• 3 barn i familjen

Pass med samordningsnummer???

Hej!
    Minstingen som är född här i Bulgarien har bara svenskt samordningsnummer, men nu vill vi ansöka om svenskt pass. Är det genom skatteverket man får födelsenummer, och är det svårt att få när man inte är folkbokförd i Sverige? Någon som vet? Mina andra barn är födda i Sverige och fick automatiskt svenskt födelsenummer...

• Svar på tråden Pass med samordningsnummer???
  • evaoregon
    3 barn i familjen skrev 2011-06-03 15:19:37 följande:
    Ja, vi gjorde namnanmälan och ansökte om samordningsnummer via svenska ambassaden när han var nyfödd, 2006, men sist vi var i Sverige kunde de inte hitta honom i Skatteverkets register... Skumt! Men nu har jag varit i kontakt med Skatteverket och de har lovat att skicka registerutdrag hit. Men man är tvungen att begära relationsregistrering om han skall vara skriven som min son. Så nu måste jag ha med bulgariskt födelsebevis och lämna in ansökan om detta i Sverige... Struligt!
    Har sonen bulgariskt eller annat pass?  Det verkar inte kul att ambassaden i Sofia lagts ner.
  • 3 barn i familjen

Ja, han har bulgariskt pass, men nästa år har vi lite planer på en USA resa, och som bulgar måste han ha visum, då är det smidigare med svenskt pass...

Ja det är inte kul att ambassaden lagt ner. Inte för att man ofta behöver uträtta ambassadärenden, men tex som igår när det var nationaldagen så saknade man det lite, det har alltid varit så roligt när vi firat tillsammans med alla andra svenskar på ambassadörens residens...

• evaoregon
    3 barn i familjen skrev 2011-06-07 20:14:51 följande:

Ja det är inte kul att ambassaden lagt ner. Inte för att man ofta behöver uträtta ambassadärenden, men tex som igår när det var nationaldagen så saknade man det lite, det har alltid varit så roligt när vi firat tillsammans med alla andra svenskar på ambassadörens residens...

Ja, det kan jag tänka mig.  Här i USA är visserligen ambassaden i Washington DC fortfarande kvar, men man kan bara ansöka om pass där och inte längre på konsulaten här i USA.  Väldigt långa resa med tanke på att USA är ett stort land och vi är många som inte bor i närheten av Washington DC.  Rynkar på näsan
  • MamaPapa

Här i UK har de också ändrat att konsulaten inte längre får utfärda svenska pass utan det måste man ner till London (för att söka o för att hämta ut - alltså 2ggr). Jättetrist att de drar in servicen så. Så vi har faktiskt inga svenska pass längre utan kör våra brittiska enbart .. för EU pass som EU pass - det gör ju inte så stor skillnad. Plus att få ambassaden att utfärda pass är ganska dyrt nuförtiden...

• Gran1
    3 barn i familjen skrev 2011-06-03 15:19:37 följande:
    Ja, vi gjorde namnanmälan och ansökte om samordningsnummer via svenska ambassaden när han var nyfödd, 2006, men sist vi var i Sverige kunde de inte hitta honom i Skatteverkets register... Skumt! Men nu har jag varit i kontakt med Skatteverket och de har lovat att skicka registerutdrag hit. Men man är tvungen att begära relationsregistrering om han skall vara skriven som min son. Så nu måste jag ha med bulgariskt födelsebevis och lämna in ansökan om detta i Sverige... Struligt!
    Så var det för oss också när vi skulle skaffa pass till dottern. Vi åkte till Sverige utan födelsebeviset för vi  trodde att vi behövde ett personbevis istället. Gick till skatteverket där de inte kunde hitta henne. Vilket kan synas vara märkligt eftersom det är skatteverket som utfärdat samordningsnumret. Hur som haver trodde vi att vi inte skulle kunna få ut ett pass och blev en aning irriterade. Vi bestämde oss för att gå till polisen i alla fall och testa. Tro det eller ej, men där hade de inga problem att hitta henne i registret men det stod att hon var "föräldralös". Dvs vi stod inte som föräldrar så födelsebeviset behövdes. Som tur var hade vi det inscannat och den kopian räckte.

