• MiScHoOo

Vad kan ni om myter?

För skoj skull vad kan ni om olika myter utan att fuska Solig

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad kan ni om myter?
  • sockerbecca
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-10 20:13:17 följande:
    Hur har du kompenserat för konfirmeringsbias? Hur har du uteslutit en korrelation mellan X och choklad (där X kan vara orsaken till akne)? Hur stort statistiskt underlag har du?

Alla dessa är frågor (och många till) som måste besvaras innan man kan dra några slutsatser av det du beskriver, det är därför man gör studier. Du kan helt enkelt inte avfärda myten på dina personliga upplevelser eftersom dina personliga upplevelser har problem som studier inte har.

Jag säger inte att du har fel, bara att du drar för långtgående slutsatser av dina upplevelser. Jag är som sagt inte mer än ytligt insatt i frågan om akne och choklad så jag kan inte uttala mig om den saken.
    ikelipiken skrev 2011-05-10 20:06:01 följande:
    Jag blir aldrig trött när jag äter kalkon, så därför stämmer inte den myten för mig.
    Den myten stämmer såvitt vi kan avgöra inte för någon, inte ens för de som upplever att de blir trötta när de äter kalkon.I vilken studie har man gjort det?
    Jag vet att ett enstaka fall inte bevisar något, men man blir lite irriterad när man upplever något så oerhört tydligt. Jag kan gå med på att choklad inte nödvändigtvis orsakar akne i alla fall. Men jag tycker det är väldigt konstigt när folk påstår att det inte har något samband med akne ALLS. Visst är vi bara enstaka personer, visst är det vad vi upplever utan att ha suttit i ett laboratorium och uteslutit andra faktorer. Men likväl så har ju jag och flera andra så otroligt tydliga kopplingar, det är så tydligt och det är för oss ingen tvekan om att chokladen orsakar akne. Jag får inte finnar så snabbt, garanterat och besvärande av någonting jag kan stoppa i mig utom choklad.

Förstår inte varför det sägs "choklad ger inte akne" istället för "choklad ger inte alla akne"? Vore ju en liten skillnad för de som inte upplever detta, men som inte får oss att undra om det är oss eller resten av världen det är fel på när det så uppenbart är så åtminstone för oss :P
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    sockerbecca skrev 2011-05-10 20:54:12 följande:
    Jag vet att ett enstaka fall inte bevisar något, men man blir lite irriterad när man upplever något så oerhört tydligt. Jag kan gå med på att choklad inte nödvändigtvis orsakar akne i alla fall. Men jag tycker det är väldigt konstigt när folk påstår att det inte har något samband med akne ALLS. Visst är vi bara enstaka personer, visst är det vad vi upplever utan att ha suttit i ett laboratorium och uteslutit andra faktorer. Men likväl så har ju jag och flera andra så otroligt tydliga kopplingar, det är så tydligt och det är för oss ingen tvekan om att chokladen orsakar akne. Jag får inte finnar så snabbt, garanterat och besvärande av någonting jag kan stoppa i mig utom choklad.
    Är du med på att samma sak gäller för barn och socker? Att håren växer snabbare/grövre efter rakning? Att det blir mer slem om man dricker mjölk när man är sjuk?

Folk upplever också detta, likväl så har alla visats vara felaktiga. Det är ingen som försöker nedvärdera era upplevelser eller säga att ni är fel men man måste också kunna påpeka problemen med enskilda upplevelser utan att det ses som en personangrepp (nej, jag säger inte att någon här har tagit det så).

Om man inte har uteslutit andra faktorer så har man en ganska svag grund att stå på, helt enkelt eftersom vi vet att vi hela tiden lurar oss själva när det kommer till saker som denna.
    Förstår inte varför det sägs "choklad ger inte akne" istället för "choklad ger inte alla akne"? Vore ju en liten skillnad för de som inte upplever detta, men som inte får oss att undra om det är oss eller resten av världen det är fel på när det så uppenbart är så åtminstone för oss :P
    Jag vet inte, jag är som sagt inte insatt i den specifika frågan.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • sockerbecca
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-10 21:01:47 följande:
    Är du med på att samma sak gäller för barn och socker? Att håren växer snabbare/grövre efter rakning? Att det blir mer slem om man dricker mjölk när man är sjuk?

