• Anonym

Får familjehem lägga ut bilder?

Som rubriken. Får familjehem lägga ut bilder på lvuade barn? Bio föräldrar har vårdnaden men barn är placerade. Vad säger lagen och moralen? Sätter ut bilder på nätet..typ facebook.

• Svar på tråden Får familjehem lägga ut bilder?
  • miljarden
    Anonym (Kul ju!) skrev 2011-05-11 12:35:40 följande:
    Äh! Tyck vad ni vill,så tycker jag som jag vill,för i mina ögon så är man inte mkt värd om man skaffar sig barn gång på gång och ej sen klarar av att ta hand om dessa!  
    I mina ögon är det hänsynslöst att rangordna människors värde utifrån faktorer man bara tror sig veta någonting om.
    I mina ögon är det även illa att sprida föraktfulla fördomar runt sig utan att veta vad det handlar om och utan att förstå att alla är människor med allt vad det innebär.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 12:39:15 följande:
    Det är fakta att barn inte blir placerade om de får ordenmtlig omvårdnad, trygghet och kärlek. Har du ett problem med det? De barnen som du har in din omvårdnad, varför är de placerade? Du verkar vilja tro att man kan få LVU av många andra skäl än att föräldrarna brister i omsorgen. Vilka är det? Jag vet att barnets eget beteende är ett skäl, men det gäller inte små barn.
    Jag har ett barn placerat för att mamman dog i canser! Ett annat barn placerat för att mamman blivit  misshandlad i samband med en våldtäkt så hon totalt brutit ihop och fått även fysiska skador va övergreppet!
    Vet inte riktigt i vilket fack jag ska "stoppa" dessa 2 mammor?
    Lägg för guds skull ner!
    Det finns MÅNGA olika anledningar till placeringar!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 12:39:15 följande:
    Det är fakta att barn inte blir placerade om de får ordenmtlig omvårdnad, trygghet och kärlek. Har du ett problem med det? De barnen som du har in din omvårdnad, varför är de placerade? Du verkar vilja tro att man kan få LVU av många andra skäl än att föräldrarna brister i omsorgen. Vilka är det? Jag vet att barnets eget beteende är ett skäl, men det gäller inte små barn.
    LVU fallen är få om du inte visste dett! Dom flesta placeringar är SOL placeringar!
  • Anonym
    miljarden skrev 2011-05-11 12:40:35 följande:
    I mina ögon är det hänsynslöst att rangordna människors värde utifrån faktorer man bara tror sig veta någonting om.
    I mina ögon är det även illa att sprida föraktfulla fördomar runt sig utan att veta vad det handlar om och utan att förstå att alla är människor med allt vad det innebär.
  • Anonym
    Anonym (Kul ju!) skrev 2011-05-11 12:35:40 följande:
    Äh! Tyck vad ni vill,så tycker jag som jag vill,för i mina ögon så är man inte mkt värd om man skaffar sig barn gång på gång och ej sen klarar av att ta hand om dessa!  
    Tror du att man planerar barn i vetskapen att barnet blir lvuad....SÅ TÄNKTE JAG PÅ FÖRLOSSNINGEN::DETTA BARN BLIR LVUAD......Du är sjuk och äckligt elak!
  • Anonym

Nej, de får inte lägga ut bilderna.

• Anonym

Tur att man (jag) har bra kontakt med soc och dom dömer mig inte! En trådskrivare här skulle ALDRIG passa in att jobba på soc....herregud. Jag undrar om jag ska bry mig om bilderna eller inte. Därför började jag på FL.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 12:59:43 följande:
    Tur att man (jag) har bra kontakt med soc och dom dömer mig inte! En trådskrivare här skulle ALDRIG passa in att jobba på soc....herregud. Jag undrar om jag ska bry mig om bilderna eller inte. Därför började jag på FL.
    Jag skulle definitivt ifrågasätta om någon publicerade foton på mina barn eftersom ingen har rätt att göra det utan vårdnadshavarens tillstånd och jag vill inte att foton på mina barn ska spridas på nätet,
  • miljarden
    Anonym skrev 2011-05-11 12:59:43 följande:
    Jag tycker gott att du kan påpeka att deras profil är helt öppen och att vem som helst kan gå in och titta och läsa, och säga att de gärna kan gå in och ändra inställningarna eftersom du är lite tveksam till att ha bilder på dina barn hur som helst på internet även om du förstår att de vill lägga upp privata bilder och visa för sina vänner. 
    Typ så, då är du vänlig och samarbetande och förstående men får ändå det sagt som du tänker. 
  • Anonym
    Anonym (Kul ju!) skrev 2011-05-11 11:59:28 följande:
    Tycker faktiskt att du  bio mamman är lite patetisk just nu,var stolt över att ni fått en fosterfamilj som gärna vill visa dessa fina barn istället för att gå på som att jorden gått under!
    Tar man inte hand om sina avkommor själv,får man snällt rätta sig efter att det finna andra som gör det och var du glad för detta,vad hade det annars blivit av dina barn då du tydligt ej kan ta hand om de?
    Blir så less då  bio föräldrar alltid har något att komma och klaga över och sen i de flesta fall ej själv sköter sitt och sina umgängen mm mm bla.  NEJ,är ej fosterfamilj själv,men är nära vän mde en och är så lycklig då vi ser hur dessa småttingar är så älskade av sin  ´´foster pappa och foster mamma´´   Hjärta
    Kunde inte sagt det bättre själv. Var glad att det finns människor som tar hand om barn som är omhändertagna av socialtjänsten. Som vill ge ditt barn kärlek. Var glad dessa härliga människor finns. För vad skulle det annars bli av alla barn som inte kan bo hos sina föräldrar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 13:23:33 följande:
    Kunde inte sagt det bättre själv. Var glad att det finns människor som tar hand om barn som är omhändertagna av socialtjänsten. Som vill ge ditt barn kärlek. Var glad dessa härliga människor finns. För vad skulle det annars bli av alla barn som inte kan bo hos sina föräldrar.
    Barnen/barnet är även ÄLSKAD av sina bio....och ni har ingen aning hur allt gick till......
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 13:28:11 följande:
    Barnen/barnet är även ÄLSKAD av sina bio....och ni har ingen aning hur allt gick till......
    Självklart. Jag tror att inläggen här inte bara syftar till dig utan i ren allmänhet när det gäller omhändertagna barn.

Om vi pratar rent allmänt om barn som är omhändertagna enligt LVU så handlar det ofta om; misshandel, vanskötsel, övergrepp på barnet. Alternativt föräldrarna missbrukar.
Svar på tråden Får familjehem lägga ut bilder?