• Christaline

Min 14-åring vill aldrig umgås - ÄR det så???

Jag känner mig så ledsen över att min äldste son aldrig vill göra något med mig längre och inte verkar tycka att något är kul.

Själv saknar jag honom enormt mycket, våra pratstunder på kvällarna och att bara umgås med honom. Vi brukade ha en jättebra relation innan han kom in i det här typ efter att han fyllde 13, tror jag.

När han är hemma sitter han mest instängd på sitt rum och morrar om man öppnar dörren. Mörkt ska det vara så att han inte får reflexer i dataskärmen. Stör gör man såklart alltid och själv har han ständig skypekonferens med sitt kompisgäng.

Han är mest med sina kompisar hela tiden, både framför datorn men gör en massa annat med, badar, spelar fotboll och kör minicross. Även när han är hemma så är han aldrig riktigt närvarande känns det som.  Samtidigt är det ju inget fel att kompisarna är viktiga, och bra att han har kompisar - BRA kompisar med tycker jag.

Pratsam och trevlig tycker jag bara att han är när han vill handla kläder, få skjuts till crossbanan eller om det på något sätt gynnar honom på något vis. 

Häromdagen frågade jag honom om vi inte kunde ta ett dygn och bara umgås. Om han skulle tycka att det var kul att ta en minisemester på stan och ta in på hotell med schysst badavdelning, göra stan, åka Globen-kulan och äta oss igenom några bra restauranger, bio på kvällen och frukost på rummet?

NEJ, svarade han och tyckte att jag skulle ta med något av syskonen i stället.  VADDÅ NEJ!!! Kände jag bara.

Jag känner mig så hjälplös och det känns som om jag håller på att förlora mitt barn på något sätt.

Själv var jag inte fullt så självcentrerad i hans ålder, så mycket vet jag.

Ska det verkligen vara så här? Det är min första tonåring och det känns oerhört trist och ledsamt :(

• Svar på tråden Min 14-åring vill aldrig umgås - ÄR det så???
  • roffe

Det är nog bara en fas han går igenom, att han vill känna sig självständig och vuxen. Alla fjortonåringar tror att de i princip är vuxna :)  Jag var iallafall så, och även alla andra fjortonåringar jag känner till idag beter sig oxå så. Sen kommer den en period när det är mysigt med mamma igen, men oroa dig inte, håll bar ut. Han kommer vilja umgås med dig mer igen :)

Det är ungefär som i 9-10 års åldern när ALLT verkligen är pinsamt, det går ju oxå över sen :)

• lövet2

Jodå, det låter rätt normalt. Han frigör sig, och när det är klart så kan han tillåta sig att umgås med dig igen på en lite mer jämlik nivå. Till dess så kan du ändå ställa på vissa saker han måste göra tillsammans med övriga familjen (äta middag t ex och delta i födelsedagskalas). På det sättet har ni kvar en daglig kontakt så du har lite koll på honom.

• Mariaaa

Välkommen som tonårsförälder! Detta kommer gå över, men låt han ha denna fas nu. Det är så mycket hormoner som spökar. Ta inte illa upp.

• sextiotalist

Gilla läget, så är det. Är i samma sits nu, nej, min tonåring vill inte umgås med mig längre.

Det är frigörelseprocessen som pågår nu.

tjata inte, be inte.

• Fluffskalle

Oj... Förstår att du är ledsen, men försök härda ut. Minns när jag var 14 mådde jag skit av att jag inte alls kände igen mig själv, hade sänkt humör mm och det var jättejobbigt att mina föräldrar dessutom blev arga och besvikna för att jag förändrades.

Försök att inte ta åt dig av när han inte vill göra saker. Han kommer nog till dig i sinom tid.

• Christaline

Tack för alla bra svar, det får det att kännas lite bättre!

Det får mig att ta vara på tiden lite bättre med de andra barnen dock - för hux flux kommer de också att "försvinna" - hemska tanke...

