• Anonym

orenhet

Jag och min sambo väntar tillökning i mars, han har 2 barn sen innan och jag har 1 barn sen innan. Alla 3 bor hos hos på heltid.
    Nu till problemet, Sambons barn har inga hemningar alls, dom pelar sig i rumpan (pojken som är 8 år) och torkar av det på väggen, på sitt rum, Flickan som är snart 10 år pelar sig fram till och båda två kan torka bajs på vasken, väggen, golvet när dom har varit på toaletten. Dom har fixat toa besök själv innan och detta börja för ungefär 1 1/2 år sedan. Jag ber dom alltid gå och tvätta händerna på morgonen innan dom gör något annat eller tar i något ,ta av pyjamas och sätta på sig rena kläder men det e inte alltid dom gör det, så man får gå och städa här hela tiden. Nu till problemet, jag vet att det är lång tid tills bebisen kommer men jag vill inte att dom rör den när den e född om dom inte är rena,( hade inte tänkt tvätta bebisen varenda gång dom rör den) hur ska man få fram detta till barnen och sambon som inte tycker att det e någon stor grej, men jag tycker det är vidrigt av en 10 och 8 åring att pela sig i rumpan och torka fingrarna var man vill, kanner bara äkelkänsla när jag går in på derans rum, det luktar unket, handtagen är smutsiga, fettiga, tycker det bara är så vidrigt och vill inte att dom ska smutsa ner bebisen.
    Förstå mig rätt, men tycker dom e förstora för att hålla på så..

• Svar på tråden orenhet
  • Modesty Blaise

Ja, här skulle man ju vilja veta vad som är vad.

I början av ditt inlägg får jag uppfattningen att båda barnen petar sig stjärten och smetar vad man kan tro är bajsrester på väggarna. När jag sedan läser dels att din sambo inte tycker att det är någon stor grej och dels att du också anför unken lukt i rummet/n (städa och öppna vädra?) och flottiga handtag som källa till din äckelkänsla ställer jag mig frågande till vad som är dina känslor och vad som är en faktiskt brist i hygien. Om det vore så att de torkar sig dåligt och smetar bajs på väggarna så borde väl din sambo också reagera? Rör de sig själva utanpå kläderna? I så fall är det ju en annan sak. 

Har ni kollat upp så att de inte har klåda av exempelvis mask? Om det är gjort så är det väl bara att ni inför att ni alla tvättar händerna tillsammans innan ni grejar med bebisen när den har kommit? Du, ditt barn, de och din sambo. Då blir det ju en vana som sätter sig efter ett tag. 

Din äckelkänslor - hur är det med dem när ditt eget barn smutsar ned sig? Eller är det ett äldre barn som
    aldrig blir lortig och som aldrig glömmer att tvätta händerna före och efter maten och som därför aldrig placerat en lite flottig hand på ett handtag? 

Har ni tre (snart fyra) barn så blir det förstås en hel del städning. Det är inget konstigt med det.  

• ius lexis

Äh men fy! Är det inte läge att kontakta vårdcenralen och kolla upp dem?? Ett ordentligt snack om hygien är på sin plats. Om de ska gosa med bebisen får de väl tvätta händerna, inget konstigt just det. Men det övriga känns ju jätteknepigt.

• vinnis

hmmm det låter ju inte riktigt som allt är på sin plats om man säger så...8 år och smetar bajs på väggarna.. ni får tjata och förklara för dem hur viktigt det är med hygien, och hur vidrigt det är att hålla på med sånt som bonus gör samt att lära honom vad respekt är fastän det borde väl vara ganska självklart att man bara inte gör vissa saker? (så går det förhoppningsvis in nån gång)..annars, kolla upp det. Det är mitt råd.

• Ess

Smetar dom bajs på inredningen så får dom själva städa bort det. Jag hade gett barnet en trasa och bett barnet torka, hade barnet sagt nej då hade jag satt mig i dörröppningen och blockerat vägen tills det var städat. Sedan hade vi haft långa hygiensamtal, jag, barnen och pappan. Pappan måste ju va ett riktigt äckel om han tycker det är ok att smeta bajs.

