• Tjohooo

När är ett barn moget att bo en vecka i taget hos separerade föräldrar?

Hej,

Jag och min fd.sambo har nyligen separerat och ska nu dela 50/50 på vårnaden om vår gullunge som blir 2,5 år i augusti. Hans pappa vill ha hela veckor åt gången, men jag tycker det känns som så ofantligt lång tid, både för mig och min son att var ifrån varandra. Hur gjorde ni? Är detta en "normal" ålder att  vara en vecka med mamma och en med pappa? Jag och min fd.sambo turas om att bo på stället som är "hemma" för vår son. Blir glad om ni vill dela med er kring er tankarkring detta, grubblar så...

• Svar på tråden När är ett barn moget att bo en vecka i taget hos separerade föräldrar?
  • frida20
    Sveasson skrev 2011-06-10 21:30:15 följande:
    Uppenbarligen är det det eftersom de inte rekomenderar det under tre år. Visst, i de fall där fokus ligger just på föräldrarnas milimeterrättvisa så kanske "tar skada" innebär nära döden, men i de fall där barnet är viktigast så ÄR det bäst med ett par dagar hos varje, precis som kim beskrev.
    Det verkar ju även vara så ts känner, att hennes barn inte skulle må bra av vv och jag är ganska säker på att inte pappan kan tvinga sig till det.

såklart alla känner att det är lång tid det gör jag varje gång min dotter och till sin pappa,,emn veckorna går snabbt..

jo pappan kan tvinga att få ha sonen och får han inte det så kan man riskera att det går till rätten eller familjerätten..

• JuliaåRonjasmammis
    Tjohooo skrev 2011-06-10 21:10:36 följande:
    Kimpossible - precis så har jag föreslagit, men det verkar inte gå hem =(. Grejen är den att han är väldigt arg och bitter över att jag vill separera och eftersom sonen bor kvar medan jag och pappan flyttar in och ut vill min fd. sambo ha så lite med min ekonomi (han syftar på mat och liknande) att göra samt inte behöva "städa efter mig" (vilket han absolut inte gör). Känns som han ilska går ut över vår son, vilket ju inte alls är bra. Men också svårt att tackla då jag redan har sårat honom så mkt genom att vilja göra slut.

Frida - ok. Skönt att höra att det också verkar funka. Har så dåligt samvete gentemot vår son vad "jag" utsatt honom för genom att separera.
    Trist.Rynkar på näsan Försök att förklara för honom, och lägg fram förslaget igen och betona att det är för _barnets_ bästa, så kanske han kan ge efter lite på sin sårade stolthet. 
    Sveasson skrev 2011-06-10 21:23:40 följande:
    Ja och det kan barnet vara utan att vara ifrån dena ena föräldern en hel vecka i taget, vilket som tidigare nämnts, INTE rekomenderas för så små barn.
    Man lyssnar självklart av barnet och ser om det funkar eller inte. Att kategoriskt säga att det är skadligt att barnet inte bor heltid hos sin mamma är rätt larvigt, för att inte tala om förlegat. Har man barnet i fokus kan vv absolut funka redan tidigare än 3-årsåldern.

Själv förespråkar jag dock vår egen 5-2 variant som en mjukstart. 
    Don't mess with my integrity!
  • Sveasson
    frida20 skrev 2011-06-10 21:33:54 följande:

såklart alla känner att det är lång tid det gör jag varje gång min dotter och till sin pappa,,emn veckorna går snabbt..

jo pappan kan tvinga att få ha sonen och får han inte det så kan man riskera att det går till rätten eller familjerätten..

Fast åter igen, det handlar inte om föräldrarna, det är inte föräldrarnas bästa som ska gälla utan barnets bästa. Många verkar missa det i sånna här fall. Och nej, pappan kan inte tvina till sig just VV när barnet är så litet.
  • frida20
    Sveasson skrev 2011-06-10 21:38:09 följande:
    Fast åter igen, det handlar inte om föräldrarna, det är inte föräldrarnas bästa som ska gälla utan barnets bästa. Många verkar missa det i sånna här fall. Och nej, pappan kan inte tvina till sig just VV när barnet är så litet.

barnet är 2,5 och jo han kan får rätt på sin sida..

tro mig så gick det till för mig,,jag ville heller inte ha varannan vecka och då blev det rätten i stället,,men det visas sig funka..

