• Anonym (Skräckslagen)

Kommer jorden gå under?

Nu när nyår närmar sig börjar ångesten krypa i kroppen. Min jul har blivit helt förstörd och jag bara gråter och gråter och gråter. Jag är så rädd för att dö. Jag vet att jag måste någon dag. Men inte nu. Jag är 18år och har hela livet framför mig. Mår så fruktansvärt dåligt och fattar inte hur jag ska ta mig igenom nästa dag. 

Ni som absolut inte tror på att jorden kommer gå under, snälla skriv varför ni inte tror det och vilka teorier ni har om det. Känner att jag verkligen behöver lugna ner mig nu.. :( 

• Svar på tråden Kommer jorden gå under?
  • SweeneyTodd
    Dorian Ertymexx skrev 2011-12-26 16:43:32 följande:
    Ja, mayaindianernas kunskaper om matematik var imponerande.

Västerlänningars förståelse för deras mytologi är inte lika imponerande. Det är en kalender som tar slut. INGET MER. Våran kalender tar slut varje 31 december, världen går inte under för det. Den här maya-nojan som folk har är inget annat än en fånig variant på Y2K. Då skulle också världen gå under för att datorernas kalendrar skulle ta slut. Seriöst, gott folk, skärp er. Maya trodde ingenting om att deras kalender skulle ta slut, annat än att de skulle behöva göra en ny kalender. Hade de ristat i litet större stil hade den tagit slut 1908 istället, och då hade ni inte haft det att noja över. Hade ristat i mindre stil hade den kanske räckt till 2023 istället, och då hade ni nojat då, om ni levde då. DET ÄR BARA EN KALENDER!  
  • Dorian Ertymexx
    Nattmackan skrev 2011-12-26 16:47:39 följande:
    Det är det ingen som vet, den som lever får se Dina ord är ingen lag

Mina ord är inte lag, men mina ord bygger på kunskap och fakta. Och på ganska enkel logik faktiskt. En kalender tar alltid slut, eftersom det är skrivet (eller ristat) på ett ändligt medium. Att mayakalendern tar slut just 2012 är faktiskt inget annat än en ren slump, precis som att det är ren slump att vi levde under millenieskiftet. Det finns inget magiskt med det, inget konstigt eller mystiskt i det. Folk trodde att världen skulle gå under 1999 eller 2000 också, både av numerologiska och av "rationella" skäl (Y2K, som du kanske minns).

Det är litet som om någon hittar en tappad kalender, ser att den tar slut den 31 december, och börjar tro att kalendermakarna förutspått att världen går under då. Totalt nonsense.

Som sagt - mayaindianerna trodde på en cyklisk värld, där varje cykel var på ca 63 miljoner år. Vi har rätt gott om tid på oss alltså.     
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx

Litet snabbfakta från wikipedia (som är allt annat än uttömande eller perfekt, men ger i alla fall litet mer kött på benen):

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mayakalendern

Litet om mayas mytologi:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mayansk_mytologi

(vilket är viktigt att förstå, om man ska hålla på och dilla om deras kalender - att tro på att deras kalender skulle vara profetisk, utan att tro på resten av deras mytologi är litet som att tro på jesus återkomst utan att tro på gud och jesus som guds son till att börja med.)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalender

Här kan ni se en hel rad andra kalendrar. Fråga er nu varför just mayas kalender skulle vara så mycket viktigare än, säg, den kurdiska eller den bysantinska. Eller baha'is kalander. Eller går jorden under litet bitvis, beroende på vilken kalender som just för stunden råkar ta slut?          

• Themis

Jorden har förutspåtts gå under mer än 242 gånger redan som vi vet om, och ingen har haft rätt hittills.

Här är hela dragningslistan!

www.bible.ca/pre-date-setters.htm

Och sen är de ju inte överens om ens när 2012 jorden skulle gå under heller ens. En del säger maj, nån juli, nån oktober...det är ingen ordning med dom där spågubbarna alls.

