• SOL123

    samsovning?

    Har två barn på 3 och 5 år. Vi har aldrig samsovit pga att första barnet själv valde att sova själv och andra barnet samsov inte för jag kunde inte sova då.
    Nu är det så att de pga en separation blivit väldigt orolig och kommer till mig och sover varje natt. Helt ok såklart MEN min säng är för liten och jag får inte plats med någon större...funderar därför på att låta båda barnen sova tillsammans med mig i min bäddsoffa.

    Är det galet??? Jag vill ju inte att vi ska sova tillsammans i bäddsoffan i all evinnerligt men är det svårt att få dem "tillbaka" till sin säng igen sedan?

  • Svar på tråden samsovning?
  • msKitten
    vittra skrev 2011-10-08 09:58:15 följande:
    Instämmer helt med ovanstående, självklart ska ni samsova om det är vad de behöver
    Det blir inte svårare att få dem självständiga då, tvärtom blir det lättare eftersom man väntar in deras egen mognad! Och som sagt, få tonåringar sover med sina föräldrar

    Faran med samsovning blir väl om man fortsätter samsova med äldre barn för sin egen skull, det finns ju extremfall där ungdomar fortfarande sover med sin mamma eller pappa (generellt ensamstående tyvärr) och det är naturligtvis ingen sund utveckling. Då hindrar man ju barnets egen drift till självständighet, men så länge det är på deras villkor så är det ju en självklarhet tycker jag!
    Det är inga" extremfall" att ungdomar sover med sina föräldrar, det är en kulturell grej hur länge det anses OK att sova med sin familj. I Japan är det normalt att hela familjen samsover högt upp i åldrarna, alltså även tonåringar. 
  • SOL123

    Någon här som kan någon forskning om anknytning och samsova, om man börjar samsova längre upp i åldrarna. Alltså som jag gör nu, men inte gjort från födseln. Har det nån betydelse?
    Jag känner att jag varit lite dålig på det där även om barnen är extremt tätt i kontakten med mig jämfört med sin pappa, men jag känner att jag missade lite av barnens första 1-2 år pga de hade massor problem med magen så sömnen blev lidande o jag tog varje tillfälle jag fick att sova o då kunde jag inte sova med barnen i samma säng...

    Kan man jobba upp det igen. Jag vet att jag har bra anknytning till barnen men det kan ju alltid bli bättre

  • vittra

    Anknytningen fungerar inte riktigt så... när den är etablerad så är den! Och så gamla barn har inte längre samma sorts anknytningsbeteende som när de är små. Från ca 3 års ålder övergår anknytningsbeteendet till att vara av mer verbal karaktär, det handlar om kommunikationen mer än närheten. Så det beteende som tidigare handlade om att upprätthålla fysisk närhet till anknytningspersonerna handlar nu om att kunna ha en dialog istället för att föräldern ska bestämma och sätta gränser där barnet inte får göra sin röst hörd, osv. Denna "fas" av anknytningsutvecklingen kallas för "målinriktat partnerskap" och det är vad sedan resten av uppväxten kommer att handla om, rent anknytningsmässigt.

    Man kan inte riktigt "kompensera" för de behov barnen kanske hade när de var små, genom att ge dem närhet nu istället eftersom deras behov helt enkelt har förändrats med tiden. Däremot kan man naturligtvis fortfarande samsova om barnen vill det, men anknytningen är redan skapad Vill du skapa en "bättre" anknytning så är det nog viktigare att fokusera på hur du kommunicerar i allmänhet, att du lyssnar och är lyhörd även verbalt och ger utrymme för bestämmande och egna gränser även från barnens sida.

