• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Historia: Andra världskriget del 1

Ja, nu är det dags för en riktig quiz här, det handlar förstås om historia och mer specifikt andra världskriget och som namnet antyder kanske det kommer fler av samma sort.

Just den här är avsiktligt gjord för att vara lätt, jag beräknar att genomsnittet kommer att ligga på 7 eller åtta frågor rätt och det mesta är saker som man har gått igenom i skolan.

Lycka till!

Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Historia: Andra världskriget del 1
  • M C
    knisse skrev 2011-09-19 21:27:03 följande:
    romel der wüstenfux
    Eller ökenräven som han heter i romanerna om kalla kriget. Han förekommer flitigt där.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • knisse
    M C skrev 2011-09-19 22:16:57 följande:
    Eller ökenräven som han heter i romanerna om kalla kriget. Han förekommer flitigt där.
    ha du menar tantsnusk!
  • JuliaåRonjasmammis
    knisse skrev 2011-09-19 22:10:06 följande:
    det fans väll lka manga skrönor om romel som dagar pa aret tror jag...
    Säkert. Jag har hört flera också men kommer inte ihåg dom på rak arm. Men jag tycker de är lite roliga.
    knisse skrev 2011-09-19 22:17:53 följande:
    ha du menar tantsnusk!
     *viskar* Klart hon gör. Hon vill bara verkar intlechktell. 
    Life's a bitch and then you die
  • knisse
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-09-19 22:31:17 följande:
    Säkert. Jag har hört flera också men kommer inte ihåg dom på rak arm. Men jag tycker de är lite roliga.
    knisse skrev 2011-09-19 22:17:53 följande:
    ha du menar tantsnusk!
     *viskar* Klart hon gör. Hon vill bara verkar intlechktell. 
    det är dom!!!
  • Argo

Ditt bästa resultat är 10 rätt av 10 möjliga, du har försökt 1 gånger.
    Quizet har tagits av 72 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 6 rätt.

*var total nörd på ämnet när jag var ung*

• knisse
    Argo skrev 2011-09-19 22:48:30 följande:

Ditt bästa resultat är 10 rätt av 10 möjliga, du har försökt 1 gånger.
    Quizet har tagits av 72 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 6 rätt.

*var total nörd på ämnet när jag var ung*

det är alldrig helt bra att vara total nörd pa tredjeriket..
  • Argo
    knisse skrev 2011-09-19 22:50:08 följande:
    det är alldrig helt bra att vara total nörd pa tredjeriket..
    Säg inte det. Ingen kunskap är onödig. Alltid lär man sig något och får perspektiv.

Och inte nödvändigtvis bara tredje riket. Läser med behållning om det mesta från den tiden. Gärna böcker med tryckår under denna tid. Autentiska skildringar från direkt det begav sig. Har ett gammalt häfte av en svensk journalist som reste över till Norge i april/maj 1940 och boken trycktes i juni 1940. Det är rätt mycket i den beskrivningen som inte stämmer överens med den bild av Norges krig som vi matas med idag. Boken beskriver någonting som mycket mer liknar de krig vi ser på TV idag. Slump, slarv, våld, plundring, feghet, okunskap, dålig träning, otillräcklig materiel. Även mod och sådant förståss men på det hela taget en mycket mer nyanserad bild av vad som faktiskt hände de där månaderna.

Har även precis avslutat en bok om det polska ubåtsvapnet. Tre av fem sökte till slut internering i Sverige (efter några veckors krig) och låg sedan ankrade i Mälaren till krigsslutet. Fascinerande historia. Och en bok om Westerplatte - garnisonen i Fristaden Danzig som tyskarna anföll först. Inklusive lite politiska turer kring Danzig innan - vilka kastar en hyfsad skugga på polackerna själva.

*nörd som sagt*
  • knisse
    Argo skrev 2011-09-19 23:14:56 följande:
    Säg inte det. Ingen kunskap är onödig. Alltid lär man sig något och får perspektiv.

Och inte nödvändigtvis bara tredje riket. Läser med behållning om det mesta från den tiden. Gärna böcker med tryckår under denna tid. Autentiska skildringar från direkt det begav sig. Har ett gammalt häfte av en svensk journalist som reste över till Norge i april/maj 1940 och boken trycktes i juni 1940. Det är rätt mycket i den beskrivningen som inte stämmer överens med den bild av Norges krig som vi matas med idag. Boken beskriver någonting som mycket mer liknar de krig vi ser på TV idag. Slump, slarv, våld, plundring, feghet, okunskap, dålig träning, otillräcklig materiel. Även mod och sådant förståss men på det hela taget en mycket mer nyanserad bild av vad som faktiskt hände de där månaderna.

Har även precis avslutat en bok om det polska ubåtsvapnet. Tre av fem sökte till slut internering i Sverige (efter några veckors krig) och låg sedan ankrade i Mälaren till krigsslutet. Fascinerande historia. Och en bok om Westerplatte - garnisonen i Fristaden Danzig som tyskarna anföll först. Inklusive lite politiska turer kring Danzig innan - vilka kastar en hyfsad skugga på polackerna själva.

*nörd som sagt*
    klart att det är sa.
  • La Lola

2 rätt o jag gissade på precis alla.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Inima

Ditt resultat: 10 rätt av 10 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Quizet har tagits av 89 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 6 rätt.

Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • Hoppsan85

Ditt bästa resultat är 10 rätt av 10 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Quizet har tagits av 125 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 6 rätt.

Svar på tråden Historia: Andra världskriget del 1