• Fiina

Hälp att välja ersättning

Min son lite över 6 veckor gammal får ersättning (funkar inte med amning)
    Har problem med att hitta rätt sort!
    Info som kan vara bra att veta när ni tipsar mig om ersättning som kan passa min son:
    Han har trög mage så vi började ge Laktulos och magen blev mjukare men han bajsar fortfarande sällan (3-4 dagars mellanrum)
    Det brukar sluta med att jag får "hjälpa" honom att bajsa med tempen eftersom han blir så gnällig när han behöver bajsa. Han behöver alltså bajsa oftare tror jag eftersom han mår mkt bättre när han bajsat.
    Han får även Minifom samt Sempers magdroppar. Han matas i upprätt ställning och rapas ordentligt samt får pauser i ätandet.
    BVC: Tyckte jag skulle ge Laktulosen samt byta till Nan 1. Har ej kunnat få tag i dem än för att fråga ang annan ersättning. Skall ringa imorgon igen.

Baby semp 1 Lemolac
    Han fick Baby Semp Lemolac ifrån början (ren slump att det blev den , vi trodde det var vanlig BS först)
    Han fick magknip av allt skum och han blev hård i magen. Vill inte ge Lemolac mer.
    Problem: Mycket magknip och hård mage.

Nan 1
    Vi bytte till Nan 1 och det går fortfarande flera dagar mellan bajsandet och jag får hjälpa honom att komma igång.
    Han får hela 5 ml Laktulos både morgon och kväll så jag tycker bajset borde vara lösare! Magknipen är bättre.
    Tyvärr har han börjat spy av Nan 1!  Av Lemolacen spydde han bara små små spyor som de få när de rapat. Men av Nan 1 så kommer det mycket, ej kaskad men det liksom rinner ut mycket ur mungipan varje gång man lägger honom ner.
    OBS: Han matas i upprätt ställning och rapas ordentligt.
    Problem: Spyr ganska mycket efter varje måltid.

Baby Semp 1
    Bytte vi till idag.
    Började bra utan några spyor men efter två mål så kom de spyor igen... Lika mycket som av Nan 1.
    Han har varit gnällig och ledsen hela dagen, det var 3 dagar sedan han bajsade så jag hjälpte honom och det kom massor! Konsistensen är ungefär som tandkräm. Efter att han bajsat så mådde han bättre.
    Har ibland gett BS på tetrapack när vi varit ute och det har han ej spytt av, konstigt tycker jag då det är samma bara det att den är färdigblandad.
    Gav honom BS på tetra nu i senast och han har ej spytt av det än iaf.
    Men kan ej ge tetrapack hela tiden den blir ju enorma kostnader.
    Problem: Spyr ganska mycket efter varje måltid. Samt lite magknip.

Så snälla hjälp mig hitta en ersättning som funkar. En som han slipper spy så mkt av!
    Hur vet man om barnet är känsligt mot mjölk?
    Vad tror ni om NAN 1 HA??? NAN 1 PRO?
    Behöver inte ge Baby Semp Bifidus då BVC sa att det är ersättning med laktulos i och det får han ju redan.
    Vill ej messmör eller rapsolja för magen då min BVC avrådde mig ifrån det.

Tacksam för all hjälp ang NAN! =)

• Svar på tråden Hälp att välja ersättning
  • t0va
    Fiina skrev 2011-11-24 14:39:36 följande:
    Många av symptomen har ju alla barn ibland såsom kräkningar, gaser, hosta.
    Tänk så tokigt det skulle bli om alla trodde barnen var allergiska bara de hosta eller kräktes =)
    Precis, nyckelordet är "ibland", på friska barn ska det inte eskalera och barnet ska fortsätta gå upp i vikt enligt sin kurva. Går det upp för lite eller för mycket så kan man börja fundera, eller fortsätter kräkas och ha ont i magen trots att man provar annan ersättning eller om man ammar slutar att äta gasbildande mat. De friska barnen har ofta ett symtom i taget eller under kortare tid, inte flera på samma gång under en längre tid. 

Därför är det jättesvårt att sätta "diagnos" utefter vad någon skriver på ett forum, jag trodde på bvc som sa att alla barn kräktes och hade ont i magen. Jag trodde det var normalt den mängd sonen kräktes, det är ju inte direkt så att man låter ungen kräkas i en påse och mäter. Endel som kräks mycket har reflux tex. Så man får prova sig fram.

