• Iryelle

    Septembermammorna 2011

    Hej!

    Nu börjar fler och fler bebisar tiita ut och det är hög tid för en uppföljningstråd till BF september 2011 och jag hoppas alla mammor hänger på, självklart får även andra mammor vara med, ju fler desto roligare.

    Dela med er av ALLT som ni känner för

    Gamla tråden finns på: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m56318713.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-11 14:13
    En födelsetråd har lagts upp på: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m60432748.html
    Där kan ni skriva in datum när era små telningar har kommit.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-18 20:59
    Födelsetråden har flyttat till forumet. Ny länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m60432748.html

  • Svar på tråden Septembermammorna 2011
  • AngelandDevil

    Ja tiden går sjukt fort! :) Vi ammar på fortfarande, ganska fritt både natt och dag. Ingen förskola än och det känns jätte skönt, vill helst vänta tills sonen kan kommunicera mer och kunna berätta både bra och dåliga saker från sin dag. :) Vi har inte planerat än när det blir men kanske när han är ca 3 år? Då blir det väl några timmar i veckan som tanken ser ut nu. Vi lär gå till öppna förskolan några gånger i veckan istället så han får känna på den miljön också däremot. Inga syskon till herr bus än, har väl pratat om det lite och som tidigast blir det nästa sommar men kanske väntar vi tills han är 4-5. Väldigt delade känslor och tankar kring det så vi väntar tills vi är säkra när det börjar blir dags för syskon. Nätterna här går ganska bra. Har varit både mer intensiva nätter i perioder men nu är det ganska lugnt (förhoppningsvis ett tag framöver till). Sonen vaknar 2-3 gånger per natt och somnar oftast om direkt efteråt. Om han inte skulle göra det brukar maken få sjunga tills han somnar istället. Det gör att båda får en ganska bra fördelad sömn. Däremot skulle det inte skada att jag och maken la oss tidigare om kvällarna. :P Sonen lär sig mer och mer att gå på pottan så det är roligt att se hans framsteg och jag tycker han är väldigt duktig på att både prata (lära sig nya ord) och att kommunicera faktiskt. Det är hans främsta styrka skulle jag vilja säga. :)

  • Iryelle

    Är det någon som har börjat potträna på allvar än och hur går det isåfall? Ellie är väldigt intresserad och har lyckats kissa på pottan två ggr än så länge men hon har en tendens att ställa sig upp. Vi har iofs inte alls tränat utan bara haft pottan ståendes inne på toaletten.

  • Heffa

    Ronja kissar på toaletten ibland, men pottan vill hon inte veta av. Hon är sån med allt, pipmugg går inte, det ska vara likadant glas som vi har, flaska, välling, napp och sånt går helt bort och har alltid gjort. Ingen haklapp, och varför åka vagn när alla andra går? :)

    Det känns ofta som om att hon är mycket äldre än vad hon är, förutom när det kommer till sömnen då. Hon vaknar fortfarande massa gånger och kan inte sova utan oss. Det resulterar i att hon antingen får komma upp och sova på soffan med oss när hon vaknar första gången, eller att någon av oss går och lägger oss när hon vaknar. Det börjar bli segt, att aldrig få sova eller få en stund tillsammans med min man. Men det går väl över, antar jag.

  • Mamma0911
    betula skrev 2013-07-01 23:50:30 följande:
    Ja, de är verkligen stora nu! Hur går det för er alla? Ammar några fortfarande? Hur sover era? Har de börjat förskola? Småsyskon? Blöjfria? Pratar?

