Första barnet: 24 h från att slemproppen gick. ca. 8 h från första värkarna (utom några enstaka, kanske 4-5 st innan). Var inne på koll ca. 4-5h efter att slemproppen gick, var då öppen 3-4 cm men hade bara känt ett par värkar. Kom in till förlossningen 5 h innan dottern föddes, då fullt öppen. Hade ringt redan en gång, en timme innan vi åkte in, men då tyckte dom att värkarna inte var tillräckligt långa för att det skulle kunna vara på gång... Andra gången vi ringde gjorde det så pass ont att jag insisterade på att komma in.
Andra barnet: 4 timmar från första värk. Kollad dagen innan, då öppen 3-4 cm utan några värkar. Lite av slemmisen gick, första värk kom en kvart senare. Ringde in kanske 30 min efter det, hade haft 5-6 svaga, smärtfria värkar. Både min egen bm och läkaren på spec.mvc (grav.diabetes) hade skrivit i journalen att jag skulle in vid första värk, ändå ville dom inte egentligen ha in mig, tyckte jag kunde vänta lite till. Men jag insisterade. Vi anlände till förlossningen 1,5 timmar efter första värk, enligt journalen skrev dom in mig som polikliniskt besök
Som dom sedan fick ändra till inskrivning när dom upptäckte att jag var 8cm öppen... Då hade jag värkar kanske var 4-5:e minut, inte smärtsammare än att jag kunde blunda och andas mig igenom dem. Även resten av förlossningen gick i samma stil, lustgas å tens räckte gott.
Lite glad att vi inte planerar fler barn, då skulle jag nog be om igångsättning... Båda barnen födda på bf-1 förövrigt.