• Erik76

Flickvännen säger bara "Hur ska jag kunna veta det?"

Sedan några månader har hon börjat med en ny vana och säger nu 10-20 ggr om dagen "Hur ska jag kunna veta det?" som svar när jag frågar något.

Hon säger det också när jag talar med barnen. "Hur ska han kunna veta det?"

Detta är för mig detsamma som att lite grann idiotförklara mig och det jag undrar över.

Man besvarar inte en fråga med en ny fråga.

Man säger: Det vet jag inte, vi kommer kanske att få reda på det längre fram eller /det får man kolla med den och den....eller något annat mer normalt. Men hon envisas med "hur ska jag kunna veta det?"

Det blir lite som kritik: Det ska du inte fråga mig/oss om, du borde begripa bättre.

Hon kan också dra till med detta när vi är på besök hos någon och jag kanske frågar om något vi inte fått med oss till babyn. Då kommer det "hur skulle jag veta det?" så alla hör det.

Jag vet inte vad jag ska göra, funderar på att börja besvara hennes alla frågor med samma uttryck så hon inser hur tråkig ton det är.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-22 21:50
    tack alla för åsikter och kommentarer. men jag och min flickvän måste ta nya grepp nu och ändra inriktning. Enough is enough. Det går inte att prata prata prata om allt vi vill göra och hålla på dagarna i ända och kommunicera, prata sönder saker, fråga om lov innan man gör något. Nu behöver vi bryta mönstret och göra nya saker el roliga saker i vart fall. Jag vägrar att låta mig provoceras mer nu. Jag kommer att behandla henne bra igen oavsett vad hon gör och försöka släta över eller hålla mig undan när det finns risk att hon provocerar och kritiserar mig inför andra. Jag ska försöka vara duktig och lyssna på henne från morgon till kväll. Ska försöka få egen tid för mig och för henne också så mycket det bara går. Det lär inte bli många tim per vecka ändå.
  • Svar på tråden Flickvännen säger bara "Hur ska jag kunna veta det?"
  • MrsMommy

En sak som slog mig för ett tag sedan är att man som föräldraledig sällan får bekräftelse från något annat håll än från sin familj. Normalt sett får jag massor av bekräftelse på tt jag duger och att jag är bra t.ex. på jobbet, nu saknas det. Visst får jag underbara blickar från mitt barn, men det är också slitigt. Därför är jag klart känsligare än normalt för kritik från min man, och minsta grej gör mig ledsen. Ni behöver nog prata om er relation och er kommunikation. Bara en tanke. Hoppas det löser sig!

• Lavish

Det är inte så att hon har hamnat i en förlossningsdepression?

• bodimit

Min man har börjat säga samma eftersom jag jämt slarvar bort allt. Om jag ens bara frågar något för mig själv så att han hör så svarar han så. till slut blev jag fly förbannad. Även om jag frågar så behöver man faktiskt inte svara så för jag vet inte vart det är och jag anklagar inte honom för det så då tycker jag att han kan säga jag vet inte eller nåt annat istället. Eller inte svara alls om han inte vill det. Men att hålla på med hur ska jaaag kunna veta det osv är tyket.

• Erik76
    Falumamman skrev 2012-01-22 21:16:16 följande:
    jag reagerar på att du skrev att hon svarar så 20 ggr om dagen, det måste betyda att du ställer henne 20 frågot om dagen som hon förmodligen anser att du klarar av att fixa själv om du bara tänker till lite.
    Det kanske inte är 20 ggr men väl många ggr för att det ska vara trevligt.

Jag frågade 8-åringen om han hört något hur de andra ska göra på fotbollen. Betala 600 kr eller arbeta att sälja bullar under terminen. Då svarar hon "Hur ska han kunna veta det?"

Det är väl inte så lätt för mig att veta om han kan ha en aning eller inte. Han är hos sin pappa halva tiden och jag vet inte hur mycket han och hans pappa pratar om det eller med de andra i laget och de flesta går också i hans klass.

Så visst kunde han kanske haft en aning. Jag visste ingenting. Det är helt nytt för mig med fotboll och denna fråga.
  • Erik76
    Lavish skrev 2012-01-22 21:18:08 följande:
    Det är inte så att hon har hamnat i en förlossningsdepression?
    Jo jag tror det. Fast vi var på sjukhuset och då sa hon att hon mådde toppen på alla sätt och vis. När vi är hemma säger hon att allting står henne upp i halsen.

Förlossningen var verkligen en skräckupplevelse med att det tog 2 dagar och allt som hände. Jag var nära att ta tag i narkossköterskan och personligen slänga ut henne från rummet vilket jag aldrig gjort något liknande förr. Tur jag inte gjorde det i efterhand eftersom min flickvän överlevde utan förlamning och sedan kom vår underbara son til slut.

Talade om detta bara för att förklara hur jobbigt det var under förlossningen och att hon har depression är för mig utom tvivel, sedan om den är kritisk och grav eller bara normal vet jag inte. Jag tror inte den är mild i alla fall men jag är ingen läkare.
  • Lavish
    Erik76 skrev 2012-01-22 21:28:16 följande:
    Jo jag tror det. Fast vi var på sjukhuset och då sa hon att hon mådde toppen på alla sätt och vis. När vi är hemma säger hon att allting står henne upp i halsen.