• Anonym

Modesty Blaise:

För det första behöver man inte vara otrevlig, då kan man lika bra vara tyst!

Ja båda petar sig i rumpan, den unkna lukten är rumpdoft, bajs m.m
    Klart Vi vädrar och städar, har inte med det att göra, handtagen är smutsiga, fettiga av var dom har haft fingrarna någon stans I RUMPAN, man ska inte behöva städa dörrhandtag och väggar varje dag. Dom stoppar fingrarna in i rumpan inte på, gör det även när dom är duschade, trodde oxå först att det var för att dom inte torka sig ordentligt som dom gjorde det för att det kliade men så e det inte, dom har inte mask, är kollat.

Mitt barn är äldre och har fått lära sig vad hygien är sen han var liten, han tvättar händerna när han har varit ute, innan han äter m.m
    Bara för att jag har ett barn sen innan vad har han med saken och göra?Det e inte han som pellar sig i rumpan och tar överallt. Bara för att man är en familj som består av bonusar så e det vissa som måste hoppa på en för att man säger något om bonusar!
    Sen är det faktiskt skyllnad om dom blir lortiga för att dom har varit ute och lekt eller att dom leker med sitt bajs.
    Det är skyllnad om man tar i ett handtag som där e bajs på eller som du har tagit med en smutsig hand med för att du har varit ute.
    Om man har 1, 2, 3 eller fyra barn spellar ingen roll man måste städa ändå.
    Dom har gjort det i skolan med så det e inte bara hemma.

• Anonym

Lexis 9 :

Vi har kollat dom, dom har ingen mask eller nått, jag har pratat med dom att man måste tvätta händerna och rumpan är inget ställe man har fingararna i.  Jag har köpt varsin nagelborste och handsprit, men har det sutit på händerna en hel natt luktar det ändå.

• Anonym

Vinnis:

Han har varit på utredning på bup för ungefär 1 år sen, han har ingen diagnos enligt dom,  tycker oxå att det är självklart att man inte gör sånt och att det är respekt löst.
    Båda 2 vet att dom inte ska göra det, jag har sagt till dom oxå vad tror ni era klasskamrater tycker om detkomma efter dom och där är bajs på väggarna och vasken, för det har hänt i skolan med. Pojken har till och med satt sig på skolgården och bajsat för att han inte orka gå in på toaletten.
    Får hoppas på att det blir bättre snart.

• Furstinna

Detta är väl inte normalt beteende... Verkar som deras pappa är rejält förslappad, tagiskt nog. Ni får ta tag i de och berätta vad som gäller.. Det verkar som att ingen av er (läs pappan) har lagt någon tid på att prata med barnen om hygien. Min dotter på snart fyra är väl informerad om bajs och kiss.

• Modesty Blaise
    Anonym skrev 2011-09-02 06:47:31 följande:
    Modesty Blaise:

För det första behöver man inte vara otrevlig, då kan man lika bra vara tyst!

Ja båda petar sig i rumpan, den unkna lukten är rumpdoft, bajs m.m
    Klart Vi vädrar och städar, har inte med det att göra, handtagen är smutsiga, fettiga av var dom har haft fingrarna någon stans I RUMPAN, man ska inte behöva städa dörrhandtag och väggar varje dag. Dom stoppar fingrarna in i rumpan inte på, gör det även när dom är duschade, trodde oxå först att det var för att dom inte torka sig ordentligt som dom gjorde det för att det kliade men så e det inte, dom har inte mask, är kollat.

Mitt barn är äldre och har fått lära sig vad hygien är sen han var liten, han tvättar händerna när han har varit ute, innan han äter m.m
    Bara för att jag har ett barn sen innan vad har han med saken och göra?Det e inte han som pellar sig i rumpan och tar överallt. Bara för att man är en familj som består av bonusar så e det vissa som måste hoppa på en för att man säger något om bonusar!
    Sen är det faktiskt skyllnad om dom blir lortiga för att dom har varit ute och lekt eller att dom leker med sitt bajs.
    Det är skyllnad om man tar i ett handtag som där e bajs på eller som du har tagit med en smutsig hand med för att du har varit ute.
    Om man har 1, 2, 3 eller fyra barn spellar ingen roll man måste städa ändå.
    Dom har gjort det i skolan med så det e inte bara hemma.
    Jag beklagar att du uppfattade mitt inlägg som otrevligt och att du genom detta känner dig påhoppad. Det var inte min avsikt. Jag har läst det jag skrev igen - skulle du kunna peka ut de passager det gäller, tror du? Det skulle vara hjälpsamt. 

