• Ruby01

    Orsaker till missfall

    Jag känner mig besviken på sjukvården. Eller eg inte, för jag har blivit behandlad väldigt väl, det jag saknar är följande:

    När jag har fått missfall har jag varje gång fått svaret:

    1. Man vet inte varför det blir missfall, men oftast är det kroppens eget sätt att stöta ut ett foster som det är fel på, som ändå inte skulle blivit ett barn.

    2. Det är väldigt vanligt med missfall.

    Sist fick jag till och med ett häfte där det stod om orsaker till missfall, och mycket av det var felaktigt! Jag har haft mycket kontakt med en gynekolog som forskar om missfall och han har sagt att det tex inte beror på stress, och det stod det i det här häftet. Är det verkligen bra att lägga den bördan på mamman? Att det kanske berodde på mig att jag förlorade mitt barn? Då blir det ju sååååå mycket lättare nästa gång jag blir gravid.

    Men i alla fall. Det jag istället skulle vilja att de sa är först att fråga om det är första, andra missfallet eller om det till och med är flera missfall bakom. Det har de aldrig frågat mig.

    Sen skulle jag vilja se en lista på saker man kan göra, en handlingsplan, för det skulle i alla fall stärka mig, ge mig hopp. Om det istället stod på pappret som man får att man kan göra utredning här eller där, och det finns si och så många privata kliniker som gör de här och de här testerna, för det finns ju, när man letar själv på internet. Även om inte den kommunala sjukvården har råd att utföra de här testerna kan man ju ändå få se att det finns en möjlighet?

    Nu tänker jag tex på saker som jag hittat på internet:

    - Att missfall kan bero på för lite progesteron, eller östrogendominans (den testen gjorde de aldrig på mig under min barnlöshetsutredning)

    - Att missfall kan bero på något som heter Protein S (hittade en forskningsrapport där det stod det och det testet gjorde de inte på mig)

    - Att missfall kan bero på APC-resistens (det testade de mig för, men sen gjorde man inget för att på något sätt medicinera för det)

    - Att missfall kan bero på för lite graviditetshormon i tidigt stadie.

    - Att missfall kan bero på att kvaliteten på äggen är sämre (då kanske provrörsbefruktning skulle öka mina chanser, om de hittar ett ägg som blir ett livsdugligt foster, men då säger de istället till mig att provrörsbefruktning inte ökar chanserna för någon som fått upprepade missfall)

    Nej, istället låter de mig få missfall efter missfall, som är påfrestande för mig både fysiskt och psykiskt, och det enda råd jag får är: det går säkert bra nästa gång.

    Vad tycker ni, hur har ni blivit bemötta, och har ni hittat andra orsaker som det kan vara värt att kolla upp om man vill slippa gå igenom ännu ett missfall?  

  • Svar på tråden Orsaker till missfall
  • TWH
    Ruby01 skrev 2012-02-22 14:56:29 följande:
    Ny info: Kolla upp bakteriell vaginos. Man behöver tydligen inte ha symptom ens, och det är dubbelt så stor risk för missfall om man har bakteriell vaginos som om man inte har det, enligt en studie. Kan visa länk till den om det är någon som är intresserad.

    Hej, jag tar tacksamt emot länken!
  • alicia03

    Hej!
    Jag har 2 MA's bakom mig och är nu gravid en tredje gång..
    Efter förra MA't så sa läkaren att hon trodde att jag hade bakteriell vaginos, jag fick recept som jag skulle hämtat ut..
    Hamnade i en djup depression och struntade i det.. :/
    Funderar nu på om jag kan hämta ut det imorgon och börja en kur, vad tror ni? Är i v 6!

  • TWH
    alicia03 skrev 2012-02-23 20:15:26 följande:
    Hej! Jag har 2 MA's bakom mig och är nu gravid en tredje gång.. Efter förra MA't så sa läkaren att hon trodde att jag hade bakteriell vaginos, jag fick recept som jag skulle hämtat ut.. Hamnade i en djup depression och struntade i det.. :/ Funderar nu på om jag kan hämta ut det imorgon och börja en kur, vad tror ni? Är i v 6!

    Absolut, hämta ut medicinen så länge den inte är farlig för graviditeten!
  • alicia03

    Har pratat med apotek och även läkaren igår när jag gjorde Vul och det skulle inte vara några problem att ta kuren under graviditet!
    Hoppas bara ärtan stannar nu..

  • CN83

    Oj jag frågade min läkare om bakteriell vaginos då jag vet att jag haft det förut och medicinerats för detta men han sa att det är osannolikt att det kan vara det som orsakat missfallen och därmed inget test.. Ska verkligen ifrågasätta detta under utredningen o be dom ta ett test igen. Det är bara det att det är så mkt test som man ska hålla reda på att fråga om får nästan börja att skriva upp dem på ett papper så man inte glömmer att ifrågasätta dessa..

  • lewida

    Hej!

