• hårdrocksmorsan

Snabb förlossning? :D

Fler som haft en snabb förlossning ? :D

Första barnet tog 23.5 timme från första oregelbundna värken tills hon var ute.
    Andra barnet tog 56 minuter från första oregelbundna värken tills hon var ute.

Fler? :D Och gick allting bra efteråt? :)

madeleineeidland.blogg.se/

• Svar på tråden Snabb förlossning? :D
  • Liina87

Many87: det var samma sak här de på förlossningen frågade mig lite diskret om jag var säker på att det var första barnet.

• many87
    Liina87 skrev 2012-04-06 20:57:38 följande:
    Many87: det var samma sak här de på förlossningen frågade mig lite diskret om jag var säker på att det var första barnet.
    Hehe ja den frågan fråga dom sambon med efter att dom en undersökning och upptäckte att jag var fullt öppen..
  • Mumin80

Första barnet: 24 h från att slemproppen gick. ca. 8 h från första värkarna (utom några enstaka, kanske 4-5 st innan). Var inne på koll ca. 4-5h efter att slemproppen gick, var då öppen 3-4 cm men hade bara känt ett par värkar. Kom in till förlossningen 5 h innan dottern föddes, då fullt öppen. Hade ringt redan en gång, en timme innan vi åkte in, men då tyckte dom att värkarna inte var tillräckligt långa för att det skulle kunna vara på gång... Andra gången vi ringde gjorde det så pass ont att jag insisterade på att komma in. 

Andra barnet: 4 timmar från första värk. Kollad dagen innan, då öppen 3-4 cm utan några värkar. Lite av slemmisen gick, första värk kom en kvart senare. Ringde in kanske 30 min efter det, hade haft 5-6 svaga, smärtfria värkar. Både min egen bm och läkaren på spec.mvc (grav.diabetes) hade skrivit i journalen att jag skulle in vid första värk, ändå ville dom inte egentligen ha in mig, tyckte jag kunde vänta lite till. Men jag insisterade. Vi anlände till förlossningen 1,5 timmar efter första värk, enligt journalen skrev dom in mig som polikliniskt besök Som dom sedan fick ändra till inskrivning när dom upptäckte att jag var 8cm öppen... Då hade jag värkar kanske var 4-5:e minut, inte smärtsammare än att jag kunde blunda och andas mig igenom dem. Även resten av förlossningen gick i samma stil, lustgas å tens räckte gott.

Lite glad att vi inte planerar fler barn, då skulle jag nog be om igångsättning... Båda barnen födda på bf-1 förövrigt. 

• J K

Första barnet kom ut på 29 minuter och andra barnet kom ut på två timmar. För mig kändes första förlossningen bara hysterisk medan andra förlossningen var alldeles perfekt!

♥ Benjamin 2010.08.27 ♥ Isabella 2012.03.28 ♥ janekallqvist.se
  • Frokenpilla

Nu ska vi se...

Min dotter föddes den 26:e November 2005

*Mitt vatten gick 9.30, hade då inga värkar alls.

*11.00 var vi inne på förlossningen på kontroll. Hade inga kännbara värkar. Lite småvärkar enligt CTG:n. "Hör av dig på måndag om det inte satt igång" sa dom

*12.00 kom vi hem. Fick smärtsamma verkar direkt när vi kom innaför dörren. Trodde jag skulle dö och att jag hade världens lägsta smärttröskel.

*10 minuter senare hade jag regelbudna värkar med 3 minuters mellanrum. Visste inte vad jag skulle ta vägen.

*13.45 blev jag inlad på förlossningen. Öppen 5cm med utplånad livmodertapp.

*15.20 ber om EDA, tror jag ska dö. Är då öppen 8cm. Ingen idé.

*16.00 öppen 10cm, krystar

*16.57 är min dotter född.

Komplikationer: Hjärtljud som gick ner när jag fick krystvärkar, höll på att bli sugklocka men dom blev normala igen (förmodligen pga stress hos barnet), bruten svanskota på mig, några stygn.

Dottern: Helt frisk, lite blå och spruckna blodkärl i ansiktet och ögonen pga att hon stod en värk mellan mina ben.

Så, 7,5 timme från vattenavgång.
    5 timmar från värkar.

Väntar nu andra barnet. Spännande! 

• mamma18

4 timmar med första barnet
    5 min från första värk med andra barnet
    1 timme med sista barnet

• Familjen L

Vad räknas som snabbt?

Allt är ju relativt, så att säga. Jag tycker att mina två förlossningar har gått hyfsat fort.

Barn1: värkar börjar 03.20, bf+14. Var inne på förlossningen runt 9.15. Var öppen 9cm. Dotter kom ut 12.47. 9,5timmar totalt.

Barn2: igångsättning med att ta hål på hinna, bf+14. Hinntagning 17.30, öppen 3cm. Sonen kom ut 22.30. 5 timmar totalt.

Jag mådde bra med båda förlossningarna. Sprack ingenting med dottern, med sonen en liten lätt rispa. Trodde det skulle vara värre däran med sonen pga hans vikt 4590g. Men tack och lov inte

• Lilla Hönan

1:à barnet 9 timmar exakt från första värk tills hon va ute. Knappt 2,5 timmar på förlossningen. Helt öppen när jag kom in, inget vatten hade jag och vet ej när det gått heller. Oregelbundna värkar med 2-13 min emellan hela tiden. 2:à barnet runt 4 timmar från jag började känna första värk tills han va ute. Jag hann va 28 min på förlossningen. Där tog dom hinnorna och strax efter kom min lilla kille. Började känna av värkarna ca 1 timme innan. Samma sak den gången 2-11 min mellan värkarna. Ja förutom när jag dammsög hela huset ca 2 timmar innan han föddes... då tyckte mannen att jag skulle sluta för då hade jag 2 min mellan varje. Men det va/kändes bara som en sammandragning. Min första föddes med en luftspalt mellan lungorna och fick ligga på neo i 6 dagar med syrgas. Men annars helt frisk. Sonen föddes helt frisk.

