• 7feb

    Syskon på g, hur göra smidigt (nattning och separation)

    Vår son är 3 år och 9 mån. Han sover i sin säng i vårt rum, i princip kryper han över till oss varje natt, några få ligger han kvar i sin egen. Det är ok. Han hade eget rum ett tag men det kändes onödigt. Han har alltid sovit hos oss iaf. Nu så kommer det syskon i maj som jag oxå vill samsova med, hur kan man göra för att lösa det? Är rädd att sonen inte kommer ha varken lust eller fysisk kontroll för samsovning med spädbarn. Egentligen tänker jag oxå att han kanske kommer störas av att bebisen vaknar om nätterna, är det bättre å att han får eget rum nu (innan jul) Han kommer alltid att vara välkommen unkna hos oss, det är mest praktiska problem och att han ska känna att det är ok för honom. Hur har ni andra gjort? Har ni några bra tips till en AP förälder. Sonen är välldigt mammig och försvarar mig till döden. Om ag tar med honom till läkaren blir han arg på doktorerna för att de gör mig illa ur hans ögon. Hur kan jag förbereda min fina kille på syskon?

  • Svar på tråden Syskon på g, hur göra smidigt (nattning och separation)
  • Alexi

    Min dotter är snart tre och lillebror snart ett. Dottern har haft eget rum på kvällen där hon alltid somnar men sen ett år tillbaka kommer hon in till vår säng varje natt. Nu råkade det bli så att jag och lillebror sovit i eget rum hela det här året, mest för att jag sov bättre när jag inte behövde oroa mig för att störa dotter och make. Men nu ska vi snart flytta in i vårt sovrum igen och då kommer vi ställa en 1.05-säng (den säng jag och lillebror haft) bredvid dubbelsängen och sätta på en kantbräda på andra sidan dubbelsängen. På det viset får alla plats och ingen behöver känna att det är för trångt. Inte heller behöver barnen ligga bredvid varandra, vilket ju är ännu viktigare med nyfödd och större barn. Så det är mitt tips, ordna ert sovrum så alla får plats. Jag hade för övrigt också en babybay-säng till bebisen första halvåret, då låg han i den och jag kunde amma direkt i där, skönt ur säkerhetsaspekt och bekvämlighet att han låg i en säng och jag en men ändå nära.

    Sen är det väl inte fel ändå att göra i ordning sonens rum till honom, han är ju så pass stor att det kan vara väldigt mysigt med en egen säng där man kan läsa sagor på dagen, känna att det är hans rum osv, oavsett om han sover där eller inte.

  • Flickan och kråkan

    Nu har jag mycket tätare mellan mina pojkar så vi kunde inte förbereda vår äldsta särskilt mycket på vad som komma skulle - det är 16 månader mellan dem.

    Vad gäller samsovning så har vo sovit med dem båda hela tiden och gör det fortfarande - lillebror har hunnit bli 2½ år och storebror blir 4 till jul. Vi har breddat vår dubbelsäng efter hand. Nu har vi en säng som är 390 bred. Vi har helt enkelt ställt en vanlig 90-säng på ena sidan och en vanlig 120-säng på andra. Barnen har aldrigt störts av varandra, däremot flyttade ändå jag och lillebror ut till ett annat rum vissa perioder då han sov väldigt oroligt med mycket uppvak för att jag skulle slippa känna att vi störde .

    Ta det hela lite efter hand. Ni kommer ju att märka vad storebror behöver. Det går ju att samsova på så många olika sätt så att alla får sällskap. Alla måste ju inte sova tillsammans. En annan familj här på FL gjorde så - då de hade en storebror som var väldigt mammig när småsyskonet dök upp - att pappa sov med yngsta och mamma med äldsta och mamman gick in till yngsta när han/hon ville amma. Vilken lösning som är bäst beror ju på de barn och föräldrar som är inblandade och behoven kan ju skifta från period till period. Din äldsta kanske vill sova själv plötsligt .

    Din äldsta är ju också så pass stor att det går att prata med honom. Prata med honom. Vill han ha ett eget rum?

  • 7feb

    Tack för era svar! Vi tog bort ena sidan på spjälsängen och skruvade ihop den med vår säng på min sida när sonen var spädbarn, det hoppas jag funkar nu med, om sonen ligger i mitten som han brukar och sen har man den lilla vid min sida. Jag är bara nojjig över att han ska rulla över bebisen. Tyvärr kan vi inte göra sängen större på bredden men sonen sov i in spjälsäng bredvid mig tills han var två och om den lilla gör det med så är ju förhoppningsvis problemet löst, då är ju storebror 6 år och då får han nog försöka så gott det går att sova i sin säng. Era förslag var bra med olika sovning med olika barn. Sen är det ju så som ni säger att saker förändras, just nu vill sonen INTE sova i eget rum eller få ett syskon eller börja dagis och allt det väntar i vår. Hjälp. Pratade lite lätt med honom ikväll om vi skulle göra hans säng till en koja på hans rum och det lockade väl lite:) Tacksam för fler tips och tankar kring dessa frågorna.

  • Renstjärna

    Puffar lite, för jag har precis samma frågeställning och ganska exakt samma situation. Kompletterar med en till fråga: Blir storasyskonet stört när bebisen vaknar och skriker på natten, eller vänjer det sig och sover vidare?

  • Flickan och kråkan
    Renstjärna skrev 2011-10-17 13:37:57 följande:
    Puffar lite, för jag har precis samma frågeställning och ganska exakt samma situation. Kompletterar med en till fråga: Blir storasyskonet stört när bebisen vaknar och skriker på natten, eller vänjer det sig och sover vidare?
    Mina barn har aldrigt stört varandra. Har hört samma erfarenheter av andra som samsovit. Naturligt ljud eller så sover de bara galet tungt
  • Renstjärna

    Låter ju klart lovande! Skulle föredra att kunna ha kvar vår 3-åriga dotter i vårt rum även efter syskonet kommer. Det blir väl till att testa antar jag...

    Tänkte göra så att jag ställer spjälsängen intill min säng med ena långsidan borttagen och försöker ha bebisen där. Dottern har redan en egen säng vid vår fotända, men kommer oftast upp till oss på natten och ligger mellan mig och maken. Hoppas att det funkar!

Svar på tråden Syskon på g, hur göra smidigt (nattning och separation)