• Tessa17

    När försvinner acne?

    Min son har fått acne vid 15 års ålder, idag är han 20 och fortfarande har acne, är  det ovanligt ? Hur  lång tid har era tonåringar  haft acne? 

  • Svar på tråden När försvinner acne?
  • Lena

    Min acne minskade vid 20 men var inte borta förrän vid 25. Makens försvann inte förrän han började använda skonsammare rakgrejor.

  • FruNaftra

    Min kom när jag var 20. Ungefär för 10 år sedan. Jag har medicinerat det från och till när det har varit som värst och har det än. Orsaken bakom acne kan variera så därför bär man uppsöka hudläkare. Min bror som också har acne kan hålla den under kontroll med sin strikta diet. Han har inte provat medicin dock.

  • Tessa17

    Min son har kontaktat vårdcentralen men de tyckte inte att han behöver träffa läkare, de rekomenderade att använda Biseron från apoteket.

  • Lena
    Tessa17 skrev 2012-01-22 20:04:15 följande:
    I vilet ålder började din acne?
    Någon gång i början av tonåren, det är så länge sen att jag inte minns riktigt. Dock var den värst i slutet av tonåren. Nu har jag bara problem när jag är gravid...
  • FruNaftra

    Gå inte till vårdcentralen. De kan inte hjälpa honom. Läkarna på vårdcentralen gav mig recept på receptfritt acnemedel och sa att jag skulle prova det några månader innan jag återkom. Har man reäl acne så vill man ha hjälp. Klart man har provat det mesta innan man tänker tanken att uppsöka lkare liksom.

    Har han provat något receptfritt medel? Om han har det men inte sett en förbättring tycker jag absolut att det är bra att gå till en hudläkare. Inte till en allmänläkare på vårdcentralen. De kan ingenting om acne oftast. Jag sökte i telefonkatalogen och ringde runt. Hittade en underbar läkare som jag trivs mycket bra med :)

  • FruNaftra

    Jag kommer troligtvis få dras med acne hela mitt liv eftersom min mamma har det. Hon är över 60 och eftersom hon inte har gjort något åt problemet så är hennes hy alldeles gropig och skadad. Så är acnen kraftig och långvarig - sök hjälp. Ärren kan sitta i för livet om det vill sig illa.

  • Tessa17

    Hud läkare vill nog ha remiss från en allmän läkare typ vårdcentalen. Jag vet inte om han kan boka direkt  tid hos hudläkare.

  • Ankissen

    Jag har fortfarande acne och är 33 år. Skitirriterande! Spelar ingen roll om jag äter hormoner eller inte. Fick det väl när jag var 11 i samband med att jag fick mens.


    Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Ettantian

    Om det är ungdomsfinnar/acne han har så sitter det oftast i till 25år, de flesta som haft väldigt mycket acne blir aldrig riktigt av med sitt problem.
    Mitt allra bästa tips mot finnar är fukt, använd bra fuktkräm både morgon och kväll, Clearasil är det sämsta som finns. Har han jättemycket besvär med bölder och dylikt kan man få starka tabletter utskrivet, annars är det bara att vänta ut att. Mina finnar började vi 13 och först nu känns det bättre (24) Jag har testat allt och även ätit antibiotika, inget hjälper nämnvärt, på senare år slutade jag med alla medel och smörjde därefter bara med fukt vilket gjorde det hela mycket bättre.

  • Novis mamma

    Jag fick när jag var runt 14, 15 år skulle jag tro. Aldrig varit extremt mycket, men tillräckligt mycket för att jag skulle skämmas. Nu är jag 22 och det har äntligen upphört! Blev faktiskt bättre efter jag blev gravid, vet inte om det har något samband

    Jag använde mig av Stioxyl (finns på apoteket) när det var som värst. Finnarna försvann, men jag blev istället väldigt torr i ansiktet av salvan. Det var något jag kunde ta, hellre det än finnar i ansiktet.


    ♥ Nova 101219 ♥
  • Nonym

    Fick min första finne när jag var 20+ i samband med att jag slutade röka..

    Är nu 30+ och det har äntligen börjat bli bra.. min acne blir tio gånger värre av de receptfria medlen på apoteket, första veckorna blir det bättre men sen blir det katastrof..

    Har nu börjat använda CeraVe, deras återfuktande tvålfria tvätt (för hela kroppen) och deras mest återfuktande kräm (också för hela kroppen) och nu har jag bara någon finne i månaden jämfört med halva ansiktet fullt jämt innan..

  • Aniara II

    Det finns ett sätt att bli av med akne helt men det är inte billigt - vitamin b5 pulver eller kapslar som går att köpa på nätet. Det fungerar men man måste äta det 3 ggr/dag i början om jag minns rätt.

  • Solblomma30

    Jag fick acne när jag kom in i tonåren och har fortfarande problem då och då, nu när jag är 35+. Mitt bästa råd är som någon skrev ovanför, att söka hudläkare privat. I den medelstora stad jag bor i finns flera privata hudläkare och de är jätteduktiga. Man behöver ofta inte remiss till de privata.

    Några i tråden skriver här att man bara måste vänta ut att acnen försvinner om man inte har bölder men det stämmer inte. Eftersom acne kan vara psykiskt påfrestande även om det inte är cystisk acne, så är hudläkare ofta noga med att skriva ut medicin även till de som har mindre svår acne. Jag fick testa kanske fem sex olika preparat i omgångar och jag blev väldigt bra hjälpt. Det finns en massa olika preparat som hjälper.

    Googla hudläkare och den stad du bor i. Finns ingen i samma stad kanske ni kan åka till en närliggande stad? Om mina barn får acne, troligt eftersom både jag och deras pappa haft problem, så kommer jag åka till hudläkaren med dem direkt. Jag vet hur jobbigt det känns när huden strular, och speciellt i tonåren när man är så känslig ändå!

  • TvillingmammaVästgöte

    Min sons acne försvann vid sexton år när han slutade dricka mjölk. Min acne försvann vid 35 när jag slutade dricka mjölk. Min dottern är tjugo och har lite, lite acne , hon vägrar sluta med mjölken. Hon äter inte så mycket så hon behöver den kanske. 

Svar på tråden När försvinner acne?