• Jennie1987

Luddigt, men ärligt!

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig, så jag skriver här och hoppas att någon kan ge mig lite goda råd!

Jag har pco, fick det konstaterat 2008. Jag och min sambo började så smått försöka göra barn 2007. Men när det inte gick, och min mens var som bortblåst, så ja, då sökte vi hjälp.

Jag har sen dess, efter mycket farande mellan olika läkare, innan jag hittade rätt, fått hjälp med Pergotime och senare Puregon. Har fått några små ägglossningar med hjälp av behandlingarna, men ingen graviditet.
    Jag blev väldigt överstimulerad av Puregon i mars i år. Och efter det vågade min läkare inte fortsätta behandla mig med det. Utan jag fick snällt börja vänta på IVF. Men det kan jag bara få hjälp med när jag fyllt 25, vilket jag gör i Januari. Och gått ner lite mer i vikt.
    Min läkare tipsade mig därför om LCHF, och jag gav det en chans, och jag har gått ner en del i vikt :)

Sen jag blev överstimulerad i mars, har jag fått tre spontana mensturationer. Helt ofattbart!
    Jag fick min första spontana mens i maj och en till i juni.
    Sen hoppade den över lite och kom nu i september igen.
    Jag blir lika lycklig varje gång! Jag ser det som ett "kvitto" på att min kropp börjat vakna till liv.

Men nu till min fråga:
    Kan det vara så att jag ägglossar någon gång på egen hand mellan mina (om ändå oregelbundna) mensturationer?
    Jag har blivit avrådd av min läkare att testa med ägglossningstest, då de kan visa höjning jämt. Och jag orkar inte tro att jag ägglossar hela tiden ;)
    Men vad tror ni? Kan min kropp ha "kickats" igång? Eller kan man få mens såhär, huxflux, utan att egentligen öka sina chanser?
    Någon med erfarenhet eller tankar?
    Dela gärna med er! :)

• Svar på tråden Luddigt, men ärligt!
  • Jennie1987
    Pepsi skrev 2012-01-25 06:45:15 följande:
    Jo, jag hoppas på det! :)

Då håller vi tummar och tår för dig Jennie :)

Tack snälla du! :)

Jag är väldigt tveksam till att det kan bli nån äl av det här lilla miniägget.

Men klart vi inte chansar, får ju sexa på och hoppas på det bästa helt enkelt :)

• Pepsi
    Jennie1987 skrev 2012-01-26 15:22:44 följande:

Tack snälla du! :)

Jag är väldigt tveksam till att det kan bli nån äl av det här lilla miniägget.

Men klart vi inte chansar, får ju sexa på och hoppas på det bästa helt enkelt :)

haha, det gör ni rätt i :)

Här ska sambon bara lämna ett test och se att allt är ok med honom. Sen kunde vi börja sa läkaren när han ringde i går. Så det känns himla skönt. Känns inte som det kommer ta så lång tid innan man får köra igång med nån form av behandling :)
  • Jennie1987
    Pepsi skrev 2012-01-27 07:57:32 följande:
    haha, det gör ni rätt i :)

Här ska sambon bara lämna ett test och se att allt är ok med honom. Sen kunde vi börja sa läkaren när han ringde i går. Så det känns himla skönt. Känns inte som det kommer ta så lång tid innan man får köra igång med nån form av behandling :)
    Åh! Vad härligt att höra att ni verkar kunna komma igång med behandlingarna snart!
    Måste kännas jätteskönt :)

Här är läget inställt på VÄNTAN.
    Just nu kan inget göras, vi har såklart sexat på i helgen, för att vara på den säkra sidan.
    Men igår åkte sambon till Umeå på jobb, så nu kan vi inte göra mer än vänta och vänta.
    Blodprov på måndag, och sen ytterligare väntan på provsvaret.
    Och så är man inte ens säker på att det ens varit någon förbannad ägglossning.
    Men vad gör man? Jo, man väntar! ;)
  • Pepsi
    Jennie1987 skrev 2012-01-31 19:35:46 följande:
    Åh! Vad härligt att höra att ni verkar kunna komma igång med behandlingarna snart!
    Måste kännas jätteskönt :)