Det går ju snart inte att skriva något alls på den här sajten, utan att mottagaren omedelbart känner sig påhoppad. 

För din information så kan jag nämna att även jag tycker att det är, om inte skyllnad, så åtminstone skillnad på bajs och annan lort. 
  • Modesty Blaise
    Anonym skrev 2011-09-02 07:06:11 följande:
    Vinnis:

Han har varit på utredning på bup för ungefär 1 år sen, han har ingen diagnos enligt dom,  tycker oxå att det är självklart att man inte gör sånt och att det är respekt löst.
    Båda 2 vet att dom inte ska göra det, jag har sagt till dom oxå vad tror ni era klasskamrater tycker om detkomma efter dom och där är bajs på väggarna och vasken, för det har hänt i skolan med. Pojken har till och med satt sig på skolgården och bajsat för att han inte orka gå in på toaletten.
    Får hoppas på att det blir bättre snart.
    Jag har svårt att tro att ett beteende som det du beskriver plötsligt blir bättre av sig självt. Det torde ju bero på något. Det har ju dessutom pågått länge och uppstått efter att barnen tidigare skött detta med toalettbesök på ett önskvärt sätt. 

Hur kan pappan tycka att det inte är någon stor grej att barnen smetar avföring väggarna både hemma och i skolan? 
  • Anonym

Ess:

Dom får städa badrummet efter sig, men väggarna har jag tatt, pojkens rum fick jag måla om efter allt tvättande, han valde själv färg, men vad gjorde han efter en natt, jo där var bruna sträck på väggen, kändes inte alls roligt.
    Har försökt att prata med dom om hygien, därans pappa tycker att det är väll bara att städa badrummet inget mer med det, men jag tycker inte att jag ska behöva städa toastolen, vasken, golvet och väggarna om jag behöver gå på toa.Vi har 2 toaletter och jag har förbjudit dom att använda den enna var av därans pappa blev arg för att jag gjorde det, fast att jag sa att där måste vara en ren toalett man kan gå på och när man har gäster. 
    Pappan börja förstå lite när skolan oxå sa att dom tyckte att dom var förstora för göra så och .att det inte var acceptabelt.

• tackförfisken

Om det nu verkligen är som du beskriver så ligger nog problemet på ett djupare plan, det är inte bara hygien vi pratar om här. Hela familjen borde försöka ta kontakt med vården igen. Finns inget normalt i detta.Barnen kan ju omöjligt må bra .

• Loriyana

Det låter lite märkligt att de stoppar in fingret i rumpan. Det verkar inte riktigt vara helt normalt beteende. Jag tycker ni bör söka hjälp för barnen.

• UlletGullet

Barn som är så pass stora som kletar bajs på väggarna mår inte bra, det borde ni förstå känner jag. Det är onormalt! Barnen signalerar starkt psykiskt illamående så i bör ta kontakt med BUP för det är verkligen inte normalt att _två_ barn i samma familj uppträder på samma faktiskt störda sätt, vilket borde vara en stark varningssignal för barnpsykvården och att skolan reagerat är ju ännu mer varning på det. Vad har hänt barnen egentligen? Som pedagog hade klockorna ringt som tokiga när ett barn gör så där, det är verkligen inte normalt eller friskt om man nu är utan mask i magen.

• Sandra09

Jag känner mig helt förvirrad... hur kan man inte se det som ett stort problem? Jag har en bonus på 10 år, varit i hans liv i 4 år. Och inte en dag i hans liv har han petat sig i rumpan och kletat bajs!? på väggar osv.. Det är inte okej. Hur man kan låta det pågå och bara tänka att det är att städa bort?!?!?!? Låter för mig helt vansinnigt... 

