• scrapparlotta

vad ska vi tänka på om vi skaffar häst??

Ja, frågan är just då det som står i rubriken...vad ska man tänka på om vi ska skaffa häst??

Nu är detta något som inte kommer att hända på några år kanske, men jag har en känsla av att nångång kommer det nog gå hästar här hemma. Våran stora tjej går på ridskola och älskar hästar. Även jag gillar hästar nu i vuxen ålder. Som barn hade jag aldrig nån sån där period då man var galen i hästar.....men däremot nu som vuxen så tycker jag att hästar är fantastiska djur. 

Så, vad är viktigt att tänka på? Vilken hästras är bäst att..ska ju vara en häst som passar en familj. Vi har en ladugård, men där är det just nu gjort för kossor....även om det inte står några kossor där. Dom har min sambo på lösdrift på ett annat ställe. Så vi måste göra om där inne va, dom ska stå i bås va? Hö och halm tar vi själva från våra åkrar och vi har plats ute till hästar. Så där är ju kostnader som vi inte behöver betala. Däremot ska som ha nåt annat foder med va? Vad kostar det i månaden att ha häst på ett ungefär? Vad kostar hästar att köpa? Sen all utrustning....Det jag tänker lite på med, hur lång tid tar det i stallet på morgonen....att utföra morgonens sysslor? Vi jobbar från väldigt tidig morgon så det är lite sådär att gå upp så himla tidigt för att gå till hästarna.....Hur lär man sig hur hästar ska skötas och så när man är helt ny på det? Visst, jag har många här i byn som har hästar som säkert kommer hjälpa mig i början.....men ändå. 

Så huvudfrågorna är lite, kostnader, vilken hästras ska vi statska på (jag gillar ju islandshästar, men det finns kanske andra som raser som är bättre), och vad ska vi tänka på i ladugården när vi bygger om där så det blir bås?       

• Svar på tråden vad ska vi tänka på om vi skaffar häst??
  • Maximus01

Sen kan det kanske vara bra att ha ett extra konto med pengar om det skulle bli akut med veterinär och så .

• Aiva

Ang foder kostnader så hade jag en nordsvensk korsning som kunde äta hur mkt som helst. En hel bal hö, säkert ca 10 l blöt betfor, 10 dl kornkross + vitaminer o sånt per dag! Åt han inte allt det så magrade han av direkt. Fast sen kunde jag spara in på hovslagarkostnaden då jag inte hade skor på honom o han slet så pass jämt på hovarna att det räckte att vera honom 2 ggr/år.

• Hippopotame1

Att en lösdrift skulle vara billigare än uppstallning i box (EJ SPILTA FÖR GUDS SKULL) är fel. Den kräver också mycket underhåll och skötsel för att underlaget inte ska drabbas av t ex maskangrepp.

Ang. ras så kanske en C- eller D-ponny eller stabilt lite äldre halvblod i mellanstorlek skulle passa bra att börja med. Man kan nog få tag på ett normalutbildat halvblod i 12-13 årsåldern för 20 000-40 000. Det beror mycket på utbildning, stam, uppfödare, meriter osv... vill man ha en häst att använda mest till hobbyridning, alltså mest skogsritter och några pass på ridbanan i veckan, är det kanske inte så nödvändigt att satsa på en häst med högre utbildning som kan kosta 60 000-70 000.

Som Baryk skriver så är det inte bara hästköp, utrustning och foder som kostar. Räkna med att det kostar sina runda slantar varje månad. Att ha häst är DYRT. Exempelvis hovslagare var 6-8 vecka kostar 500-1000 kr. Räkna med tappskor utöver det.

Beträffande ombyggnationen i er ladugård så ska man tänka på vissa saker. En god ventilation är mycket viktigt för att undvika luftrörsproblem hos hästen. Det är bra om det är en rejäl takhöjd, så att hästen inte slår i huvudet om den stegrar sig inomhus. Om ni ska ha galler för boxarna så finns det vissa mått mellan gallerstängerna som ni måste följa. Belysningen ska vara anpassat till lokaler för djurhållning. Se till att stallgången är ordentligt bred för att minska risken att någon hamnar i kläm om hästen kastar sig. Stallet får inte bli för varmt.

Det finns mycket att tänka på. Jag rekommenderar att även du lär dig ett och annat om hästar och hästhållning. Häng med till din dotters ridskola och hjälp till. Visst är det underbart att umgås med hästar men det är verkligen ingen dans på rosor. De struntar i om det är julafton eller om du har 40 graders feber. De ska fodras, boxen ska mockas, de ska släppas ut och in, de ska borstas, motioneras, pysslas om... Skador och sjukdomar hos hästen ska alltid ses över och om hästen är i behov av veterinärvård ska den få det. Vilket också kostar även om man har en försäkring.

