• Baby Girl

    Varför vill man INTE ha barn?

    Ja, som rubriken säger; varför vill man inte ha barn?

    Det här är inte kritik utan en stilla undrar ifrån mig hur man kan välja att inte skaffa barn? En öppen diskussion önskas kring detta. Jag förstår inte hur man kan välja bort barn?
    För mig är det det bästa som har hänt mig i mitt liv! Mitt liv fick helt annan djupare mening när jag fick barn.
    Visst, det är oerhört mycket jobb och ansvar med att ha barn men det är så värt det! Den kärleken jag känner till mitt barn kan inte mätas med något.

    Jag kan förstå om man väljer att inte skaffa barn då man känner i sig själv att man inte skulle kunna klara av att vara en bra förälder, om man t.ex. använder droger, är psykiskt sjuk eller av annan liknande anledning väljer bort barn. Då tycker jag att man är väldigt mogen och förståndig om man inte skaffar barn i en sådan situation. Jag kan också förstå om man inte skaffar barn för att man inte har ett bra, fungerande förhållande, tillräckligt med pengar för att kunna ta hand om sitt barn, om man inte har träffat den rätta än m.m

    Min fråga riktar sig snarare till er som väljer bort att skaffa barn, trots att ni har goda förutsättningar att kunna ta hand om barn. Hjälp mig att förstå er.

    Och till er som inte kan få barn men som vill ha så beklagar jag verkligen. Det är inte en fråga ställd till er.

    Respekt och en öppen diskussion i tråden önskas!


    ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?
  • Genghis
    Petronella01 skrev 2011-09-12 11:36:06 följande:
    Har man inte kunskapen eller erfarenheten är ens åsikter per automatik sämre i frågan. Skulle någon som aldrig tittat under en motorhuv komma med rekommendationer på en bilverkstad skulle personen avfärdas som en fjant.
    Det beror ju på vem personen är. Exempelvis kan en skadereglerare veta vilka verkstäder som är bra utan att själva kunna laga bilen. Den som avfärdar råd från de som har kunskap utan att reflektera över var kunskapen kan komma ifrån, är en fjant. 

    Personligen skulle jag rådfråga någon med professionell kunskapsnarare än en förälder när det gäller barn, eftersom deras råd baseras på kunskap om barn i allmänhet snarare än bara erfarenheter från några barn.
  • N 290

    Har egentligen aldrig haft någon längtan efter egna barn. Är 30+ och har ett mycket ordnat liv med god ekonomi och stadig partner som är några år äldre. Gillar att vi kan göra precis vad vi vill med resande, uteliv, ekonomi osv. Har mycket vänner och ett stor socialt kontaktnät och några av dem har barn, andra inte. Är ingen big deal med det, är ingen som blir utanför åt varken det ena eller andra hållet. Har väl haft tur med en öppensinnad och icke traditonell umgängeskrets, man gör som man själv vill helt enkelt.

  • Maureen01
    Dimisi skrev 2011-09-12 00:30:59 följande:
    Argumentet "jag gillar egentligen inte barn, men med mina egna är det en helt annan sak" kan jag inte fatta. Jag tycker det låter skumt. Vad har man egentligen för värderingar när man gör så stor skillnad på människor?

    Om man egentligen tycker att det är skittråkigt att pedagogiskt svara på en liten människas frågor och vägleda honom/henne i allt från hur man knäppper en knapp till hur man sköter sin ekonomi, hur kan det då plötsligt bli roligt och givande bara för att det är ens egen avkomma?!?
    håller med... samtidigt undrar jag hur man tänker när man talar om detta på ett pedagogiskt vis för barnlösa som att de utgår ifrån att barnlösa inte förstår att det "är skillnad"... Det är klart att man älskar sina egna barn mest, precis som att man älskar sina egna syskonbarn mer än nån annans syskonbarn, eller sin egen mormor mer än främmande tanter på stan o_O. Naturligtvis kan man inte förstå hur det är att vara förälder, men det är klart att man förstår "att det är annorlunda". De måste verkligen hata barn om de tror att andra på allvar inte förstår att det är skillnad på människor man känner och människor man inte känner.
  • Tom Araya
    Donum skrev 2011-09-17 13:10:25 följande:
    Det är knappast något drastiskt. Och fortfarande stämmer inte din tes om att just åldern är det kausala sambandet. 
    Jag kände det som att de p.g.a. av sin ålder stod för långt ifrån min verklighet.
  • Grande Rock

