smulpaj01 skrev 2011-06-01 10:59:06 följande:
Håller med här. Hypnos verkar väldigt vettig med kloka, empatiska och ödmjuka tankar/inlägg.
Nu har själv heller aldrig haft något barn placerad, men om jag av någon händelse skulle bli tvungen till det så hoppas jag också att barnen kommer till någon så klok person som denne Hypnos.

Jag skulle vilja kalla det för sunt förnuft och faktiskt inget annat!
Och så blir ju placerings uppdraget så mycket roligare och enklare när man gör allt som står i ens makt för att barnet ska må så bra som möjligt!
Det gör dom flesta barnen om vi vuxna slutar kriga,tjafsa,smutskasta och motarbeta varandra!
Även mycket små barn känner av osämja! Och det mycket mer än vad vi tror!
Nånstans så är det ju även så att är det någon som ska "tänka klart","vara de förståndiga","underlätta saker & ting", "göra och säga kloka saker" så är det faktiskt enligt mig familjehemmen!
Nånstans så finns det trots allt ofta en anledning till varför föräldern inte kan/orkar/klarar av att ha sitt barn hemma och det kan det finnas många anledningar och orsaker till!
Finns nån här som har pratat om "de friska" i detta samspel familjehem/soc/placerade barn och föräldrar.....
"De friska" tycker jag helt klart ska vara familjehemmen eftersom det troligtvis finns någon disfunktionellt hos barnet föräldrar som har lett till en placering så måste i mina ögon sett familjehemmen vara "de friska" och funktionella i hela uppdraget!
Och det innebär faktiskt INTE bara barnet och barnets föräldrar och även i många fall släkt
Det är det som är deras uppdrag, det är det som dom är utredda för att vara!
Dessa "läger" som så lätt uppstår vilket också märks så klart och tydligt i alla trådar och även den här tycker jag är skrämmande!
Att ha två olika "läger" med allt vad det innebär kring samma barn gynnar aldrig någonsin barnet!
Jag förstår och vet att det finns otroligt jobbiga ej förstående och olämpliga föräldrar men inget blir bättre och uppdraget blir inte lättare och framför allt så mår inte barnet bättre av allt detta som sker över huvudet på barnet!
Det blir osämja, tjafs, missförstånd och ev tycka-illa-om-känslor skapas!
Det blir slitsamt och man mår inte bra varken som förälder,familjehem och framförallt inte som barn mitt uppe i allt detta krig!
Vi har alla olika bagage som vi bär omkring på som till stor del påverkar våra liv hela livet.
Men stannar man bara upp och frågar sig själv "varför har det har blivit såhär för den mamman/pappan",
"varför regaerar och gör dom såhär "? För allt har och påverkar barnet!
Tro mig man kommer långt i att försöka förstå om inget annat, man kommer långt med att försöka sätta sig in i en annan människas situation och försöka förstå....
Vad kan jag som familjehem, som "de friska", som den "hjälpande ängeln" i nöden göra för att det ska bli så bra som möjligt?
Jag vet att vissa kommer skrika Barnet, Barnet och åter Barnet, att dom tänker på Barnet och det ska man göra, det är huvuduppgiften men barnet har oftast föräldrar som dom trots allt och oftast oavsett vad dom nu än varit med om älskar! (Jag vet att det finns undantag, absolut finns det rent ut sagt svin till föräldrar men dom flesta placeringar ser inte ut just så och är SOL placeringar )
Kan man inte som familjehem visa symati, maximal förståelse och vara oerhört flexibel så måste man börja tänka om!
Man gör bara sitt uppdrag så mycket svårare, jobbigare och slitigare genom att döma, smutskasta,dra förutfattade meningar,tycka illa om, vara empatilös och låta sig själv dras in i ett ev "läger-tänkande"!
Alla placeringar ser ut på olika sett precis som vi alla människor gör och är pga olika anledningar så att dra alla som en enhet är farligt!
Alla föräldrar som har/får sitt barn placerat är inte ett psykiskt sjukt knarkande kriminellt och misshandlande svin som våldtar sitt barn!
Alla familjehem är inte mytomaner, odugliga, "pengar-kåta" (ursäkta uttrycket ), okänsliga, empatilösa,egotrippade, saboterande idioter som gör allt för att "sätta sig på bio föröldrarna" bara för att dom själva älskar detta barn som bor hos dom!
Herre Gud varför kan man inte mötas nånstans på vägen, behöver inte ens vara halv vägs men nånstans i alla fall så skulle alla må så mycket bättre och åter igen så skulle det oskyldiga barnet må så mycket bättre!
Det här inlägget blev långt, alldeles för långt som jag egentligen inte ens tänkte skriva men när jag gick igenom hela tråden så mådde jag illa över så mycket som skrivits!
Och mitt uppe i allt detta så har vi barnet som inte förstår, som inte kan påverka, som inte kan välja och som inte villa fortsätta att fara illa för att vi vuxna inte kan lösa det åt dom på bästa möjliga sätt!