Skolvalet; montessori eller vanlig klass?
Vilken hade ni valt? Varför? Har fått information om montessori av en av deras lärare och det verkar väldigt positivt Men jag har inte träffat någon från "vanliga" klassen och fått nått grepp om hur de jobbar.
Är det någon med negativ erfarenhet av montessori? Vad har då varigt dåligt?
Det är samma skola, men den goa grupp hon nu går i på förskolan kommer hon ju att förlora. I montessoriklassen kommer hon kanske bara känna något barn. Så det är en stor nackdel eftersom hon är blyg och det är ett bra gäng. De har jobbat mycket med hur man är en bra kompis, och det märks. Men så är ju skolan en så lång period så det borde jag kanske inte ge för stor bettydelse, att hon är blyg nu. Om hon ska gå montessori får hon föka med under deras inskolning så hon kommer känna igen de andra när hon startar, men säkert inte KÄNNA någon. Montessoriklass har de nu F-6 men det kan bli ändrat till F-5 (inte klart än, 6orna ska nu byta skola till högstadieskolan, och de jobbar samtidigt för att få högstadie i montessori med, men det är inte alls säkert att det blir)
Hjälp! hur mycket skiljer eg. dagens vanliga skola från montessori? hur ska jag tänka?