• Ntme

    Någon som ska göra insemination i höst?

    Hej!

    Jag och min man fick veta innan sommaren att han inte har några spermier alls och att enda alternativet för oss var adoption eller insemination...

    Nu väntar vi på samtalstid för den psykosociala utredningen...
    Finns det fler än vi som är igång?     

  • Svar på tråden Någon som ska göra insemination i höst?
  • Ingen 1
    lisalycklig skrev 2012-01-28 16:23:30 följande:
    Åh, vad häftigt! Han är verkligen ett levande bevis på att det kan funka
    Hur går det för dig? Känner du av nåt än? Håller tummarna!!   (får jag fråga vart ni kommer ifrån? Vi bor i Blekinge)

    När jag gjorde VUL i måndags hade jag en äggblåsa på 17 på höger sida och en del mindre. Även små på vänster sida. Gjorde DI igår kl 15.15.

    Idag (nu kl 11.30) sticker det och känns konstigt på höger sida. Är det någon här som kanske kan veta vad det kan vara? Jag tog ovitrelle (äl-spruta) i måndags kl 15.15, kan det ha med ägglossningen att göra?
  • Längtan 30
    Ingen 1 skrev 2012-02-01 11:31:37 följande:
    Hur går det för dig? Känner du av nåt än? Håller tummarna!!   (får jag fråga vart ni kommer ifrån? Vi bor i Blekinge)

    När jag gjorde VUL i måndags hade jag en äggblåsa på 17 på höger sida och en del mindre. Även små på vänster sida. Gjorde DI igår kl 15.15.

    Idag (nu kl 11.30) sticker det och känns konstigt på höger sida. Är det någon här som kanske kan veta vad det kan vara? Jag tog ovitrelle (äl-spruta) i måndags kl 15.15, kan det ha med ägglossningen att göra?
    Lycka till!
  • Ingen 1
    Frankie86 skrev 2012-02-01 12:04:44 följande:
    Det är nog ägglossningen du känner :) lycka till!!
    Då kommer nästa lite korkade fråga..  
    Jag känner aldrig av när jag har ägglossning. Detta var min totalt sjätte DI och har använt stimulering varje gång. Kan man helt plötsligt känna av sin ägglossning?   (Tror säkert att det kan vara ägglossning, men måste ändå fråga..)
  • Frankie86

    Ja det tror jag mycket väl att man kan! Det kanske var ett riktigt guldägg som släppte denna gång ;)

    Jag håller mina tummar!
    Själv gjorde jag make insemination för snart två veckor sen. Får veta i helgen om det tog sig eller inte. Detta var fjärde 4 syskonförsöket.

  • Fröken Smilla

    åh lycka till tjejer!! Jag hoppas verkligen det tar sig för er

    Själv åker jag (kanske) nästa äl som bör vara 23-24 feb. Men jag ska flytta månaden efter, tror ni det är nån fara att lyfta lådor?


    lillaarta.blogspot.com - om en singels barnönskan
  • Frankie86

    Fröken smilla: va spännande! Kör du utan dejten? Eller var inte han intresserad av barn?

    Nej såklart det inte är farligt! Men du kan ju alltid skylla på det för att få ta det lite lugnt ;)

  • Längtan 30
    Ingen 1 skrev 2012-02-01 19:21:21 följande:
    Då kommer nästa lite korkade fråga..  
    Jag känner aldrig av när jag har ägglossning. Detta var min totalt sjätte DI och har använt stimulering varje gång. Kan man helt plötsligt känna av sin ägglossning?   (Tror säkert att det kan vara ägglossning, men måste ändå fråga..)
    Va ja vet/läst/hört kan vissa tjejer känna sin ägglossning, att ägget släpper, andra känner inget nämnvärt mer än att d värker lr drar i äggstockarna. Efter allt prat om ÄL samt läsande å skrivande här fick ja för mig att ja kände d denna gången. Kan ha varit lite "hypokondiskt" lr va ja ska kalla d m tanke på att läkarn som gjorde min HSS sa att ja hade ÄL på g å att ja bara kände efter mer hehehe. Eftersom du fått stimulering tror ja inte alls att d e omöjligt att du plötsligt märkt av d denna gången..
    Frankie86 skrev 2012-02-01 19:54:26 följande:
    Ja det tror jag mycket väl att man kan! Det kanske var ett riktigt guldägg som släppte denna gång ;)

