Vad kan ni om myter?
För skoj skull vad kan ni om olika myter utan att fuska
För skoj skull vad kan ni om olika myter utan att fuska
8 av 10. Är ingen lättlurad person och väldigt påläst så jag går inte på myter så lätt. Aldrig nånsin hört att man blir dåsig av kalkon och att män skulle prata mest-pytt heller,tror jag inte för fem öre på!
Män pratar mest
Men även om kvinnor pratar snabbare så är det ändå faktiskt män som, totalt sett, pratar mest under en dag. Män pratar mer på möten och i officiella sammanhang. Det är också i första hand män som blir författare till exempel.
Mansforskaren Lars Jalmert är övertygad om att den verbala förmågan bara är något som vi lär in under livets gång och att det inte på något sätt finns någon biologisk förklaring.4
Hjärnforskaren Nyberg och kognitionsforskaren Herlitz anser däremot att mycket talar för att det finns en möjlig medfödd komponent som åtminstone gör att kvinnor har en förutsättning att utveckla en bättre verbal förmåga än män.
fakta ur http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=58360&a=1004731&printerfriendly=true
förkylning, kortvarig lindrig inflammation i övre luftvägarna, framför allt näsan och svalget. Symtomen är snuva, nästäppa, hosta och lätt temperaturstegring. Orsaken är mestadels infektion med rinovirus. Virusgruppen har flera hundra typer, vilket förklarar att immunreaktionen vid förkylning inte skyddar mot ny infektion. Smitta sker huvudsakligen via händerna: den förkylde rör vid sin näsa, får virusinfekterade celler på fingrarna och överför dessa vid kontakt med andra personer. Smitta kan också ske genom kyssar och droppinfektion (vid hosta och nysning).
Från Nationalencyklopedins hemsida
Även enligt apoteket kan förkylningen sitta i munhålan. Hittar bara en artikel från aftonbladet som säger att detär en myt.
Säger inte att det ÄR så men vill gärna få bättre fakta på motsatsen omd et finns
Sen vill jag tillägga att mina barn absolut reagerar på socker. Fast jag kallar det sockerkick och sker om de äter en stor mängd godis på kort tid.
förkylning, kortvarig lindrig inflammation i övre luftvägarna, framför allt näsan och svalget. Symtomen är snuva, nästäppa, hosta och lätt temperaturstegring. Orsaken är mestadels infektion med rinovirus. Virusgruppen har flera hundra typer, vilket förklarar att immunreaktionen vid förkylning inte skyddar mot ny infektion. Smitta sker huvudsakligen via händerna: den förkylde rör vid sin näsa, får virusinfekterade celler på fingrarna och överför dessa vid kontakt med andra personer. Smitta kan också ske genom kyssar och droppinfektion (vid hosta och nysning).
Från Nationalencyklopedins hemsida
Även enligt apoteket kan förkylningen sitta i munhålan. Hittar bara en artikel från aftonbladet som säger att detär en myt.
Säger inte att det ÄR så men vill gärna få bättre fakta på motsatsen omd et finns
Sen vill jag tillägga att mina barn absolut reagerar på socker. Fast jag kallar det sockerkick och sker om de äter en stor mängd godis på kort tid.
Knappast relevant då man får förkylningen av viruset oavsätt hur det överförs. Klart man inte blir sjuk av kyssen i sig.
Jag fick 9 av 10 men vill lägga in ett veto mot en fråga.
Kyssar kan- och sprider infektioner och förkylningar vidare.
Om man bortser från sjukdomar, har vissa lägre ämnesomsättning än andra?
REFERENSMALLEN GÖR ATT DET KAN DIFFA EN DEL PER PERSON. SÅ DETTA VAR FEL! MAN KAN HA LÄGRE/HÖGRA ÄMNESOMSTÄNNING ÄN ANDRA UTAN ATT VARA SJUK!!!!!!!!
Kan kyssar sprida förkylningen vidare?
Många förkylningsvirus sprids via slem, kyssar är slemmiga.....:S