• Anonym

Vem har rätt?

Har en fyraåring som ska börja på en fritidsaktivitet. 
    Är det inte meningen att pappan ska betala hälften av avgiften då vi är separerade?   Jag tycker det, men
    han påstår att fritidsaktiviteter  ingår i underhållet han betalar, stämmer det?
    Barnet är hos pappan varannan helg och pappan betalar 1273 kr i underhåll.

• Svar på tråden Vem har rätt?
  • Mamsis

Dyrare inköp ingår inte i underhållet egentligen fick jag höra.. Som tex glasögon om barnet skulle behöa det eller fritidsaktiviteter. Men UF måste inte bidra om denne inte vill/kan.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-14 21:48:38 följande:
    Jag frågade pappan innan jag anmälde barnet,  han sa då att han kunde ta barnet dit på sina helger och att han skulle betala halva avgiften.   Senare på kvällen samma dag hade han ångrat sig, då hans nya tjej tydligen sagt att det ingår i underhållet och att han inget ska betala.

Men jag vet att jag läst att förutom underhållet ska man dela större utgifter,  kan bara inte komma ihåg var jag läst det.
    Dessutom ska ju pappan stå för barnets kostnader de helger han har umgänge, och barnets aktivitet kommer varannan vecka vara på hans umgängestid, alltså ska han stå för den kostnaden och det blir rimligt om vi betalar hälften var.
    Hans nya tjej har ju faktiskt rätt att yttra sig för det drabbar ju deras gemensamma inkomst om han ska pyttsa på dig extra pengar utöver det du redan får. Han ska ju knappast betala för att aktiviteten infaller på HANS helger, du ska vara glad att han faktiskt engagerar sig och tar barnet dit för det har han ingen skyldighet att göra heller.
    Om ni har gemensam vårdnad så är det hans rätt att få vara med på läkarbesök och det låter verkligen illa när du skriver som du gör, som att han tränger sig på och ska vara med på allt, andra har faktiskt problem åt andra hållet, farsor som skiter i sina barn fullständigt.
  • Shorona

Aktiviteten kostar 1000:-/termin?

Pappan 1273 + du 1273 + bb 1050 = 3596:-/månad. Aktiviteten 1000:-/6 månader = ca 167:-/ 2 pers = 83,50:- per förälder per månad.. Det borde räknas med i underhållet..

♥Niclas 061103 ♥Linus 091110
  • Anonym

Ts, om du erbjuder pappan att ha barnet varannan vecka så kan ni dela på kostnaderna för aktiviteter, dyrare inköp godkända av er båda och sånt, eftersom pappan tydligen har sämre ekonomi så är det bättre att skriva barnet hos honom så går dessutom förskoleavgiften ner betydligt eftersom avgiften baseras på hushållet där barnet är skrivet.

• Anonym

Har just diskuterat detta med min advokat. Om underhållet inte täcker kostnaderna för barnet så kommer pappan att få betala hälften av det "överskjutande" beloppet, oavsett om han vill eller inte. Du får betala andra halvan. 
    Barnet ska inte straffas eller begränsas för att föräldrarna är skilda och föräldrarna ska dela på omkostnader för barnet.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-14 22:38:55 följande:
    Har just diskuterat detta med min advokat. Om underhållet inte täcker kostnaderna för barnet så kommer pappan att få betala hälften av det "överskjutande" beloppet, oavsett om han vill eller inte. Du får betala andra halvan. 
    Barnet ska inte straffas eller begränsas för att föräldrarna är skilda och föräldrarna ska dela på omkostnader för barnet.
    Men av 3596:- så bör aktiviteter på 167:-/mån ingå, och pappan kommer bara att eventuellt få stå för merkostnader OM hans inkomst tillåter det och OM mamman stämmer honom på det, det är inget som går automatiskt. Vill ts dra på sig flera tusen i advokatkostnader för att få 83.50/mån så undrar man var hennes prioritering ligger, känns som att växelvist boende skulle vara det bästa.
  • h8him
    Anonym skrev 2011-12-14 21:48:38 följande:
    Jag frågade pappan innan jag anmälde barnet,  han sa då att han kunde ta barnet dit på sina helger och att han skulle betala halva avgiften.   Senare på kvällen samma dag hade han ångrat sig, då hans nya tjej tydligen sagt att det ingår i underhållet och att han inget ska betala.

Men jag vet att jag läst att förutom underhållet ska man dela större utgifter,  kan bara inte komma ihåg var jag läst det.
    Dessutom ska ju pappan stå för barnets kostnader de helger han har umgänge, och barnets aktivitet kommer varannan vecka vara på hans umgängestid, alltså ska han stå för den kostnaden och det blir rimligt om vi betalar hälften var.
    http://svaronline.se/fraga/juridik/familjeratt-barn/1733/vad-ska-underhallsstodet-racka-till.html
    Sen vet jag att även Fk har information i någon av sina broschyrer om att man anses ha fullgjort sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsstöd.

