsitt håll?

Jag tror inte på att hålla ihop för barnens skull. Föräldrarna kan vara föräldrar även om de inte bor eller är ihop längre. Kanske till och med bättre föräldrar, eftersom båda parter måste ta fullt ansvar den tid barnen är med dem, och har möjlighet att göra annat när de är ensamma.
    Klokt! Individualism innebär mest att man vet att ett bättre liv utan dåligt bemötande eller vilja till ansvar, finns i ett eget hem.
  • vittra

Det handlar såklart inte om att tvinga, men som vanligt så har samhället alltid en viss roll och samhället kan påverka väldigt mycket. Om det finns bättre stöd för att söka hjälp istället för att separera så kommer ju troligtvis fler göra det också.
  • vittra
    Här och nu skrev 2011-04-11 11:50:46 följande:
    Klokt! Individualism innebär mest att man vet att ett bättre liv utan dåligt bemötande eller vilja till ansvar, finns i ett eget hem.
    Haha jasså är det individualism för dig? Jösses..
  • Alexi

Apropå det här med småbarnsföräldrar och sex så har DN en artikel idag om just detta, baserad på "undersökningar" från just familjeliv. Tyvärr hittar jag inte artikeln på nätet så jag kan inte länka.

• vittra
    Alexi skrev 2011-04-12 09:40:21 följande:
    Apropå det här med småbarnsföräldrar och sex så har DN en artikel idag om just detta, baserad på "undersökningar" från just familjeliv. Tyvärr hittar jag inte artikeln på nätet så jag kan inte länka.
    Hittade dessa:
    www.dn.se/insidan/insidan-hem/anna-maria-35-jag-kan-inte-forsta-dem-som-bara-lagger-undan-det-sovande-barnet-o
    www.dn.se/insidan/insidan-hem/hur-ska-smabarnsforaldrar-hinna-fa-till-det

Själv skulle jag ju däremot aldrig få för mig att ha sex medan barnen tittar på film!! Eh? Och samtidigt säger samma person att hon inte bara kan lägga undan ett sovande barn och ha sex medan barnet sover? Konstigt i mina ögon. Vi har sex när de sover, inte när de är vakna
  • Alexi
    vittra skrev 2011-04-12 10:56:15 följande:
    Hittade dessa:
    www.dn.se/insidan/insidan-hem/anna-maria-35-j...
    www.dn.se/insidan/insidan-hem/hur-ska-smabarn...

Själv skulle jag ju däremot aldrig få för mig att ha sex medan barnen tittar på film!! Eh? Och samtidigt säger samma person att hon inte bara kan lägga undan ett sovande barn och ha sex medan barnet sover? Konstigt i mina ögon. Vi har sex när de sover, inte när de är vakna
    Nej, skulle heller aldrig ha sex med vakna barn, skulle bara vara tokstressande.
  • Fru U
    Alexi skrev 2011-04-12 11:03:08 följande:
    Nej, skulle heller aldrig ha sex med vakna barn, skulle bara vara tokstressande.
    Beror kanske på hur gamla de är
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Här och nu
    Fru U skrev 2011-04-12 12:36:33 följande:
    Beror kanske på hur gamla de är
    Och VAR de är o om man gör det under täcket, så man fort kan avbryta.
  • sextiotalist

Det där har jag hört i ungefär 30 år, redan då ansåg man att man lämnade varandra för snabbt och för lätt. Jag vet inte många som separerat eller gjort slut tyckt det varit lätt.

Nej, jag tror inte man lämnar varandra lättare nu än förr, men om man ser skillnaden så dröjer det längre när man blir mer stadgade.
    Så förr, så kanske man var en etablerad familj vid 25, idag är många fortfarande singel och prövar sig fram och visst, har man inte lång tid bakom sig, så är det lättare att göra slut.

Men om man jämför med i vilken fas man är i livet, så tror jag det inte är någon större skillnad nu och om man ser 20 år tillbaka i tiden.

Men jämför man med mina föräldrars generation (födda på 30-talet) så skiljer det sig nog en del. Då var det svårare att lämna, speciellt för kvinnorna, då det inte var så vanligt att en kvinna hade egen försörjning.

• vittra
    sextiotalist skrev 2011-04-12 16:00:51 följande:
    Det där har jag hört i ungefär 30 år, redan då ansåg man att man lämnade varandra för snabbt och för lätt. Jag vet inte många som separerat eller gjort slut tyckt det varit lätt.