    Fann den här tråden nyss och jag känner samma sak! Jävla sjukvård. Min mamma har haft 14 MF. 2 st innan mig och hon fick mig när hon var 21. Nu är jag snart 21 och har sj haft 2 mf. Nu ser jag samma öde naturligtvis men det finns ingen som vill hjälpa mig. Får bara höra att det är vanligt men det är det inte. 10 % får mf i min ålder. Jag känner mig ignorerad och förolämpad. Jag får hela tiden höra att jag har tid på mig, det har jag ju naturligtvis INTE om jag har benägenhet att få MF. 

    Självklart har min mamma haft en utredning som inte visat någonting. Min pappas blod har kollats - ingenting. Min egen teori är att moderkakan inte fungerar som den ska. Mitt senaste mf slutade i vecka 10+1, vilket är ganska "sent" och det får mig att dra den slutsatsen. Moderkakan skapas av både mamman och pappan och ibland vill inte kvinnans kropp "ta emot" pappans del. Men det här låter inte troligt eftersom både jag och mamma uppenbarligen har problem. 

    Jag jämför min mammas mf med mina egna och jag bara VET att jag har ärvt något. Även min gammelmormor hade upprepade mf... jag vill tillägga att båda fick två barn men med långa mellanrum... och fler barn hade önskats..  

    Jag kanske låter lite hetsig nu men det känns bra att skriva av sig... Skulle gärna vilja höra mer om era erfarenheter gällande sjukvården. vad ni kommit fram till, era teorier och framför allt - går det bra till slut? 

  • Ljusgläntan

    Jag har haft många missfall och inga barn.. Håller nu på att ta blodprover för att se ifall de kan se något avvikande. Jag ska även få prova innohep bl a nästa gång för att se om det går bättre.

    Styrka till alla er som kämpar! Vi måste vara väldigt drivna för att orka och hjälpa varandra här på fl.

  • Ninninn

    Läkarna i Sverige verkar ju inte kunna speciellt mycket om mf de dom är duktiga på är IVF i Sverige men de hjälper ju inte oss som får missfall efter missfall!!! Utredningen som man gör efter 3 mf:et visar ju aldrig nått! Finns de någon här som fått något svar på varför?? Dom hittar ju som sagt aldrig nått på dom där stackens rören blod dom tar! De enda man kan göra är att f en normal läkare att skriva ut medicin ändå! Typ fragmin, trombyl, progesteron och prednisolon! Om de skulle vara nått med moderkakan så är de ju progesteron man ska ta för att hjälpa moderkakan att får näring den medicinen ska jag test nästa gång sen har jag testat allt!! Blir de ännu ett mf så tror ja helt å hållet på Grekland och immunförsvaret!!! Förresten har ni kollat upp ureaplasma, hidden klamydia??? Jag åt världens häst kur för detta i 25 dagar så nu hoppas jag den skiten är borta! Ni borde kolla upp de! Ja betalade 2500 kr för att skick provet till Aten!

  • Asko

    Hej!
    Jag vill bara tipsa om en naturlig progesteronkräm, ProgesterAll. Den hjälpte mig att få barn efter 3 missfall. Läkarna sa att dom inte visste varför jag fick missfall, men när jag läste på själv så såg jag att jag hade många tecken på östrogendominans (vilket orsakar progesteronbrist). Började smörja mig med krämen och efter tre månader var jag gravid och fick behålla barnet Glad 
    Läs mer om ProgesterAll http://www.whiteday.se/progesteron.html

  • feb2010bk

    Hej Asko!
    Jag har haft 3 missfall sedan november och är nu i början av en ny graviditet. Jag fick Trombyl av läkaren efter mitt andra och var efter det tredje och lämnade prover för en utredning. Men eftersom det är sommar blir inte utredningen förrän till hösten :(

    Därför funderar jag nu på att testa progesteronkräm. Hur mycket ska jag ta när jag är gravid? Jag har läst att du använde krämen dagligen under din graviditet i en annan tråd.

    Det kan tilläggas att jag har en son -10 och jag hade inga missfall innan den graviditeten.

    Tacksam för svar!

  • Asko

    Man ska smörja sig tre ggr/dag första trimestern och sen två gånger per dag fram till en vecka före BF.
    Grattis till graviditeten! Glad 

  • babygirl03
    Ruby01 skrev 2011-10-29 14:35:26 följande:
    Jag känner mig besviken på sjukvården. Eller eg inte, för jag har blivit behandlad väldigt väl, det jag saknar är följande:

    När jag har fått missfall har jag varje gång fått svaret:

    1. Man vet inte varför det blir missfall, men oftast är det kroppens eget sätt att stöta ut ett foster som det är fel på, som ändå inte skulle blivit ett barn.

