• Anonym

Finns det familjehem som vill BEHÅLLA placerade barn?

Jag undrar om det finns någon "modig" familjehems mamma som ärligt kan säga att hon önskar lvuade barnet stannar hos dom resten av livet? Att dom gör allt för att sabba för bioföräldrarna. Finns ni? Att ni känner "ägande" rätt för barnet och vet bättre än bio. Överklass stil liksom.....

• Svar på tråden Finns det familjehem som vill BEHÅLLA placerade barn?
  • no end
    Anonym skrev 2011-11-22 16:13:55 följande:
    Varför vill inte familjehemmet att du/ni skall ringa o säga godnatt?

Vi var familjehem,och bio ringde o sa godnatt,med den följd att barnen blev fullstendigt otröstliga,skrek och fick svårt att somna!

Kansje det är nåt sånt dom menar? Och isåfall har dom en poäng i det! 

Varför inte ringa tidigare  på dagen istället?      
    fam.hemmet anser-precis som du antyder,att tel.samtalen blir "besvärliga"för barnet.det gäller alltså 24/7
    -det som jag reagerar på är att när jag har umgänge så ringer vi alltid mamma och farmor,det är det enda tillfället släkten kan säga hej!
    -och det fungerar..
  • Anonym
    no end skrev 2011-11-23 10:25:50 följande:
    fam.hemmet anser-precis som du antyder,att tel.samtalen blir "besvärliga"för barnet.det gäller alltså 24/7
    -det som jag reagerar på är att när jag har umgänge så ringer vi alltid mamma och farmor,det är det enda tillfället släkten kan säga hej!
    -och det fungerar..
    På vilket sett har barnet reagerat när du har ringt då?
  • no end

ja,det vet jag inte riktigt.men det har hänt när jag talat med fam.hem o ber att få prata med mitt barn,säger de bara att "nej det vill hon inte", - utan att ens gå o fråga henne.
    på mötena sägs det att barnet helt enkelt inte vill tala i telefon, vare sig med mig el.ngn annan..

• no end

...det är numer insatt i umgängesplanen,där står det att telefonsamtalen minimeras..
    det är helt enkelt inte ens ngn ide att försöka få prata i tel.
    en gång i veckan får jag ett sms,där det står-barnet mår bra.ingá konstighter-el. barnet mår bra.lite förkyld.

• Anonym (familjehemsmamma)

Jag kan absolut ärligt säga att vi vill att barnet som är placerat hos oss ska stanna hos oss hela sin uppväxt, absolut! Barnet har bott hos oss i 8 år och vi älskar h*n innerligt. . Vi vill adoptera h*n eftersom vi tycker att otryggheten han lever i nu med hotet att en dag behöva skiljas från den enda familj han känner och flytta till sina biologiska föräldrar är orimlig.

Vi har också ett annat placerat barn som kommit till oss som stor och som längtar mycket efter sin mamma och pappa, där är situationen en annan, de kan inte ta hand om h*n men de är i grunden fina friska människor som älskar sitt barn och där önskar vi att h*n en dag skulle kunna bo med dem igen(vilket vi i o f inte tror är möjigt)

• Anonym (familjehemsmamma)

Kan tillägga efter att ha läst lite mer att stora barnet var MYCKET utmanande under första året hos oss, bla slog sönder möbler, rymde på natten, kallade mig diverse nedsättande saker, försökte provocera min man till fysiskt våld (han är dock världens lugnaste så et gick inte!) mm mm. Vi var dock väl förberedda för detta från socs sida. Nu är h*n världens goaste unge och vi tror bara att det var något slags test för att se om vi verkligen "ville ha" h*n trots allt....

• jeppsson

"Familjehemsmamman" menar du på allvar att det det kan finnas om så minimal chans att det barn som bott hos er i 8 långa år ska flytta hem?Kan det vara möjligt att någon ska flytta på ett barn som bott i en och samma familj i 8 år?
    Jag hoppas verkligen att det inte kan vara/är teoretiskt och praktiskt helt omöjligt efter 8 år!

• Anonym
    jeppsson skrev 2011-11-22 21:37:26 följande:
    Efter 3 år i samma familjehem så kan en ev vårdnadsöverflytt göras!
    Tre år är lång tid och framförallt om barnet är litet så ska man noga överväga vad som är det bästa för barnet.... att stanna i familjehemmet det bott i i 3 år eller flytta till sina biologiska föräldrar som den mer eller mindre egentligen efter 3 år inte kan ha knyit an till!
    Det är jätte svårt att avgöra vad som är bäst.... i det läget måste våra egon läggas åt sidan,  man måste se till vad som gynnar barnet mest, vad som är bäst för barnet och inte vad JAG tycker som vuxen!
    visst kan man ha knutit an till sina "nya" föräldrar efter 3 år. jag gjorde det. De fick ringa och jag skulle hälsa på varje helge. DET var traumatiskt!
    Jag blev kvar kan ju sägas, glad för det,ville det själv.
  • Sandra 227
    Anonym skrev 2011-11-22 16:16:13 följande:
    Väldigt moget att gå till personangrepp.......