• Tjohooo

Mmm, känns ju helt värt att ta upp till diskussion igen iaf. Är så rädd att skada min och pappans "relation" mer än nödvändigt, men den fajten måste man väl helt enkelt ta... Eller?? KÄnns som att eftersom separationen är "mitt fel" borde jag ge med mig, men är ju som ni säger min sons bästa jag måste fokusera på...

• JuliaåRonjasmammis
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-06-10 21:34:23 följande:
    Man lyssnar självklart av barnet och ser om det funkar eller inte. Att kategoriskt säga att det är skadligt att barnet inte bor heltid hos sin mamma är rätt larvigt, för att inte tala om förlegat. Har man barnet i fokus kan vv absolut funka redan tidigare än 3-årsåldern.

Själv förespråkar jag dock vår egen 5-2 variant som en mjukstart. 
    Kände att det där blev ltie fel, det var alltså inte dig "Sveasson" jag syftade till när jag skrev att det var larvigt att hävda att barnet måste bo hos mamman, men det kom med under citatet av ditt inlägg. Bara som ett klargörande.Glad
    Don't mess with my integrity!
  • Sveasson
    frida20 skrev 2011-06-10 21:43:10 följande:

barnet är 2,5 och jo han kan får rätt på sin sida..

tro mig så gick det till för mig,,jag ville heller inte ha varannan vecka och då blev det rätten i stället,,men det visas sig funka..

Nej, generellt tvingas man inte lämna bort barnet en hel vecka i sträck när det är så litet.
    Tycker inte vv är att rekomenderas alls under skolåldern egentligen. 
  • Sveasson
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-06-10 21:45:20 följande:
    Kände att det där blev ltie fel, det var alltså inte dig "Sveasson" jag syftade till när jag skrev att det var larvigt att hävda att barnet måste bo hos mamman, men det kom med under citatet av ditt inlägg. Bara som ett klargörande.Glad
    Förstod det
    Tjohooo skrev 2011-06-10 21:44:29 följande:
    Mmm, känns ju helt värt att ta upp till diskussion igen iaf. Är så rädd att skada min och pappans "relation" mer än nödvändigt, men den fajten måste man väl helt enkelt ta... Eller?? KÄnns som att eftersom separationen är "mitt fel" borde jag ge med mig, men är ju som ni säger min sons bästa jag måste fokusera på...
     Nej, ge dig inte för att du har skuldkänslor, barnets bästa måste komma före pappans bästa. Gör det du känner  är mest rätt för barnet.
  • frida20
    Sveasson skrev 2011-06-10 21:46:01 följande:
    Nej, generellt tvingas man inte lämna bort barnet en hel vecka i sträck när det är så litet.
    Tycker inte vv är att rekomenderas alls under skolåldern egentligen.

om det tas ett beslut att han får ha barnet varannan vecka så kan man inte göra nått åt det..

men om man inte kan ha varannan vecka under skolåldern så kan man glömma det helt och det är ju dummare

• Lillafinajag

Bonustjejen var 1,5 när hon började bo vv, direkt efter föräldrarnas separation, båda föräldrarna flyttade till nya lägenheter dock samma område. Har fungerat bra, har haft bytesdag sön eftermiddag.
    Hon är trygg och stabil iaf... Beror nog mkt på barnet och hur föräldrarna agerar...

• LinaRosell

Jag och min sambo ska flytta isär nu i augusti.. vi kommer bo i samma stad men i olika delar av stan.. vi kommer fortsätta träffas eftersom vi helt enkelt behöver tid för oss själv .. vi ska försöka få en nystart!
    Vi har en son som bllir 3 i augusti och en som blir ett år i augusti.... jag är jättenervös för hur det ska funka!!
    Vi är överens om allt eftersom vi tekniskt sett inte gör slut. Vi ska ha barnen varannan vecka. Hur förklarar man för en 3åring att pappa eller mamma inte kommer finnas där varannan vecka??
    Lillen komemr nog inte märka av det så mycket ännu men 3 åringen komemr ju förstå vad som händer....
    Läskigt rädd är jag=(

• AnniPanni

Det finns inga regler för vilken ålder ett barn anses vara moget att bo vv, utan det får man som fälder känna sig fram till vad som är bäst för barnet.
    Du skriver att en vecka ifrån barnet är för lång tid för dig och barnet men glöm inte bort pappan i det hela, ju mer du är med barnet desto mindre tid får barnet med sin pappa.