Här är läget inställt på VÄNTAN.
    Just nu kan inget göras, vi har såklart sexat på i helgen, för att vara på den säkra sidan.
    Men igår åkte sambon till Umeå på jobb, så nu kan vi inte göra mer än vänta och vänta.
    Blodprov på måndag, och sen ytterligare väntan på provsvaret.
    Och så är man inte ens säker på att det ens varit någon förbannad ägglossning.
    Men vad gör man? Jo, man väntar! ;)
    Ja, men ett litet stop blev det ju. Sambon skulle ju oxå lämna ett prov...Och där fick vi inte tid förens den 14:de...Så det blev lite väntan där...Hmm...Då blir man lite sur...Han ska bara lämna provet...och så måste man ha en tid för det. Känns som om det hade varit lite annorlunda om han skulle "göra provet" på sjukan. Aja..Finns säkert gejer som gör det blir vettigt att behöva ha en speciell tid att lämna över provet. Men när man vet att det bara är det som fattas tills man får köra igång..så blir man lite otålig :)

Denna väntan! Usch! Och om du skulle haft ägglossning i helgen då blir ju väntan ÄNNU värr ;)
    Håller tummarna för att du hade ägglossning i helgen och inte får det nu när din sambo är iväg.
  • Jennie1987
    Pepsi skrev 2012-02-01 14:48:05 följande:
    Ja, men ett litet stop blev det ju. Sambon skulle ju oxå lämna ett prov...Och där fick vi inte tid förens den 14:de...Så det blev lite väntan där...Hmm...Då blir man lite sur...Han ska bara lämna provet...och så måste man ha en tid för det. Känns som om det hade varit lite annorlunda om han skulle "göra provet" på sjukan. Aja..Finns säkert gejer som gör det blir vettigt att behöva ha en speciell tid att lämna över provet. Men när man vet att det bara är det som fattas tills man får köra igång..så blir man lite otålig :)

Denna väntan! Usch! Och om du skulle haft ägglossning i helgen då blir ju väntan ÄNNU värr ;)
    Håller tummarna för att du hade ägglossning i helgen och inte får det nu när din sambo är iväg.
    Trist med väntetid! Man blir ju nästan galen på all denna väntan!

Jag tog blodprov i måndags, så nu väntar jag på provsvaret. Det kan ta upp till en vecka att få svar! Känns jättedrygt.
    Är på dag 29 nu, och mår allmänt skumt. Men det kan lika väl vara mensen som är på gång.
    Mina cykler brukar vara 30-33 dagar när jag gått på behandlingar, så jag räknar utifrån det nu också.
    Så mensen kan komma när som nu denna veckan, typ.
    Om den inte gör det (och provet visar att jag ägglossat) så får jag väl ta ett test i början på nästa vecka.
    Men jag försöker hålla en låg profil nu, vill inte hoppas för mycket på något.
    Kan lika väl få ett trist besked om att jag inte ens ägglossat.

Nähe, upp med humöret! ;) Vi får hålla tummarna helt enkelt!
    Och hoppas tiden kan gå lite fortare nu så ni får lämna prover och komma igång! :)
  • walkyrie

varför va du tvungen att vänta med IVF tills du fyllt 25? jag ska lämna prover inför IVF i dag. och jag har inte fyllt 23 än :S

• Jennie1987
    walkyrie skrev 2012-02-09 08:47:35 följande:
    varför va du tvungen att vänta med IVF tills du fyllt 25? jag ska lämna prover inför IVF i dag. och jag har inte fyllt 23 än :S
    Det är någon gräns dom har, för att få det genom landstinget, så var åldersgränsen 25 år och bmi gränsen är på 30 tror jag.
    Det är säkerligen olika från olika landsting.
    Vad skönt att du får börja redan nu! Lycka till :)
  • walkyrie
     Jennie1987 skrev 2012-02-09 12:12:36 följande:
    Det är någon gräns dom har, för att få det genom landstinget, så var åldersgränsen 25 år och bmi gränsen är på 30 tror jag.
    Det är säkerligen olika från olika landsting.
    Vad skönt att du får börja redan nu! Lycka till :)
    okej ja kan vara olika. men konstigt. ja BMI på 30 vet jag dom har i malmö med.

hur går det för dej att gå ner nu?  
  • Jennie1987
    walkyrie skrev 2012-02-10 10:14:37 följande:
    okej ja kan vara olika. men konstigt. ja BMI på 30 vet jag dom har i malmö med.

hur går det för dej att gå ner nu?  
    Ja, det är lustigt att det är olika var man bor. Men så är det tydligen.