Hela Y2K (år 2000-nojan) blev ju bara så mycket bullshit, och då tyckte jag kanske det fanns någon risk för problem eftersom datorer som flippar datum kan göra konstiga saker, men 2012?

Äsch liksom, det är bara några som vill sno naiva personer på pengar eller sälja föreläsningar om andlighet som kör det rejset...

Science says NO to armageddon.

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Dorian Ertymexx
    Themis skrev 2011-12-26 17:38:51 följande:
    Jorden har förutspåtts gå under mer än 242 gånger redan som vi vet om, och ingen har haft rätt hittills.

Här är hela dragningslistan!

www.bible.ca/pre-date-setters.htm

Och sen är de ju inte överens om ens när 2012 jorden skulle gå under heller ens. En del säger maj, nån juli, nån oktober...det är ingen ordning med dom där spågubbarna alls.

Hela Y2K (år 2000-nojan) blev ju bara så mycket bullshit, och då tyckte jag kanske det fanns någon risk för problem eftersom datorer som flippar datum kan göra konstiga saker, men 2012?

Äsch liksom, det är bara några som vill sno naiva personer på pengar eller sälja föreläsningar om andlighet som kör det rejset...

Science says NO to armageddon.

Men SHIT, 242 är ju talet som Front 242 har i sitt namn, och de sjunger mycket dystopiska sånger... SÅ DEN HÄR GÅNGEN GÄLLER DET!!!!!!! GråterFörvånadTungan ute

Nummerologi är en så banal liten hobby.   
  • Nattmackan
    Dorian Ertymexx skrev 2011-12-26 18:44:02 följande:
    Tänk om folk läste vetenskapliga artiklar lika ingående och med samma passion...
    Vi får väl se vem som har rätt
  • Nattmackan
    Anonym skrev 2011-12-26 18:52:53 följande:
    Bah, vilket trams! Du är skydlig mig de 5 minuter av mitt liv det tog att läsa det där.
    Ditt val...
  • seriousally

Jorden kommer nog att finnas här väldigt länge till. Frågan är bara vad människan kommer att göra för att förstöra allt liv som finns på den.........

• Dorian Ertymexx
    Nattmackan skrev 2011-12-26 18:46:26 följande:
    Vi får väl se vem som har rätt

Indeed we will.

En fråga bara, vad hände med den där "age of aquarius" som skulle kommit kort efter sjuttiotalet?  
  • Anonym
    Dorian Ertymexx skrev 2011-12-26 20:48:31 följande:
    Indeed we will.

En fråga bara, vad hände med den där "age of aquarius" som skulle kommit kort efter sjuttiotalet?  
    sv.wikipedia.org/wiki/Vattumannens_tids%C3%A5lder

Självklart trams det också...
  • Nattmackan
    Dorian Ertymexx skrev 2011-12-26 20:48:31 följande:
    Indeed we will.

Inte vet jag, inte hört talas om.
  • Dorian Ertymexx
    Nattmackan skrev 2011-12-26 20:55:46 följande:
    Inte vet jag, inte hört talas om.

Det är vad som kommer sägas om 2012-nojan om ett gäng år också. ;)
  • Zappe

Jag har hört att om flera miljarder år kommer jorden slukas av solen. Tror det var om fem miljarder. Undrar mest vad som händer efter att man avlidit, fattas bara att man återföds i ett annat universum och så är det samma sak igen, det blir jordelivet som det är här och nu. Kul.. Tyvärr lär vl människan inte vara särskilt mycket mindre dum då.

• Anonym (Skräckslagen)

Gammal tråd du svarade i, jag "växte ifrån" den där rädslan. Är idag 23 år gammal och inte sådär jätterädd för varken döden eller att jorden skulle gå under. :) 

• Zappe

Undrar om jorden och mänskligheten kommer återuppstå då.

• Zappe
    tyvärrfunkarinte skrev 2017-05-29 20:37:09 följande:

Jorden kommer gå under om ca 4-6 miljader år då vår närmsta stjärna solen kommer gå mot sitt slut

Svar på tråden Kommer jorden gå under?