Folk upplever också detta, likväl så har alla visats vara felaktiga. Det är ingen som försöker nedvärdera era upplevelser eller säga att ni är fel men man måste också kunna påpeka problemen med enskilda upplevelser utan att det ses som en personangrepp (nej, jag säger inte att någon här har tagit det så).

Om man inte har uteslutit andra faktorer så har man en ganska svag grund att stå på, helt enkelt eftersom vi vet att vi hela tiden lurar oss själva när det kommer till saker som denna.
    Jag vet inte, jag är som sagt inte insatt i den specifika frågan.
    Absolut, nu brukar jag vara mer vetenskaplig/objektiv i mina resonemang men just denna fråga stör mig så personligen :) visste att rätt svar var "choklad ger inte finnar" men svarade ändå som jag själv tycker ^^

Jag antar att det är lika korrekt att säga "det finns inget samband" som att säga "för just mig finns det ett samband", det finns ju ingen motsägelse i de två påståendena.
  • Jag är bara jag

8 av 10. Är ingen lättlurad person och väldigt påläst så jag går inte på myter så lätt. Aldrig nånsin hört att man blir dåsig av kalkon och att män skulle prata mest-pytt heller,tror jag inte för fem öre på!

• MiScHoOo
    Jag är bara jag skrev 2011-05-10 22:18:25 följande:
    8 av 10. Är ingen lättlurad person och väldigt påläst så jag går inte på myter så lätt. Aldrig nånsin hört att man blir dåsig av kalkon och att män skulle prata mest-pytt heller,tror jag inte för fem öre på!
    hahaha bra jobbat

Män pratar mest
    Men även om kvinnor pratar snabbare så är det ändå faktiskt män som, totalt sett, pratar mest under en dag. Män pratar mer på möten och i officiella sammanhang. Det är också i första hand män som blir författare till exempel.

Mansforskaren Lars Jalmert är övertygad om att den verbala förmågan bara är något som vi lär in under livets gång och att det inte på något sätt finns någon biologisk förklaring.4

Hjärnforskaren Nyberg och kognitionsforskaren Herlitz anser däremot att mycket talar för att det finns en möjlig medfödd komponent som åtminstone gör att kvinnor har en förutsättning att utveckla en bättre verbal förmåga än män.

fakta ur http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=58360&a=1004731&printerfriendly=true

• Lenora
    ikelipiken skrev 2011-05-10 19:43:33 följande:
    Jag får iprincip aldrig en finne eller plita på min hud, men om jag äter choklad kan jag räkna med att det dyker upp både en och fyra. Det slår aldrig fel.
    Efter några dagar försvinner de men tar jag en chokladbit några månader senare kommer de tillbaka.
    Håller jag mig borta från choklad så får jag heller ingen acne. 
    Får du även acne om du äter en bit 70% choklad?
  • Flisan79
    Är detta inte en sann uppgift? 

förkylning, kortvarig lindrig inflammation i övre luftvägarna, framför allt näsan och svalget. Symtomen är snuva, nästäppa, hosta och lätt temperaturstegring. Orsaken är mestadels infektion med rinovirus. Virusgruppen har flera hundra typer, vilket förklarar att immunreaktionen vid förkylning inte skyddar mot ny infektion. Smitta sker huvudsakligen via händerna: den förkylde rör vid sin näsa, får virusinfekterade celler på fingrarna och överför dessa vid kontakt med andra personer. Smitta kan också ske genom kyssar och droppinfektion (vid hosta och nysning).

Från Nationalencyklopedins hemsida

Även enligt apoteket kan förkylningen sitta i munhålan. Hittar bara en artikel från aftonbladet som säger att detär en myt.

Säger inte att det ÄR så men vill gärna få bättre fakta på motsatsen omd et finns

Sen vill jag tillägga att mina barn absolut reagerar på socker. Fast jag kallar det sockerkick och sker om de äter en stor mängd godis på kort tid.