Om pappan vägrar dela så kommer du att få problem att få pengar av honom till aktiviteten. Givetvis är det bästa om ni försöker lösa problemet istället för att starta ett krig.

Det jag funderar över är om du själv har läst föräldrabalken och att man ska försörja sina barn efter förmåga. Du skriver att du har högre inkomst än pappan samt att han har fler barn, vilket ytterligare sänker hans försörjningsförmåga. Är verkligen 160 kronor/månad något att bråka om i den situationen?
  • h8him
    Anonym skrev 2011-12-14 19:11:33 följande:
    Jag har en sambo och jobb och inga problem alls med ekonomin.  Tror jag har det bättre ställt än han till och med, han har två barn till att försörja.   Så det är mest principen, är säker på att jag hört att fritidsaktiviteter och större inköp ska man dela på!   Även om han betalar underhåll.
    Jag betalar hela förskoleavgiften tex, han sa att han skulle hjälpa till med den, men när hans nya tjej sa att han inte behövde, så tog han tillbaka det.
    En sak till ts. Enligt konsumentverkets uträkning av barns kostnader så beräknar man att en 4 åring kostar 1650 kronor/månad plus ev. barnomsorgsavgift, glasögon, mediciner osv. Så om barnet är frisk i övrigt så har du bara barnomsorgsavgiften utöver normala kostnaderna. Vilket gör att du har kvar ca 670 kr/månad till dagisräkningen utan att ha betalat med egna pengar för någonting som barnet behöver. Visst, som boendeförälder vabbar du, du lägger ner tid och engagemang men räknat i kronor så klarar man försörjningen av en 4 åring utan problem med barnbidrag och underhåll via Fk. (exkl. barnomsorgen som sagt) I kostnaderna från konsumentverket ingår 320 kr/månad till fritid och lek.

Fundera över om du ska strida om att ni delar kostnaden eller om det kan vara så att du faktiiskt kan betala den själv utan att göra något väsen av det med tanke på att du har en stabilare ekonomisk situation och större försörjningsmöjligheter än vad pappan har. Det är väl roligt om pappan även har kvar en slant att lägga på barnet när det är dags för umgänge?
  • Anonym

Nej ts!! Det är inte pappans uppgift att betala för fritidsaktiviteter som du har bestämt. Orättvist, men så är det. Vill du att ditt barn ska gå på någon dyr fritidsaktivitet så får du väll börja jobba extra om du inte har råd...SUCK

• Anonym (gud)

Eller hur ska du mjölka ur honom, som andra skriver var glad att han engagerar sig, och han tjej får yttra sig ,det är hennes pengar oxå!! dom pengar du får är till barnets behov, och räcker dom inte är det ditt eget fel, inte exet, eller hans tjej! bara du! skärp dig gamar!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-10 13:04:35 följande:
    Nej ts!! Det är inte pappans uppgift att betala för fritidsaktiviteter som du har bestämt. Orättvist, men så är det. Vill du att ditt barn ska gå på någon dyr fritidsaktivitet så får du väll börja jobba extra om du inte har råd...SUCK
    Håller inte med
  • Anonym

Oj, skickades innan jag var klar...
    Det jag ville säga var att pappan faktiskt sagt ok till den här fritidsaktiviteten, var delaktig och ville köra dit varannan helg och betala hälften!
    Men nu har jag betalat hela avgiften ändå, eftersom han vägrade.
    Det handlar inte alls om att jag inte har råd, utan principen.

• FuckGoggleAskMe

En princip ar val att om man har lovat att betala nagot, borde man halla det. Fast, om han andrade sig betraffande betalning for aktiviteten redan samma dag ar det val en annan sak.

En annan princip att alla kostnader for barnet, som bada foraldrarna ar overens om, laggs ihop for att sammanrakna utgifterna. Sedan betalas dessa kostnader forst och framst fran barnbidraget, sedan fran underhallet och en motsvarande stor summa fran boforaldern i lika delar. Finns det ytterligare utgifter efter det, borde bada foraldrarna betala halften var, med nagon jamkning for var och ens ekonomiska situation (den som har mest ekonomiskt utrymme borde betala mer).   

Om barnets kostnader/utgifter redan overstiger barnbidrag+underhall fran pappan+underhall fran dig, borde alltsa avgiften delas mellan er, om ni bada ar overens om att det ar en "godkand" kostnad. Sen spelar det val mindre roll om det ar kostnad for skor eller fritidsintresse, eller nar/var precis barnet anvander skorna eller utovar fritidsintresset. 

Svar på tråden Vem har rätt?