    2. Det är väldigt vanligt med missfall.

    Sist fick jag till och med ett häfte där det stod om orsaker till missfall, och mycket av det var felaktigt! Jag har haft mycket kontakt med en gynekolog som forskar om missfall och han har sagt att det tex inte beror på stress, och det stod det i det här häftet. Är det verkligen bra att lägga den bördan på mamman? Att det kanske berodde på mig att jag förlorade mitt barn? Då blir det ju sååååå mycket lättare nästa gång jag blir gravid.

    Men i alla fall. Det jag istället skulle vilja att de sa är först att fråga om det är första, andra missfallet eller om det till och med är flera missfall bakom. Det har de aldrig frågat mig.

    Sen skulle jag vilja se en lista på saker man kan göra, en handlingsplan, för det skulle i alla fall stärka mig, ge mig hopp. Om det istället stod på pappret som man får att man kan göra utredning här eller där, och det finns si och så många privata kliniker som gör de här och de här testerna, för det finns ju, när man letar själv på internet. Även om inte den kommunala sjukvården har råd att utföra de här testerna kan man ju ändå få se att det finns en möjlighet?

    Nu tänker jag tex på saker som jag hittat på internet:

    - Att missfall kan bero på för lite progesteron, eller östrogendominans (den testen gjorde de aldrig på mig under min barnlöshetsutredning)

    - Att missfall kan bero på något som heter Protein S (hittade en forskningsrapport där det stod det och det testet gjorde de inte på mig)

    - Att missfall kan bero på APC-resistens (det testade de mig för, men sen gjorde man inget för att på något sätt medicinera för det)

    - Att missfall kan bero på för lite graviditetshormon i tidigt stadie.

    - Att missfall kan bero på att kvaliteten på äggen är sämre (då kanske provrörsbefruktning skulle öka mina chanser, om de hittar ett ägg som blir ett livsdugligt foster, men då säger de istället till mig att provrörsbefruktning inte ökar chanserna för någon som fått upprepade missfall)

    Nej, istället låter de mig få missfall efter missfall, som är påfrestande för mig både fysiskt och psykiskt, och det enda råd jag får är: det går säkert bra nästa gång.

    Vad tycker ni, hur har ni blivit bemötta, och har ni hittat andra orsaker som det kan vara värt att kolla upp om man vill slippa gå igenom ännu ett missfall?  
    hej ska in på utredning snart har haft 3 missfall....
  • Tiii
    Asko skrev 2012-07-26 21:41:25 följande:

    Man ska smörja sig tre ggr/dag första trimestern och sen två gånger per dag fram till en vecka före BF.
    Grattis till graviditeten! Glad 


    Jag var på väg att köpa denna krämen, gjorde det inte och ångrar mig då jag precis fått konstaterat mitt tredje ma sen dec.

    Vart smörjer man in krämen? Hur mycket?
  • Susanne1975

    Vi har fått 4 missfall och efter det 3:e fick jag veta att jag har ett kromosomfel. Innan dess fick jag svar från sjukvården att missfallen berodde på otur. I mitt fall visade det sig att jag haft otur i "genlotteriet" men det var ju knappast det som sjukvårdspersonalen syftade på. Det är lätt att känna sig avfärdad inom svensk sjukvård...tyvärr. 

  • Sissy

    Hej allihopa !

    Har fått missfall i vecka 13 skulle precis gå in i vecka 14 . Har har haft blödningar i 3 dagar och de tre dagar ringde jag överallt att kunna få hjälp eller något skulle kunna kolla på mig ! Fick till svar att det finns ingen som kam hjälpa mig just nu ! Fick förlossning smärtor och det gjorde så ont! Åkte in till akuten men även där sjuksköterskan ville inte ta mig på allvar ! Efter när hon märkte mycket blod som bara kom ut mig så ringde hon efter gyn läkare ! Läkaren har undersökt mig och har konstaterat missfall efter det ställde han några frågor som typ ex vart jag har fostret och vad gjorde jag med den ! Jag va så trött och slut så visste jag inte vad jag skulle svåra ! Frågade han bara om han va dum i huvudet att fråga mig just nu ! Fick operera mig för att Tabort resten av fostret efter när jag vaknade blev jag helt förstörd ! Månader gick och månader gå och jag kan inte gå vidare med missfallet. Det är jätte svårt för mig att försöka igen är jätte rädd att det kommer att hända igen och då kommer jag inte klara av det !

    Just nu gå jag till en psykologen som hjälper mig att gå vidare !

    Det som är svårt för mig att läkaren visste inte vad va för fel att jag fick missfall ! ;( så tills idag vet jag inte och det är hans ord som sitter djupt i mitt huvudet !

    Massor kramar till alla som har fått missfall ! ??

  • Petto 83

    Fy så jobbigt för er att måste genomgå detta om och om igen. Ett tips jag kan ge är att kolla om ni är RH + el RH - för är man negativ ( - ) vilket är ovanligt så kan kroppen stöta ut fostret och man måste då få en spruta så att kroppen inte stöter bort fostret vid nästa graviditet. Vet inte om någon skrivit det innan

Svar på tråden Orsaker till missfall