• Rainei

Ja, det är så. Jag slutade vara intresserad av mina föräldrar också i den åldern. Likaså min lillebror. Idag 5 år senare har jag en jätte bra relation till min mamma och pappa - men det är en mer mogen relation. Din son håller på att växa upp. Relationen ni har emellan er måste uppdateras till "Mamma till vuxet barn" istället för "Mamma till barn", och det kan jag tänka mig ofta görs på det här sättet som en slags omedveten "jag är inte liten längre"-pik. 

Det är fullt normalt att ditt barn vill frigöra sig från dig. Det är så det ska vara och du bör inte hindra honom så länge det han gör är inom rimliga gränser såklart, är han allmänt odräglig, som att han singlar iväg en elak kommentar helt oprovocerat? Har han kompisar som är dåliga för honom? Drogar han? Dricker han ohälsosamt mycket? 

Min pojkvän fick inte frigöra sig från sin mamma. Han är idag 20 år och NU går hon igenom det som du går igenom fast säkert många gånger värre. Hon har manipulerat honom att han inte ska behöva gå i skolan, för det tjänar man inget på. Hon har förhindrat honom för att söka jobb, för det är onödigt så länge han bor hemma. Hon har satt en gräns, som säger att han verkligen inte bör flytta fören han är 25. Hon lagar all mat åt honom(till och med brer mackor och gör oboy till frukosten), lägger fram hans kläder, fixar ibland till och med håret åt honom utan att ha blivit tillfrågad. För en månad sedan fick min kille nog och sa att det var dags att hon släppte taget, något han aldrig vågat innan för hon blir verkligen jätte elak när hon är arg.

Men det är inget liv att vara mammas pojke så länge, han har förlorat så mycket på det. Var glad att han VÅGAR vara upprorisk nu, annars skulle du få det jätte jobbigt sedan.

• sextiotalist

Min tonåring skrattade gott när jag läste upp din TS, jag var tvungen att poängtera att det var inte jag som skrivit dettaCool

• Modesty Blaise

Så är det inte för oss med våra tonåringar. De är självständiga och självgående och vi måste förstås dela deras tid med vänner och pojk- och flickvänner, men nog vill de både prata och umgås med oss. Senast idag undrade min femtonåring om vi inte kunde gå och fika och sedan gå på bio en kväll den här veckan. 

Våra tonåringar har ett stort umgänge och många intressen men de är i alla fall sugna på mamma, pappa och familjetid. Då avhandlas allt som hänt under veckan, både i deras liv och i världen i övrigt.

Jag upplever deras tonårstid som jämförbar med tidigare barndom. Längre och längre steg tas ensamma, och sedan kommer en sorts tillfällig men återkommande återgång till familjen för att stämma av och hämta in våra åsikter och erfarenheter.  Och de är noga med att vara engagerade i familjen. Det vill säga, de bryr sig om släktingar och våra träffar med desamma och de tar hand om varandra, kollar av att allt är okej med syskon och vill veta och vara delaktiga i syskonens liv. 

Ingen av dem har varit upprorisk. De har inte behövt göra uppror, de successivt genom uppväxten fått ett ökat ansvar för den egna personen och tagit det.  

• sextiotalist
    Modesty Blaise skrev 2011-09-25 20:16:07 följande:
    Så är det inte för oss med våra tonåringar. De är självständiga och självgående och vi måste förstås dela deras tid med vänner och pojk- och flickvänner, men nog vill de både prata och umgås med oss. Senast idag undrade min femtonåring om vi inte kunde gå och fika och sedan gå på bio en kväll den här veckan. 

Våra tonåringar har ett stort umgänge och många intressen men de är i alla fall sugna på mamma, pappa och familjetid. Då avhandlas allt som hänt under veckan, både i deras liv och i världen i övrigt.

Jag upplever deras tonårstid som jämförbar med tidigare barndom. Längre och längre steg tas ensamma, och sedan kommer en sorts tillfällig men återkommande återgång till familjen för att stämma av och hämta in våra åsikter och erfarenheter.  Och de är noga med att vara engagerade i familjen. Det vill säga, de bryr sig om släktingar och våra träffar med desamma och de tar hand om varandra, kollar av att allt är okej med syskon och vill veta och vara delaktiga i syskonens liv. 

