Hälp att välja ersättning
Min son lite över 6 veckor gammal får ersättning (funkar inte med amning)
Har problem med att hitta rätt sort!
Info som kan vara bra att veta när ni tipsar mig om ersättning som kan passa min son:
Han har trög mage så vi började ge Laktulos och magen blev mjukare men han bajsar fortfarande sällan (3-4 dagars mellanrum)
Det brukar sluta med att jag får "hjälpa" honom att bajsa med tempen eftersom han blir så gnällig när han behöver bajsa. Han behöver alltså bajsa oftare tror jag eftersom han mår mkt bättre när han bajsat.
Han får även Minifom samt Sempers magdroppar. Han matas i upprätt ställning och rapas ordentligt samt får pauser i ätandet.
BVC: Tyckte jag skulle ge Laktulosen samt byta till Nan 1. Har ej kunnat få tag i dem än för att fråga ang annan ersättning. Skall ringa imorgon igen.
Baby semp 1 Lemolac
Han fick Baby Semp Lemolac ifrån början (ren slump att det blev den , vi trodde det var vanlig BS först)
Han fick magknip av allt skum och han blev hård i magen. Vill inte ge Lemolac mer.
Problem: Mycket magknip och hård mage.
Nan 1
Vi bytte till Nan 1 och det går fortfarande flera dagar mellan bajsandet och jag får hjälpa honom att komma igång.
Han får hela 5 ml Laktulos både morgon och kväll så jag tycker bajset borde vara lösare! Magknipen är bättre.
Tyvärr har han börjat spy av Nan 1! Av Lemolacen spydde han bara små små spyor som de få när de rapat. Men av Nan 1 så kommer det mycket, ej kaskad men det liksom rinner ut mycket ur mungipan varje gång man lägger honom ner.
OBS: Han matas i upprätt ställning och rapas ordentligt.
Problem: Spyr ganska mycket efter varje måltid.
Baby Semp 1
Bytte vi till idag.
Började bra utan några spyor men efter två mål så kom de spyor igen... Lika mycket som av Nan 1.
Han har varit gnällig och ledsen hela dagen, det var 3 dagar sedan han bajsade så jag hjälpte honom och det kom massor! Konsistensen är ungefär som tandkräm. Efter att han bajsat så mådde han bättre.
Har ibland gett BS på tetrapack när vi varit ute och det har han ej spytt av, konstigt tycker jag då det är samma bara det att den är färdigblandad.
Gav honom BS på tetra nu i senast och han har ej spytt av det än iaf.
Men kan ej ge tetrapack hela tiden den blir ju enorma kostnader.
Problem: Spyr ganska mycket efter varje måltid. Samt lite magknip.
Så snälla hjälp mig hitta en ersättning som funkar. En som han slipper spy så mkt av!
Hur vet man om barnet är känsligt mot mjölk?
Vad tror ni om NAN 1 HA??? NAN 1 PRO?
Behöver inte ge Baby Semp Bifidus då BVC sa att det är ersättning med laktulos i och det får han ju redan.
Vill ej messmör eller rapsolja för magen då min BVC avrådde mig ifrån det.
Tacksam för all hjälp ang NAN! =)