• Svar på tråden Vietnam har ratificerat Haag-konventionen!
  • Hej och Hopp

    Uppgifter från Danadopt:s sida - på danska då

     Alle de registrerede organisationer til udenlandsadoption i Vietnam vil få formidlet lige mange børn ad gangen. Dvs. at ens anciennitet ikke nødvendigvis gør, at man i Vietnam får formidlet barn før en anden ansøger fra et andet land, som har kortere anciennitet

    och


    Ydermere vil der være to ventelister, en til den almene formidling og en til børn med særlige behov. Til at starte med vil AD matche børn fra de provinser, som de enkelte organisationer hidtil har samarbejdet med. Senere vil det blive fra hele Vietnam. Hvornår det opstarter og hvor skillelinjen er, er der endnu ikke forlydende om, men vi vil selvfølgelig komme med mere information, når vi ved dette.
       
          
      
  • hellokitty1

    Hej och hopp, tusen tack för infon!
    Anciennitet måste betyda auktorisation? Det låter ju hoppfullt! Hoppas allt rullar på nu och att inte MIA sätter några käppar i hjulet här hemma..  

  • Namaste72

    Tror MIA precis avslog AC´s ansökan om auktorisation igen . Det finns tydligen ingen fungerande administration i Vietnam (om det nu betyder att processen sköts på samma sätt som tidigare och det är det som MIA reagerar mot)..


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Ceciliastockholm

    Hej,

    Har nu pratat med MIA (lika bra att gå till källan direkt Glad) . AC fick, som många vet, avslag i början på juni och FFIA fick avslag på sin ansökan i oktober. Ratificieringen av Haag är ett stort steg, även MIA höll med om det. Sen vill dom ju också se att Vietnam har en administration för att hantera adoptionerna i dagsläget och det är lite där det faller. Ratificieringen i sig är nog inte tillräckligt. Men MIA berättade att dom arbetar aktivt med detta och att dom bl.a. har stöd av UNICEF för att ta fram ett program för adoptionsförfarandet.

    MIA sa också att dom förväntar sig nya auktorisationsansökningar från de svenska organisationerna. Vidare ställde jag frågan om vi i Sverige vill vänta för att se om allt fungerar om Vietnam börjar jobba med andra länder. Men så är inte fallet, tack och lov.

    Det är bara att vänta och se, hålla tummarna att Vietnam får igång processenordentligt snart. Jag tror, och hoppas, att det kommer att öppnas under 2012.

  • Zabka

    Till den som frågade vad anciennitet betyder. I det här fallet så betyder det kötid. 
    Vietnam kommer alltså att förmedla matchningarna jämt mellan de olika ansökningsländerna. Det innebär tex att en svensk ansökan med kortare kötid kan komma före en dansk ansökan som har längre kötid eftersom bägge länderna kommer att bli matchade med samma antal barn, utan hänsyn till hur många som står i kö från varje land och hur länge de har väntat.


    Väntar BB
  • Ceciliastockholm
    Zabka skrev 2011-11-16 12:37:04 följande:
    Till den som frågade vad anciennitet betyder. I det här fallet så betyder det kötid. 
    Vietnam kommer alltså att förmedla matchningarna jämt mellan de olika ansökningsländerna. Det innebär tex att en svensk ansökan med kortare kötid kan komma före en dansk ansökan som har längre kötid eftersom bägge länderna kommer att bli matchade med samma antal barn, utan hänsyn till hur många som står i kö från varje land och hur länge de har väntat.
    tycker det låter lysande På så sätt slipper man köa med resten av världen utan fortsätta med sin kötid som man redan har.
  • VNmamma
    Namaste72 skrev 2011-11-16 09:29:14 följande:
    Tror MIA precis avslog AC´s ansökan om auktorisation igen . Det finns tydligen ingen fungerande administration i Vietnam (om det nu betyder att processen sköts på samma sätt som tidigare och det är det som MIA reagerar mot)..
    Låter rimligt. Riktlinjer i all ära, det måste finnas en administration som klarar att följa riktlinjerna och en lagstiftning som ger transparens i adoptionsförmedlingen.

    Det fanns ju faktiskt riktlinjer även före stoppet (först söka bio-förälder, sedan hitta inhemsk familj och därefter utländsk). Dessvärre fungerade rutinerna dåligt på flera håll i landet. Hur får man dem att fungera bättre den här gången? Bra att MIA är noggranna. Hoppas andra länders myndigheter också är det.
     
  • Hej och Hopp
    VNmamma skrev 2011-11-16 13:17:27 följande:
    Låter rimligt. Riktlinjer i all ära, det måste finnas en administration som klarar att följa riktlinjerna och en lagstiftning som ger transparens i adoptionsförmedlingen.