Ingen av dem har varit upprorisk. De har inte behövt göra uppror, de successivt genom uppväxten fått ett ökat ansvar för den egna personen och tagit det.  
    Min tonåring har gjort uppror, inte för att han behövt det. Vi har haft samma grundidé som ni verkar ha. Men det har varit ett sätt att klippa navelsträngen till mig, han har varit väldigt tight med mig så att bryta sig loss från mig har varit en smärtsam process och tidvis väldigt upprorisk. Den har varit smärtsam för mig också, men jag har förstått vad som pågått.
    Men jag märker att det värsta är över, mer och mer kommer han tillbaka med förtroende, men så kommer avståndstagandet igen.
    Jag tar det inte personlig.
    Bara det att vi båda kunde skratt igenkännande åt ´Ts, visar att han börjar få lite distans nu.
  • Modesty Blaise
    sextiotalist skrev 2011-09-25 20:26:46 följande:
    Min tonåring har gjort uppror, inte för att han behövt det. Vi har haft samma grundidé som ni verkar ha. Men det har varit ett sätt att klippa navelsträngen till mig, han har varit väldigt tight med mig så att bryta sig loss från mig har varit en smärtsam process och tidvis väldigt upprorisk. Den har varit smärtsam för mig också, men jag har förstått vad som pågått.
    Men jag märker att det värsta är över, mer och mer kommer han tillbaka med förtroende, men så kommer avståndstagandet igen.
    Jag tar det inte personlig.
    Bara det att vi båda kunde skratt igenkännande åt ´Ts, visar att han börjar få lite distans nu.
    Och våra har låtit bli att göra uppror. De har klippt navelsträngen utan att bli avståndstagande. De har ett gott självförtroende och de kan och vet hur man klarar sig (och gör det också med den äran), men de umgås och pratar med oss ändå, för att de vill det. Så har det alltid varit. Att jag skrev om det här beror på att jag ville berätta att det inte alltid är på det vis som du, ts och andra har och har haft det. Det kan vara på det sätt jag berättat om också.
  • sextiotalist
    Modesty Blaise skrev 2011-09-25 20:43:26 följande:
    Och våra har låtit bli att göra uppror. De har klippt navelsträngen utan att bli avståndstagande. De har ett gott självförtroende och de kan och vet hur man klarar sig (och gör det också med den äran), men de umgås och pratar med oss ändå, för att de vill det. Så har det alltid varit. Att jag skrev om det här beror på att jag ville berätta att det inte alltid är på det vis som du, ts och andra har och har haft det. Det kan vara på det sätt jag berättat om också.
    Absolut är det så. Men vi som svarade gjorde det för att visa att Ts inte var ensam i sin sits. För hur som helst så agerade hennes tonåring på samma sätt som min har gjort. Och det viktigaste var nog att framföra att det är en ganska normal sits för många tonårsföräldrar. En klapp på axeln och lite medkännande.
  • Modesty Blaise
    sextiotalist skrev 2011-09-25 20:47:41 följande:
    Absolut är det så. Men vi som svarade gjorde det för att visa att Ts inte var ensam i sin sits. För hur som helst så agerade hennes tonåring på samma sätt som min har gjort. Och det viktigaste var nog att framföra att det är en ganska normal sits för många tonårsföräldrar. En klapp på axeln och lite medkännande.
    Ja, det brukar ju vara det viktigaste på den här sajten. Men jag tycker att det ibland gör det hela väl endimensionellt. 

Förresten kan man vara medkännande även om den egna situationen skiljer sig radikalt från den beskrivna. Jag känner verkligen för föräldrar som går miste om flera år av sina barns liv i tron att tonåren så absolut måste vara så. 
  • sextiotalist
    Modesty Blaise skrev 2011-09-25 20:58:29 följande:
    Ja, det brukar ju vara det viktigaste på den här sajten. Men jag tycker att det ibland gör det hela väl endimensionellt. 