    Jag håller mina tummar!
    Själv gjorde jag make insemination för snart två veckor sen. Får veta i helgen om det tog sig eller inte. Detta var fjärde 4 syskonförsöket.
     Åh va ja håller tummarna hihi, lycka till...!!!
    Fröken Smilla skrev 2012-02-01 21:07:01 följande:
    åh lycka till tjejer!! Jag hoppas verkligen det tar sig för er

    Själv åker jag (kanske) nästa äl som bör vara 23-24 feb. Men jag ska flytta månaden efter, tror ni det är nån fara att lyfta lådor?
     Så tidigt i graviditeten ska d väl inte vara nån större fara, men undvik att bära tunga lådor och/lr möbler om du vill va på den säkra sidan. Åhhh va ja längtar efter att vi ska göra vårt första försök när ja läser inlägg fr er som antingen försökt å lyckats lr snart ska göra ett försök, fast en längtan ja blir (t störst del iaf) glad av, tycker d e både kul å spännande att följa er andra tjejer på er resa!!
  • Längtan 30
    jenniekk skrev 2012-02-02 09:53:59 följande:
    Fröken Smilla: Hur har ni tänkt inför nästa försök? Ostimulerat eller stimulerat?
    jenniekk, får man bestämma sj om man vill ha medicin? finns d ägg-gräns i Danmark oxå, för i Sverige avbryter dom om man har mer än 2ägg på g, iaf på Sahlgrenska..?
  • Fröken Smilla
    Frankie86 skrev 2012-02-01 21:35:08 följande:
    Fröken smilla: va spännande! Kör du utan dejten? Eller var inte han intresserad av barn?

    Nej såklart det inte är farligt! Men du kan ju alltid skylla på det för att få ta det lite lugnt ;)
    Jag kör utan dejten nu, han ville ju inte ha barn. Däremot vill han kanske hänga med till Danmark (jag fattar nada).

    Har också läst nu att det är helt okej att lyfta, läkaren i Danmark sa detsamma
    jenniekk skrev 2012-02-02 09:53:59 följande:
    Fröken Smilla: Hur har ni tänkt inför nästa försök? Ostimulerat eller stimulerat?
    Det blir ostimulerat för att jag förfrågat det. Min ÄL är det inget fel på ju... så det känns lite konstigt att äta hormoner.
    Längtan 30 skrev 2012-02-02 11:13:01 följande:
    jenniekk, får man bestämma sj om man vill ha medicin? finns d ägg-gräns i Danmark oxå, för i Sverige avbryter dom om man har mer än 2ägg på g, iaf på Sahlgrenska..?
    Min läkare i DK vill helst stimulera om man försökt tre gånger utan. Jag kör en fjärde gång utan, så lite får man ju bestämma själv.
    Men det blir hormoner till gången därefter. Dock kommer jag först åka igen till våren då.
    lillaarta.blogspot.com - om en singels barnönskan
  • MygganMy
    Fröken Smilla skrev 2012-02-02 20:31:50 följande:
    Jag kör utan dejten nu, han ville ju inte ha barn. Däremot vill han kanske hänga med till Danmark (jag fattar nada).

    Har också läst nu att det är helt okej att lyfta, läkaren i Danmark sa detsamma

    Det blir ostimulerat för att jag förfrågat det. Min ÄL är det inget fel på ju... så det känns lite konstigt att äta hormoner.

    Min läkare i DK vill helst stimulera om man försökt tre gånger utan. Jag kör en fjärde gång utan, så lite får man ju bestämma själv.
    Men det blir hormoner till gången därefter. Dock kommer jag först åka igen till våren då.
    Mig kommer de vilja stimulera ifall inte denna (2a) gång lyckas, men jag känner som dig- känns konstigt när man har bra ägglossning,
  • Längtan 30
    Fröken Smilla skrev 2012-02-02 20:31:50 följande:
    Jag kör utan dejten nu, han ville ju inte ha barn. Däremot vill han kanske hänga med till Danmark (jag fattar nada).

    Har också läst nu att det är helt okej att lyfta, läkaren i Danmark sa detsamma

    Det blir ostimulerat för att jag förfrågat det. Min ÄL är det inget fel på ju... så det känns lite konstigt att äta hormoner.