Om barnet bott länge,flera år,i familjehem,och kansje var litet när det kom,kan självklart ta skada av att flyttas!

Det kan inte vara så svårt att förstå!.     
    shiit alltså mmm eller vad ska man säga om ditt inlägg...
    Men det går väldigt bra att ta barnen från familjen i vilken ålder som helst fast barnet har rotat sig i att ha sina riktiga föräldrar då är det inget som ifrågasätts..Klart ett barn ska vara hos sina riktiga föräldrar oavsett vad.. socialen får aldrig göra så att barnet eller familjen blir klämda men sånt förekommer det kan jag då lova dig.
    Sen när barnet har tagit barnet från sina egna föräldrar då säger soc ja men du måste förstå att barnet har rotat sig nu han/hon har ju sina vänner och sina "nya" men det var inget snack om det innan då barnet bodde hos föräldrarna..
    otroligt vilket snack från dig alltså..
    och hur kan jag veta det jo,jag har 5 barn ett som bor i en sån familj
    han har börjat droga konstigt va?
    de andra som bor hos mig håller inte på med något varken alkohol eller droger.
    men han gör det och det är nog för att han känner sig utanför denna familj antagligen men soc säger men du måste förstå vilket jävla skitsnack,min son mår förjävla dåligt och hamnade i ett behandlingshem och vad hände efteråt jo,han fick komma tillbaka till den familj.. hade han gjort liknande hos mig så hade de fan i mig inte låtit mig få han honom ...

det är faktiskt svårare än vad många av er tror ... klart ett barn vill ha sina föräldrar
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-22 16:13:55 följande:
    Varför vill inte familjehemmet att du/ni skall ringa o säga godnatt?

Vi var familjehem,och bio ringde o sa godnatt,med den följd att barnen blev fullstendigt otröstliga,skrek och fick svårt att somna!

Kansje det är nåt sånt dom menar? Och isåfall har dom en poäng i det! 

sorry men det var ju korkat kommenterat:

vaddå ska han eller jon ringa kl.17 det är ju klart att en förälder vill säga godnatt till sitt barn då det är dags..
    ringer man ja då får man höra att man är olämplig
    ringer man inte så får man höra att man inte tänker på sitt barn med andra ord skiter i sitt barn..
    tror du en förälder vill såra sitt barn genom att ringa ??
    jag tror tvärtom barnet saknar sin förälder så otroligt mycket så ibland är det bästa att barnet får gråta sig till sömns.Barnets biologiska förälder vet bäst de som är jour förälder vet fan inget det enda de tänker på är pengarna som rullar in 
  • Sandra 227
    Anonym (familjehemsmamma) skrev 2011-11-24 22:20:15 följande:
    Jag kan absolut ärligt säga att vi vill att barnet som är placerat hos oss ska stanna hos oss hela sin uppväxt, absolut! Barnet har bott hos oss i 8 år och vi älskar h*n innerligt. . Vi vill adoptera h*n eftersom vi tycker att otryggheten han lever i nu med hotet att en dag behöva skiljas från den enda familj han känner och flytta till sina biologiska föräldrar är orimlig.

Vi har också ett annat placerat barn som kommit till oss som stor och som längtar mycket efter sin mamma och pappa, där är situationen en annan, de kan inte ta hand om h*n men de är i grunden fina friska människor som älskar sitt barn och där önskar vi att h*n en dag skulle kunna bo med dem igen(vilket vi i o f inte tror är möjigt)
    klart att ni vill men det är fel..det är ju inte ert barn.
    och jag hoppas verkligen inte att ni manipulerar barnet på något sätt och vis.
    en vacker dag hoppas jag att ni föräldrar kan komma överens den dagen barnet vill hem igen att ha kontakt för barnets bästa 
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-05 08:45:56 följande:
    sorry men det var ju korkat kommenterat:

vaddå ska han eller jon ringa kl.17 det är ju klart att en förälder vill säga godnatt till sitt barn då det är dags..
    ringer man ja då får man höra att man är olämplig
    ringer man inte så får man höra att man inte tänker på sitt barn med andra ord skiter i sitt barn..
    tror du en förälder vill såra sitt barn genom att ringa ??
    jag tror tvärtom barnet saknar sin förälder så otroligt mycket så ibland är det bästa att barnet får gråta sig till sömns.Barnets biologiska förälder vet bäst de som är jour förälder vet fan inget det enda de tänker på är pengarna som rullar in 
    Suck....