Så tillslut fick hon sitt pass och allt var frid och fröjd.
    Jag håller också med om det trista i att man måste resa land och rike runt för att få svenskt pass nu för tiden. Själv måste vi ta oss till Ottawa från Vancouver och räknar man in extrakostnaden för ett svenskt pass utomlands, flygresa och hotell så kan man likagärna flyga till Sverige. 
  • evaoregon
    MamaPapa skrev 2011-06-08 01:23:03 följande:
    Här i UK har de också ändrat att konsulaten inte längre får utfärda svenska pass utan det måste man ner till London (för att söka o för att hämta ut - alltså 2ggr). Jättetrist att de drar in servicen så. Så vi har faktiskt inga svenska pass längre utan kör våra brittiska enbart .. för EU pass som EU pass - det gör ju inte så stor skillnad. Plus att få ambassaden att utfärda pass är ganska dyrt nuförtiden...
    Ja, det verkar ha blivit liknande överallt för oss svenskar.  Här måste vi ansöka om pass på ambassaden i Washington DC, men kan hämta ut passet på närmaste konsulat (mot en extra kostnad Flört).  Mitt närmaste konsulat ligger i Seattle (3 timmar med bil enkel resa) så det är ju enkelt och bra.  Flört 

Det är verkligen jättetrist att servicen har dragits in så pass mycket.  Eftersom vårt andra medborgarskap är i USA och inte i EU så känns det viktigt för oss att ha två pass.  Om vårt andra medborgarskap också varit i EU så hade jag nog helt struntat i det svenska passet.  Dyrt är det ju också, mer än 3 ggr så dyrt att förnya passet här som i Sverige (plus en tur till huvudstaden och en sväng till Seattle för att hämta passet). 
  • evaoregon
    Gran1 skrev 2011-06-08 03:50:46 följande:
    Jag håller också med om det trista i att man måste resa land och rike runt för att få svenskt pass nu för tiden. Själv måste vi ta oss till Ottawa från Vancouver och räknar man in extrakostnaden för ett svenskt pass utomlands, flygresa och hotell så kan man likagärna flyga till Sverige. 
    Det blir samma för mig.  Ska man räkna ut hur mycket en tur til Washington DC kostar härifrån västkusten plus hotell och att passet kostar 3 ggr så mycket som i Sverige så blir det nog billigare att förnya i Sverige.  Det enda som gör att jag tvekar inför att förnya i Sverige är att många verkar ha en massa strul med det.  Skönt att ni lyckades få ett pass till slut!
  • Croft

Det är en brist i systemet, enligt min mening, som gör att föräldrarna inte registreras som vårdnadshavare automatiskt när barnen är födda utomlands, trots att man fyller i papper och har fått samordningsnummer. Det fattas ett steg någonstans inom registreringen för nyfödda för svenska utlandsboende. Detta blir då ett problem när man ansöker om pass eftersom ambassaden inte kan se i datorn vem som är barnets vårdnadshavare och alltså har rätt att för barnets del ansöka om pass. Vi har lyckats få utskrivet Familjebevis, där det står vilka vi föräldrar är och vilka våra barn är. På barnens egna personbevis varierar det dock, ett har med föräldrarnas namn och ett annat är "föräldralöst". Jag tycker att utrikesdepartmentet och skatteverket borde samarbeta om detta för att hitta en lösning för det blir onödigt krångel för utlandssvenskar samt för ambassderna och dessutom riskabelt för barnet som står utan officiell vårdnadshavare om något skulle hända och det  rör sig kanske bara om att länka systemen eller klicka i en extra ruta vid registreringen.

Att servicen för pass dragits in så mycket beror säkert på att man måste gå genom "maskinen" som ambassaderna fått installerad som är länkade till något speciellt dataprogam för pass och ta kort genom denna maskin och lämna digital underskrift. Det har vi de biometriska passen att tacka för. Kostnaden blir hög också. Tror vi betalade ca 1500 kronor senast så det verkar definitivt som om det vore idé att skaffa pass i Sverige vid besök där.

• MamaPapa

Nu när vi sökte samordningsnummer för yngsta sonen som föddes i mars i år så behövde vi ha med oss massa annat som jag inte kommer ihåg vi behövde för sju år sen med flrsta barnet. Vi behövde vårt vigselbevis, våra pass (här vart det lite rörigt då vi endast har brittiska men det löste sig genim att vi hade de gamla svenska passen och personregisterutdrag från skatteverket), och så födelsebevis för sonen. Kan inte se att de behövde allt detta om det inte var för att fastställa föräldraskap. Menar ni att de ändå kan bli registrerade som föräldralösa? Hur kollar man hur det blivit registrerat sedan då? Ringer man bara skatteverket då?

• Croft

Jag vet inte hur det funkar med de olika registren och vad som förs in i vilket register men här där vi bor behöver vi bevis för släktskap för att ansöka om uppehållstillstånd. Detta borde då vara noterat i barnets personbevis men det är det inte. Då får man begära ett familjebevis istället och då söker man alltså på ett av föräldrarnas personnummer och så står det alltså vilka våra barn är. Söker man på barnets personnummer får man inte fram föräldrarnas detaljer. Det står alltså heller inte vem som är vårdnadshavare.