Nej, jag tror inte man lämnar varandra lättare nu än förr, men om man ser skillnaden så dröjer det längre när man blir mer stadgade.
    Så förr, så kanske man var en etablerad familj vid 25, idag är många fortfarande singel och prövar sig fram och visst, har man inte lång tid bakom sig, så är det lättare att göra slut.

Men om man jämför med i vilken fas man är i livet, så tror jag det inte är någon större skillnad nu och om man ser 20 år tillbaka i tiden.

Men jämför man med mina föräldrars generation (födda på 30-talet) så skiljer det sig nog en del. Då var det svårare att lämna, speciellt för kvinnorna, då det inte var så vanligt att en kvinna hade egen försörjning.
    Ja jag tror du tänker lite kortsiktigt, det är väl under en längre tidsperiod man faktiskt sett denna ökning och det sträcker sig längre än ynka 30 år.

Funderade lite på detta och hittade lite statistik:
    www.scb.se/Pages/TableAndChart____279901.aspx

Där ser man att ökningen sedan 30-talet är markant, men även sen 70-talet har det ju fortsatt att bara öka och öka. Men under de senaste åren, sen 2006, verkar det plana ut. Så egentligen kan man ju säga att det är en gammal diskussion och det kanske faktiskt är så att det sakta men säkert börjar ske förändringen i samhället osv som gör att fler istället försöker hålla ihop. Tex tror jag man har börjat komma tillbaka till tanken om att hålla ihop för barnens skull (för att många föräldrar idag själva är skilsmässobarn kanske) för att man sett att det inte är bättre för barn att föräldrarna separerar (åtminstone känner vi så).

Men samtidigt vet jag många i min omgivning som separerat redan under barnets första år och man blir alltid lika chockad för det känns som att det kommer som en blixt från klar himmel och det känns verkligen inte som att man övervägt beslutet när man separerar med en tex 4-månaders eller 8-månaders bebis... känns som världens impulsgrej! Då ska också sägas att de har varit i olika åldrar och "faser" i livet, ett av paren har varit unga, runt 20, ett har varit närmare 40 (men då hade de iofs äldre barn och kändes inte lika impulsartat) och sen några därimellan.
  • vittra

Vart kan man hitta statistik att separationer är vanligare bland låginkomsttagare? Blev nyfiken på det, har inte hört talas om det innan. Man kan ju undra varför det skulle vara så isf. Ekonomiska problem - ofta en stressfaktor i hemmet, ofta konfliktfyllt område och något som föräldrar grälar om?

• Alexi
    vittra skrev 2011-04-12 16:58:32 följande:
    Vart kan man hitta statistik att separationer är vanligare bland låginkomsttagare? Blev nyfiken på det, har inte hört talas om det innan. Man kan ju undra varför det skulle vara så isf. Ekonomiska problem - ofta en stressfaktor i hemmet, ofta konfliktfyllt område och något som föräldrar grälar om?
    Det blev jag också nyfiken på, och funderade lite på. Jag funderar på om det är det där med ekonomi men också kanske att låginkomsttagare har skaffat barn tidigare (innan utbildning mm) och därför mer oplanerat??? Spånar bara...
  • hernameispekka
    Alexi skrev 2011-04-12 17:02:22 följande:
    Det blev jag också nyfiken på, och funderade lite på. Jag funderar på om det är det där med ekonomi men också kanske att låginkomsttagare har skaffat barn tidigare (innan utbildning mm) och därför mer oplanerat??? Spånar bara...
    För mig känns det som låg och hög skiljer sig mest medan medelsvenssons håller ihop. Låg pga de anledningar ni nämnt, hög pga individualismen.
  • sextiotalist
    vittra skrev 2011-04-12 16:54:53 följande:
    Ja jag tror du tänker lite kortsiktigt, det är väl under en längre tidsperiod man faktiskt sett denna ökning och det sträcker sig längre än ynka 30 år.

