• mumintroll

Har ditt/dina barn fått ett "startkapital" av mor/farföräldrarna?

Med ett startkapital menar jag en summa pengar som har satts in på barnets/barnens sparkonto som de kan ha som en buffert när de fyller 18 år eller flyttar hemifrån.

Om ditt/ dina barn har fått det, hur mycket pengar rör det sig om? (om ni vill berätta). Fick de en klumpsumma insatt eller sätter mor/farföräldrarna in en mindre summa pengar vid födelsedagar/jul etc. ?

Anledningen till att jag ställer denna fråga är att mina svärföräldrar vill sätta in en VÄLDIGT stor summa  på vårt barns konto så jag undrar lite hur ni andra har det.

• Svar på tråden Har ditt/dina barn fått ett "startkapital" av mor/farföräldrarna?
  • Momalicious

Vi har 4 olika konton och ett fondkonto (?) till sonen. Ett från hans farmor och farfar, ett från hans mormor, ett från oss och ett från min morbror och hans fru. Fondkontot är från sambons farmor och farfar. Summor vill jag inte gå in på men han kommer ha en bra summa att starta sitt vuxna liv med.

• Kramig

Mina föräldrar spara varje månad till deras 3 barnbarn samt att vi sparar varje månad till sonen. Kommer att finnas en stor summa vid 18 år. Ser inget fel i det, dock så är pengarna ej skrivna på han så skulle det vara så att han hamnat snett får han vänta tills senare med att få sina pengar.

• Runguska

Stora sonen har ett sparkonto som moror "startat", tror hon satte in 1500 på det inledningsvis och sedan har vi satt in pengar som sonen fått i present alternativt lämnat ut det kontonumret till släktingar som velat ge ett bidrag. Tror det är uppe i 14000 nu ca. (Gick på soc under ca 6 månader fram till för ca en månad sedan och tvingades då tömma detta konto innan men har nu när maken fått jobb kunnat betala tillbaka det mesta, det sved att behöva "ta" sonens pengar kan jag säga)

Lillkillen har hon inte hunnit starta något konto till men det ska fixas när som helst. Då är det även tänkt att vi föräldrar ska börja spara månadsvis till barnen på dessa konton. 

• sasso78

Barnens farmor har öppnat ett varsitt fondkonto åt dem. Hon sätter in pengar vid jul, födelsedagar, dop mm.

• Eber

mina föräldrar satte in 10.000 kr vid födelsen. ett vanligt konto som vi har som sparkonto. Vi sätter in varje månad där plus när det blir extra. Detta kontot är barnens, men står i våra namn, anledningen till detta är att man kan inte lita på att en 18åring har koll på ekonomi, och man vet aldrig vilken situation ens barn befinner sig i just då. Kanske väljer den att ta ut alla pengar och festa för. Det skulle inte kännas bra. Så jag och maken måste bägge gå till banken och skriva på ett papper för att komma åt pengarna

Dessutom så sparar makens moster i nån fond ca 500 kr/år istället för massa julklappar och presenter.

• Catti41

Min mamma fick ett arv efter ett syskon som dog utan att ha egna barn, så hon har satt in en peng till sina barnbarn. Jag vet faktiskt inte hur mkt. Sen sparar vi själva till barnet och större pengagåvor sätter vi också in. Det mesta vi sparar är dock i vårt namn. Så inte allt går till öl och festande när han fyller 18...

• Alexi

Jag och mina syskon och kusiner fick alla aktier regelbundet under uppväxten av vår Farmor och Farfar. Dessa kunde vi sen sälja och använda pengarna till lägenhetsköp, toppen! Sen har vi som vuxna fått lite klumpsummor av våra föräldrar vid olika tillfällen.

Men jag tycker ni ska vara lite försiktiga med att sätta in stor summa pengar på ett konto som enbart disponeras av en så småningom 18-åring, det finns ju de familjer där det gått till helt fel saker.

• mumintroll

Tack så mycket för alla svar! Bra att få lite perspektiv på det hela =)

• mpermper

Ni som sparar i eget namn för barnens räkning - tänk på att ha klara papper på vem pengarna är avsedda för. Dör personen som har pengarna på sitt konto och inga papper finns så kommer de att disponeras på helt annat sätt än vad som var tanken.

• sahara sahara

Min mamma har startat ett sparkonto till min dotter. Jag tror att tanken är att pengarna ska gå till körkort. Jag vet faktiskt inte i vems namn kontot står, jag vet inte hur mycket pengar där är, och jag tänker inte berätta något för min dotter. Det är deras grej.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • JunisMammi

Mina föräldrar öppnade ett speciellt fondkonto/fondförsäkringskonto för barn på Handelsbanken när sonen döptes och satte in lite mer när han fyllde år. Nu är han bara ett, men deras tanke är att fylla på vid födelsedagar och liknande.

De har kontroll över detta konto och styr hur och när det skall betalas ut. Deras tanke är att det skall betalas ut månadsvis som extra studiemedel när han börjar plugga. Skulle han inte vilja plugga blir det hjälp till körkort/lägenhet.

• Mälaröbo

Farfar har öppnat konto åt båda barnen när de döptes. Där sätter han in 1000/år istället för födelsedagspresenter och julklappar.
    Vi sätter även in barnens egna pengar på dessa konton, dvs det de själva sparar ihop eller får i gåva.
    Dessa pengar är deras att spendera när de är 18 och inget vi kan styra vad de ska gå till.
    Utöver det sparar vi i våra egna namn till barnen. Pengar som vi kan styra vad de ska gå till.

• vita stenen

Mina föräldrar sparar pengar till våra tjejer. På ett konto som står i mitt namn. Deras önskan är att de pengarna ska användas till körkort.

• sommar2001

Ja
    Mina förändrar satte in en större summa pengar på ett konto till dottern när hon föddes. De sätter in lägre summor vid födelsedagar, jul m.m
    Kommande syskon kommer få samma förmån.
    Jag har inga syskon.

Sambons föräldrar står för de dyra sakerna. Nu är vi inte föräldrar som uppskattar onödiga inköp så vi styr så det inte blir bortkastade pengar men visst hon har ex. en löjligt dyr cykel för att vara 3 år.

Svar på tråden Har ditt/dina barn fått ett "startkapital" av mor/farföräldrarna?