    Det fanns ju faktiskt riktlinjer även före stoppet (först söka bio-förälder, sedan hitta inhemsk familj och därefter utländsk). Dessvärre fungerade rutinerna dåligt på flera håll i landet. Hur får man dem att fungera bättre den här gången? Bra att MIA är noggranna. Hoppas andra länders myndigheter också är det.
     

    Ja det är självklart bra att de är noga!

    Jag hoppas att Vietnam kommer följa de riktlinjer som de skriver under!
    Allra allra viktigast är att det inte finns några tveksamheter kring att man söker bioföräldrar - ingenting får vara oklart där!   
    Men hoppas att det kommer att börja funka - att det ändå har tagit lite tid innan Vietnam skrev under avtalet kan man hoppas beror på att de inte har gjort det förrän de kan leva upp till det!
    Ceciliastockholm skrev 2011-11-16 12:01:26 följande:
    Hej,

    Har nu pratat med MIA (lika bra att gå till källan direkt Glad) . AC fick, som många vet, avslag i början på juni och FFIA fick avslag på sin ansökan i oktober. Ratificieringen av Haag är ett stort steg, även MIA höll med om det. Sen vill dom ju också se att Vietnam har en administration för att hantera adoptionerna i dagsläget och det är lite där det faller. Ratificieringen i sig är nog inte tillräckligt. Men MIA berättade att dom arbetar aktivt med detta och att dom bl.a. har stöd av UNICEF för att ta fram ett program för adoptionsförfarandet.

    MIA sa också att dom förväntar sig nya auktorisationsansökningar från de svenska organisationerna. Vidare ställde jag frågan om vi i Sverige vill vänta för att se om allt fungerar om Vietnam börjar jobba med andra länder. Men så är inte fallet, tack och lov.

    Det är bara att vänta och se, hålla tummarna att Vietnam får igång processenordentligt snart. Jag tror, och hoppas, att det kommer att öppnas under 2012.
    Så om jag tolkar dig rätt så har inte AC lämnat in en ansökan nu som man fått avslag på?

    Det känns ju positivt - även om FFIA nyss fick avslag på sin så kan man ju hoppas att det blir skillnad nu när Vietnam skrivit under och när det börjar gälla...
      

        
  • Namaste72
    Hej och Hopp skrev 2011-11-16 09:47:45 följande:
    Nej vad ledsamt!
    Hur pass säkert vet du det? 
    Jag hörde det för någon vecka sedan men personen kanske menade FFIA? BFA kommer nog avvakta med auktorisationen misstänker jag.
    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • hellokitty1

    Jag tror inte det går på en dag att lämna in en auktorisationsansökan, det är nog en del pappersarbete innan :) så ACs och FFIAs ansökningar kom med största sannolikhet innan ens Vietnam hade ratificerat Haag (det var ju bara nu månadsskiftet). Nu kommer det nog ta ett tag att förbereda ansökningar och ev kan ju MIA vilja avvakta att Haag träder i kraft i februari innan de godkänner någon.
    Tack Cecilia för att du ringde MIA! Har också gjort det ett par ggr men har inte kämpat till mig mod och ork än den här gången... :)
    Tror och hoppas att UNICEFs och andra internationella organisationers medverkan i arbetet är en god garant för att det kommer funka bättre i framtiden! 
     

  • Madjo

    Har ni hört något nytt om Vietnam?

    Vilka organisationer tror ni kommer samarbeta med Vietnam framöver om allt går som det ska?

  • Namaste72
    Madjo skrev 2011-11-29 12:47:19 följande:
    Har ni hört något nytt om Vietnam? Vilka organisationer tror ni kommer samarbeta med Vietnam framöver om allt går som det ska?

    BFA!
    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • hellokitty1

    Är det nån som vet när det nya systemet ska börja gälla i Vietnam, eller när de olika ländernas organisationer kan anmäla sig för auktorisation i Vietnam enligt nya systemet?

  • Hej och Hopp

    AC skriver idag att de förbereder en ansökan om auktorisation som de kommer att lämna in under december månad

  • chatnoir
    Hej och Hopp skrev 2011-11-29 19:18:48 följande:
    AC skriver idag att de förbereder en ansökan om auktorisation som de kommer att lämna in under december månad

    Låter bra! Någon som vet hur lång tid det kan ta innan de kommer igång med att skicka papper om de får auktorisation?
  • hellokitty1

    Troligen vet ingen det ännu. Jag tror jag hört att Vietnam ska godkänna ett antal organisationer att jobba med också enligt det nya systemet. Frågan är när eller om de redan börjat jobba med vissa enligt det nya?

Svar på tråden Vietnam har ratificerat Haag-konventionen!