• ErikaSaga

1:a barnet- 5½ timme från vattenavgång (första tecknet på att det var dags) varav 2½ timme med värkar, var 1 timme på förlossningen.

2:a barnet- 35 minuter från vattenavgång(första tecknet på att det var dags) hon föddes hemma med hjälp av ambulanspersonal

3:e barnet- 31 minuter från vattenavgång(första tecknet på att det var dags) var inlagd på bb pga högt blodtryck så hon föddes faktiskt på sjukhuset med mycket chockad personal som var med!   

• SmBacke

första barnet tog 12 timmar från vattnet började sippra.

andra barnet gick fort när de väl satte igång, låg inlagd i två dagar innan pga läckande fostervatten, för infektionsrisken, men när första värken kom så tog de 4 timmar, krystade i en timme.

med tredje så kom första värken 01:15 och vattnet gick vid 03:30, sen gick de fort, han kom i ambulansen på tomten en  halvtimme senare :)

nu med fyran så blev jag igångsatt, tog vattenhinnorna vid 10, satte dropp halv 12, fick riktiga jobbiga värkar vid 15, sen öppnade jag mig från 4 cm till fullt på 5 min och krystade i 7 min så va hon ute :) bm sprang fram när hon såg att jag började krysta och sa att de gick för fort, att jag måste hålla emot, även hon höll emot hennes huvud lite, annars skulle jag spricka upp allt, men de gick bra :)  

• Summermom11

Jag blev igångsatt flera dagar före bf, tog precis 12h från att de gav propessen tills att sonen var ute, hade förmodlingen gått fortare om de haft tid att spräcka hinnan tidigare.

Melvin <3 110603
  • Isse

Ca 10.00 första, väldigt svaga, värken. Trodde bara det var vanliga sammandragningar.
    Ca 16.00 Oregelbundna, svaga värkar.
    Ca 18.30 Värkarna blir regelbundna, kraftigare
    Ca 19.15 Vattenavgång
    19.50 Krystvärkarna börjar
    20.06 Sonen föds

Jag tycker det gick toksnabbt :). Fasar inför nästa barn.... Sonen mådde finfint, jag mådde fint men sprack som satan.

• Isse
    Isse skrev 2012-05-08 09:14:21 följande:

Ca 10.00 första, väldigt svaga, värken. Trodde bara det var vanliga sammandragningar.
    Ca 16.00 Oregelbundna, svaga värkar.
    Ca 18.30 Värkarna blir regelbundna, kraftigare
    Ca 19.15 Vattenavgång
    19.50 Krystvärkarna börjar
    20.06 Sonen föds

Jag tycker det gick toksnabbt :). Fasar inför nästa barn.... Sonen mådde finfint, jag mådde fint men sprack som satan.

Ska tilläggas att vi kom till bb 19.40. Det var ingen som fattade att jag var helt öppen fören de undersökte mig. ID-märkning fick göras först när det var klart ;).
  • Mary Jo

nr 1 tog 3 timmar
    nr 2 1 1/2 timma.  

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • Kampis

Alltså jag måste bara säga att jag sitter och gapar... att det kan gå så här fort!!!
    Min första förlossning tog 96 timmar från första regelbundna värken, lillasyster beräknas komma i augusti och jag är helt och hållet instlld på at det kommer ta några dagar denna gången också men det kanske man inte ska göra ;)

• Mary Jo
    Kampis skrev 2012-05-08 10:39:11 följande:
    Alltså jag måste bara säga att jag sitter och gapar... att det kan gå så här fort!!!
    Min första förlossning tog 96 timmar från första regelbundna värken, lillasyster beräknas komma i augusti och jag är helt och hållet instlld på at det kommer ta några dagar denna gången också men det kanske man inte ska göra ;)
    Visst går det skitfort för många men det normala är ju ändå ca 1 timma per cm och många här har ju förlossningar på 5-12 timmar så det är ju helt normalt. Du hade en lång förlossning,bra kämpat. Det jobbiga med snabba förlossningar är ju att det blir så intensivt.Nu med nr 2 så fick jag bara 5 värkar innan jag behövde krysta och jag fick åka ambulans ;) .. Hoppas det går fortare för dig den här gången,men det tror jag nog!  
    Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • Cincy

Första barnet: 4 h från första känning. Dock vattenavgång utan värkar 3 dygn tidigare. Gick bra även om det var 6 v tidigt.

Andra barnet: ca 10 h från vattenavgång. Dock tog det 30 min från 6-7 cm öppen tills han var ute. Gick så fort att hjärtljuden gick ner och de fick hjälpa till med externt tryck på magen. Men allt gick bra.

• Sophia94

Det tog mindre än sex timmar för Sebastian att komma ut :) Allt gick super bra och jag var redan uppe och gick timmen efter :) Hann bara få lustgas men så skönt att det gick fort. Fick se mina pappren efteråt och då visade det sig att förlossningen gick väldigt fort om man gemför med det datan hade räknat ut. Den hade räknat ut att Sebastian skulle vara ute kl. 07:00 men han var ute redan 04:49 :)

Svar på tråden Snabb förlossning? :D