• Agent 355

Vem får sovmorgon?

Vem tycker ni ska ha sovmorgon och "vila ut" då helgen kommer och på lediga dagar?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem får sovmorgon?
  • Mariamx
    TwistedSister skrev 2012-01-21 23:53:46 följande:
    Äsch sovmorgon är överskattat och sabbar bara dygnsrytmen. Den som har jobbat hela veckan och nattat/tagit hand om barnen kan lika gärna fortsätta på det inslagna spåret och kliva upp med barnen i ottan lördag och söndag med.

Men har man inte sovit så är det guld värt. Får man sova ut en natt så tar hjärnan ' igen det' genom att öka mängden djupsömn. Har jag inte fått sova ut under veckan mår jag lite bättre om jag fått ta igen det med hjälp av sovmorgon. Annars blir jag som en zombie som dessutom är lättirriterad, negativ, mår bara dåligt.
  • The Doctor

Genom åren har vi tagit en morgon var - sambon på lördagar och jag på söndagar. Numera blir det lite hipp som happ, vanligtvis brukar han gå upp då jag har en liten mjölkvampyr klängandes på mig om morgnarna. Dock är detta inget han finner vara ett problem då han praktiskt taget kan somna när som helst, vart som helst. Han brukar med andra ord kunna ta en liten lur närhelst han känner för.

• mandelblomma

vi tar det som de kommer, jag har lättare att vakna till o med innan barnen så då faller det naturligt att jag går upp.
    Men som sagt, jag är morgonpigg :)

• Izela

Vi går upp tillsammans! Då min sambo går upp halv 6 till vardags blir det sovmorgon för honom på helgen då barnen vaknar runt 8. Om någon av oss är suuuper trött tar den ena frukost mm men vi tycker om att äta frukost och morgonmysa tillsammans.

• Kakandi

Jag hade önskat man delar 50/50. Nu är det jag som tar ALLA nätter från sonen föddes för snart ett år sen. Han vaknar 5-15 ggr varje natt. Och det ammas och snuttar. Så jag anser att det är jag som alltid ska ha sovmorgon, när jag aldrig får sova mer än 1-2 timmar i sträck.
    Oftast får jag bara en timmas sovmorgon ändå, för jag är för hungrig och behöver frukost innan sonen behöver sova fm igen och jag måste vara den som lägger honom, för det går inte med sambon... Obestämd

• Guiden12
    Toppen9 skrev 2012-01-21 21:31:14 följande:
    Inte är det jag iaf :-/
    Sambon tar 99,9% av alla sovmorgonar. Ibland får jag en och då ska jag vara så tacksam resten av veckan, bläää säger jag bara!
    Men om du inte är nöjd med den varför säger du inte åt han då? Tycker det är konstigt att man inte pratar med varandra i ett förhållande, 
  • Guiden12
    Kakandi skrev 2012-01-27 22:57:29 följande:
    Jag hade önskat man delar 50/50. Nu är det jag som tar ALLA nätter från sonen föddes för snart ett år sen. Han vaknar 5-15 ggr varje natt. Och det ammas och snuttar. Så jag anser att det är jag som alltid ska ha sovmorgon, när jag aldrig får sova mer än 1-2 timmar i sträck.
    Oftast får jag bara en timmas sovmorgon ändå, för jag är för hungrig och behöver frukost innan sonen behöver sova fm igen och jag måste vara den som lägger honom, för det går inte med sambon... Obestämd
    usha vad hemskt det låter, får ångest bara av att läsa, tur det finns super kvinnor :) själv skulle jag aldrig orka.. Vill du fortsätta nattamma? kanske skulle vara skönt för dig att sluta med det, om du är trött menar jag. Menar inget illa med det inga pekpinnar för att du ammar än, men just att det lät så hemskt att aldrig sova mer än 1- 2 timmar i sträck, ush om inte jag får sova hela nätterna i sträck blir jag tokig, som tur är har mitt barn sovit hela nätterna sen tidigt, o innan det klev min man upp o gav flaska, ( han har inte lika stort sömnbehov som mig)
  • Guiden12
    Archandra skrev 2012-01-21 22:39:26 följande:
    Fram tills hon var åtta månader åt hon upp till elva gånger per natt. Då var det jobbigt! Jag är glad att det bara är två till fyra ggr nu. Jag fixar det genom att gå och lägga mig relativt tidigt, så att jag i alla fall får några timmars obruten sömn. Totalt försöker jag alltid se till att ha minst åtta timmar i sängen. På helgerna försöker jag sova ikapp, så det har inte blivit så många längre helgutflykter sedan lillasyster föddes. Men visst är man trött...
    stackare =( 
  • aud

Jag tar alla nätter, eller vad man ska kalla det när barnet äter från mig i sömnen, och har alltid gjort. ;) Maken brukar kliva upp runt 7-8 på helgen för då är han pigg medan jag och T tar sovmorgon till 9-10. Gött att ha en unge som inte vaknar tidigt. ^^

Skrikmetoder = barnmisshandel.
  • tahira
    TwistedSister skrev 2012-01-21 23:53:46 följande:
    Äsch sovmorgon är överskattat och sabbar bara dygnsrytmen. Den som har jobbat hela veckan och nattat/tagit hand om barnen kan lika gärna fortsätta på det inslagna spåret och kliva upp med barnen i ottan lördag och söndag med.
    Fast där fungerar man ju olika. Jag går upp 06.00 varje morgon för att göra frukost till sonen, väcka honom och ta honom till skolan. Jag brukar somna kring 01.00 och det fungerar just eftersom jag använder lördagarna till att "ladda upp". Då sover jag fram till lunch medan min man och vår son är på en gemensam aktivitet.

(Och jag har försökt att skippa sovmorgnarna och somna tidigt om vardagkvällarna, men det går inte).
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.com
  • Mamma till Philip Nova Elliot

En sovmorgon var. Så gör vi de helger det går. Denna helgen jobbar vi båda (jag dag och han kväll) så det är bara att glömma sovmorgon. Nästa helg jobbar jag oxå MEN sen finns det möjlighet men bara till 7-8 annars får jag sån skallebank ;) För oss är det självklart att unna varann sovmorgon.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
Svar på tråden Vem får sovmorgon?