    Här ammar vi fortfarande, men vi stridar om nattamningen nu. Jag vill sluta, det vill inte sonen :P Sömnen är skitjobbig och har varit länge. Vem vill sova när man kan vara vaken och ha så kul?! Är fortfarande hemma med honom och tycker det är skönt att han inte behöver börja förskolan riktigt än. Men annars är han så fantastisk rolig och snappar upp ALLT vi gör och säger. :) Han tjatar om saker hela tiden, men man behöver ett avanserat lexikon för att förstå honom om man inte lever med honom. ;) Han hittar på massa egna "ord" för saker och ting och håller stenhårt på att det heter så! Hunden Felix är numera omdöpt till Bibbi tex ;) Full fart är det som gäller, men han är ändå jätteduktig på att ta in och lyssna på om vi ber honom att vara försiktig tex. Värsta bästa ungen är han! Även om han just nu driver mamma till vansinne då han envist vägrar sova & envist vill fortsätta tutta. Men den där envisheten har han ärvt av mig, så jag har väl bara mig själv att skylla :P

     


     


    Full fart på vätterns klippor :)


    Jag ammar inte, Melvin började förskolan några dagar innan han fyllde 1år å det går jätte bra. Han går på samma avdelning som sin syster. Han sover jätte bra å dom 2 dagar som vart så har han inte sovit nån lunch å somnar mycke lättare på kvällen nu Glad Inte blöjfri än å säger inte så många ord. de är mama, alva, dä å så hans egna språk. Men han lyssnar å förstår å svarar ja å nej med att nicka eller skaka på huvudet. Så gillar han att härma storasyster å vet hur man gör henne sur. Längtar till att han ska börja prata mer. Helst för att förstå han

    Men han är värdens snällaste, alltid nöjd. Äter sin mat å äter allt nästan.
  • MammatillvårHugo

    Hej på er alla i värrmen =)

    Här funkar det mesta toppen.

    H började på förskola nu i Mars, och det gick toppen. Men nu i augusti så ska vi skola in han på en ny förskola, då vi inte fick in han på vårt första alternativ vi ville ha i mars. och jag trodde han inte skulle få någon plats förrens nästa år, men tydligen fick vi det, och hade jag vetat det i mars, så hade han aldrig fått börja på förskola i mars utan väntat nu till augusti. men det går nog bra nu också....

    Han är väldigt lättsam, han förstår allting man säger. Han sover toppen som han alltid gjort, i egen växa säng i sitt rum hela natten. Vi pottränar då och då, men tar det inte direkt seriöst än, så ibland blir det olyckor här och där.

    språket har utvecklats väldigt mycket på sistone, han kan säga allas namn i våran familj, plus min familj, mamma,pappa, katt, träd, ägg, hej, tack, bajs, kiss osv osv..

    maten där imot är riktigt jobbigt. och snart blir jag tokig ! ingenting går i hans mun utom gottesaker, pasta, vår egen köttfärsås, korv ibland, hårt bröd och lite frukt ibland, korv bröd och lite annat. känns som att man försöker och försöker men det ger sig aldrig. frukosten blir mindre och mindre, och mellanmålen börjar även att trappas ner. Känns som att han äter alldeles för lite mot andra barn.

    när ska han börja äta igen? jag tror dock att han väger som han ska någorlunda, han är pigg, har alldeles för mycket energi. han är som en studsboll, så man är inte oroligt. men det där på att han aldrig kan äta det vi gör. så det blir oftast två middagar som lagas här hemma.

    så med andra ord han är en riktigt klippa om man bortser från maten ! hade inte kunnat fått en bättre unge med andra ord =) och mat strejken lär väll få i generna i från mig då jag också haft väldigt svårt att äta och är väldigt kräsen av mig än i dag :) men dock självklart inget jag visar för han...

  • Iryelle

    Det känns lite som att det oftast blir att man har något problemområde, sömn, mat etc. Jag hade ju Ellie sovandes klistrad intill mig, dag som natt, i över ett år och fy sjutton vad jobbigt det var. Jag ville bara vara ifred och var konstant trött.

    Idag var första gången hon var vaken hela dagen, hon ville inte somna efter lunch och vi skulle till min pappa så då tänkte jag att skit samma, vi åker direkt. Gick hur bra som helst, visst var hon väldigt trött i slutet och hon somnade på två minuter i bilen hem, men ändå Kanske är dags att successivt ta bort lunchsömnen hemma.

  • velvet

    Hej! Och gud vad kul att den här gruppen fortfarande är aktiv! Tittade mest in av en slump. :) Livia börjar förskolan i augusti, vilket känns bra! Jag kommer att plugga då så det blir ganska korta dagar.

    Jag tycker att hon pratar en hel del. Mycket två, och de senaste dagarna även tre, ord tillsammans.