    Världens population har just passerat SJU miljarder människor, ett skäl så gott som något att inte yngla av sig

  • Sabbi

    Ja man vill väl inte förstöra sitt underliv för resten av livet...hua =(

  • An0nym0us
    Grande Rock skrev 2011-11-01 20:12:07 följande:
    Världens population har just passerat SJU miljarder människor, ett skäl så gott som något att inte yngla av sig
    Sjukt och skrämmande! 
  • Aswe

    Jag vill inte ha barn och kommer aldrig ångra mitt beslut.
    Jag kan inte förstå människor som ska klanka ner och säga att människor som inte skaffar barn är rädda, egoistiska m.m.

    Vad vet ni?

    Jag vill inte ha barn av den enkla anledningen att jag finner inget intressant i barn eller ungdom.
    Jag vill kunna leva mitt liv så som jag vill, kunna byta miljöer, träffa människor och njuta så mycket jag kan.

    Jag vill inte vara den som vaknar varenda natt till ett ljud som skär långt in i mitt huvud. Jag vill inte byta alla miljontals blöjor, jag vill inte prata bebisspråk, jag vill inte gå på föräldrarmöten, jag vill inte köra runt på en vagn, jag vill inte hämta och lämna på dagis. Jag vill inte, det är av den enkla anledningen. Jag vill inte!n

    Sen finns det andra människor som känner att deras liv är gjort för att skaffa barn och hela den saken.
    Och så finns de dom som inte vill ha barn, för att dom inte vill.

    Sluta se ner på oss och bry er om ert eget. Det är ju ni som för livet vidare.

  • slinkywookie

    Precis som jag kan absolut inte forsta vad ar det for marklig driv som far folk att yngla av sig, tror jag inte att breeders kan forsta varfor man valjer att avsta barnavlande...

    Just one of those things. Jag har inga slagkraftiga argument, skaffa barn kanns bara avlagset och fel. Hade jag blivit gravid ar abort det enda alternativet, trots god ekonomi och tryggt forhallande. Jag sett vad barn gor med folk och jag har tonvis med karlek i mitt liv, livet ar intressant, fritt och lyckligt barnfritt. Why change a winning concept? :D

  • An0nym0us

    Jag ser hur världen idag ser ut och hur framtiden förmodligen kommer att se ut och det är inte positivt kan jag säga. Jag förstår inte varför man vill sätta barn till världen idag faktiskt.


    När jag pluggat klart kommer jag förmodligen ha god ekonomi men jag vet fortfarande inte om jag vill ha barn i framtiden.

  • Sabbi
    An0nym0us skrev 2011-11-29 12:25:20 följande:

    Jag ser hur världen idag ser ut och hur framtiden förmodligen kommer att se ut och det är inte positivt kan jag säga. Jag förstår inte varför man vill sätta barn till världen idag faktiskt.


    När jag pluggat klart kommer jag förmodligen ha god ekonomi men jag vet fortfarande inte om jag vill ha barn i framtiden.



    Tänker precis som du! Sen vill jag inte ha bestående men för resten av livet heller (vanligt efter förlossningar)
  • TheCoopers

    Självklart väljer man det själv !  jag skulle aldrig få för mig att ifrågasätta varför någon valt att inte skaffa barn . vad är det för trams ?

    Var och en gör vad de vill med sitt liv och det lär vara ett lika rikt liv som alla andras .

    Heja människor som är mogna nog att ta beslutet att inte ha barn istället för att sätta barn till världen "bara för att man förväntas ha barn " ...


    I'm the me I choose to be ...
  • 14725

    Varför skulle man vilja ha barn? Jag kan ge några exempel;

    1. Graviditet. Bara hela grejen för mig känns äcklig. Jag menar inget illa mot er gravida, det ser jättefint ut och ni gillar säkert det. Men bara tanken på att nåt levande i min mage livnär sig på mig inifrån får mig att rysa längs hela ryggraden. Och sen att föda ut det och ha så ont (det spelar ingen roll att ni säger att man inte tänker på smärtan etc.) jag vill inte vakna upp med  nåt som ser ut som att någon har avfyrat ett hagelgevär mellan benen på mig. Och inte kejsarsnitt för den delen heller. Jag är helt enkelt för fåfäng för att förstöra min kropp med lös mage, bristningar, uppspräckt underliv eller ett ärr på magen.

