• Här och nu

Vad upplever du att folk inte VILL lära sig om funktionsnedsättning?

Inspirerad från andra trådar. Det en del inte VILL lära sig är enligt min erfarenhet bla. att barn inte kan bara för att de vill, att metoder som verkar grymma mot vanliga barn kan hjälpa annorlunda barn mycket, att det för vissa barn inte hjälper ett dugg med fostran mot vissa beteenden mm. Ös på från era egna slasktrattar!

• Svar på tråden Vad upplever du att folk inte VILL lära sig om funktionsnedsättning?
  • Här och nu
    Sveasson skrev 2011-06-10 20:45:30 följande:
    Okej, då skriver jag om meningen till 15 istället om det känns bättre.

Man är inte ett barn som 15 åring, man kan säga ifrån själv och ligger förmodligen högre intelligensmässigt som 15 åring än vad den utvecklingsstörde gör. 
    Många 2-åringar kan säga ifrån själv...
  • Kimona
    Här och nu skrev 2011-06-10 21:01:21 följande:
    Vården handlar ju om långt fler än de med utv.störning.
    Ja såklart, men jag vill ju kunna hjälpa även de som har en utvecklingsstörning :)
  • Här och nu
    Sveasson skrev 2011-06-10 21:03:52 följande:
    Så "ett sånt barn" är i slutändan med andra ord alla barn vars föräldrar är trötta? Ja då är nog är nog inte "ett sånt barn" det bästa ordvalet eftersom alla föräldrar är trötta någon gång, det gäller inte bara föräldrar till en viss grupp av barn.
    Men märka ord! Med SÅNT barn menade jag ett med utv.störning alt ett som kan ha liknande beteende. Färdigsnackat om det?
  • Sveasson
    Här och nu skrev 2011-06-10 21:01:55 följande:
    Alla jag känner, jobbar med osv gör det.
    Ja det får ju stå för dom. Allmänheten kallar inte en 17:åring för barn i vanligt vardagsprat.  Men du kanske ingår i "en sån grupp" där man skiljer sig lite från mängden
  • Här och nu
    Kimona skrev 2011-06-10 21:05:28 följande:
    Ja såklart, men jag vill ju kunna hjälpa även de som har en utvecklingsstörning :)
    Ska jag va ärlig, tror jag du ska låta den biten vara eller iaf vänta tills du varit symtomfri i minst ett par år.
  • Sveasson
    Här och nu skrev 2011-06-10 21:05:52 följande:
    Men märka ord! Med SÅNT barn menade jag ett med utv.störning alt ett som kan ha liknande beteende. Färdigsnackat om det?
    Jag tyckte du nyss skrev att du menade rödhåriga barn, alla barn vars föräldrar var trötta? Svårt att bestämma dig?
  • Sveasson
    Här och nu skrev 2011-06-10 20:33:06 följande:
    Nog för att jag är petig med ord, men ett sånt barn kan va ett med rött hår, ett långt barn, ett kort barn, ett barn med utv.störning...
  • Här och nu
    Sveasson skrev 2011-06-10 21:05:58 följande:
    Ja det får ju stå för dom. Allmänheten kallar inte en 17:åring för barn i vanligt vardagsprat.  Men du kanske ingår i "en sån grupp" där man skiljer sig lite från mängden
    Så du känner de flesta i världen? Och vad var det sista för korkat? Ungdom kan man säga, men minderårig är man o ungdomen är en del av barndomen. Har läst barn- o undgomsvetenskap i 4 år.
  • Sveasson
    Här och nu skrev 2011-06-10 21:08:05 följande:
    Så du känner de flesta i världen? Och vad var det sista för korkat? Ungdom kan man säga, men minderårig är man o ungdomen är en del av barndomen. Har läst barn- o undgomsvetenskap i 4 år.
    Det märks inte det minsta att du gjort om jag ska vara ärlig. Det känns mest som att du har svårt att släppa fast du gjort bort dig, precis som kimofdrac skrev.