    Min läkare i DK vill helst stimulera om man försökt tre gånger utan. Jag kör en fjärde gång utan, så lite får man ju bestämma själv.
    Men det blir hormoner till gången därefter. Dock kommer jag först åka igen till våren då.
    Ok, e osäker på varför dom sa att ja skulle få pergotime å sprutor inför insemination på Sahlgrenska när vi (om vi inte blir gravida i DK) så tänkte kolla m läkarna på CFC lr Gyn Grönlund (inte bestämt oss för vilken av dom vi åker t) va dom säger. Tvillingar vore iofs ett plus fast blir ja överstimulerad å d släpper fel ägg blir ju väntan längre..
    MygganMy skrev 2012-02-02 21:15:31 följande:
    Mig kommer de vilja stimulera ifall inte denna (2a) gång lyckas, men jag känner som dig- känns konstigt när man har bra ägglossning,
    Lycka t vid nästa försök!
  • Fröken Smilla
    Längtan 30 skrev 2012-02-02 22:11:29 följande:
    Ok, e osäker på varför dom sa att ja skulle få pergotime å sprutor inför insemination på Sahlgrenska när vi (om vi inte blir gravida i DK) så tänkte kolla m läkarna på CFC lr Gyn Grönlund (inte bestämt oss för vilken av dom vi åker t) va dom säger. Tvillingar vore iofs ett plus fast blir ja överstimulerad å d släpper fel ägg blir ju väntan längre..

    Lycka t vid nästa försök!
    Lars Grönlund är ju min dk-läkare
    lillaarta.blogspot.com - om en singels barnönskan
  • Längtan 30
    Fröken Smilla skrev 2012-02-02 22:12:30 följande:
    Lars Grönlund är ju min dk-läkare
    Hehe ja världen e liten E du nöjd m honom å så?
  • Fröken Smilla
    Längtan 30 skrev 2012-02-02 22:16:32 följande:
    Hehe ja världen e liten E du nöjd m honom å så?
    Jadå det är jag. Han är en enkel man utan krusiduller. Det enda är väl att han är rätt kort i mailen när man undrar nåt, men å andra sidan har man faktiskt just rätt bra att man kan maila direkt till honom Så man ska inte klaga.
    lillaarta.blogspot.com - om en singels barnönskan
  • Längtan 30
    Fröken Smilla skrev 2012-02-02 22:18:15 följande:
    Jadå det är jag. Han är en enkel man utan krusiduller. Det enda är väl att han är rätt kort i mailen när man undrar nåt, men å andra sidan har man faktiskt just rätt bra att man kan maila direkt till honom Så man ska inte klaga.
    Härligt!
  • MygganMy
    Längtan 30 skrev 2012-02-02 22:11:29 följande:
    Ok, e osäker på varför dom sa att ja skulle få pergotime å sprutor inför insemination på Sahlgrenska när vi (om vi inte blir gravida i DK) så tänkte kolla m läkarna på CFC lr Gyn Grönlund (inte bestämt oss för vilken av dom vi åker t) va dom säger. Tvillingar vore iofs ett plus fast blir ja överstimulerad å d släpper fel ägg blir ju väntan längre..Lycka t vid nästa försök!



    Jag hoppas ju på att jag är gravid nu, så vi slipper någon nästa gång. Test dag nästa vecka =)
  • Längtan 30
    MygganMy skrev 2012-02-02 22:53:35 följande:
    Jag hoppas ju på att jag är gravid nu, så vi slipper någon nästa gång. Test dag nästa vecka =)
    Håller tummarna, åh så spännande!
  • TyraPaloma
    Fröken Smilla skrev 2012-01-01 22:00:53 följande:
    Jag har turen att känna fullt förtroende till min chef. Jag berättade det för henne redan innan första insemineringen och hon är väldigt förstående och positiv Jag får lov att ta halva semesterdagar istället för tjänstledighet. Hade jag inte känt detta förtroende så hade jag nog sjukat mig, men det känns inte riktigt rätt att hantera det så för mig, så det hade inte varit roligt att åka iväg med den oron i kroppen.
    Hej

    Jag vill bara säga att jag jobbar på FK med sjukpenning och du har all rätt i världen att sjukanmäla dig för infertilitetsbehandlingar - oavsett om felet ligger hos dig eller inte. Det står inget om singelinsemination så hur det fungerar då vet jag inte.

    Jag kommer sjukanmäla mig när det är dags för insemination. Vi ska till gyn grönlund också
Svar på tråden Någon som ska göra insemination i höst?