Däremot ÄR förstoppning och hård i magen ett symtom på mjölkproteinallergi även om det inte står på sidan cloudberry, min son hade det och jag pratar med många andra föräldrar som har barn som har eller misstänker allergi och även de barnen har många gånger förstoppning eller växlar mellan förstoppning och diaree.  
  • t0va
    Sofiapers skrev 2011-11-24 14:43:49 följande:
    Det finns 3 olika sorters allergi.  Mjölk, mjölkprotein och laktos.

Och jo dom kan visst ha hård mage av mjölkproteinallergi..........   
    Vad menar du med mjölkallergi, vad är det då som man reagerar på? 

Sen är laktos ingen allergi utan en intolerans, det är 2 skilda saker, vid en allergi är immunsystemet involverat.  
  • Sofiapers
    t0va skrev 2011-11-24 14:48:18 följande:
    Precis, nyckelordet är "ibland", på friska barn ska det inte eskalera och barnet ska fortsätta gå upp i vikt enligt sin kurva. Går det upp för lite eller för mycket så kan man börja fundera, eller fortsätter kräkas och ha ont i magen trots att man provar annan ersättning eller om man ammar slutar att äta gasbildande mat. De friska barnen har ofta ett symtom i taget eller under kortare tid, inte flera på samma gång under en längre tid. 

Därför är det jättesvårt att sätta "diagnos" utefter vad någon skriver på ett forum, jag trodde på bvc som sa att alla barn kräktes och hade ont i magen. Jag trodde det var normalt den mängd sonen kräktes, det är ju inte direkt så att man låter ungen kräkas i en påse och mäter. Endel som kräks mycket har reflux tex. Så man får prova sig fram.

Däremot ÄR förstoppning och hård i magen ett symtom på mjölkproteinallergi även om det inte står på sidan cloudberry, min son hade det och jag pratar med många andra föräldrar som har barn som har eller misstänker allergi och även de barnen har många gånger förstoppning eller växlar mellan förstoppning och diaree.  

Tack!
  • Cloudberry
    Sofiapers skrev 2011-11-24 14:43:49 följande:
    Det finns 3 olika sorters allergi.  Mjölk, mjölkprotein och laktos.

Och jo dom kan visst ha hård mage av mjölkproteinallergi..........   
    Nej.

Det finns mjölkproteinallergi och laktosintolerans och inget annat.

Mjölkallergi är en förkortning på mjölkproteinallergi. 
  • Renesme

Tror du bör testa mjölkfritt. BLev bättre för oss och vår lilla flicka hade också bara hård mage och kräkte.tipsar om pepticate då nutramigen är stoppande.

• Renesme
    Cloudberry skrev 2011-11-24 14:30:50 följande:
    Nej det är det inte.

Eksem, hosta, rosslig andning, vattning diarré+ gasig och kräkningar är vanliga symtom vid mjölkallergi.
    Jag tycker du ska sluta sprida okunskap, det är farligt!

Mjölkproteinallergi kan visa sig på FLERA olika sätt. Du kan ha magbesvär, du kan ha hudbesvär, du kan få luftvägsbesvär osv..  Du behöver inte ha symptom från alla grupperna.

Även om Nan Ha fungerar bättre för ts så skulle jag inte vilja påstå att det nödvändigtvis är rätt sort. Det ska inte behövas lactulos för en sån liten mage för att fungera. Speciellt INTE när det är en ersättning som innehåller både laktos och vassle = lösande. Att det dessutom är en ersättning för att minska allergirisker är ju ytterligare ett tecken på att någon känslighet verkar finnas.

Det är vanligt med mjölkallergi hos så små, då är det viktigt att dom får rätt mat och inte utsätter den lilla magen för det som stör. I dom flesta fall växer det ju faktiskt bort!

Ingen har sagt att det är mjölkallergi. Men din okunskap där du propsar på att barnet har fel symtom är farlig.
  • Cloudberry
    Renesme skrev 2011-11-24 15:30:07 följande:
    Jag skrev inte att man var tvungen att ha alla symtom samtidigt, däremot skrev du samma symtom som jag nyss skrev

• Renesme
    Cloudberry skrev 2011-11-24 16:02:05 följande:
    Jag skrev inte att man var tvungen att ha alla symtom samtidigt, däremot skrev du samma symtom som jag nyss skrev

Du skrev att mjölkfri ersättning var onödigt i ts fall. Vad baserar du det på? För barnet uppvisar ju symptom..
  • Muslimska mamman
    Mumin80 skrev 2011-11-24 14:42:40 följande:
    Mixtra med doseringen av ersättning ska man absolut inte göra! 