Men ett tips i all välmening, föräldrar till "ett sånt barn" som du så trevligt kallade barn med hinder, vill inte ha någon hjälp av folk med din syn på dessa barn.
  • Kimona
    Här och nu skrev 2011-06-10 21:06:55 följande:
    Ska jag va ärlig, tror jag du ska låta den biten vara eller iaf vänta tills du varit symtomfri i minst ett par år.
    Ja det hade jag tänkt, jag ska gå Omvårdnad i tre terminer först
  • Här och nu
    Sveasson skrev 2011-06-10 21:11:14 följande:
    Det märks inte det minsta att du gjort om jag ska vara ärlig. Det känns mest som att du har svårt att släppa fast du gjort bort dig, precis som kimofdrac skrev.

Men ett tips i all välmening, föräldrar till "ett sånt barn" som du så trevligt kallade barn med hinder, vill inte ha någon hjälp av folk med din syn på dessa barn.
    Jag har själv ett SÅNT barn o använde för en gångs skull ordet lite slarvigt. Kan du släppa det nu?
  • Här och nu
    Kimona skrev 2011-06-10 21:12:49 följande:
    Ja det hade jag tänkt, jag ska gå Omvårdnad i tre terminer först
    Men gör inte praktik inom utv.störning förrän på slutet.
  • Kimona
    Sveasson skrev 2011-06-10 21:11:14 följande:

Men nu är ju TS förälder till "ett sånt barn"
  • Kimona
    Här och nu skrev 2011-06-10 21:13:48 följande:
    Men gör inte praktik inom utv.störning förrän på slutet.
    Jag ska nog inte göra praktik där alls då det redan är färdiga platser mest inom äldrevården och så, men min plan är iaf att börja med att träffa barn med utvecklingsstörning. Jag tror det är lättare för mig :)
  • Här och nu
    Kimona skrev 2011-06-10 21:14:12 följande:
    Men nu är ju TS förälder till "ett sånt barn"
    Tack!
  • mamma till 2 frön

Förutom det du själv skriver TS är det för vår del med omgivningen de där vardags sakerna som vi måste tumma på som att: servera det sonen äter ( Hur ska han då lära sig äta olika saker), sitta kvar vid bordet hela måltiden och ordentligt på stolen, inte kommentera hans språk, klä på sig själv och en massa andra vardags beteenden som en tioåring utan ADHD och autistiska drag borde ha. 
    Sedan är det ju klassikern att han måste träna på alla möjliga saker så han lär sig utan att ge honom rätt förutsättningar som om vi skulle ta glasögonen från en med en synnedsättning och säga du får träna på att se bättre. Eller att det är orättvist mot de andra barnen att han får "förmåner" iform av extra rast, egen dator, specialkost mm

Hade senast idag en liten konversation med en kompis mamma till sonen om att han bara skriver på datorn aldrig med penna. "Men hur ska han då lära sig om du aldrig tvingar honom?" Mitt svar blev att jag kommer tvinga honom att skriva med penna lika lite som du kommer tvinga din son att läsa utan sina glasögon". Puckot svarar då "Men han kan ju inte, han måste ha glasögon för att se". Tja, vad gör man... 

• Här och nu
    mamma till 2 frön skrev 2011-07-08 23:37:30 följande:
    Förutom det du själv skriver TS är det för vår del med omgivningen de där vardags sakerna som vi måste tumma på som att: servera det sonen äter ( Hur ska han då lära sig äta olika saker), sitta kvar vid bordet hela måltiden och ordentligt på stolen, inte kommentera hans språk, klä på sig själv och en massa andra vardags beteenden som en tioåring utan ADHD och autistiska drag borde ha. 
    Sedan är det ju klassikern att han måste träna på alla möjliga saker så han lär sig utan att ge honom rätt förutsättningar som om vi skulle ta glasögonen från en med en synnedsättning och säga du får träna på att se bättre. Eller att det är orättvist mot de andra barnen att han får "förmåner" iform av extra rast, egen dator, specialkost mm

Hade senast idag en liten konversation med en kompis mamma till sonen om att han bara skriver på datorn aldrig med penna. "Men hur ska han då lära sig om du aldrig tvingar honom?" Mitt svar blev att jag kommer tvinga honom att skriva med penna lika lite som du kommer tvinga din son att läsa utan sina glasögon". Puckot svarar då "Men han kan ju inte, han måste ha glasögon för att se". Tja, vad gör man... 
    Det som inte syns finns inte vet du väl, kära medsyster! Suck.
Svar på tråden Vad upplever du att folk inte VILL lära sig om funktionsnedsättning?