Förlossningen var verkligen en skräckupplevelse med att det tog 2 dagar och allt som hände. Jag var nära att ta tag i narkossköterskan och personligen slänga ut henne från rummet vilket jag aldrig gjort något liknande förr. Tur jag inte gjorde det i efterhand eftersom min flickvän överlevde utan förlamning och sedan kom vår underbara son til slut.

Talade om detta bara för att förklara hur jobbigt det var under förlossningen och att hon har depression är för mig utom tvivel, sedan om den är kritisk och grav eller bara normal vet jag inte. Jag tror inte den är mild i alla fall men jag är ingen läkare.
    Okej, men det låter som att hon måste acceptera att det är ett problem och gå med på att få hjälp för det?
  • Erik76

tack alla för åsikter och kommentarer. men jag och min flickvän måste ta nya grepp nu och ändra inriktning. Enough is enough. Det går inte att prata prata prata om allt vi vill göra och hålla på dagarna i ända och kommunicera, prata sönder saker, fråga om lov innan man gör något. Nu behöver vi bryta mönstret och göra nya saker el roliga saker i vart fall. Jag vägrar att låta mig provoceras mer nu. Jag kommer att behandla henne bra igen oavsett vad hon gör och försöka släta över eller hålla mig undan när det finns risk att hon provocerar och kritiserar mig inför andra. Jag ska försöka vara duktig och lyssna på henne från morgon till kväll. Ska försöka få egen tid för mig och för henne också så mycket det bara går. Det lär inte bli många tim per vecka ändå.

• gammelsmurf2

Du kanske ställer jävligt irrelevabta frågor? Sånt kan få vem som helst att lessa efter några år antar jag

• Dohgon

ärligt, hon gör inte bort dig iaf när hon säger "hur ska jag veta det" när det gäller att ha med saker till babyn, det får det mer att låta som att hon inte bryr sig ^^

• Erik76
    gammelsmurf2 skrev 2012-01-22 21:54:04 följande:
    Du kanske ställer jävligt irrelevabta frågor? Sånt kan få vem som helst att lessa efter några år antar jag

var #34 också irrelevant? Jag kan ju inte avgöra det med säkerhet själv men jag tycker verkligen inte jag frågar om något irrelevant eller säger för del delen. Det är inte alltid att jag uttryckligen frågar något,
  • Ramborg Persdotter

Hon låter riktigt bitchig och det verkar som hon inte mår bra. Jag tycker det låter otrevligt och demonstrativt mot TS att svara på det där sättet. Vanliga vardagsfrågor tillhör normal familjekonversation och ska väl ändå inte dödas med ett så tramsigt svar som TS partner ger. Exemplet som TS gav ovan om barnets köp eller bullbak - hur ska han veta det?, är helt sjukt.

Det är dags att hon klämmer ur sig vad som är fel och börjar jobba på en förbättring. Säg ifrån att hon får skärpa till sig.

• Mamma SL

Vet inte om det kommit upp tidigare i tråden men så där kan jag känna för att svara ibland när jag tycker att min man engagerar sig för lite. TIll exempel kan han stå helt handfallen medan jag står med händerna fulla och fråga om VI tagit med allting, ja men kolla själv för helvete vill jag bara säga då men jag försöker hålla trevlig ton.

• Nelli

det låter som att hon är sur för att du frågar henne saker. Men hon borde kanske istället berätta för dig vad det är hon har lessnat på, så att du får en chans att bättra dig. Hjälp henne att förklara! Passa på en dag då ni har det bra tillsammans och hon är på bra humör och tänk igenom hur du lägger fram det.

• Vinterankan

Tycker att det är en massa onödiga påhopp i den här tråden. TS har gett exempel på två tillfällen där hon sagt det och båda dessa tillfällen tycker jag var helt omotiverade. Han har också sagt att han inte får ta egna initiativ för då blir hon sur, och i så fall så är han ju tvungen att ställa fler frågor än vad han ahde behövt göra om det var ok att han gjorde som han själv tyckte.

Och sedan så kommer det en massa kommentarer om att han borde klara av att packa babyväskan mm själv och ts har inte någonstans skrivit att han har problem med att packa babyväskan. Tänk efter själva hur era konversationer med partnern ser ut. Man slänger ur sig mängder av frågor hela tiden som inte är av karaktären "jag är lat, orkar inte ta initiativ, vet inte hur man gör" utan bara vanliga frågor man behöver få svar på för att komma vidare i det man håller på med eller gemensamt beslut man ska ta.

Jag tycker det är bra att du har tagit kontakt för att få hjälp. Din sambo har säkert någon form av depression eller är sjukt less på allt. Det bästa jag kan komma på att göra är ju först och främst att försöka prata med henne utan att det blir till bråk eller tjafs. Och försök att visa att du uppskattar henne, det är något som jag själv kan bli läck på när jag tar hand om dottern och sambon får sovmorgon och han liksom inte fattar att jag också skulle vilja ligga i sängen och man inte får en puss och ett Vad gulligt att du tar hand om henne så att jag får sova. Uppskattning visat i både ord och gester betyder väldigt mycket. Och frånvaron av uppskattning kan också betyda mycket.

Svar på tråden Flickvännen säger bara "Hur ska jag kunna veta det?"