  • vittra
    msKitten skrev 2011-10-09 22:06:14 följande:
    Det är inga" extremfall" att ungdomar sover med sina föräldrar, det är en kulturell grej hur länge det anses OK att sova med sin familj. I Japan är det normalt att hela familjen samsover högt upp i åldrarna, alltså även tonåringar. 
    Nej så kan det ju vara att det är kulturella skillnader, jag utgick ifrån de förhållanden och normer som vi har här. Men jag måste säga att jag tycker det låter extremt märkligt med tonåringar som delar säng med sina egna föräldrar... det kan verkligen inte vara sunt för utvecklingen när allt hos en tonåring handlar om frigörelse, identitetsutveckling och även fortplantning. Rent biologiskt alltså! Eller menar man samsovning i betydelsen att de bara sover i samma rum?
  • msKitten
    vittra skrev 2011-10-09 23:16:05 följande:
    Nej så kan det ju vara att det är kulturella skillnader, jag utgick ifrån de förhållanden och normer som vi har här. Men jag måste säga att jag tycker det låter extremt märkligt med tonåringar som delar säng med sina egna föräldrar... det kan verkligen inte vara sunt för utvecklingen när allt hos en tonåring handlar om frigörelse, identitetsutveckling och även fortplantning. Rent biologiskt alltså! Eller menar man samsovning i betydelsen att de bara sover i samma rum?
    Jag tror att det handlar om att man delar sovrum. Jag ville inte på nåt sätt skriva dig på näsan, jag tycker bara att det är intressant att nåt som hos oss anses extremt konstigt eller udda är helt normalt på andra platser. 
  • vittra

    Ja, jag tycker också det är intressant
    Bara samsovning med bebisar får ju många här i västvärlden att rynka på näsan, här ska de ju sova i egen säng i eget rum redan från start enligt normen. Så är det ju absolut inte i många andra kulturer!

  • SOL123

    anledningen till att mina barn inte sovit hos mig när de var små var att barn nr 1 tydligt visade att han sov bättre när han so vi egen säng. Barn 2 var det av egoistiska skäl tyvärr, jag kunde inte sova bredvid honom för han lät så mkt. Han var dessutom vaken väldigt mkt så jag var så trött så när han väl sov så ville jag också sova

    Nu funkar det bättre. Jag sover fortfarande dåligt när jag sover bredvid dem men jag hoppas jag vänjer mig De tycker i alla fall det är väldigt bra .-D

  • infragilis
    vittra skrev 2011-10-09 23:16:05 följande:
    Nej så kan det ju vara att det är kulturella skillnader, jag utgick ifrån de förhållanden och normer som vi har här. Men jag måste säga att jag tycker det låter extremt märkligt med tonåringar som delar säng med sina egna föräldrar... det kan verkligen inte vara sunt för utvecklingen när allt hos en tonåring handlar om frigörelse, identitetsutveckling och även fortplantning. Rent biologiskt alltså! Eller menar man samsovning i betydelsen att de bara sover i samma rum?
    Jag samsov med min mamma som tonåring vid några tillfällen. 160-säng, så vi knödde inte direkt, men samsovning var det ju... Frigörelse, identitetsutveckling och "fortplantning" hanns med det också. Det blir väl mer en trygghetsbekräftelse på att mamma finns kvar även om jag blir vuxen, kanske.
    Fast jag är väl inte objektiv nog att bedöma mig själv som sunt utvecklad eller ej.
  • vittra
    infragilis skrev 2011-10-11 22:45:20 följande:
    Jag samsov med min mamma som tonåring vid några tillfällen. 160-säng, så vi knödde inte direkt, men samsovning var det ju... Frigörelse, identitetsutveckling och "fortplantning" hanns med det också. Det blir väl mer en trygghetsbekräftelse på att mamma finns kvar även om jag blir vuxen, kanske.
    Fast jag är väl inte objektiv nog att bedöma mig själv som sunt utvecklad eller ej.
    Fanns det någon särskild anledning till att ni samsov?
  • cruz

    Min jobbarkompis berättade att hennes 14-åriga son ibland brukar lägga sig i sin pappas säng när denne är bortrest, så att hans mamma inte "ska känna sig så ensam". Jag tycker det är lite gulligt och omtänksamt av hennes son  .

  • SallyBlixten

    Mina barn var lika gamla som dina när jag och deras pappa skilde oss. De behövde samsova under några år men gled gradvis tillbaka till sina sängar (med långa nattningar och nattvandringar upp till 12-årsåldern.

