Snälla, behöver råd hur jag ska agera i denna situation så att det blir till det bästa för min fam. hems placerade dotter.
Hej!
Det finns många debattrådar kring familjehemsplacerade barn. Det här handlar inte om att gnälla eller slänga skit på soc utan att jag vill veta vad som är bäst för våran dotter. Har tidigare skrivit om vår situation men läget är lite förändrat nu.
Väldigt kort bakgrund: Vår dotter blev placerad enl SoL för drygt 2 år sedan, vi behövde avlastning eftersom vi mådde psykiskt dåligt och kunde inte ge henne vad hon behövde just då, gällande framförallt mest den känslomässiga biten. Hon är nu drygt 3. Det var vi som kontaktade soc. Vi blev friskförklarade redan efter 2 månader och under denna tid hade vi umgänge 3 ggr i veckan. Men sen blev allt konstigt och det hette att vi inte hade "någon föräldraförmåga oavsett vår psykiska diagnos". Vi samarbetade, såsmåningom tröttnade vi o gjorde något väldigt korkat. vi åkte dit och tog hem henne.
Finns inget försvar på detta. Vi ville visa att de hade fel men det var som att prata med en vägg. Det blev då LVU o umgänget minskades till 1 gång i veckan.
Fick en dotter till o vi bodde på utredningshem, där vi fick mycket bra betyg o inga insatser alls kring henne. Soc lovade på mötet vi hade där med den personalen att nu hade de ju fått veta vad de behövde o nu skulle vi fokusera på vår nyfödda dotter o så "skulle vi lösa detta".
När vi sedan träffades när vi kommit hem fick vi veta att det skulle inte arbetas för att hon skulle få komma hem. Vi skulle bara få träffa henne 1 gång i månaden 1,5 timme, övervakat. Enligt olika anknytningsteorier så mådde hon så dåligt i sitt undermedvetna när hon träffade oss så det skulle skada henne resten av livet.
Finns MASSOR av mer fakta kring allt, men jag kan ju inte skriva allt. Om ni undrar får ni fråga.
Iallafall, vi har fått ny handläggare som faktiskt beter sej som en människa och hela socialnämnden är utbytt.. o de förstår inte alls vad som det har sysslats med. Varför hon inte arbetats hem. De har sett många av bristerna i utredningen och är förvirrade. Men faktum kvarstår, oavsett hur mycket fel som gjorts så har hon bott i familjehemmet under såhär lång tid.
Vad ska vi göra med henne när vi är där? Vad är bäst för henne? Hon e jätteglad när vi kommer o springer mot oss o hoppar upp i famnen. O hon o lillasyster har jätteroligt. Nu när nämnden vill att hon ska försöka arbetas hem, hur hjälper vi henne i den processen? Familjehemmet kallar oss inte mamma o pappa utan med våra namn när de pratar med henne. Ska vi kalla oss mamma o pappa? hon e lite förvirrad med vad hon ska kalla oss.
Tacksam för alla råd!!