• Scarlett

Vilket straff skulle du välja?

Det har skrivits så mycket om "bestraffningar" av barn på sista tiden. Jag har funderat en hel del på det och i min värld så borde man inte behöva straffa barn alls, men tydligen är det inte så för alla.

Men om jag nu vore barn igen så kan jag helt ärligt säga att jag skulle föredra ett par daskar i stjärten före att få utegångsförbud, indragen veckopeng, behöva stå i naughty spot eller vad det nu kan handla om. Då är det liksom snabbt över i alla fall.

Vad skulle du välja, om du vore tvungen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket straff skulle du välja?
  • Tygtiiger
    Lady Bird skrev 2011-06-04 20:15:14 följande:
    Det handlade om vad du själv skulle välja, inte vad du skulle kunna göra mot dina barn...
    Jag har inte mer intresse av att själv bli slagen eller förnedrad heller. Jag skulle välja precis som jag skrev ovan alltså de straff jag fick.

Vad ÄR det med denna jävla aga-propaganda på FL på sistone???
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Lady Bird
    Tygtiiger skrev 2011-06-04 20:26:54 följande:
    Jag har inte mer intresse av att själv bli slagen eller förnedrad heller. Jag skulle välja precis som jag skrev ovan alltså de straff jag fick.

Jag vill inte heller bli något av det. Men jag uppfattar inte den här tråden som aga-propagerande alls...
  • Shirin85
    Lady Bird skrev 2011-06-04 19:00:32 följande:
    Det är klart att straff påverkar barn...
    Såklart, men smisk ser jag som ren kränkning och förnedring, indragen veckopeng ser jag mer som konsekvens.
    ♥Leila -05, Minah -08, Jamil -10♥ BF 7/1-2012♥
  • Lady Bird
    Shirin85 skrev 2011-06-04 20:41:17 följande:
    Såklart, men smisk ser jag som ren kränkning och förnedring, indragen veckopeng ser jag mer som konsekvens.
    Ja det har du rätt i. Absolut.
  • Plutteli
    Tygtiiger skrev 2011-06-04 20:26:54 följande:
    Jadu, det undrar jag också...
  • Tygtiiger
    Lady Bird skrev 2011-06-04 20:31:39 följande:
    Jag vill inte heller bli något av det. Men jag uppfattar inte den här tråden som aga-propagerande alls...
    I trådstarten står det att ts skulle föredra "ett par daskar i stjärten" framför en hög med andra (ok ganska kränkande) bestraffningar. Och jag tycker mig hitta väldigt mycket sådant på FL på sistone, med att daskar inte är så farligt, eller att folk glatt beskriver att de själva blivit smiskade och inte tagit skada, och hur man förfasar sig åt ohängda ospöade ungar medan ens egna som har fått några smällar är så fina så.

För att inte tala om att man alltid, alltid använder ordet dask, smäck, smätt, klapp, etc etc istället för att säga som det är - att man agar eller slår barn.

Man försöker normalisera och relativisera föräldrars våld mot barn och det tycker jag inte är ok, helt enkelt. Vuxna ska inte slå på barn. (Vuxna ska inte slå på vuxna heller men det verkar vara en mer accepterad ståndpunkt.)
    Krupke, we've got problems of our own!
  • trettioplus

Något som i största möjliga mån har att göra med "brottet". Och det gäller även vuxna som gör dumheter. Är man exempelvis dömd för hatbrott mot en homosexuell, så bör man få samhällstjänst på RFSL eller annan lämplig instans. Har man dömts för skadegörelse kan man få gå och sanera klotter, osv. Man bör ju lära sig något av sina misstag också...

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Lady Bird
    trettioplus skrev 2011-06-08 09:06:57 följande:
    Något som i största möjliga mån har att göra med "brottet". Och det gäller även vuxna som gör dumheter. Är man exempelvis dömd för hatbrott mot en homosexuell, så bör man få samhällstjänst på RFSL eller annan lämplig instans. Har man dömts för skadegörelse kan man få gå och sanera klotter, osv. Man bör ju lära sig något av sina misstag också...
    Klokaste svaret hittills...
  • Dreaming
    Lady Bird skrev 2011-06-04 19:00:32 följande:
    Det är klart att straff påverkar barn...

Är det inte det som är meningen?

Om en 13 åring är ute och super sig full är det inte då lämpligt att ge den utegångsförbud ett tag?

"Kan inte vi lita på att du sköter dig när du går ut får du inte det"

En fyraåring som skriker slåss och sparkar besinningslöst kanske skulle må bra av att få sitta instängd på sitt rum ett tag och tänka över saken.

"Vi vill inte ha med dig att göra när du är så arg så då får du gå och tänka över saken. Välkommen tillbaka när du är glad igen"

Det jag sett av barn så har kramar och pussar på en arg liten ENDAST motsatt effekt.

