3 barn i familjen skrev 2011-06-03 15:19:37 följande:
Ja, vi gjorde namnanmälan och ansökte om samordningsnummer via svenska ambassaden när han var nyfödd, 2006, men sist vi var i Sverige kunde de inte hitta honom i Skatteverkets register... Skumt! Men nu har jag varit i kontakt med Skatteverket och de har lovat att skicka registerutdrag hit. Men man är tvungen att begära relationsregistrering om han skall vara skriven som min son. Så nu måste jag ha med bulgariskt födelsebevis och lämna in ansökan om detta i Sverige... Struligt!
Så var det för oss också när vi skulle skaffa pass till dottern. Vi åkte till Sverige utan födelsebeviset för vi trodde att vi behövde ett personbevis istället. Gick till skatteverket där de inte kunde hitta henne. Vilket kan synas vara märkligt eftersom det är skatteverket som utfärdat samordningsnumret. Hur som haver trodde vi att vi inte skulle kunna få ut ett pass och blev en aning irriterade. Vi bestämde oss för att gå till polisen i alla fall och testa. Tro det eller ej, men där hade de inga problem att hitta henne i registret men det stod att hon var "föräldralös". Dvs vi stod inte som föräldrar så födelsebeviset behövdes. Som tur var hade vi det inscannat och den kopian räckte.
Så tillslut fick hon sitt pass och allt var frid och fröjd.
Jag håller också med om det trista i att man måste resa land och rike runt för att få svenskt pass nu för tiden. Själv måste vi ta oss till Ottawa från Vancouver och räknar man in extrakostnaden för ett svenskt pass utomlands, flygresa och hotell så kan man likagärna flyga till Sverige.