Och glöm inte - hästen är ett flockdjur och mår allra bäst om den får ha en kompis. En get funkar, men allra helst en annan häst. Låna en shetlandsponny kanske.

Lycka till!       

• Baryk

BRA inlägg Hippopotame!! Glad

Vill tillägga att alla byggregler för stall kan du få genom din kommun. Ring upp växeln och be att få prata med någon som kan just det området. Ibland är det någon på miljökontoret som har bäst kunskaper och ibland är det någon bygglovshandläggare. Hur som helst så finns det broschyrer om vad som krävs för mått o liknande i stall, så se till att få tag på en sån åtminstone.

• Apocalypso

Framförallt, se till att lära er så mycket som möjligt om hästars behov och natur innan ni skaffar en egen! Att ha häst är så väldigt mycket mer än att kunna välja höger eller vänster galopp, om ni nu har bekanta med häst be att få hjälpa till och lära er den dagliga skötseln.

Här har du lite föreskrifter att läsa under tiden och kom ihåg, det är minimikrav på ytorna och får inte underskridas. http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hastar.4.389b567011d9aa1eeab80008.html

Only weak men fear strong women!
  • scrapparlotta

Ok....tusen tack alla för jättebra tips och råd. Som sagt, detta blir inte än på något år. Våra barn är inte så stora än...och Tindra då som har börjat ridskolan nu är 7 år och äldst..så det dröjer, men jag ser ju på henne att hon bara älskar hästar. Och hon sa förra helgen då vi tittade på Sommarkrysset att om vi hade vunnit så mycket pengar, då visste hon vad vi skulle köpa...en häst

Men när det då säkert dröjer nåt år så har jag/vi ju tid på oss att lära oss om hästar, spara pengar och få sambo/pappa att mjukna inför detta åxå. Han är inte lika pigg på detta, men det kommer...hehee..Att det är mycket jobb, det är jag helt med på och förstår.

En liten fråga med bara....inte säkert alla vill svara, men jag är ändå nyfiken...har varit det länge. Även innan vi fick dessa tankar, och nu undrar jag ännu mer. Alltså det är ju dyrt med hästar, dels att köpa in dom och som det är nu måste man väl ha minst 2 hästar. Sen då all utrustning, försäkring, vetrenärkostnader osv osv...Hur har alla råd?? Jag känner ju att det vill till att vi sparar pengar för att ha råd. Som det är nu har vi inte råd. Här där vi bor så är det jättemånga som har hästar.....flera flera st. och många av dom jobbar kankse inte heltid, nån studerar, många är unga....hur har ni råd? Bara så jag vet hur vi ska få råd....men som sagt, ni behöver inte svara....det är helt upp till var och en...     

• Maximus01

Jo förresten angående hästras den erfarenhet jag har haft av connemara är jättebra .

• Maximus01

Angående ekonomin var jag 14 när jag fick min häst så mina föräldrar stog för kostnaderna ( hon dog tyvärr för sex år sedan ) sedan bodde vi på landet och en granne till oss hade stall så vi fick stå där och hon hade sällskap av två andra hästar som stog där . Ett tips om du inte vill skaffa en häst till sätt in någon annons om att ni kanske kan hyra ut en stallplats då får din häst sällskap .

• Hippopotame1

Jag var 15 när jag fick min första häst vilket innebar att mina föräldrar stod för kostnaderna. Jag köpte bara sadeln själv för sparpengar. Det var först när jag köpte häst i vuxen ålder som det gick upp för mig hur dyrt det faktiskt är att äga häst. Visst kan man klara att äga en häst på en låg inkomst, det gäller bara att dra in på andra saker. 

Sedan kan man ju styra kostnaderna i viss mån. Visst kostar hästen att köpa. Men utrustning kan man köpa begagnad, det finns massor att hitta på t ex Blocket. Ni tar ju hö och halm på egna åkrar vilket sparar mycket pengar. 

Om hästen klarar att gå oskodd helt eller delvis sparar ni ju skokostnaderna och betalar bara för verkningarna. Jämför försäkringarna hos olika bolag. Man kan ju också välja om man vill ha både veterinär- och livförsäkring eller bara veterinärförsäkring. Ju mer som ingår desto högre premie.

Att rida för en tränare kostar också, istället kanske man känner någon duktig som kan tänka sig att hjälpa till för en lägre kostnad och en kopp kaffe!

• Apocalypso

Ta höjd för kostnaderna, visst kan en del ha tur och kolla lindrigt undan medan det går troll i det hela för andra.