    Pottan går det sådär med, men det är nog mest vår lathet... Svårt att komma igång! Tips?! Kiss några gånger där i iaf. ;)

  • Sofiafia82

    Hej alla!
    Hugo anv inte blöja alls om dagarna när vi är hemma utan springer själv på pottan titt som tätt. Få olyckor har det blivit så det har gått bra redan från första dagen vi testade. Var väl nån vecka sen bara. Han har dock blöja när han sover.
    Han äter det mesta (slutade amma i februari) men ibland kan han få för sig att han inte gillar nåt han eg gillar (tex ägg) och då vägrar han äta det i några dar för att sen tycka det är hur gott som helst. Konstigt.
    Han är inte så talrik utan kör på med några få ord bara och väljer att gestikulera ist. Man skulle kunna tro att han var stum och körde med teckenspråk ;) Får Hoppas det lossnar snart annars blir man ju lite orolig. Har träffat ettåringar som pratar bättre :)
    Motoriken är dock finslipad och han är bra på att klättra och sånt. Ramlar nästan aldrig å slår sig och dagisfröknarna säger att han rör sig som treåringarna. Bra då som kompensation för talet.
    Han sover fortfarande mellan mig och sambon. Frågan är hur länge det kommer vara så. Han har vaknat till mitt i natten de gånger jag lagt honom i hans egen säng (står i vårt sovrum) och sen fått sovit hos oss. Han liksom känner efter oss i sömnen. Det hår heller inte att bara lägga ner honom i sängen och lämna rummet utan man måste alltid natta honom tills han somnat. Det är tröttsamt och jag önskar han kunde somna själv ibland.

    Många som kan lägga ner sina barn i sängen och sen lämna rummet och de somnar utan gråt??

  • Heffa

    Sofiafia: Här fungerar sömnen dåligt hur vi än gör. Men bäst sover hon hos oss. Vi lägger oss med henne och är kvar till hon somnat, sen vaknar hon efter en timme och somnar inte om utan att någon av oss lägger oss hos henne. Sen vaknar hon allt mellan 6-12 ggr per natt och hon har alltid gjort så. När hon var mindre var det uppvak en gång i kvarten ungefär :(

    I egen säng blir sömnen ännu sämre, så vi kämpar på. Vi är dock helt slutkörda, men eftersom hon och hennes storebror är så fantastiska resten av dygnet så klarar vi det ett tag till ;)

  • Heffa

    Och att "lära" barnen sova ensamma tror jag inte på, det kommer när de är redo för det, anser jag.

  • velvet

    Heffa - Låter som vår tjej. Har alltid sovit som en kratta och sover numera bara mellan oss sen flera månader tillbaka. Flört

  • Iryelle

    Vi är alltid i rummet tills Ellie har somnat och hon vill aldrig sova numera så det blir rediga protester ibland. Hon har väl ärvt mig, jag tar rätt lång tid på mig att somna.

    Allt är nog väldigt individuellt. Jag upplever att Ellie sover mycket bättre i sin egen säng där hon är ostörd. Hon brukade vakna några ggr per natt (mitt i natten) innan men nu vaknar hon ca 1 timme efter nattningen och ca 1 timme innan vi går upp, annars ingenting. Så för oss så var det guld värt att få till en förändring. Hennes säng står bredvid våran än så länge, vet inte när vi ska flytta den.

    Heffa: låter inte roligt att ha det så, hoppas det ändrar sig snart.

    Sofiafia: Visst blir man lite orolig när talet inte kommit igång. Här körs det ju också mest med teckenspråk. Jag tycker dock jag ser lite framsteg de sista veckorna även om hon mest springer runt och säger mamma, pappa, namnam, ja/nej.

