• Grog

Juridikproblem med grannen och tomt

Jag och min partner och våra två barn byggde ett hus som blev klart i höstas och som vi trivs bra i. Ett problem med grannen har uppkommit nu i sommar.

Det är så att innan vi byggde så fanns det inget hus på tomten. Under denna tid utnyttjade grannen tomten som sin extraträdgård (utan tillstånd) och planterade mycket buskar (mest vinbär).

Nu när bären börjat mogna har barnen börjat plocka på buskarna på vår tomt. Då hade grannen kommit ut fly förbannad och sagt till dem att det är hans buskar och att de inte får plocka.

Tycker det hela känns oerhört konstigt. Vad säger lagen? Har han ens någon som helst rätt till buskarna? 

Orkar inte konfrontera honom innan jag har full koll på det juridiska läget. 

• Svar på tråden Juridikproblem med grannen och tomt
  • trettioplus
    Insatt skrev 2011-07-04 14:22:51 följande:
    Du kan fortfarande inte jämföra vinbärsbuskar med en vedbod! lägg ner!
    Det gör jag inte.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Kjell2
    Lizz skrev 2011-07-04 15:15:13 följande:
    Men nu pratar vi inte om brunn eller dyl, utan bärbuskar. Det fallet jag hänvisar till i min kontakt med Lantmäteriet gällde buskar, precis som TS.

Renbete och dyl känns inte relevant i TS fall?? Jag försöker hjälpa TS men dennes fall genom att dra liknande fall, inte rada upp en massa annat som inte har med aktuellt problem att göra?
    Ditt först inlägg var, helt ospecificerat och väldigt tvärsäkert

"Grannen har absolut ingen rätt till nånting på ER tomt!!!! Förstår inte ens hur folk kan vara osäkra i frågan???:O Solklart!!"

Sen ägnade du två inlägg åt att hävda med bestämdhet att andra hade fel, utan hänsvingar,  och att hävd inte finns.

Till sist referear du till ett samtal om växter med LM där du klämmer i med
    "bestämda gällande att det som finns inom en ägares tomtgräns är ägarnas och ingen annans" " Enligt dem finns inga umndantag"
  • Lizz

Kjell: Alla mina inlägg har handlat om buskar precis som TS handlar om, och där är jag tvärsäker!!! LM inlägget handlade även det om buskar som jag även skriver i inlägget. Har aldrig diskuterat renar,avlopp och dyl, känns helt orelevant här!?

• Kallebus

Om ni vill vara snälla så kan ni ju erbjuda grannen att plocka bären i år och sedan får han flytta över några buskar till sin tomt.
    Om buskarna flyttas nu, fulla med bär, så är sannolikheten att dom inte klarar sig väldigt stor.
    Man bör helst flytta växter på hösten för att dom ska må bra.

Han bör nog först be om ursäkt,  framför allt för att han skällt på barnen, annars hade han fått nöja sig med att titta på buskarna från sin egen tomt.

• A10 Thunderbolt

Skulle gissa att växter inte räknas in som egendom.

Men om ni inte pmanterat det och vill ha goda relationer erbjud din ilskne granne att hjälpa att flytta på dem. Om han tar emot dig fel hugg ned skiten bara.

• bastardized

Alltså dumheter, det är era buskar och dina ungar plockar om dem vill.

Vill han ha egna bärbuskar får han plantera dem på sin EGNA mark, punkt slut...

• bastardized
    bastardized skrev 2017-02-26 02:12:13 följande:

Alltså dumheter, det är era buskar och dina ungar plockar om dem vill.

Vill han ha egna bärbuskar får han plantera dem på sin EGNA mark, punkt slut...

Vad händer nästa gång?

Han ska ställa gräsklipparen i ert garage för att att han alltid har haft den garagerad på er tomt. Idioter skall hållas kort, och får lära sig hyfs den hårda vägen. Så enkelt är det...

• FuckGoggleAskMe

Jag hade ett tag en fascinerande granne som ville att jag skulle klippa ner ett av mina träd och som påpekade att hon kunde ju ha sågat ner trädet under perioden då föregående ägare flyttat ut, och jag ännu inte flyttat in.

• Peter1962
    trettioplus skrev 2011-07-04 14:00:49 följande:
    Ja, är det något man bör vara rädd om för livskvalitet, så är det grannsämjan
    Fast det går inte om granarna är idioter.
  • Peter1962
    trettioplus skrev 2011-07-04 14:00:49 följande:
    Ja, är det något man bör vara rädd om för livskvalitet, så är det grannsämjan
    Fast det går inte om granarna är idioter.
  • Peter1962

haha, såg inte att tråden var 6 år gammal.

Svar på tråden Juridikproblem med grannen och tomt