Flickvännen säger bara "Hur ska jag kunna veta det?"
Sedan några månader har hon börjat med en ny vana och säger nu 10-20 ggr om dagen "Hur ska jag kunna veta det?" som svar när jag frågar något.
Hon säger det också när jag talar med barnen. "Hur ska han kunna veta det?"
Detta är för mig detsamma som att lite grann idiotförklara mig och det jag undrar över.
Man besvarar inte en fråga med en ny fråga.
Man säger: Det vet jag inte, vi kommer kanske att få reda på det längre fram eller /det får man kolla med den och den....eller något annat mer normalt. Men hon envisas med "hur ska jag kunna veta det?"
Det blir lite som kritik: Det ska du inte fråga mig/oss om, du borde begripa bättre.
Hon kan också dra till med detta när vi är på besök hos någon och jag kanske frågar om något vi inte fått med oss till babyn. Då kommer det "hur skulle jag veta det?" så alla hör det.
Jag vet inte vad jag ska göra, funderar på att börja besvara hennes alla frågor med samma uttryck så hon inser hur tråkig ton det är.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-22 21:50
tack alla för åsikter och kommentarer. men jag och min flickvän måste ta nya grepp nu och ändra inriktning. Enough is enough. Det går inte att prata prata prata om allt vi vill göra och hålla på dagarna i ända och kommunicera, prata sönder saker, fråga om lov innan man gör något. Nu behöver vi bryta mönstret och göra nya saker el roliga saker i vart fall. Jag vägrar att låta mig provoceras mer nu. Jag kommer att behandla henne bra igen oavsett vad hon gör och försöka släta över eller hålla mig undan när det finns risk att hon provocerar och kritiserar mig inför andra. Jag ska försöka vara duktig och lyssna på henne från morgon till kväll. Ska försöka få egen tid för mig och för henne också så mycket det bara går. Det lär inte bli många tim per vecka ändå.