• Bergkwist85

    tips på "mellanmål" när man är sockerberoende

    jag vill gå ner i vikt. jag tränar zumba och bodypump.
    men jag kan inte låta bli kakor allt med socker... jag är extremt socker beroende.
    godis/chips kan jag låtabli... men  just kakor... jag älskar att baka,

    nått förslag på vad man kan ta förutom frukt, när man känner socker sug??
    '

  • Svar på tråden tips på "mellanmål" när man är sockerberoende
  • Tida77

    Ostkuber, avocado, oliver, korvbitar, salami, squash-stavar med dip, några skedar creme fraiche, kokostoppar utan socker (baka själv enl vanligt recept men skippa sockret) äggmuffins (utan socker och ev mjöl)...

  • Carisma95

    Men är du ute efter mellanmål (utan socker) eller bara att mildra sötsuget? 
    Att dricka vatten och ta tuggummi om kroppen behöver energi, är ju ingen bra (långsiktig) lösning.  


    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Sixxty

    Undvik produkter med sötningsmedel som tex sockerfritt tuggummi. det lurar bara kroppen att du äter något sött så den sätter igång insulinproduktionen och du blir ännu mer sötsugen.
    Annars tycker jag du fått bra tips i tråden.

  • Bergkwist85
    Carisma95 skrev 2011-10-20 12:29:59 följande:
    Men är du ute efter mellanmål (utan socker) eller bara att mildra sötsuget? 
    Att dricka vatten och ta tuggummi om kroppen behöver energi, är ju ingen bra (långsiktig) lösning.  

    jaa asså jag är ju extremt sötsugen jämt... har alltid varit och jag ha alltid varit smal och någolunda vältränad, men efter graviditeten så har jag ett bildäck runt magen som jag vill få bort... hade gått bättre om jag kunde kontrollera sötmegäret... innan behövde jag aldrig tänka på vad jag stoppade i mej eftersom jag tränade och va smal hela tiden.

    jag tränar nu, men det hade kanske påskyndat bildäckminskningen om jag inte små äter sötsaker hela dagarna.
    Dricka vatten ha jag börjat me, tuggumi har jag inte börja tugga än...   
  • Bergkwist85
    Tida77 skrev 2011-10-19 16:54:31 följande:
    Ostkuber, avocado, oliver, korvbitar, salami, squash-stavar med dip, några skedar creme fraiche, kokostoppar utan socker (baka själv enl vanligt recept men skippa sockret) äggmuffins (utan socker och ev mjöl)...

    okej.. hmm jag e ju gaska kräsen också.. avocado, oliver, salami, squash-stavar och kokostoppar äter jag inte...
    Funderar, morötter och gurka och dipp kanske är lite nyttigt??? 
  • MatildaMin

    riktigt mörk choklad. nötter och mandlar. bubbelvatten. riskakor. 

  • Bergkwist85
    MatildaMin skrev 2011-10-20 13:43:33 följande:
    riktigt mörk choklad. nötter och mandlar. bubbelvatten. riskakor. 

    70-75½ choklad gillar jag, nötter, mandlar, bubbelvatten gillar jag inte.
    riskakor går bra med de måste vara ostsmak... 
  • Tida77

    Det är till att vara kräsen Riskakor skulle inte jag rekomendera, de är inte direkt söta men inehåller snabba kolhydrater (och ofta även glutamat) och höjer blodsockret vilket både är fettbindande (ökad insulinproduktion) och ökar sötsuget. Men alla är olika så du kan ju prova dig fram... Morötter är rätt söta också, men i jämförelse med kakor är det ju ett mycket bättre alternativ. Bär kan vara ett alternativ också, gärna hallon som inte är så söta. Ta lite creme fraiche eller turkisk yoghurt till, ev med vaniljpulver (inte vaniljsocker alltså utan riktig vanilj). Skinka kanske? Rulla ihop en ostskiva och en skinkskiva med en gurkstav i mitten. Ett lite extremare tips är te med kokosfett i. Absolut inte sånt silvrigt paket från vanlig affär utan från hälsokosten. Fettet mättar och stoppar sötsuget och fettet smakar inget så det är inte alls så äckligt som det kan låta. Frökaka (gjort på fröer, utan mjöl och socker, blir som ett kex) med pålägg som en macka. Det viktiga när man är så känslig för socker som du verkar vara är att bestämma sig och sedan kämpa för att inte äta sött alls. Om man inte matar suget försvinner det så småningom. Även om det kan vara rejält kämpigt att nå dit!