  • MammatillvårHugo

    Vi går alltid med han in till sängen och så säger vi lägg dig ner gubben så bäddar mamma/pappa ner dig. Så gör jag el sambon det. Pussar han, säger god natt och sov så sött, ses imorgon, älskar dig osv. 

    ibland kan vi sjunga två sånger innan vi säger god natt el läsa en bok. sen går vi mot dörren, slänger en släng puss och han tillbaka till oss, så stänger vi dörren på glänt. Han somnar oftast inom 5 min, annars läser han en bok en stund, sen somnar han själv.

    tror det är så han vill ha det. och jag är nöjd. men ibland önskar man att han kunde somna med oss någon gång för myset´s skull, vi har provat men det funkar inte alls för honom. men som sagt vi ska väll vara glada att sömnen funkar så bra iallafall=)

    När vi bytte till växasäng så trodde jag aldrig att han skulle ligga kvar i sängen utan vara uppe och leka på sitt rum, men det har funkat toppen sen första natten=)

    Jobbigt för er som har det lite jobbigare med sömnen :( hoppas det ger sig snart!

  • NornaB

    Hej Hallå! Kul och läsa om hur ni har det. Inser hur bortskämda vi ör! Elias sover 19- 07 om vi är lediga 05 om vi jobbar 2-3 timmar middagslur både dag o natt i egen säng i vårt rum. Så har set varit det senaste årrt. Han går på dagis ca 30 timmar i veckan o älskar det! En extremt aktiv kille som aldrig sitter still! Pratar gör han endel men inga meningar direkt. Ingen potta än..


    Rasmus 010318 <3 Isac 040224 <3 Max 060106 <3 Elias 110927 <3
  • katzon

    Oj så kul att få läsa om era små som börjar bli stora ð???
    Alice blev storasyster till en Sixten i maj så det är full rulle här hemma.
    Hon har sovit hela nätter sen i våras i eget rum, 19-07 och middagslur ca två timmar. Nu har vi dock märkt att vissa dagar behöver hon inte sova så det är på utfasning kan jag tro. Hon ska börja på förskola i höst, 2-3 dagar i veckan. Hon är helt sjukt översocial, ska prata med allt och alla. På gott och ont ð???
    Hon pratar treordsmeningar och det kommer nya ord varje dag.
    Potträning går inte alls! "Kan hävl" hörs mest hela tiden haha.. Blöjan åker av i tid och otid. Vi måste kontrollera efter vi lagt henne så att hon inte tagit av den.
    Hon är ett riktigt litet charmrroll!
    Livet som trebarnsmor är rätt härligt just nu ❤

  • betula

    En del som fortfarande ammar iaf. Sonen har slutat nattamma nu och det fungerar skapligt. Vi har legat åtskilda i typ en månad för att få det o funka. Sonen och pappa har sovit ihop medans jag har sovit i ett annat rum (bortsett från några nätter då o då under semestern). Nu när vi är hemma igen sover vi alla i samma säng igen och det är tydligt att sonen tycker att han skall få amma när mamma är i närheten. :/ Nätterna sover han sig igenom iaf (vilket han ju inte gjorde inann utan ville amma nattetid m), men han vaknar tidigt o vill amma om jag ligger bredvid honom. Vi ser helst att han äter frukost innan han morgonammar (vilket funkat super då vi inte sovit ihop), men han blir flyförbannad då han bestämt sig för att tutta. Så nu har vi en vrålande unge tidigt på mornarna som VÄGRAR frukost. *suck*
    Han är så sjukt bestämd och kan bli så arg nu. Det är tur han är så himla go i övrigt alltså ;) Nattningen sker numera i vagnen på kvällen. Började m det i sommar för att kunna natta i vettig tid oavsett var vi befann oss och det har funkat så himla bra, så vi fortsätter med det. Från att ha läst bok i kanske 2 timmar för att få honom o somna, somnar han nu på 30 min och vi kan få en härlig kvällspromenad. Sen är det bara att lyfta över honom i sängen.
    Pottan går det så där med. Han tycker det är jättekul att kissa på pottan, eller på gräsmattan, eller på toaletten. Han kan säga till nrä han vill göra det och vi upplever att han har full koll på kisseriet. MEN han tycker även det är kul att kissa på golvet o andra mindre roliga ställen :( I sommar satte han sig o bajsade bakom gammelfarmor när vi satt o fikade & visade stolt upp sin korv sen Skäms Så det känns inte riktigt som vi kommer nån vart tyvärr...

Svar på tråden Septembermammorna 2011