Jag kämpar på med lchf, och det går riktigt bra faktiskt :)
  • Pepsi

Hej på er flickor!

Hoppas att det är bra med er! Hur går det för er?
    Jag fick just ett telefonsamtal från min läkare att jag ska få börja med Provera och pregrotime.
    Allt skulle ringas in under dagen och jag kunde börja när jag ville =D

Känns mycket spännande!

Hoppas ni är kvar på denna sidan, så ni inte givit upp tråden :)

• delih
    Jennie1987 skrev 2012-01-24 21:42:23 följande:

Hoppas det går bra för er tjejer!

Själv är jag på dag 14 idag, och igår på vul hade jag ett ägg på 10 mm, lite litet, men min gyn var ändå positiv, och om det fortsätter växa som det ska så är det ev ägglossning fredag-söndag nångång.
    Alltså blir ägglossningen några dagar senare än "normalt", men det är inget konstigt enligt min gyn.

Hoppas det kan gå vägen snart!!

Jag var på VUL en måndag på dag 14 och gyn sa att han inte såg något alls och att jag inte skulle ägglossa. Helt plötsligt på lördagen får jag kraftig värk i magen och det visade sig vara en ägglossning. Så det är nog inte helt omöjligt :)
  • Jennie1987
    Pepsi skrev 2012-04-10 15:51:02 följande:
    Hej på er flickor! Hoppas att det är bra med er! Hur går det för er? Jag fick just ett telefonsamtal från min läkare att jag ska få börja med Provera och pregrotime. Allt skulle ringas in under dagen och jag kunde börja när jag ville =D Känns mycket spännande! Hoppas ni är kvar på denna sidan, så ni inte givit upp tråden :)

Vad kul att du ska börja med Pergotime! :) själv väntar jag på ickemens. jag har tagit ovitrelle-spruta för 12 dagar sen och har jobbiga biverkningar av den. Hoppas såklart att det har funkat men är tveksam. Får se om mensen håller sig borta.
  • Pepsi
    Jennie1987 skrev 2012-04-10 19:25:46 följande:
    Vad kul att du ska börja med Pergotime! :) själv väntar jag på ickemens. jag har tagit ovitrelle-spruta för 12 dagar sen och har jobbiga biverkningar av den. Hoppas såklart att det har funkat men är tveksam. Får se om mensen håller sig borta.
    Jag håller tummarna!

Men nu är man bara nervös, för nu känns det liksom som det är på riktigt. Har ställt in mig på att det kommer ta tid ändå, men nu ska man bara försöka ta det lugnt och inte stressa upp mig. Det är inte min starka sida...Vi håller på och flytta så det kan ju vara lite skönt och köra igång samtidigt som man har nått annat projekt på G, så man har något annat och tänka på.

Ovitrelle? Är det oxå något slags hormon?
  • Jennie1987
    Pepsi skrev 2012-04-11 07:08:44 följande:
    Jag håller tummarna!

Men nu är man bara nervös, för nu känns det liksom som det är på riktigt. Har ställt in mig på att det kommer ta tid ändå, men nu ska man bara försöka ta det lugnt och inte stressa upp mig. Det är inte min starka sida...Vi håller på och flytta så det kan ju vara lite skönt och köra igång samtidigt som man har nått annat projekt på G, så man har något annat och tänka på.

Ovitrelle? Är det oxå något slags hormon?

Haha, jag förstår precis vad du menar, det är ganska lätt att man stressar upp sig ;) Men ändå försöker man att inte göra det.
    Det är nog bra att du har flytten att tänka på också, det skingrar tankarna ialla fall :)

Ovitrelle är ägglossningsspruta som man tar på sig själv i magen eller i låret. Så skjutsar man iväg ett ägg så att det blir ägglossning (förhoppningsvis). 
    Den innehåller Hcg, och kroppen känns helt gravid, fast man kanske inte är det. 