  • Bergkwist85
    Tida77 skrev 2011-10-20 20:28:56 följande:
    Det är till att vara kräsen Riskakor skulle inte jag rekomendera, de är inte direkt söta men inehåller snabba kolhydrater (och ofta även glutamat) och höjer blodsockret vilket både är fettbindande (ökad insulinproduktion) och ökar sötsuget. Men alla är olika så du kan ju prova dig fram... Morötter är rätt söta också, men i jämförelse med kakor är det ju ett mycket bättre alternativ. Bär kan vara ett alternativ också, gärna hallon som inte är så söta. Ta lite creme fraiche eller turkisk yoghurt till, ev med vaniljpulver (inte vaniljsocker alltså utan riktig vanilj). Skinka kanske? Rulla ihop en ostskiva och en skinkskiva med en gurkstav i mitten. Ett lite extremare tips är te med kokosfett i. Absolut inte sånt silvrigt paket från vanlig affär utan från hälsokosten. Fettet mättar och stoppar sötsuget och fettet smakar inget så det är inte alls så äckligt som det kan låta. Frökaka (gjort på fröer, utan mjöl och socker, blir som ett kex) med pålägg som en macka. Det viktiga när man är så känslig för socker som du verkar vara är att bestämma sig och sedan kämpa för att inte äta sött alls. Om man inte matar suget försvinner det så småningom. Även om det kan vara rejält kämpigt att nå dit!
    hehe jooo jag är fröken kräsen. idag ha jag faktist gjort så att jag ha druckit vatten när jag ha känt att jag ha varit sugen på något... efter en stund som har sugen försvunnit... men kommer tillbaka efter en måltid igen =)
    men det är på bättringvägen =D
    Tack för tipsen! =)
  • Astakvasta

    Viktigt att du håller dig mätt så att du kan "mota olle i grind".

    Rent smör, el bregott ( läs om lchf)
    fetost, ägg i alla former
    Makrill i tomatsås

    Om du har svårt att hitta nya nyttiga mellanmål men har många som du inte äter undrar jag lite försynt om du har smakat dem på länge? ( jag känner flera som fått för sig saker tidigare, tex att fisk är äckligt. När de var barn och sen går de genom livet och har hellre vitaminbrist än att de smakar fisk igen. En vän testade skaldjur efter 30 år och det visar sig vara en favorit.)
    Provsmaka olika saker som du inte brukar äta, annar blir det svårt att hitta nya smaker. När du är nära en saluhall, gå in och be att få provsmaka olika ostar, oliver, nötter, skinkor, korvar, frukter, fiskar, skaldjur, grönsaker etc. Då får du en liten flisa av allt möjligt och det är gratis.

    Lycka till med viktnedgången!

  • Bergkwist85
    Astakvasta skrev 2011-10-26 05:15:18 följande:
    Viktigt att du håller dig mätt så att du kan "mota olle i grind".

    Rent smör, el bregott ( läs om lchf)
    fetost, ägg i alla former
    Makrill i tomatsås

    Om du har svårt att hitta nya nyttiga mellanmål men har många som du inte äter undrar jag lite försynt om du har smakat dem på länge? ( jag känner flera som fått för sig saker tidigare, tex att fisk är äckligt. När de var barn och sen går de genom livet och har hellre vitaminbrist än att de smakar fisk igen. En vän testade skaldjur efter 30 år och det visar sig vara en favorit.)
    Provsmaka olika saker som du inte brukar äta, annar blir det svårt att hitta nya smaker. När du är nära en saluhall, gå in och be att få provsmaka olika ostar, oliver, nötter, skinkor, korvar, frukter, fiskar, skaldjur, grönsaker etc. Då får du en liten flisa av allt möjligt och det är gratis.

    Lycka till med viktnedgången!
    joo, men asså fisk usch.. jag ha ätit olika fisk, den enda jag fastnade för va surströmming... å det är inte nyttigt.
    nötter gillar jag inte det är tort, skaldjur gillar jag, grönsaker gillar jag, oliver usch... åt jag en gång trodde de va vindruva.. å fy va äckligt.
Svar på tråden tips på "mellanmål" när man är sockerberoende