• Mammatillsnart3

Underviktig 8 åring?!!!

Min son exakt 8 år och 2 månader har varit på hälsosamtal i skolan i dag. Jag blev orolig när jag såg lappen från skolsköterskan; vikt 28,2 kg och längd 136 cm. Nu önskar jag ärliga svar - verkar detta orimligt, är han både smal och kort eller "bara" för smal? Vad väger era pojkar i 8 års åldern? Jag kommer kontakta skolsköterskan i morgon. Han är inte sjuk på något sätt som jag vet.

• Svar på tråden Underviktig 8 åring?!!!
  • Cloudberry
    Tuffen skrev 2011-11-29 12:59:33 följande:
    Finns väl både och. En del smala barn är ju smala just för att deras föräldrar inte riktigt bryr sig. Jag känner till barn på mellanstadiet som dricker en kopp svart kaffe på morgonen innan skolan, inget mer. Då orkar man ju inget, men det skiter föräldrarna i. Sedan finns det sådana föräldrar som ger barnen snabbmat och fet mat och som inte bryr sig. Det är ju inte heller bra, förstås. 
    Mmm visst.
  • Lovali

Vikten har ju mest med längden att göra, inte åldern.
    Min dotter som är 9 1/2 år är bara 128 cm & väger ca 23 kg. Alla är vi olika. Jag tycker att din sons vikt låter normal för längden. Hysteriskt kort är han väl inte heller, men det är min dotter däremot

• Tuffen
    Cloudberry skrev 2011-11-29 16:37:00 följande:
    Mmm visst.
    Ja, faktiskt. Tro't eller ej, men vissa föräldrar bryr sig inte ett dyft om sina barns frukost. 
  • SofiaO

Mina killar är 136 cm och väger 27 kg resp. 27,5 kg.
    Nog är de smala, men underviktiga... Nej, det skulle jag nog inte vilja påstå. Har inte hört något från skolsyster som tyder på det heller. De är bara byggda så; de gör liksom av med maten innan de äter den.... De är enormt aktiva och far runt precis hela tiden. Bägge avskyr dessutom både Mc Donalds/Max och annan snabbmat.

• SofiaO
    SofiaO skrev 2011-12-04 22:30:49 följande:
    Nog är de smala, men underviktiga... Nej, det skulle jag nog inte vilja påstå. Har inte hört något från skolsyster som tyder på det heller. De är bara byggda så; de gör liksom av med maten innan de äter den.... De är enormt aktiva och far runt precis hela tiden. Bägge avskyr dessutom både Mc Donalds/Max och annan snabbmat.
    De är 8 år och 3 månader ganska precis.
  • Mammatillsnart3
    SofiaO skrev 2011-12-04 22:32:50 följande:
    De är 8 år och 3 månader ganska precis.
    Precis som min son, han äter inte heller mat från mcdonalds eller andra snabbmatskedjor. Vanlig hemlagad mat ska det vara tycker han. Däremot älskar han bär, frukt och grönsaker vilket ju innehåller mest vatten... Vi "glömmer" ofta att ta fram broccolin innan han ätit det mesta.
    Vad har dina pojkar för storlek i kläder? Här har vi problemet att jeans och mysbyxor är väldigt stora i midjan men sonen behöver 140 för benlängden. Vilka märken passar dina pojkar extra bra?
    Alltså, vill bara förtydliga mig, detta är självklart inget problem i  egentlig mening, men det skulle vara roligt att höra med någon som har 2 prinsar i nästan exakt samma storlek...
  • Toufik

Waow!!!...Killen är lite längre än snittet och ligger  precis strax över medianvikten...Mållängden är kanske 185 cm..vikten bestäms av om han ska idrotta eller inte och av matvanorna redan vid tonåren   varför denna panik?

• Tuffen

Jag kan förstå paniken. Små pojkar kan ibland ha det lite tufft i skolan och socialt. Det är enklare att vara lång och välbyggd, såväl i skolan som inom olika sporter. Att vara en liten plutt är t ex svårt om man spelar hockey. Det märks tydligt nu när de får börja tacklas (8 år). Så nog kan det vara något man funderar över, men inget man direkt kan göra något åt. 

