• Nova89

Är det okej?

Jag har en son på 7 veckor som nu helmatats med flaska i snart 2 veckor. Använder baby semp 1.
    I början åt han verkligen exakt var fjärde timme 110-165 ml per gång. Nu sen ca 3-4 dagar tillbaka är han hungrig redan efter 2,5-3 timmar och äter då 165 ml varje gång. Känns som det är väldigt ofta och mycket. Står även på förpackningen max 5 mål o 800 ml per dygn men det överskrider ju han, är det okej ändå? Ibland kräks han upp massor när han precis ätit också (eller samtidigt). 

• Svar på tråden Är det okej?
  • Hi5
    Nova89 skrev 2011-08-03 09:58:40 följande:
    Oj jag visste faktiskt inte att det var så olika, nästan alla jag känner tycker det är märkligt att han äter så ofta mm för deras barn ja de äter med 4 timmars mellanrum och har alltid gjort bla bla. Men då kan det alltså skilja så mkt utan att det är onormalt :) funderar på om man ska testa att ge honom kanske runt 200 ml per gång och se om han blir nöjdare, va tror ni?
    Jag hade gett honom så mycket som han vill ha, får han i sig för mkt så kräks han upp det. Och tro mig, även en liten skvätt välling/ersättning på 10-15 ml kan framstå som en hel kaskadspya.

Alla barn är individer, och så länge de inte är undernärda så ska de få styra sitt matintag själva.
    Testa med 200 och se vad som händer, är mitt råd.
  • LilaRos
    Finesse skrev 2011-08-03 08:45:52 följande:
    Hur stor var han vid 4 månader och hur stor är han nu?
    vid 4½ månad va han 9390g tung och 70cm lång.  har inte vart på 18 mån kollen ännu men vid 15 mån va han 13320g tung och 82 cm lång.

När han föddes var han 3595g tung och 52cm lång.

Vikten har lekat lite över längden men innom det "normala" hela tiden,
  • Lovisa09

Bry dig inte om vad som står på förpackningen.Ge han mat när han är hungrig. Min dotter var tvärtom, hon åt kanske 100 ml per gång med fyra timmars mellanrum, hon var inte alls hungrig så ofta och kom inte upp i daglig mängd enl förpackningen men jag fick inte bry mig om det utan gick helt på hennes linje.

Så ge han mat när han vill och dem mängder han vill ha..

• Nova89

Undernärd är han ju defenitivt inte :)  när han föddes va han 47 lång och vägde 3130 g. Förra veckan på bvc (6v) vägde han 4380 g och var 54 lång :) Är ju lätt att man  fastnar i vissa ml när man tillreder ersättningen så ska nog faktiskt testa som sagt att ge 200 ml nu nästa gång han ska äta och se om han tar allt :) kan ju va så att han inte blir mätt ordentligt på 165.

strax efter 8 imorse gav jag honom 165 ml och nu börjar hungergnället, visserligen är det ca  2,5 timme sen men ändå :)

• cicci85
    Nova89 skrev 2011-08-03 10:40:09 följande:
    Undernärd är han ju defenitivt inte :)  när han föddes va han 47 lång och vägde 3130 g. Förra veckan på bvc (6v) vägde han 4380 g och var 54 lång :) Är ju lätt att man  fastnar i vissa ml när man tillreder ersättningen så ska nog faktiskt testa som sagt att ge 200 ml nu nästa gång han ska äta och se om han tar allt :) kan ju va så att han inte blir mätt ordentligt på 165.

strax efter 8 imorse gav jag honom 165 ml och nu börjar hungergnället, visserligen är det ca  2,5 timme sen men ändå :)

Det är väl inte det minsta konstigt att han är hungrig efter 2,5 timme...?
  • Nova89

enligt bvc är det märkligt , enligt dom borde han stå sig 4 timmar på det. klart att man själv blir lite konfunderad då. men det är tydligt att man inte ska lyssna på allt de säger heller

• cicci85
    Nova89 skrev 2011-08-03 10:53:06 följande:
    enligt bvc är det märkligt , enligt dom borde han stå sig 4 timmar på det. klart att man själv blir lite konfunderad då. men det är tydligt att man inte ska lyssna på allt de säger heller

Nej, man ska inte lyssna på vad BVC säger. Man ska lyssna på sitt eget barn.
  • Finesse
    LilaRos skrev 2011-08-03 10:31:14 följande:
    vid 4½ månad va han 9390g tung och 70cm lång.  har inte vart på 18 mån kollen ännu men vid 15 mån va han 13320g tung och 82 cm lång.

När han föddes var han 3595g tung och 52cm lång.

Vikten har lekat lite över längden men innom det "normala" hela tiden,
    Ok då kommer nog min son inte vara lika stor för han vägde "bara" 8 kg och var 68 cm lång vid 4 månader.. 
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • LilaRos
    Finesse skrev 2011-08-03 11:04:45 följande:
    Ok då kommer nog min son inte vara lika stor för han vägde "bara" 8 kg och var 68 cm lång vid 4 månader.. 
    Antagligen inte, så länge han följer sin egen kurva, och det är huvudsaken :)
  • Finesse
    LilaRos skrev 2011-08-03 13:56:53 följande:
    Antagligen inte, så länge han följer sin egen kurva, och det är huvudsaken :)
    Jo absolut.. tänkte bara om din son varit i närheten så skulle jag kunna veta på ett ungefär hur stor han blir för jag kan inte jämföra med hans syster som var så stor vid 9 månader!
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • LilaRos
    Finesse skrev 2011-08-03 20:05:26 följande:
    Jo absolut.. tänkte bara om din son varit i närheten så skulle jag kunna veta på ett ungefär hur stor han blir för jag kan inte jämföra med hans syster som var så stor vid 9 månader!
    Har du ingen kurva i hälsoboken? Iaf kan du pricka in var han ligger nu och sedan följa kurvan en bit fram och kika :)
  • sasty

Har bara läst TS

Min son är flaskmatad sedan hanvar 4 veckor..
    enligt bvc så gav vi vår son 200 ml förr mycket..  men då var han nöjd!

så mitt råd är att du ger ditt barn såklart när han är hungrig..
    det gjorde vi och ingen skada skedd.
    klart det är svårt när man får dessa tillsägelser från bvc..
    men lyssna till dig själv och ditt barn

Svar på tråden Är det okej?