Tom Araya skrev 2011-11-30 16:05:39 följande:
Jag vet inte hur pass utbrett brukandet av time out är. Jag känner inte till någon som använder just den varianten som visas på "Super nanny".
Jag är dock övertygad om att just time out inte är orsaken till att många barn har bristande empati.
Tvärtom tror jag total brist på gränser i ena änden eller våldsanvändning i andra änden orsakar betydligt mer problem.
Vad det gäller "quick fix" verkar vissa tycka att det är dåligt just för det är snabbt och enkelt.
Jag tror inte alls det måste vara dåligt för att det går snabbt. Långsam konflikthantering tär på krafterna för alla parter. Föräldrar ska även ha tid och ork till försörjning, se till att barnen får mat, rena kläder och kanske även ta hand om andra barn. Ingen har obegränsat med tid och ork så jag tycker att tanken på snabba, enkla lösningar är god. Spar man tid och kraft på det som är tråkigt får man också mer över för det som är kul vilket bidrar till en lyckligare tillvaro.
Tid och ork tas från ett konto med begränsade tillgångar. När det är tomt finns inget mer att ge.
Ett barn blir inte lyckligare av att du ägnat all tid och ork på det barnet när du själv är trött, grinig och olycklig. För att inte tala om de andra i familjen, inklusive andra barn som får uppleva detta.
Alla har därför behovet av att hushålla med dessa resurser.
Nej, jag vet inte heller hur utbrett brukandet av time-out är, däremot vet man att auktoritära metoder breder ut sig inom fostran. Och time-out räknas dit. Studier har visat att det finns en stark koppling mellan bruket av auktoritära metoder inom fostran och tid, dvs hur mycket tid man har till och med sina barn. Tidsbrist, karriär etc. skapar ett behov av "quick-fix". Problemet med quick-fix" är inte att de går snabbt. Det är inget fel med att något går fort och är efektivt. Problemet är att det ger sken av att vara en snabb lösning när det de facto snarare är tvärtom. Att lägga locket på är något som kortsiktigt kan fungera, men på lång sikt så skapar man snarare problem.
Nej, jag tror inte time-out på något sätt ensamt är orsaken till bristande empati. Det har snarast sin grund i en frånvarande vuxenvärld som inte visar vad det innebär att vara empatisk och hur viktigt det är att värna sin egen och andras integritet. Det här är vuxenvärldens ansvar. Föräldern är en auktoritet och en förebild för barn. Att möta en konflikt med en annan människa genom att ignorera och förvisa honom/henne, att skambelägga, att svika genom att inte vägleda ett barn när det som bäst behöver det är ganska långt från att vara en förebild. Som sagt....en frånvarande vuxenvärld. Du skrev tidigare att du inte ville lära barn regler som inte gäller i vuxenvärlden. Tja, det var rätt länge sedan jag eller någon annan vuxen jag känner blev satt på time-out av någon auktoritet pga att jag eller de gjort något som ansetts fel. Ja, det är inte helt ovanligt att vuxna ignorerar och fryser ut andra vuxna, men det är ju knappast något man vill lära ut, eller? Knappast ett särskilt sympatiskt beteende. Samma sak borde självklart gälla barn.
Ja, det är jobbigt med konflikthantering. Det är lite grand som den eviga diskussionen om spädbarns sömn. Det är jobbigt att inte få sova, men hur väl man hanterar sömnlösheten handlar rätt mycket om vilka förväntningar man har och att låta saker få ta tid. 5 minutersmetoden fungerar om man med fungerar menar att barnet lär sig somna och sova på egen hand snabbt. De flesta föräldrar har dock fler mål med sin fostran.
Det handlar ju om prioritering. Vad anser jag vara viktigt som förälder? Vad vill jag ge och skicka med mina barn? Jag och min sambo har valt att skaffa två barn. Vi har fullt ansvar för att ha satt två barn till livet med 16 månaders mellanrum. Prio ett, tveklöst, är att ge dem en trygg uppväxt där vi gör vårt bästa för att ge dem en god (enligt vår uppfattning) värdegrund. Vi har ytterst medvetet valt att ha dem hemma länge. Vi har ytterst medvetet valt att ha dem hemma tillsammans länge. Vi har ytterst medvetet valt att låta dem gå på samma förskoleavdelning nu när de börjat. Vi har ytterst medvetet valt att jobba deltid båda två och ska göra det under många år. Jobbigt? Ja, periodvis skittufft. Det hade varit galet mycket lättare att inte ta allt det där jobbiga med att bygga relation dem emellan 24 timmar om dygnet de första åren.....och det är vad det periodvis bokstavligen har handlat om. Och nej, vi har inte haft långa samtal och liknande med små barn, utan bara varit med dem. Det är vad vi har "offrat". Vi har inte lämnat dem ensamma när de inte har klarat av det. Är man med dem så kan man hindra innan det går till våldsamheter. Man kan hela tiden vägleda och visa hur man delar, hur man väntar på sin tur, hur man kan få utlopp för ilska utan att fysiskt angripa den andre, hur man värnar sin egen integritet etc. Det är ju kunskaper som inte barn föds med utan måste lära sig. Sedan måste man ju jobba med sig själv. Att försöka ha lite perspektiv på saker och ting. Varför går man i taket pga det ens 2-3-åring gör. Är det så förskräckligt eller beror det på att hjag har galet skeva förväntningar, är stressad, eller känner oro för att jag inte har kontroll exempelvis?
Jag har varit förälder i snart fyra år nu och har i 2½ år haft två barn. Jag kan inte komma på något mina barn har gjort hittills ska väl tilläggas som på något vis skulle berättiga en rejäl utskällning eller liknande. Ja, jag har blivit rejält arg ibland, och anklagat och gjort alla andra mänskliga misstag, men det har handlat om mig, inte om barnen. Jag har varit trött, stressad eller bara känt vanmakt. Då är det ju det jag måste ta tag i och lösa, inte straffa barnen eller ignorera dem. Det blir ju dubbelt fel. Barnen får ta ansvar för det som egentligen är mitt ansvar. jag försöker rätta till mina mänskliga brister genom att be om ursäkt för mitt felaktiga agerande och på så sätt i alla fall ta på mig ansvaret för det.