• gamma

Jag tycker att det låter full normalt med vikt och längd. Har en 7,5-åring som är 137 cm och väger drygt 26 kg, och han är bland de längsta i klassen, men inte tunnast. Kanske inte blir en hockeyspelare, men det är vi bara glada för!

Däremot är det mycket jobb med att få i dessa tunnisar tillräckligt med mat. Man kan liksom inte hoppa över någon måltid och måste alltid fixa/ta med ordentliga mellanmål...

• Tuffen

Hockey som är så roligt, men alla tycker vi olika! 

• Mammatillsnart3
    gamma skrev 2011-12-29 22:31:56 följande:
    Jag tycker att det låter full normalt med vikt och längd. Har en 7,5-åring som är 137 cm och väger drygt 26 kg, och han är bland de längsta i klassen, men inte tunnast. Kanske inte blir en hockeyspelare, men det är vi bara glada för!

Däremot är det mycket jobb med att få i dessa tunnisar tillräckligt med mat. Man kan liksom inte hoppa över någon måltid och måste alltid fixa/ta med ordentliga mellanmål...
    Ja precis detta med att få i sonen tillräckligt med mat är kruxet tycker jag med! Det funkar bra med frukost, lunch och middag men att få till mer mat däremellan är grejen. Det är egentligen det enda jag "oroar" mig för. Inte något annat, sonen är också bland de längsta i klassen har jag sett nu trots att han är yngst. Socialt och intellektuellt är det också toppen, hockey har han aldrig varit aktuellt men spelar fotboll och älskar att åka skidor så jag tror inte som någon skrev att "smalhet" behöver utgöra något hinder i livet generellt sett.
  • Tuffen

Jag antar att det sista inlägget var delvis till mig. Jag menade inte att smalhet kan utgöra ett hinder i livet, däremot generell 'litenhet'. Att vara kort och tunn är ingen social fördel, om jag säger så. 

• Rabarberpajen

Min son är 7,5 o är 116 cm o väger19 kg! Självklart är han minst i klassen men har ett väldigt bra självförtroende. Hans framtid hänger på andras fördomar!

• SofiaO
    Mammatillsnart3 skrev 2011-12-04 23:00:23 följande:
    Precis som min son, han äter inte heller mat från mcdonalds eller andra snabbmatskedjor. Vanlig hemlagad mat ska det vara tycker han. Däremot älskar han bär, frukt och grönsaker vilket ju innehåller mest vatten... Vi "glömmer" ofta att ta fram broccolin innan han ätit det mesta.
    Vad har dina pojkar för storlek i kläder? Här har vi problemet att jeans och mysbyxor är väldigt stora i midjan men sonen behöver 140 för benlängden. Vilka märken passar dina pojkar extra bra?
    Alltså, vill bara förtydliga mig, detta är självklart inget problem i  egentlig mening, men det skulle vara roligt att höra med någon som har 2 prinsar i nästan exakt samma storlek...
    De har stl 134/140, då stl 122/128 är alldeles för kort i benlängden. Dock kan de ha vissa tröjor i stl 128, men det är bara enstaka plagg. Jag försöker att köpa byxor med reglerbar midja, då de i 10 fall av 10 är för stora där. Enkelt att kunna dra in midjemåttet med resår och knapp på insidan av linningen istället för att använda skärp. Oftast brukar jag handla från H&M eller Ellos. Ellos har en serie byxor i flera modeller med smalare passform, som jag ofta köper. Lindex och KappAhl är mycket rymligare i stl; så var det även när de var små. Köpte ett par jeans på Lindex för ett tag sedan och de sitter heltokigt på dem; var dum nog att köpa byxor när de inte var med och kunde prova....

Hoppas du hittar något som passar din pojk!
  • Musbert

Va! Tycker ni att era barn är smala? Ha ha min 8-åriga son är 139cm lång och väger ca 23,5kg. Men han äter som en häst. Har varit mager sen han föddes.

Svar på tråden Underviktig 8 åring?!!!