• ModestyB

SKK och röntgenavläsning...

Har tidigare skrivit ett ledset inlägg om vår tik som fick HD resultat E...
    Vår uppfödare som var med vid röntgen trodde ju inte på resultatet. Sedan vi talat mer om saken är jag också övertygad om att SKK inte läst plåten rätt/har skrivit fel resultat av misstag.

Vår hund fick HD E trots att hon inte har några pålagringar alls. Det ska tydligen inte vara möjligt.
    Vår rutinerade uppfödare trodde som sämst på HD C när hon såg plåtarna hos veterinären.
    Vår hunds kullsyskon fick HD resultat A registrerat på sig-trots att han inte ens röntgats och inga plåtar var inskickade.
    Vår hund rör sig helt obehindrat och ligger med höfterna i alla möjliga och omöjliga vinklar utan problem. En internationell domare har gett hennes rörelser omdömet "exellent".

Nu till saken. SKKs avläsande veterinär är inte intresserad av att rätta till sitt ev. misstag. Hon är snäsig och prestigefylld. 
    Har någon här varit med om att SKK klåpat sig vid röntgenavläsning? Vad gjorde du och hur löste det sig? Vet att det hänt ganska många misstag som nu börjar komma fram i ljuset...

• Svar på tråden SKK och röntgenavläsning...
  • Lyndi
    ModestyB skrev 2011-11-22 16:09:26 följande:
    Jag minns inte på rak arm vad hon hette, jag har alla uppgifter hemma, men tyvärr inte i huvudet.
    Ja,eftersom det främst är bruksraser som röntgas och många av dom är tilltänkta att använda i något slags fysiskt arbete (som med min hund och alla andra som köper en "sporthund") så kan ju E-höfter bli en dödsdom. Nu reagerade min uppfödare direkt och sa att min hund inte har E-höfter. Hunden fyller ju 2 år 10 Januari och E-höfter skulle märkas direkt, särskilt eftersom hon får leva ett vanligt hundliv med mycket bus och racande i skogen. Jag VET att min hund inte har perfekta höfter, utan snarare C, det sa veterinären som röntgade och min uppfödare (som var med när alla kullsyskonen röntgades)...Men det påverkar inte användbarheten inom "min" ras (Boxer). Jag kan tyvärr inte träna WP med henne, eller IPO (som jag köpte henne till), det skulle säkert gå bra, men varför chansa.
    C-höfter är jag helt övertygad om att du aldrig kommer att märka på din hund även om du väljer att köra IPO eller WP. Jag har själv en snart 8 år gammal boxerhane med en A höft och en C höft. Jag har aldrig märkt några konstigheter på honom. Jag tror hela hysterin kring dessa bokstäver är helt i onödan faktiskt. Visst, en hund med uppenbart sjuka höftleder ska man ju ta det varsamt med men i dagens bedömning kan det ju diffa mellan A-D på en frisk höft (det är sjukt!).
    ♥ William 2007-02-26 ♥ ♥ Ebba 2011-03-01 ♥
  • ModestyB

Vår hane hade också en A och en C, inge som helst problem, han körde vi WP med, men belastade honom aldrig hårt, bara för att låta honom muskeljobba lite, dra barnet i pulka på vintern och "hjälpa till". Vi ska röntga om henne, men inte än. Blir spännande att se vad resultatet blir.

• Lyndi
    ModestyB skrev 2011-11-23 01:01:24 följande:
    Vår hane hade också en A och en C, inge som helst problem, han körde vi WP med, men belastade honom aldrig hårt, bara för att låta honom muskeljobba lite, dra barnet i pulka på vintern och "hjälpa till". Vi ska röntga om henne, men inte än. Blir spännande att se vad resultatet blir.
    Jag håller tummarna jättehårt för er!! Jag läste faktiskt om en collie som gick från grad E till grad B på två år.... HUR är det ens möjligt?
  • mastiffa
    Rottis77 skrev 2011-07-02 16:45:42 följande:
    SKK läser inte bilderna om inte hunden är sederad vid röntgen tillfället!

Jag hade nog väntat några månader och simtränat hunden några dagar i veckan nu under sommaren och sen tagit om bilderna och skickat till SKK.
  • Lieee

Jag har bråkat med dem, fick c på min vita schäfer. Vänner som kan läsa av plåtar tittade och tyckte det verkade konstigt. Gjorde om röntgen och skickade in ringde dagligen tills de gick med på att läsa av de nya, fick då avläsning av två veterinärer och det blev B höfter.

Stå på dig !

carpe diem
  • Lieee
    mastiffa skrev 2011-11-24 11:01:57 följande:
    Varför inte, bästa resultat ges ju utan sedering?

Jag hade nog väntat några månader och simtränat hunden några dagar i veckan nu under sommaren och sen tagit om bilderna och skickat till SKK.
    carpe diem
  • dezibel
    Vem läser och reggar röntgenresultaten på SKK då då menar du? Både min herde & min lagotto röntgades osederade och dom resultaten registrerades iaf av SKK, det var iof ett par år sen om det är någon ny rutin.
  • Lyndi
    Lieee skrev 2011-11-24 21:34:00 följande:
    Jag har bråkat med dem, fick c på min vita schäfer. Vänner som kan läsa av plåtar tittade och tyckte det verkade konstigt. Gjorde om röntgen och skickade in ringde dagligen tills de gick med på att läsa av de nya, fick då avläsning av två veterinärer och det blev B höfter.

Stå på dig !
    Vilka var de avläsande veterinärerna?
  • ModestyB

Tack för all peppning. Jag ska absolut röntga om, ska fråga efter minimalt med sedering, Boxer är så känslig för sånt...

• EzzOnTop123

hur gör jag om jag vill att dom ska titta på plåtar och göra en bedömning av höfterna på min hund . Vart vänder jag mig ?

Svar på tråden SKK och röntgenavläsning...