Tjohooo skrev 2011-06-10 21:10:36 följande:
Kimpossible - precis så har jag föreslagit, men det verkar inte gå hem =(. Grejen är den att han är väldigt arg och bitter över att jag vill separera och eftersom sonen bor kvar medan jag och pappan flyttar in och ut vill min fd. sambo ha så lite med min ekonomi (han syftar på mat och liknande) att göra samt inte behöva "städa efter mig" (vilket han absolut inte gör). Känns som han ilska går ut över vår son, vilket ju inte alls är bra. Men också svårt att tackla då jag redan har sårat honom så mkt genom att vilja göra slut.
Frida - ok. Skönt att höra att det också verkar funka. Har så dåligt samvete gentemot vår son vad "jag" utsatt honom för genom att separera.
Trist.

Försök att förklara för honom, och lägg fram förslaget igen och betona att det är för _barnets_ bästa, så kanske han kan ge efter lite på sin sårade stolthet.
Sveasson skrev 2011-06-10 21:23:40 följande:
Ja och det kan barnet vara utan att vara ifrån dena ena föräldern en hel vecka i taget, vilket som tidigare nämnts, INTE rekomenderas för så små barn.
Man lyssnar självklart av barnet och ser om det funkar eller inte. Att kategoriskt säga att det är skadligt att barnet inte bor heltid hos sin mamma är rätt larvigt, för att inte tala om förlegat. Har man barnet i fokus kan vv absolut funka redan tidigare än 3-årsåldern.
Själv förespråkar jag dock vår egen 5-2 variant som en mjukstart.