• MiScHoOo
    Flisan79 skrev 2011-05-11 19:47:59 följande:
    Är detta inte en sann uppgift? 

förkylning, kortvarig lindrig inflammation i övre luftvägarna, framför allt näsan och svalget. Symtomen är snuva, nästäppa, hosta och lätt temperaturstegring. Orsaken är mestadels infektion med rinovirus. Virusgruppen har flera hundra typer, vilket förklarar att immunreaktionen vid förkylning inte skyddar mot ny infektion. Smitta sker huvudsakligen via händerna: den förkylde rör vid sin näsa, får virusinfekterade celler på fingrarna och överför dessa vid kontakt med andra personer. Smitta kan också ske genom kyssar och droppinfektion (vid hosta och nysning).

Från Nationalencyklopedins hemsida

Även enligt apoteket kan förkylningen sitta i munhålan. Hittar bara en artikel från aftonbladet som säger att detär en myt.

Säger inte att det ÄR så men vill gärna få bättre fakta på motsatsen omd et finns

Sen vill jag tillägga att mina barn absolut reagerar på socker. Fast jag kallar det sockerkick och sker om de äter en stor mängd godis på kort tid.

tror tanken med myten att man sprider inte vidare förkylning genom kyssar utan det är en virus man får och det kan leda till en förkylning.
  • Flisan79
    MiScHoOo skrev 2011-05-11 21:01:21 följande:
    tror tanken med myten att man sprider inte vidare förkylning genom kyssar utan det är en virus man får och det kan leda till en förkylning.
    Fast man antar ju självklart att ena parten är förkyld så då är ju summan att viruset kan smitta via munnen.
    MiScHoOo skrev 2011-05-11 21:02:57 följande:
    www.svd.se/nyheter/inrikes/kyss-varandra-for-...
    Det här talar ju bara för att händerna är den största smittspridaren. Inget med myten att göra.

Nepp, summan är att kyssar kan sprida förkylningen vidare.
  • MiScHoOo
    Flisan79 skrev 2011-05-11 21:15:40 följande:
    Fast man antar ju självklart att ena parten är förkyld så då är ju summan att viruset kan smitta via munnen.
    MiScHoOo skrev 2011-05-11 21:02:57 följande:
    www.svd.se/nyheter/inrikes/kyss-varandra-for-...
    Det här talar ju bara för att händerna är den största smittspridaren. Inget med myten att göra.

Nepp, summan är att kyssar kan sprida förkylningen vidare.
    inte förkylningen, men möjligtvis viruset.
  • Flisan79

Knappast relevant då man får förkylningen av viruset oavsätt hur det överförs. Klart man inte blir sjuk av kyssen i sig.

• MiScHoOo
    Flisan79 skrev 2011-05-11 23:54:54 följande:
    Knappast relevant då man får förkylningen av viruset oavsätt hur det överförs. Klart man inte blir sjuk av kyssen i sig.
    hahah, ska testa det nästa gång min man blir förkyld för skoj skulle.
  • VirrigaVerna

Jag fick  9 av 10 men vill lägga in ett veto mot en fråga.
    Kyssar kan- och sprider infektioner och förkylningar vidare.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Förkylningar kan sprida genom att kyssas men då handlar det förmodligen mer om droppsmittan som överförs på annat sätt än genom själva kyssen (genom handkontakt exempelvis). Se här och här för mer information.

To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • helenvaupptaget

Om man bortser från sjukdomar, har vissa lägre ämnesomsättning än andra?
    REFERENSMALLEN GÖR ATT DET KAN DIFFA EN DEL PER PERSON. SÅ DETTA VAR FEL! MAN KAN HA LÄGRE/HÖGRA ÄMNESOMSTÄNNING ÄN ANDRA UTAN ATT VARA SJUK!!!!!!!!

Kan kyssar sprida förkylningen vidare?
    Många förkylningsvirus sprids via slem, kyssar är slemmiga.....:S

Svar på tråden Vad kan ni om myter?