Förresten kan man vara medkännande även om den egna situationen skiljer sig radikalt från den beskrivna. Jag känner verkligen för föräldrar som går miste om flera år av sina barns liv i tron att tonåren så absolut måste vara så. 
    Jag skulle nog inte vilja säga att jag går miste om någoting, utan att det har förändrat sig. Nu har jag ett barn som alltid varit väldigt tydlig i sina trotsåldrar, även tonåren då. Jag har inga problem med att han under dessa tider inte är lika lätttillgänglig som annars. Resultatet som kommer ut på andra sidan har hittills varit bara positivt.
  • Modesty Blaise
    sextiotalist skrev 2011-09-25 21:15:59 följande:
    Jag skulle nog inte vilja säga att jag går miste om någoting, utan att det har förändrat sig. Nu har jag ett barn som alltid varit väldigt tydlig i sina trotsåldrar, även tonåren då. Jag har inga problem med att han under dessa tider inte är lika lätttillgänglig som annars. Resultatet som kommer ut på andra sidan har hittills varit bara positivt.
    Okej. Då känner jag inte för dig då, men för de föräldrar som faktiskt beskriver det som om de går miste om flera år ur sina barns liv medan de väntar på att kontakten ska återuppstå. De finns ju också. Och det måste väl gå att tala om tonåren på fler sätt än ett enda?
  • sextiotalist
    Modesty Blaise skrev 2011-09-25 21:18:25 följande:
    Okej. Då känner jag inte för dig då, men för de föräldrar som faktiskt beskriver det som om de går miste om flera år ur sina barns liv medan de väntar på att kontakten ska återuppstå. De finns ju också. Och det måste väl gå att tala om tonåren på fler sätt än ett enda?
    Visst kan det vara så, men jag undrar i mitt stilla sinne om det ändå är enkelriktat, har en stark känsla av det rör sig (inte alltid) där föräldrarna lever genom barnen och har svårt att acceptera utvecklingen som barnen går igenom.
    Man ser inte barnet som en egen individ utan som en förlängning av sig själv. Då kan man uppleva att man går miste om massor.

Jag har sett det som att den tiden som vi gjorde saker tillsammans på ett sätt är förbi, nu har min tonåring behövt att hitta sin egen väg utan mig i hasorna
  • Modesty Blaise
    sextiotalist skrev 2011-09-25 21:29:52 följande:
    Visst kan det vara så, men jag undrar i mitt stilla sinne om det ändå är enkelriktat, har en stark känsla av det rör sig (inte alltid) där föräldrarna lever genom barnen och har svårt att acceptera utvecklingen som barnen går igenom.
    Man ser inte barnet som en egen individ utan som en förlängning av sig själv. Då kan man uppleva att man går miste om massor.

Jag har sett det som att den tiden som vi gjorde saker tillsammans på ett sätt är förbi, nu har min tonåring behövt att hitta sin egen väg utan mig i hasorna
    Ja, sådana exempel finns förstås och de är ju bara att beklaga. Men det finns också de - både föräldrar och ungdomar - som liksom missförstår frigörelseprocessen och inte tycks inse att man kan ha användning och glädje av varandra på andra sätt än tidigare och som därigenom faktiskt missar en hel del som annars kunde varit till belåtenhet för båda parter. 

Ni gör ju saker tillsammans? Jag har absolut för mig att jag har läst någonstans att ni både reser och går på bio och vad det var. Eller har jag förväxlat dig med en annan skribent? 
  • sextiotalist
    Modesty Blaise skrev 2011-09-25 21:37:09 följande:
    Ja, sådana exempel finns förstås och de är ju bara att beklaga. Men det finns också de - både föräldrar och ungdomar - som liksom missförstår frigörelseprocessen och inte tycks inse att man kan ha användning och glädje av varandra på andra sätt än tidigare och som därigenom faktiskt missar en hel del som annars kunde varit till belåtenhet för båda parter. 

Ni gör ju saker tillsammans? Jag har absolut för mig att jag har läst någonstans att ni både reser och går på bio och vad det var. Eller har jag förväxlat dig med en annan skribent? 
    Jo vi gör saker tillsammans, men under en period så var det inte lika självklart att göra det utanför hemmet. Du blandar inte ihop mig med någon annan Flört
Svar på tråden Min 14-åring vill aldrig umgås - ÄR det så???