När man har barn tillsammans så varför har man inte gemensam ekonomi????
Jag har läst många trådar där en familj har varsin ekonomi fast att man har barn tillsammans, många som är sambos och många som är gifta.
Jag och min sambo hade varsin ekonomi tills sonen kom fast att vi hade en bostadsrätt tillsammans. Och det var mest för att min sambo var ganska pryl tokig (vi har tre datorer hemma, 5 stereo mm) Så då ville jag inte betala för alla dessa grejer som han gjorde som impuls köp.
Men sen sonen kom så var det självklart att vi ska ha gemensam ekonomi. Då är man ju en familj.
I början gjorde vi så att vi tog ut 1500kr var för sig och tankade mobilen och kanske köpte en tröja eller nått men det slutade med att min sambo hade massa egna pengar och jag inget alls, så han la tillbaka pengarna och sa att vi kan betala från kontot allt vi vill ha istället för han hade ingen användning av pengarna.
När jag var mamma ledig fick jag kanske 10 000/månaden och han kunde dra in 35 000 vissa månader då han jobbade extra men aldrig att han klagade eller ens nämde de. Jag gick ner till 80% i tjänst när sonen började på förskolan och fick in runt 5000 mindre än honom men aldrig att han nämde nått.
Jag kan inte förstå att de verkar oftast va männen som vill ha kvar sin ekonomi när bebisen kommer, och mamman ska "offra" sig ekonomiskt då denna stannar hemma och snåla på sin mamma penning? Är det droppen från detta att det ska vara så jämlikt som möjligt? Eller vad är de för sjuka prioriteringar?
Jag tänker ofta på min väninna som flyttade till Oman som är muslimskt, där mannen ska försörja sin familj. Om kvinnan bestämmer sig för att arbeta så är hennes lön bara hennes och ska inte bidra till hemmet. Det vore pinsamt och skamligt för hennes man om hon gav pengar till räkningar, för då varför har han gift sig om han inte kan försörja sin famil? Visst att hon köper hem mat, kläder till barnet eller vad hn bestämmer och göra med sina pengar men han ska kunna stå för alla bas kostnader och inte förvänta sig att hon ska bidra till nått.
När dom gifte sig köpte han en helt ny garderob till hennes, altså kläder, skor, underkläder jaa rubbet, alla nya möbler, betalade hela bröllopet, tom med hennes gymkort liksom.
Och här i Sverige ska en mamma betala exakt hälften av räkningarna med sin mamma penning för att mannen kräver det? Tycker ni inte att det ör pinsamt? Jag skulle skämmas om min sa att jag ska betala hälften av min mamma penning på 13 000, jag skulle ha kanske 1500 kvar då och sen betala allt för barnen? Varför beslutar man sig och skaffa familj tillsammans om man inte är beredd och ta hand om den tillsammans?
Min sambo och hans familj har fastighet och villa utomlands som kommer att säljas om ett par år för mig blir de självklart att det är våra pengar, samma sak när min pappa kammade hem en storvisnt och gav mig julpengar så la jag dom pengarna på våran gemensamma konto så klart.
Om jag vinner 1 miljon ska jag då inte dela med mig till mig familj? Eller ska det vara mina pengar?
Oj va långt de blev, dela gärna med er era tankar