Detta är inte något problem om man  vid samband av att barnet är nyfött samtidigt ansöker om samordningsnummer och pass. Problemet uppstår 5 år senare när man ska förnya passet eftersom ambassaden inte kan se vem som är vårdnadshavare i det system som de använder då man ansöker om passet.  Så du kan kanske testa att ringa ambassaden för att se vad som framkommer i deras passregister när de slår på barnets personnummer.

Man kan begära att få ett familjebevis från skatteverket utskrivet men i vårt fall var det så att vårt yngsta barn inte stod med där heller till att börja med fast vi likom du hade lämnat in vigselbevis, födelsebevis och allt sådant för att registrera födseln och få ett samordningsnummer. Då fick jag ringa till skatteverket så lyckades de fixa det i alla fall.

Vi har nära till ambassaden så det var inga problem att åka dit flera gånger men den som reser långt för att komma dit tycker nog inte det är så kul med detta krångel. 

Jag ska gå in på mitt lokala skattekontor i sommar för att försöka reda ut detta med vårdnadshave i registren eftersom jag tycker det känns lite bekymmersamt att vårdnadshavares namn inte  är registrerat fast de lokala skattekontoren har ju egentligen inget med utlandssvenskar att göra så jag vet inte om de kan reda upp det här. 

• MamaPapa

Ja krångligt värre ..... jag kommer inte söka svenskt pass för min yngsta utan bara köra det brittiska då det både är billigare och lättare att skaffa för mig. Så bör väl kolla med skattemyndigheten sedan då jag fått samordningsnumret.... 

• 3 barn i familjen

Idag har jag i alla fall skickat iväg en ansökan om relationsregistrering till Skatteverket, att vår personbild ska kompletteras med uppgifter om vår son.

Man ska skicka med en kopia på födelsebeviset, vidimerad av 2 personer och deras adress och telefon. Skatteverket översätter själva alla utländska handlingar.

Ja, det är mycket man har att lära trots att man bott utomlands i många år!!!

• Nipus81

Varför Skatteverket inte kan registrera föräldrar till barn med samordningsnummer som bårdnadshavare beror på att ni inte är bofasta i Sverige och att barnen då inte finns i Folkbokföringsregistret. Det är ett krav att barnen är folkbokförda för att en sådan registrering ska kunna ske. Ni kan begära att Skatteverket registrerar relationen mellan barnet och den/de föräldrar som har ett riktigt personnummer. Skicka in födelsebevis så ordnar dom det.

När man skaffar pass är det föräldrarna som ska styrka att dom är vårdnadshavare för polisen/ambassaden.

Väljer man att göra pass i Sverige på besök är det viktigt att man tar med sig födelsecertifikat och även ibland vigelbevis. Bäst är att ringa polisen och höra vilka dokument de kräver innan ni kommer till Sverige. Då glömmer man inget hemma.

• Nipus81
    3 barn i familjen skrev 2011-05-30 13:16:58 följande:
    Hej!

Minstingen som är född här i Bulgarien har bara svenskt samordningsnummer, men nu vill vi ansöka om svenskt pass. Är det genom skatteverket man får födelsenummer, och är det svårt att få när man inte är folkbokförd i Sverige? Någon som vet? Mina andra barn är födda i Sverige och fick automatiskt svenskt födelsenummer...

Skatteverket tilldelar personnummer för personer som är folkbokförda i Sverige, är man bosatt utomlands kan barnen få ett samordningsnummer om man ansöker om svenskt pass.

Skatteverket tilldelar även samordningsnummer men enbart på begäran av annan myndighet. Polisen eller ambassaden kan begära att få ett nummer så det är till dem man ska vända sig. Som privatperson kan man inte själv begära att få ett samordningsnummer.
  • Nipus81
    3 barn i familjen skrev 2011-05-30 13:16:58 följande:
    Hej!

Vad jag menar är, ni kan ansöka om pass i Sverige även om ni bara har samordningsnummer för barnet. Kontakta polisen och hör med dem vilka papper dom vill se.

Lycka till!
  • hjälp mig

Hej jag har precis fött samordning nr till min son jag fick vänta på den 4 dagar det gick bra att få samordning nr men vi fick kaos och panik för att vi skulle ansöka om pass till barnet ambassaden ville inte utföra pass till barnet de har sagt måste du visa oss iranska pass för barnet och i iranska lag är så här om pappan är inte iranskt barn kommer inte få pass ambassaden ville inte lyssna på mig jag bliv tvingas ringa utrikesdepartementet i Sverige och de ringde ambassadörer i Iran sen de ringde mig i ambassaden fick ansöka om pass till barnet det värkar personalen i ambassaden kan inte sitt jobb

Svar på tråden Pass med samordningsnummer???