Jag har tagit blodprov för att se om jag haft ägglossning, så jag väntar spänt på svaret.
    Om jag har haft en bra ägglossning och om mensen inte kommit på lördag så ska jag testa då. Så får man se hur det verkar :)

• Pepsi
    Jennie1987 skrev 2012-04-11 17:20:26 följande:
    Haha, jag förstår precis vad du menar, det är ganska lätt att man stressar upp sig ;) Men ändå försöker man att inte göra det.
    Det är nog bra att du har flytten att tänka på också, det skingrar tankarna ialla fall :)

Ovitrelle är ägglossningsspruta som man tar på sig själv i magen eller i låret. Så skjutsar man iväg ett ägg så att det blir ägglossning (förhoppningsvis). 
    Den innehåller Hcg, och kroppen känns helt gravid, fast man kanske inte är det. 

Jag har tagit blodprov för att se om jag haft ägglossning, så jag väntar spänt på svaret.
    Om jag har haft en bra ägglossning och om mensen inte kommit på lördag så ska jag testa då. Så får man se hur det verkar :)

Ohh då håller jag alla tummar jag kan :)
    Nu har jag hämtat ut tabletterna, och det känns sjukt prirrigt..
    Tänkte på, Provera har ja ju använt förut så det vet jag hur jag reagerar på, men Pregotime hmm...fick du några biverkningar? Som typ PMS symtom... Min sambo sa lite fint till mig att ja kanske ska vänta tills efter flytten så jag inte får nått PMS-sammanbrott under flytten... :-P
  • Jennie1987
    Pepsi skrev 2012-04-11 19:17:47 följande:
    Ohh då håller jag alla tummar jag kan :)
    Nu har jag hämtat ut tabletterna, och det känns sjukt prirrigt..
    Tänkte på, Provera har ja ju använt förut så det vet jag hur jag reagerar på, men Pregotime hmm...fick du några biverkningar? Som typ PMS symtom... Min sambo sa lite fint till mig att ja kanske ska vänta tills efter flytten så jag inte får nått PMS-sammanbrott under flytten... :-P

Tack så mycket! :)

Av Pergotime får jag hemska värmevallningar, men de brukar snabbt gå över, men det är väldigt jobbigt när dom kommer! Brukar få ställa mig på balkongen på jobbet och svalka av mig. Det är väl typ det som jag känner av. Annars kan man absolut få pms-liknande symtom.

Hihi, jag tror inte du behöver vänta till efter flytten med Pergotime ;) Små sammanbrott hör typ till när man proppar i sig massa hormoner ;)

• Pepsi
    Jennie1987 skrev 2012-04-12 20:36:57 följande:
    Tack så mycket! :)

Av Pergotime får jag hemska värmevallningar, men de brukar snabbt gå över, men det är väldigt jobbigt när dom kommer! Brukar få ställa mig på balkongen på jobbet och svalka av mig. Det är väl typ det som jag känner av. Annars kan man absolut få pms-liknande symtom.

Hihi, jag tror inte du behöver vänta till efter flytten med Pergotime ;) Små sammanbrott hör typ till när man proppar i sig massa hormoner ;)
    Haha..Då får det nog vänta lite till efter flytten, eller om jag börjar med Proveran kanske det ska man ju ändå äta i 10 dagar...Vi får se :)

Tänkte på om man får en ägglossning av Pregotime, hur långt efter att man tagit det får man den isåfall? Kanske varierar?
    1000 frågor :P
  • Jennie1987
    Pepsi skrev 2012-04-12 22:37:58 följande:
    Haha..Då får det nog vänta lite till efter flytten, eller om jag börjar med Proveran kanske det ska man ju ändå äta i 10 dagar...Vi får se :)

Tänkte på om man får en ägglossning av Pregotime, hur långt efter att man tagit det får man den isåfall? Kanske varierar?
    1000 frågor :P

Ja, Proveran kan ju ta lite tid, först käka den i 10 dagar, och så tar det oftast ett par dagar till innan mensen kommer. Och sen börjar man ju med Pergotime mensdag 5, så då har det ju gått ganska lång tid.

När man har ätit Pergotime brukar man få göra ett VUL (antar att du ska göra det?). Och då ser läkaren om något ägg börjat växa till sig, och utifrån hur många, hur stora äggen är så räknar läkaren ut ungefär när ägglossningen kommer ske. Ägget växer i regel 2 mm per dag. Och ska vara ca 20 mm när det är dags för ägglossning. 