Jag köpte egen häst när jag fick mitt först jobb, har två egna uppfödningar nu och fem totalt. Har alltid betalat allt själv och skulle aldrig drömma om att förlita mig på en sambo för att dra runt det hela.

Only weak men fear strong women!
  • Wielkip

Att ha häst i spilta är förbjudet enligt lag.
    Hästens foderstat ska räknas ut efter densamma enskilda behov, mineraler, vitaminer o kraftfoder.
    Hästar o kossor kan inte alltid äta samma hö, höet måste analyseras för att få fram näringsvärdet.
    Försäkring är superviktigt!
    Hovslagare var 6-8 vecka.
    Läs på ordentligt om utrustning, storlekar, täcken i olika modeller, bett samt deras storlekar, detsamma med träns och absolut viktigast är sadeln! Om hästen går upp/ned i vikt samt sätter/förlorar muskler måste sadeln bytas ut.
    Hästarär flockdjur och får ej vara ensama.
    Gå kurser i näringslära och sjukvård tycker jag, det är det absolut viktigaste!

Ridit i 17 år och köpte min egna häst när jag ridit i 13 år, och då hade jag en mamma som tävlat som yngre som var väldigt hästkunnig och hjälpte mig med allt i princip. Några år på ridskola räcker defenitivt inte för att klara av en egen.
    Skulle rekomendera att dottern börjar med att vara medryttare/skötare åt en privathäst då det är stor skillnad på privat och ridskola, mycket större än man tror!

• Wielkip

Att köpa två islandshästar skulle jag rekomendera, riktigt tåliga och kan lätt gå ute dygnet runt året runt. Om de inte blir exemhästar vill säga. Liten hästras som ändå kan bära vuxna!

• Wielkip

Om spiltan är gammal ja, men eftersom det är förbjudet att bygga nya spiltor för hästar så ser jag det som onödigt lidande för en häst att stå i spilta. Att lagen inte gäller gamla spiltor är förmodligen för att det finns gamla bönder som inte har råd att bygga om, men är säker på att det kommer bli helförbjudet inom ett par år.

• myownmind

hej hej! här kommer jag med pekpinnen :) skaffa inga hästar förens du skaffat mer kunskap.

• scrapparlotta
    myownmind skrev 2011-08-26 19:40:05 följande:
    hej hej! här kommer jag med pekpinnen :) skaffa inga hästar förens du skaffat mer kunskap.

Nä, som jag skrivit hela tiden....det kommer dröja nåt eller några år innan vi skaffar häst...och det är just kunskap som jag börjar med här. Tänkte att ni här som kan hästar kan tipsa mig om vad jag ska börja min kunskap nånstanns. Så lugn....jag är helt inne på att en massa kunskap behövs
  • Fru X
    En liten fråga med bara....inte säkert alla vill svara, men jag är ändå nyfiken...har varit det länge. Även innan vi fick dessa tankar, och nu undrar jag ännu mer. Alltså det är ju dyrt med hästar, dels att köpa in dom och som det är nu måste man väl ha minst 2 hästar. Sen då all utrustning, försäkring, vetrenärkostnader osv osv...Hur har alla råd?? Jag känner ju att det vill till att vi sparar pengar för att ha råd. Som det är nu har vi inte råd. Här där vi bor så är det jättemånga som har hästar.....flera flera st. och många av dom jobbar kankse inte heltid, nån studerar, många är unga....hur har ni råd? Bara så jag vet hur vi ska få råd....men som sagt, ni behöver inte svara....det är helt upp till var och en...     

Prioriteringar!
    Jag kör runt i en volvo som jag betalt 10000 för (hade kostat 40' hos bilhandlare, har man rätt kontakter så... OCH pengar sparade så man kan slå till när tillfället kommer), köper mest klassiska kläder som håller länge o inte blir omoderna, lagar all mat från grunden, bakar allt bröd själv, syltar saftar osv....  Åker aldrig på resor el gör shoppingrundor för nöjes skull. Har mina hästar i litet kollektivstall för självkostnadspris och gör allt jobb själv. Då har man råd.

Sen är det upp till var och en om det är värt det. Har levt så här i 30 år och vill inget annat.    Märkte ett tag när barnen flyttat att jag fick "pengar över" - började då småshoppa massa skit! Sen dök min drömhäst upp som gubben i lådan. Köpte honom och är tillbaka på ruta 1 sas =)

Sen all hästutrustning är DYR. men har haft samma sadel o träns de senaste 17 åren o sadeln kommer hålla i många år till!  
  • Fru X

Jag kostar dessutom på mig privattränare, en duktig, utbildad, var 14e dag. Också värt varenda öre. Man kan njuta av hästens kapacitet på ett helt annat sätt

Svar på tråden vad ska vi tänka på om vi skaffar häst??