Därför att ett barn kan bli oroligt när mamma/pappa ringer   vid läggdags,och därmed får svårt att sova sen!

Sömn är som bekant viktigt!

• Anonym
    Sandra 227 skrev 2011-12-05 08:39:37 följande:
    Men det går väldigt bra att ta barnen från familjen i vilken ålder som helst fast barnet har rotat sig i att ha sina riktiga föräldrar då är det inget som ifrågasätts..Klart ett barn ska vara hos sina riktiga föräldrar oavsett vad.. socialen får aldrig göra så att barnet eller familjen blir klämda men sånt förekommer det kan jag då lova dig.
    Sen när barnet har tagit barnet från sina egna föräldrar då säger soc ja men du måste förstå att barnet har rotat sig nu han/hon har ju sina vänner och sina "nya" men det var inget snack om det innan då barnet bodde hos föräldrarna..
    men han gör det och det är nog för att han känner sig utanför denna familj antagligen men soc säger men du måste förstå vilket jävla skitsnack,min son mår förjävla dåligt och hamnade i ett behandlingshem och vad hände efteråt jo,han fick komma tillbaka till den familj.. hade han gjort liknande hos mig så hade de fan i mig inte låtit mig få han honom ...

det är faktiskt svårare än vad många av er tror ... klart ett barn vill ha sina föräldrar

Nu är ju knappas di situasion representativ för _alla_ barn som är placerade i familjehem?

Ett barn är,ofta,lojala mot sina föräldrar,även dom föräldrar som slår det,misbrukar och försummar det på andra sett...
    Ett sådant barn skall själklart inte vara hos sina föräldrar,det behöver stabila vuxna omkring sej,som kan tillgodose deta behov!
    Om föräldrarna sen slutar sitt misbruk,eller reder upp sitt liv på alla sett,och visar under en längre tid att det går bra,skall ju barnet arbetas hem.OM det då inte har gått MÅNGA år sedan placeringen!
    Då har barnet,specielt om det var litet vid placeringens början,hunnit rota sej ordentligt i familjehemmet,och skulle garanterad ta skada av ennu ett uppbrott!

• Anonym
    Sandra 227 skrev 2011-12-05 08:48:58 följande:
    klart att ni vill men det är fel..det är ju inte ert barn.
    och jag hoppas verkligen inte att ni manipulerar barnet på något sätt och vis.
    en vacker dag hoppas jag att ni föräldrar kan komma överens den dagen barnet vill hem igen att ha kontakt för barnets bästa 

Har barnet bott hos dom i 8 år.vore det vansinnigt att flytta hem det igen!!!!

Bra kontakt med bio kan man ha endå!

Barnets rätt går FÖRA bio-förälderns rätt!!!    
  • Sandra 227
    Anonym skrev 2011-12-05 10:37:59 följande:
    Har barnet bott hos dom i 8 år.vore det vansinnigt att flytta hem det igen!!!!

Bra kontakt med bio kan man ha endå!

Barnets rätt går FÖRA bio-förälderns rätt!!!    
    MEN OM BARNET HAR BOTT MED SINA BIOLOGISKA FAMILJ I 8ÅR DÅ ?är inte det vansinnigt att flytta ett barn till ett familjehem då??
  • Anonym
    Sandra 227 skrev 2011-12-05 10:47:07 följande:
    MEN OM BARNET HAR BOTT MED SINA BIOLOGISKA FAMILJ I 8ÅR DÅ ?är inte det vansinnigt att flytta ett barn till ett familjehem då??

Det beror ju SJÄLVKLART på VARFÖR barnet flyttas dit!

Om det blir misshandlat,gravt försummat osv.osv......  
  • Anonym (blä)
    Anonym skrev 2011-12-05 10:51:23 följande:

Mitt barn ska hem om ett tag....2 och ett halft år hos familjehem. Men faan vad h´*n vet vem som är mamma!
  • Queenie70
    Sandra 227 skrev 2011-12-05 08:39:37 följande:

Så du menar att barn ska vara hos sina biologiska föräldrar oavsett vad? På riktigt?
  • Queenie70
    Sandra 227 skrev 2011-12-05 10:47:07 följande:
    Tragiskt, hemskt för alla inblandade givetvis, men inte vansinnigt om barnen blir vanskött naturligtvis. Tycker du alltså att barn ska vara kvar hos föräldrar som slår, missbrukar, våldtar alltså?
  • Sandra 227
    Anonym skrev 2011-12-05 10:51:23 följande:

ja klart om barnet blir misshandlat så ska det ju inte vistas hos sina föräldrar eller blir utnyttjad på annat sätt
Svar på tråden Finns det familjehem som vill BEHÅLLA placerade barn?