Ja, förstår att det är mycket du undrar över när det är första gången du ska testa behandlingen. Mitt tips är att läsa mycket om det, så vet du vad som väntar och hur det ungefär går till. Jag vet att en del läkare inte brukar kolla med VUL under Pergotime-behandlingar, men min gyn gör alltid det. Annars är det ju ganska svårt att veta när ägglossningen verkligen ska ske.

• Pepsi
    Jennie1987 skrev 2012-04-13 00:50:20 följande:
    Ja, Proveran kan ju ta lite tid, först käka den i 10 dagar, och så tar det oftast ett par dagar till innan mensen kommer. Och sen börjar man ju med Pergotime mensdag 5, så då har det ju gått ganska lång tid.

När man har ätit Pergotime brukar man få göra ett VUL (antar att du ska göra det?). Och då ser läkaren om något ägg börjat växa till sig, och utifrån hur många, hur stora äggen är så räknar läkaren ut ungefär när ägglossningen kommer ske. Ägget växer i regel 2 mm per dag. Och ska vara ca 20 mm när det är dags för ägglossning. 

Ja, förstår att det är mycket du undrar över när det är första gången du ska testa behandlingen. Mitt tips är att läsa mycket om det, så vet du vad som väntar och hur det ungefär går till. Jag vet att en del läkare inte brukar kolla med VUL under Pergotime-behandlingar, men min gyn gör alltid det. Annars är det ju ganska svårt att veta när ägglossningen verkligen ska ske.

Jo, min läkare ville kolla första gången sa hon. Hur jag svarade på behandlingen. Kan bara anta att om det funkar som det ska kanske det inte blir några fler kollar, men funkar det inte då kanske jag får fortsätta. För hon på apoteket sa att jag hade tre omgångar att hämta ut, enligt receptet.

Har en fundering till när det gäller... Proveran, den har jag ju ätit förut, då behövde jag inte ens äta dom i 5 dagar utan jag fick blödning med en gång och en gång stoppade jag bara i mig en tablett och ångra mig sen och fick ändå blödningar..:-P Då var det ändå inte i "Skaffa barn stadiet" jag åt dem.
    Men även om det skulle vara så att jag får blödningar innan mina 10 tabletter är slut ska jag äta upp dem då?

Tycker jag läser och läser, men ändå 1000 frågor :)

Hur går det för dig? Ingen mens i sikte? (Hoppas naturligtvis inte det.) :)
  • Jennie1987
    Pepsi skrev 2012-04-13 12:14:45 följande:
    Jo, min läkare ville kolla första gången sa hon. Hur jag svarade på behandlingen. Kan bara anta att om det funkar som det ska kanske det inte blir några fler kollar, men funkar det inte då kanske jag får fortsätta. För hon på apoteket sa att jag hade tre omgångar att hämta ut, enligt receptet.

Har en fundering till när det gäller... Proveran, den har jag ju ätit förut, då behövde jag inte ens äta dom i 5 dagar utan jag fick blödning med en gång och en gång stoppade jag bara i mig en tablett och ångra mig sen och fick ändå blödningar..:-P Då var det ändå inte i "Skaffa barn stadiet" jag åt dem.
    Men även om det skulle vara så att jag får blödningar innan mina 10 tabletter är slut ska jag äta upp dem då?

Tycker jag läser och läser, men ändå 1000 frågor :)

Hur går det för dig? Ingen mens i sikte? (Hoppas naturligtvis inte det.) :)

Det kan absolut vara så att din gyn bara vill kolla i början hur du svarar på Pergotime. Det som kan vara lite svårt om man inte får gå på VUL i samband med Pergotime är att det kan vara svårt att veta om ägget vuxit eller när/om det blir någon ägglossning.

Får du blödningen innan du ätit upp alla 10 tabletterna, behöver du väl inte äta vidare? Så har min läkare sagt till mig iaf. Jag har alltid behövt äta alla 10 och fått vänta 2-5 dagar innan mensen kommit.  

Jag pratade med min gyn idag och jag har haft en fin ägglossning ialla fall :) Så nu kan man bara hålla tummarna att mensen håller sig borta och att det blir ett plus istället. 
Svar på tråden Luddigt, men ärligt!