Nu är överdos av ersättning iofs farligare än underdos, eftersom barnet kan bli svårt uttorkat väldigt fort då. Men doseringen av ersättning handlar ju inte bara om hur mycket mat dom får i sig, det handlar också om att ersättningen ska vara så lik modersmjölk som möjligt! Barn som helammas/får ersättning ska inte ha vatten något vatten att dricka alls, i synnerhet  när dom är små. Vilket dom alltså får om du överdoserar vatten i ersättningen. Dessutom så är inte ersättning + vatten brevid alls samma sak som vattnig ersättning, och kroppen hanterar det inte nödvändigtvis på samma sätt. Vet du något om hur t.ex. närings- och vitaminhalten i ersättningen påverkas av den ökade vätskehalten? Hur cellernas näringsupptag påverkas av att ersättningen har "fel" koncentration? m.m., m.m.

Doseringsanvisningarna finns där av en anledning!  
    Säg inte så. Klart man visst kan ta ett mått mindre. Om till och med BVC säger att man kan göra det och min son har fått betydligt bättre mage efter det så får du väl bara lita till att det GÅR och inte är farligt.
  • Cloudberry
    Renesme skrev 2011-11-24 16:11:49 följande:
    Du skrev att mjölkfri ersättning var onödigt i ts fall. Vad baserar du det på? För barnet uppvisar ju symptom..
    Alla barn som får ersättning får hård eller lös mage+gas. Betyder det att all modersmjölksersättning är fel och farligt? Ska alla som inte ammas hoppa direkt till mjölkfritt?
  • Renesme
    Cloudberry skrev 2011-11-24 23:40:30 följande:
    Alla barn som får ersättning får hård eller lös mage+gas. Betyder det att all modersmjölksersättning är fel och farligt? Ska alla som inte ammas hoppa direkt till mjölkfritt?
    Avföringen blir i regel hårdare hos ersättningsbarn än hos bröstmjölkbarn. Det stämmer. Men det är en enorm skillnad på lite hårdare och på att använda de mängder laktulos ts gör och ändå bajsar barnet så sällan. Om detta nu varit mer regel än undantag, tror du inte att alla tillverkare hade tillsatt laktulos då? Eller skrivit en notis om att mnan bör köpa det till?

Var ligger din erfarenhet i ämnet eller baseras det helt på dina egna tankar?
  • Fiina
    Renesme skrev 2011-11-24 16:11:49 följande:
    Jag har pratat med BVC samt 1177.  Min son uppvisar inte symptom på någon mjölkallergi eller laktosintollerans som det ser ut nu. De sa att hård i magen blir det flesta av ersättning när de slutar med bröstmjölk.
    Att jag fortfarande ger laktulos är för att de säger att man inte bara skall sluta tvärt utan minska lite varje dag när magen hunnit vänja sig några dagar vid den nya ersättningen.
    Nu kräks han bara små mängder nån gång ibland på dagen och de sa BVC också är helt normalt att barn gör. Om de tex äter lite för mycket så skall överskottet komma upp.

Så eftersom inte BVC eller sjukvårdsrådgivningen tror på nån allergi/intollerans så släpper vi det tillsvidare.
    De sa även att tarmarna måste få en chans att utveckla sig och att många blir oroliga och börjar med mjölkfritt fast de kanske inte hade behövt det. Man måste ju se till vad som är normalt och inte.
    EX: en bebis som kräker lite då och då, det är normalt det gör alla. En bebis som kräker mycket och kaskader hela tiden, då är det kanske inte normalt längre. Men alla är vi olika och det är även olika vad som är normalt från person till person.
    Skall träffa en barnläkare nästa vecka och då skall jag fråga där med.
  • Fiina

För övrigt så har min son bajsat en gång om dagen sedan vi började med Nan HA 1.
    Det gjorde han inte av Semper. Laktulos är inte farligt. Konsulterade läkare ang det och han sa att jag kunde ge det tills magen stabiliserat sig och sedan minska.

Svar på tråden Hälp att välja ersättning