    Numera är jag glad om jag får klappa dem lite på armen så jag är lycklig att jag har alla de mysiga nätterna att minnas

    Ps. Nu har jag en sladdis som vid fem års ålder aldrig har sovit en natt i sin egen säng - jag lärde mig av storasyskonen


    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • SOL123

    Det konstiga i allt detta är att det funkar bra att de sover i egna sängar hos pappan. Där är de 2 nätter i veckan, en natt i taget. De är väldigt mammiga och de ifrågasätter aldrig när jag kommer och hämtar dem hos pappa så de vill vara kvar där eller så. De vill bo mest hos mig (dock är valet att de bor mest hos mig pappans och inte mitt eller barnens) och de är inte alls pappiga även om de trivs bra där också förstås.

    Frågan är nu varför i hela fridens namn det funkar att sova i egna sängar hos pappan men inte hos mig. Kan mammighet ta såna uttryck?? Nån som vet?
    Dessutom har stora killen börjat kissa i sängen på natten vilket han ALDRIG gjort sedan han slutade med blöja för flera år sedan! Märkligt märkligt, vilket han heller inte gör när han är hos sin pappa.

    Hört av barnpsykolog att detta ofta händer där barnen är trygga, där de inte känner sig lika hemma "skärper de sig" men han kan ju inte "skärpa" sig med att kissa på sig på natten eller inte

  • SallyBlixten
    SOL123 skrev 2011-10-12 07:42:33 följande:
    Det konstiga i allt detta är att det funkar bra att de sover i egna sängar hos pappan. Där är de 2 nätter i veckan, en natt i taget. De är väldigt mammiga och de ifrågasätter aldrig när jag kommer och hämtar dem hos pappa så de vill vara kvar där eller så. De vill bo mest hos mig (dock är valet att de bor mest hos mig pappans och inte mitt eller barnens) och de är inte alls pappiga även om de trivs bra där också förstås.

    Frågan är nu varför i hela fridens namn det funkar att sova i egna sängar hos pappan men inte hos mig. Kan mammighet ta såna uttryck?? Nån som vet?
    Dessutom har stora killen börjat kissa i sängen på natten vilket han ALDRIG gjort sedan han slutade med blöja för flera år sedan! Märkligt märkligt, vilket han heller inte gör när han är hos sin pappa.

    Hört av barnpsykolog att detta ofta händer där barnen är trygga, där de inte känner sig lika hemma "skärper de sig" men han kan ju inte "skärpa" sig med att kissa på sig på natten eller inte
    Jo, det är fullt möjligt att de verkar fungera bättre i en annan miljö. Det har jag varit med om, både episoder som jag minns från min egen barndom, när tårarna okontrollerat sprutade när min mamma kom fast jag verkat helt OK fram till dess. Jag minns den underbara känslan av befrielse när jag inte behövde vara stor och duktig utan kunde få lämna över ansvaret för mig till min mamma. Stackars mamma fick ju bara se eländet men inne i min blev det såå mycket bättre när jag fick vara liten igen.

    Med mina egna barn såg jag samma effekt. Utan att kunna förklara den på ett professionellt sätt kan jag intyga att det är så och jag tror att det är viktigt att vi vuxna vågar ta deras känslor och möta dem i de uttryck känslorna tar. Gråter man så vill man nog ha stora kramen och kastar man saker så är man nog så arg att man behöver hjälp att hitta sorgen, besvikelsen, rädslan eller vad det nu är som genererar ilskan - så att man kan få hjälp att hantera den.