    2. Jag tycker att barn är korkade, tråkiga, krävande och självcentrerade. Visst, jag ska inte sticka under stol med att jag älskar mig själv ;) men inte på det sättet, ni barnfria förstår. Jag har inget emot barn. Har många i min familj. Har vänner som har barn. Har till och med jobbat på dagis en gång i tiden. Men för mig är dom varelser man kan hälsa på ibland och låtsas vara intresserad av, men helt ärligt, jag finner inget utbyte rent mentalt eller känslomässigt med barn, precis som jag inte gör det med vissa random människor. Dom bara finns för mig men jag ogillar inte dom för det. Jag känner bara inget intresse alls av att lägga mitt liv på en tråkig individ som jag inte har något gemensamt med. Hade du varit tillsammans med någon du inte gillar?

    3. Mig själv. Jag älskar mig själv mest. Sen kommer min sambo, min familj och mina vänner. Jag skulle vilja säga att dom nästan kommer på delad plats med mig själv, men to be honest, man ska älska sig själv mest och det skulle jag aldrig vilja ge upp. Jag älskar att ha tid för mig själv. Att vara ensam när jag vill, kunna göra det jag vill, ut och festa eller resa när jag vill, knulla min kille när jag vill. Jag är absolut inte en egoist person som ni föräldrar försöker få det till, bara acceptera att vissa människor har mer liv än att ta hand om någon annan.

    4. Om man nu ska komma till det etiska dilemmat. Det finns hur många mijoner redan födda barn som helst som dör hela jävla tiden. Och bara för att jag inte vill föda egna barn betyder det inte att jag inte tycker att det är fruktansvärt. Jag är inte en sociopat för att jag inte vill ha barn ;) hade jag velat ha barn hade jag aldrig skaffat ett eget. Jag hade adopterat.

      Ni kallar oss barnfria för egoistiska för att vi inte vill ha barn, men vet ni vad, NI är egoistiska som är så egenkära att ni måste sprida ert DNA vidare  trots att det finns hur många barn som helst i världen redan, som blir våldtagna, svälter och misshandlade. Skyll inte på att adoption är dyrt. Det finns fosterbarn och dom får man till och med pengar för att ha så det är bara skitsnack. Och det mina kära vänner kallar jag dubbelmoral.

  • MansonDust
    14725 skrev 2011-12-22 12:17:35 följande:
    Varför skulle man vilja ha barn? Jag kan ge några exempel;

    1. Graviditet. Bara hela grejen för mig känns äcklig. Jag menar inget illa mot er gravida, det ser jättefint ut och ni gillar säkert det. Men bara tanken på att nåt levande i min mage livnär sig på mig inifrån får mig att rysa längs hela ryggraden. Och sen att föda ut det och ha så ont (det spelar ingen roll att ni säger att man inte tänker på smärtan etc.) jag vill inte vakna upp med  nåt som ser ut som att någon har avfyrat ett hagelgevär mellan benen på mig. Och inte kejsarsnitt för den delen heller. Jag är helt enkelt för fåfäng för att förstöra min kropp med lös mage, bristningar, uppspräckt underliv eller ett ärr på magen.

    2. Jag tycker att barn är korkade, tråkiga, krävande och självcentrerade. Visst, jag ska inte sticka under stol med att jag älskar mig själv ;) men inte på det sättet, ni barnfria förstår. Jag har inget emot barn. Har många i min familj. Har vänner som har barn. Har till och med jobbat på dagis en gång i tiden. Men för mig är dom varelser man kan hälsa på ibland och låtsas vara intresserad av, men helt ärligt, jag finner inget utbyte rent mentalt eller känslomässigt med barn, precis som jag inte gör det med vissa random människor. Dom bara finns för mig men jag ogillar inte dom för det. Jag känner bara inget intresse alls av att lägga mitt liv på en tråkig individ som jag inte har något gemensamt med. Hade du varit tillsammans med någon du inte gillar?

