När bestämde ni namnet?
När var namnet på bebisen spikat?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-30 13:07
Har du flera barn räknas det YNGSTA FÖDDA barnet.
När var namnet på bebisen spikat?
Vi bestämde oss, definitivt, när sonen var c:a 24 timmar gammal (så jag röstade 1-3 dygn). Vi valde mellan två namn - vilka vi hade kommit fram till några veckor innan han föddes.
Dottern var en dag när hon och jag bestämde namnet :P Hon gallskrek de två första förslagen och lät ganska belåten med tredje :P Pappa hade bara att finna sig i det
Vi valde mellan tre namn i slutet av graviditeten. Men efter förlossningen kom min man på att han inte kunde uttala dem snyggt (vi talar olika dialekter) så då var bebisen utan namn tills vi efter dyra dagar valde ett namn som vi hade haft på listan innan vi började finrensa den. Och nu känns det namnet perfekt!
Valde namn till mina två barn innan dem var född. Jag var ungefär i mitten av graviditeten, då jag fastnat för två namn. Ett pojknamn och ett flicknamn. Sen när bebisen var född visade de sig att de var en flicka, så då blev de flicknamnet. Samma var det när andra dottern föddes.
Tog första men hade kunnat svara vilket som av de tre första. Vi hade pratat om dessa tre förnamn för en eventuell pojke. När han kom ut och de sa att det var en pojke var mitt första ord hans namn. På vägen hem från sjukhuset ett par timmar senare frågade jag mannen om vi skulle ta de tre namnen vi hade tänkt, och han sa ja.
Till vår kommande pojke, BF nästa vecka, är de två första förnamnen spikade men vi letar efter ett tredje.
Våra namn var spikade ca 4 år före första barnet kom. Vi har valt släktnamn (3 st/barn) som varit helt självklara. Barnen har tilltalats med sitt namn fr.o.m. könsulet
Jag röstade på 4-7 dagar. Vi hade inte bestämt något namn innan och sen föddes han tidigare än planerat. Att "lära känna" bebisen gick tyvärr inte då han fortfarande låg halvt nedsövd när vi bestämde namnet. Men jag är nöjd med namnvalet och känner att det är han.
Vi ska namnge två stycken (vet ej kön) så vi har ett flicknamn (Elise) och ett pojknamn (Adrian) färdigt. Makens förslag till killnamn nr 2 är Ferdinand, vilket jag inte vill så nu lutar det åt Linus. Som flicknamn har vi Felicia, Freya och Filippa som förslag. Vi får väl se vad det blir i april...
Det har nog tagit 1-3 månader med alla barnen. Vi är inte så snabba av oss ...
Jag bestämde 1:ans namn redan innan han föddes men pappan var självklart med på beslutet. Då blev det en Ebbe. 2:an fick pappan bestämma, jag tyckte synd om honom eftersom han missade sonens förlossning men det är en annan historia... Han fick heta Nisse.
Med yngsta så var hans namn spikat några timmar efter förlossningen. Vi hade pratat om att sonen skulle heta Edwin men vi var inte 100 på det. Sen efter förlossningen när han var född så hamnade jag på operation och där frågade dom vad han skulle heta och jag svarade Edwin utan att tänka efter eller hört med sambon om han tyckte det var en Edwin. Men han hade gjort samma sak uppe på bb där han var med sonen, för där hade dom frågat han vad killen hete och han hade sagt Edwin. Så det vart en Edwin
Med äldsta tjejen så var vi inne på E namn men vi kunde inte enas. Sen satt jag och läste namn på nätet där Elvina dök upp. Vi gillade namnet så henne namngav vi vid vecka 20 men hon gick under namnet Kotteliisa tills hon föddes
Första: Innan jag ens var gravid.
Andra: Ganska sent i graviditeten, men innan han föddes.
Tredje: Namnet stod högst på listan, men vi bestämde oss inte förrän han var ett par dagar gammal.