    I det här läget tror jag att det är viktigt att inte få barn att uppföra sig som man vill att de ska (med hjälp av skämspallar o.dyl.) för då har ju känslorna ingenstans att ta vägen och ingen vuxen kan hjälpa barnet hantera dem. 
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • SOL123
    SallyBlixten skrev 2011-10-12 07:58:59 följande:
    Jo, det är fullt möjligt att de verkar fungera bättre i en annan miljö. Det har jag varit med om, både episoder som jag minns från min egen barndom, när tårarna okontrollerat sprutade när min mamma kom fast jag verkat helt OK fram till dess. Jag minns den underbara känslan av befrielse när jag inte behövde vara stor och duktig utan kunde få lämna över ansvaret för mig till min mamma. Stackars mamma fick ju bara se eländet men inne i min blev det såå mycket bättre när jag fick vara liten igen.

    Med mina egna barn såg jag samma effekt. Utan att kunna förklara den på ett professionellt sätt kan jag intyga att det är så och jag tror att det är viktigt att vi vuxna vågar ta deras känslor och möta dem i de uttryck känslorna tar. Gråter man så vill man nog ha stora kramen och kastar man saker så är man nog så arg att man behöver hjälp att hitta sorgen, besvikelsen, rädslan eller vad det nu är som genererar ilskan - så att man kan få hjälp att hantera den.

    I det här läget tror jag att det är viktigt att inte få barn att uppföra sig som man vill att de ska (med hjälp av skämspallar o.dyl.) för då har ju känslorna ingenstans att ta vägen och ingen vuxen kan hjälpa barnet hantera dem. 
    Ok TACK!!! Det kändes skönt att höra. Jag har ju fått höra det av professionella men ibland känns det så tröstlöst att han får det "lätta" och jag får allt tungt samtidigt någonstans vet jag ju att de ÄR trygga hos mig. Säkerligen har de "skärpt till sig" hos pappa för att de vet att han blir arg annars och när de kommer hem till mig så vet de att de får vara sig själva

    Skulle ALDRIG falla mig in att bestraffa dem när de är arga och ledsna. Jag försöker bekräfta att de får vara arga och ledsna och att jag finns där. Jag vet att de är trygga hos mig för de får allt de behöver. Det jobbiga är att x inte förstår att det är på detta vis. Jag har t o m fått en fråga om det inte är så att jag GÖR barnen mammiga och att det är mitt FEL att de är såna här Klart man tar åt sig men ändå innerst inne vet jag att jag inte gör annat än att ge dem massor av kärlek.

    Att de hellre väljer mig efter endast en dag hos pappa borde ge honom ett wake up call men tydligen inte.

    TACK så mkt för ditt inlägg! Trodde jag hade blivit galen!
  • SallyBlixten
    SOL123 skrev 2011-10-12 08:09:54 följande:
    Ok TACK!!! Det kändes skönt att höra. Jag har ju fått höra det av professionella men ibland känns det så tröstlöst att han får det "lätta" och jag får allt tungt samtidigt någonstans vet jag ju att de ÄR trygga hos mig. Säkerligen har de "skärpt till sig" hos pappa för att de vet att han blir arg annars och när de kommer hem till mig så vet de att de får vara sig själva

    Skulle ALDRIG falla mig in att bestraffa dem när de är arga och ledsna. Jag försöker bekräfta att de får vara arga och ledsna och att jag finns där. Jag vet att de är trygga hos mig för de får allt de behöver. Det jobbiga är att x inte förstår att det är på detta vis. Jag har t o m fått en fråga om det inte är så att jag GÖR barnen mammiga och att det är mitt FEL att de är såna här Klart man tar åt sig men ändå innerst inne vet jag att jag inte gör annat än att ge dem massor av kärlek.

    Att de hellre väljer mig efter endast en dag hos pappa borde ge honom ett wake up call men tydligen inte.

    TACK så mkt för ditt inlägg! Trodde jag hade blivit galen!
    Jag vill inte gå in för mycket på min egen berättelse för det blir så privat men inboxa mig om det känns svårt.

    Ett tips är att ta kontakt med BUP och få några samtal på tu man hand med en kurator/psykolog som kan handleda dig i hur du kan agera för att hjälpa barnen komma till rätta i sin nya livssituation. Om ditt ex kan göra samma så kanske ni kan slippa framtida konflikter och det vore väldigt bra!

    Kram!
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
Svar på tråden samsovning?