Funderade lite på detta och hittade lite statistik:
    www.scb.se/Pages/TableAndChart____279901.aspx

Där ser man att ökningen sedan 30-talet är markant, men även sen 70-talet har det ju fortsatt att bara öka och öka. Men under de senaste åren, sen 2006, verkar det plana ut. Så egentligen kan man ju säga att det är en gammal diskussion och det kanske faktiskt är så att det sakta men säkert börjar ske förändringen i samhället osv som gör att fler istället försöker hålla ihop. Tex tror jag man har börjat komma tillbaka till tanken om att hålla ihop för barnens skull (för att många föräldrar idag själva är skilsmässobarn kanske) för att man sett att det inte är bättre för barn att föräldrarna separerar (åtminstone känner vi så).

Men samtidigt vet jag många i min omgivning som separerat redan under barnets första år och man blir alltid lika chockad för det känns som att det kommer som en blixt från klar himmel och det känns verkligen inte som att man övervägt beslutet när man separerar med en tex 4-månaders eller 8-månaders bebis... känns som världens impulsgrej! Då ska också sägas att de har varit i olika åldrar och "faser" i livet, ett av paren har varit unga, runt 20, ett har varit närmare 40 (men då hade de iofs äldre barn och kändes inte lika impulsartat) och sen några därimellan.
    Jo det stämmer nog, det är nog att jag ville mest visa att det var så man sa även för 30 år sedan, dvs det är inget nytt att man säger att folk skiljer sig för lätt.
  • Esther M

Jag tror att folk skiljer sig för att de inte vill vara ihop med någon de inte trivs med. Att det kanske är bätre för barnens skull spelar inte så stor roll, eftersom man  ju aldrig kan veta vilket som är värst; en skilsmässa eller att leva i känslomässig misär med föräldrar som önskar att den andre inte var där. Då kan man ju lika gärna göra så att någon får det bra; man själv.

Lite utilitarism på familjenivå, typ. Så hade jag resonerat i alla fall.

• AllraFörstaGången

jag och min man kan bråka som fan 1-2 gånger i veckan iband är vi högljudda jag har många gånger tänkt att det är bättre för barnen om vi skiljer oss. men alla andra dagar när allt är perfekt ser jag hur lyckliga glada och trygga dem är med två föräldrar. vem är det som vet säkert att ett barn kännersig  trygg hos sin förälder efter att man separerat? Den personen lan inte förstå hur ont det gör i barnet att vara utan dena ena föräldern i en hel vecka. En vecka är lång tid för ett litet barn. Att skrika och gråta vid lämningar hur kan det vara tryggt? Eftersom att de  dagar vi inte bråkar känner kärlek så måste det ju gå att lösa konflikter. Jag tror att det handlar mycket om att lära sig  att leva med de stressmoment som uppkommer i livet tillsammans desto mindre stress ochpåfresstningar desto mindre bråk. Desto äldre barnen blir desto mer sams tror jag att vi blir.

• Catti41

Jag vet inte hur statistiken ser ut, rent generellt, men det är väl sällan ett lätt beslut att separera, jag håller dock med någon annan som skrev att många däremot rusar in i nya förhållanden och nya familjekonstellationer, då tänker jag ju oftast att det finns något olöst från den förra relationen som behöver bearbetas innan man går in i något nytt. Att man behöver en tid av bearbetning och reflektion innan man fullt ut kan ägna sig åt en ny relation.

I min omgivning så är det mest två sorters par som separerar: (OBS! i min omgivning, detta är inte sanning) dels de som varit tillsammans väldigt kort tid och som fortfarande var i förälskelsefasen när de fick ett barn, eller två barn snabbt, som hade nån slags bild om att de skulle fortsätta vara i förälskelsefasen trots nattvak och helt nya liv, men så insåg de istället att de nog inte funkade som par på lång sikt. Eller de som skaffade barn i nån slags omedveten förhoppning att det skulle stärka förhållandet, men att det blev tvärtom, barnet snarare accentuerade det som var fel i relationen redan tidigare.

Och sen finns det de där man nästan önskade att de separerade, väldigt ojämlika förhållanden t ex, eller förhållanden där båda gnäller på den andre och de grälar så där passiv-aggressivt när man träffas och man tänker att de nog håller ihop på ren trots. Har de barn känns det extra jobbigt.

• Catti41

Jag kan väl tillägga att om jag någon gång tillfrågas om råd, antingen privat eller som professionell så brukar mitt huvudsakliga råd vara att inte fatta livsavgörande beslut när man inte kan tänka klart. Och jag är tveksam till om man tänker klart när man fått sitt första barn under dess första levnadsmånader...

Svar på tråden Gör man inte slut för lätt/fort nu mera?