• Ess
    Anonym skrev 2011-09-02 07:17:55 följande:

Ess:

Dom får städa badrummet efter sig, men väggarna har jag tatt, pojkens rum fick jag måla om efter allt tvättande, han valde själv färg, men vad gjorde han efter en natt, jo där var bruna sträck på väggen, kändes inte alls roligt.
    Har försökt att prata med dom om hygien, därans pappa tycker att det är väll bara att städa badrummet inget mer med det, men jag tycker inte att jag ska behöva städa toastolen, vasken, golvet och väggarna om jag behöver gå på toa.Vi har 2 toaletter och jag har förbjudit dom att använda den enna var av därans pappa blev arg för att jag gjorde det, fast att jag sa att där måste vara en ren toalett man kan gå på och när man har gäster. 
    Pappan börja förstå lite när skolan oxå sa att dom tyckte att dom var förstora för göra så och .att det inte var acceptabelt.

Jag hade inte varken tvättat eller tagit någon skit efter dem. Antingen så hade dom gjort det själv eller så kanske pappan skulle mocka efter dem.

Hade pappan blivit arg för att jag låste ute dem från ena toan, då hade han fått ett stort problem på halsen då jag inte hade accepterat varken hans eller barnens uppförande.
    Helt seriöst så hade jag hellre blivit särbo eller ensamstående tills barnen antingen flyttat hemifrån eller åtminstone blivit rumsrena. Tom en hund har bättre förstånd, då den inte vill smutsa ner sitt område.
  • vinnis
    Ess skrev 2011-09-02 17:26:09 följande:
    Jag hade inte varken tvättat eller tagit någon skit efter dem. Antingen så hade dom gjort det själv eller så kanske pappan skulle mocka efter dem.

Hade pappan blivit arg för att jag låste ute dem från ena toan, då hade han fått ett stort problem på halsen då jag inte hade accepterat varken hans eller barnens uppförande.
    Helt seriöst så hade jag hellre blivit särbo eller ensamstående tills barnen antingen flyttat hemifrån eller åtminstone blivit rumsrena. Tom en hund har bättre förstånd, då den inte vill smutsa ner sitt område.
    mina föräldrar har bekanta som agerade kontaktfamilj åt två barn som betedde sig på det viset och det visade sig att dem hade grova psykiska störningar. Inte å värst förvånande..dock synd om dem. Men det slutade med att dem fick en ny kontaktfamilj...och förmodligen en ny, igen..
  • Ess
    vinnis skrev 2011-09-02 21:36:08 följande:
    mina föräldrar har bekanta som agerade kontaktfamilj åt två barn som betedde sig på det viset och det visade sig att dem hade grova psykiska störningar. Inte å värst förvånande..dock synd om dem. Men det slutade med att dem fick en ny kontaktfamilj...och förmodligen en ny, igen..
    Ts skrev att bup inte ansåg att där var något fel, man tycker dom borde upptäckt en grov störning.

Den där pappan skulle nog behöva bo ensam med sina barn ett tag för att upptäcka hur illa det är. Han hade troligen tröttnat rätt snabbt när ansvaret för städningen låg uteslutande på honom, hade han slarvat med städningen så hade det luktat BajaMaja där inne rättså snabbt.
  • Eee02

Hej, du som startade denna tråden.. det var dock i 2011, men om du fortfarande ev får besked om kommentar till tråden önskar jag gärna komma i kontakt med dig!! jag förstår dig precis både ang barnen och pappans reaktion. jag har också två bonus barn, flicka på 11, pojk på 8 snart 9. De petar inte på sigsjälva, men pojken har länge haft problem med att både kissa och bajsa i byxorna. Det har det senaste året blivit bättre, tills att jag för någon vecka sedan upptäckte både bajs klumpar och avtorknings sträck på hans vägg!! det är så snuskigt! det är då ohygieniskt. är också orolig för vår 3 åriga son - pg av bakterier.... uppskattar verkligen om jag fick kontakt till dig!!! mvh E

Svar på tråden orenhet