Klart att barnet blir ledset och känner ångest just då det får uppleva konsekvenserna! Men i framtiden är lugnare och skötsammare, tryggare då det vet vart gränsen går. Vinner inte barnet på det? Å resten av omgivningen med för den delen...

För en full nybliven tonoring eller aggresiv liten mår ju inte bra.

• Omorfia
    Plutteli skrev 2011-06-04 17:04:13 följande:
    Jag är 24, fyller 25 om bara en månad.
    Var ju samma med min pappa, oftast om jag och mamma kom i luven på varandra så bara suckade han och ville inte lägga sig i fören det var nödvändigt, men när det komm till den fysiska bestraffningen så klarade han väll helt enkelt inte att stå emot min mamma utan gjorde som hon sa. Jag fick dock inte smisk utan han hade för vana att dra i håret (hårt!). Hade mamma inte tillgång till min far eller de gånger han stod emot hennes påtryckningar var en annan favorit i bestraffningen att göra så att jag blev tvunget att skämma ut mig inför mina vänner. Mins tex en gång då jag skulle på bio med min bästa vän på kvällen, jag hade missat under en kort stund att passa vår valp och hunden hade gnagt lite längst ned på en kökslucka. När min mamma upptäckte det blev hon skogstokig. Jag fick ringa min vän och säga att det inte blev nån bio pga det. Sen fick jag ringa på nytt och säga att det blev av, ringa och säga att nej det blev inte av, typ 3 ggr. Till sist grät jag ju och ville inte på bio längre för det hade blivit helt förstört, då fick jag ordern att ringa igen och säga att bion skulle bli av och därefter tvingades jag åka och se filmen... :/ Nä, jag HATAR all form av bestraffning som går ut på att förudmjuka barnet och använder mig aldrig av det på vår stora dotter, hur besvärlig hon än är.
    Shit. Din morsa låter psykstörd på allvar.
  • Omorfia

Utegångsförbud och indragen vecko-/månadspeng handlade det alltid om när jag var liten. Utegångsförbud blev det när jag inte kom hem när jag skulle eller att jag inte fick leka med en kompis på ett tag när vi hade gjort något dumt.

Indragen veckopeng handlade för det mesta om att ha varit ful i mun eller något sånt.

Jag blev inte "bestraffad" särskilt ofta som barn (jag var tämligen välartad och uppförde mig eftersom jag gillade att leka med kompisarna och köpa lördagsgodis) så jag kommer inte ihåg det så bra. Är glad åt att stryk inte var norm i min familj iaf, eller fantasifulla förnedringar. Usch och fy.

• Scarlett
    Omorfia skrev 2011-06-08 11:03:07 följande:
    Ja det där var grymt.
  • My Girls

Utegångsförbud el indragen veckopeng. Varken "lätt" dask el nyp i örat har gett mig annat än känslan av bitterhet, ilska och förnedran. Det går att prata med barn vid rätt tillfälle.

Youth is a wonderful thing. What a crime to waste it on children.
  • Plutteli
    Dreaming skrev 2011-06-08 10:53:18 följande:

Är det inte det som är meningen?

Om en 13 åring är ute och super sig full är det inte då lämpligt att ge den utegångsförbud ett tag?

"Kan inte vi lita på att du sköter dig när du går ut får du inte det"

En fyraåring som skriker slåss och sparkar besinningslöst kanske skulle må bra av att få sitta instängd på sitt rum ett tag och tänka över saken.

"Vi vill inte ha med dig att göra när du är så arg så då får du gå och tänka över saken. Välkommen tillbaka när du är glad igen"

Det jag sett av barn så har kramar och pussar på en arg liten ENDAST motsatt effekt.

Klart att barnet blir ledset och känner ångest just då det får uppleva konsekvenserna! Men i framtiden är lugnare och skötsammare, tryggare då det vet vart gränsen går. Vinner inte barnet på det? Å resten av omgivningen med för den delen...

För en full nybliven tonoring eller aggresiv liten mår ju inte bra.

Om barnet själv verkar må bra av att komma undan ett tag så visst, men seriöst, hur mycket eftertanke tror du en 4 åring klarar av? Plus att allt ett barn i den ålder gör inte handlar om medveten illvilja utan helt enkelt om bristande impulskotroll. Min 3 åring får ibland skrika av sig i ensamhet, när vi märker att vi inte kan vara nära och trösta på det sättet, MEN vi säger aldrig att hon får komma när hon är glad/snäll igen utan att hon ska ropa när hon vill ha oss nära igen. Ibland är hon fortfarande arg/ledsen men hon vill inte vara själv mer och det går att trösta/prata med henne.
  • Plutteli
    Omorfia skrev 2011-06-08 11:03:07 följande:
    Det är hon nog också, med sjukdomsinsikt noll och en enorm förmåga att förneka vad som skett i det förflutna.
Svar på tråden Vilket straff skulle du välja?