Det enda jag rekomendera är att istället för v/v på en gång mjukstarta med några dagar i taget för att sen öka på tills nu kommer upp i fulla veckor. Detta kan hålla på under en längre tid, man får se hur barnet reagerar på allt nytt.
    Tex att börja med 3 dagar mamma, sen tre dagar pappa eller liknande.
    Det  är himla hattigt men det lönar sig ofta i längden.

Min yngsta började bo vv när hon var 15 månader och började på dagis (äldsta var då 19 mån äldre dvs nästan 3 år). Jag hade gärna sett att barnen hade varit äldre vid fullt vv men jag fick vika mig lite då jag inte tyckte att en vårdnadstvist var det allra bästa för barnen just då. Vi separerade dock när yngsta var 6 månader så vi hade ju redan kört mamma/pappa dagar under en lång tid.

Nu är barnen flera år äldre och det fungerar jättebra. Visst har det varit tufft men många tårar på "bytesdagen" från yngsta tjejen men sakta sakta har det gått framåt.

• vittra
    AnniPanni skrev 2011-06-14 11:39:52 följande:
    Det finns inga regler för vilken ålder ett barn anses vara moget att bo vv, utan det får man som fälder känna sig fram till vad som är bäst för barnet.
    Du skriver att en vecka ifrån barnet är för lång tid för dig och barnet men glöm inte bort pappan i det hela, ju mer du är med barnet desto mindre tid får barnet med sin pappa.
    Nej det finns inga regler men det finns en rekommendation från socialstyrelsen och familjerätten vilket är 3 år.

Eftersom TS i detta fall har varit primärvårdaren är det som sagt en stor skillnad att vara ifrån pappan och att vara ifrån henne.
  • AnniPanni
    vittra skrev 2011-06-14 11:47:10 följande:
    Nej det finns inga regler men det finns en rekommendation från socialstyrelsen och familjerätten vilket är 3 år.

Eftersom TS i detta fall har varit primärvårdaren är det som sagt en stor skillnad att vara ifrån pappan och att vara ifrån henne.
    Kan säga av erfarenhet att den rekomendationen fullständigt skiter vissa familjerätter i tyvärr

När vi gick skulle jag vara glad över att pappan ens ville ha barnen varannan vecka. Han var ju sååå underbar som ville ta sitt ansvar.
    Vet tyvärr om fler som råkat ut för liknande tankesätt.
  • guldplutt

vi har separerat sedan i höstas, med en liten kille som nu är 1,5 år, och en tjej på 5,5. Inledningsvis hade jag barnen boende hos mig lite mer, eftersom jag varit den som varit hemma mest med lillkillen. Nu har vi fasat upp till 50/50 ganska nyligen. Dock kör vi inte hela veckor, och har inte för avsikt att göra det på ett bra tag. Det rekommenderas som sagt inte för så små barn att vara från någon av föräldrarna så långa perioder som en hel vecka. Det betyder inte att det är en bra lösning med det klassiska varannan helg för pappan heller, utan helst ska de träffa båda föräldrarna ofta. Vi kör 2+3+2, vilket över en tvåveckorsperiod blir 50% var. Så 50/50 behöver ju inte innebära veckovis växelvist boende, utan bara växelvist boende.

Dock kan det ju vara ett gränsfall med er pojke eftersom han är så pass nära treårsgränsen ändå. Men - seriöst - hur länge ska ni hålla på sådär med boendet? Jag förstår tanken, men det fungerar väl ändå inte i längden? Ni måste ju båda få komma isär och starta om för att kunna gå vidare, och just nu skjuter ni bara upp det för både er själva och barnet. Då blir det inte heller samma issue kring skiftena, utan ni kan ha kortare perioder i resp. eget boende.

Svar på tråden När är ett barn moget att bo en vecka i taget hos separerade föräldrar?