    3. Mig själv. Jag älskar mig själv mest. Sen kommer min sambo, min familj och mina vänner. Jag skulle vilja säga att dom nästan kommer på delad plats med mig själv, men to be honest, man ska älska sig själv mest och det skulle jag aldrig vilja ge upp. Jag älskar att ha tid för mig själv. Att vara ensam när jag vill, kunna göra det jag vill, ut och festa eller resa när jag vill, knulla min kille när jag vill. Jag är absolut inte en egoist person som ni föräldrar försöker få det till, bara acceptera att vissa människor har mer liv än att ta hand om någon annan.

    4. Om man nu ska komma till det etiska dilemmat. Det finns hur många mijoner redan födda barn som helst som dör hela jävla tiden. Och bara för att jag inte vill föda egna barn betyder det inte att jag inte tycker att det är fruktansvärt. Jag är inte en sociopat för att jag inte vill ha barn ;) hade jag velat ha barn hade jag aldrig skaffat ett eget. Jag hade adopterat.

      Ni kallar oss barnfria för egoistiska för att vi inte vill ha barn, men vet ni vad, NI är egoistiska som är så egenkära att ni måste sprida ert DNA vidare  trots att det finns hur många barn som helst i världen redan, som blir våldtagna, svälter och misshandlade. Skyll inte på att adoption är dyrt. Det finns fosterbarn och dom får man till och med pengar för att ha så det är bara skitsnack. Och det mina kära vänner kallar jag dubbelmoral.
    Jag förstår. Men jag är dock trött på argument som förstört underliv från sådana som aldrig fött. Jag har fött 4 barn & inte tusan är mitt underliv trasigt eller oanvändbart eller fult. Det fixar snabbt till sig efter en förlossning.
    flicka -02, flicka -06, pojke -08, pojke -11. --> mansondusts.blogg.se
  • LaFontaine
    MansonDust skrev 2011-12-26 10:34:53 följande:
    Jag förstår. Men jag är dock trött på argument som förstört underliv från sådana som aldrig fött. Jag har fött 4 barn & inte tusan är mitt underliv trasigt eller oanvändbart eller fult. Det fixar snabbt till sig efter en förlossning.
    Säg det till min väninna. Hon sjåpar sig nog bara om sina svåra förlossningsskador!
  • Dimisi
    Maureen01 skrev 2011-10-27 18:49:10 följande:
    håller med... samtidigt undrar jag hur man tänker när man talar om detta på ett pedagogiskt vis för barnlösa som att de utgår ifrån att barnlösa inte förstår att det "är skillnad"... Det är klart att man älskar sina egna barn mest, precis som att man älskar sina egna syskonbarn mer än nån annans syskonbarn, eller sin egen mormor mer än främmande tanter på stan o_O. Naturligtvis kan man inte förstå hur det är att vara förälder, men det är klart att man förstår "att det är annorlunda". De måste verkligen hata barn om de tror att andra på allvar inte förstår att det är skillnad på människor man känner och människor man inte känner.
    Precis! De flesta känner nog inte för att klämma finnar på, lyssna på snarkningar, torka snor eller liknande från en främmande människa på stan, men man kan stå ut med det om det är någon nära anhörig. Man vänjer sig helt enkelt vid de människor man har i sin närhet. Det är min teori till varför det känns mer okej att byta blöjor på sitt eget barn eller sin egen mormor.

    Men allt det andra... Att lyssna på barn som pratar gulligt och roligt är lika roande oavsettt om det är mitt eller andras barn. Det märker man inte minst på alla youtube-klipp på skrattande bebisar. Och att vänta ut ett barn med trots-bryt är lika tråkigt oavsett om det är mitt eller någon annans. Jag tror till och med att många har MER tålamod i sådana situationer med andras barn än sina egna.

    Så det där med att en ny värld skulle öppna sig för alla som får egna barn, det köper jag inte alls. Alla kan se ungefär hur det är att ha barn, och det är det man ska ta ställning till om man vill eller inte. Det medföljer inga rosa moln när man lämnar BB.
  • Nossmiarfe

    Jag tycker att en kvinna som väljer bort barn för att hon inte vill ha egna är en stark kvinna som inte faller för samhällets normer och värderingar. Sedan kanske hon älskar barn ändå men vill inte ha det ansvar som det faktiskt är att sätta barn till världen. Det är ju inte bara några få år man har barn utan hela livet.

  • Gaskarl

    Svårt med en "öppen diskussion" i ett ämne som väcker så stora känslor, tror jag. Det är två starka åsikter, * barn är allt, eller, * barn är oviktigt. 
    Men det är intressanta inlägg.

Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?