• SockerStinn

Skolvalet; montessori eller vanlig klass?

Vilken hade ni valt? Varför? Har fått information om montessori av en av deras lärare och det verkar väldigt positivt Men jag har inte träffat någon från "vanliga" klassen och fått nått grepp om hur de jobbar. 

Är det någon med negativ erfarenhet av montessori? Vad har då varigt dåligt?

Det är samma skola, men den goa grupp hon nu går i på förskolan kommer hon ju att förlora. I montessoriklassen kommer hon kanske bara känna något barn. Så det är en stor nackdel eftersom hon är blyg och det är ett bra gäng. De har jobbat mycket med hur man är en bra kompis, och det märks. Men så är ju skolan en så lång period så det borde jag kanske inte ge för stor bettydelse, att hon är blyg nu. Om hon ska gå montessori får hon föka med under deras inskolning så hon kommer känna igen de andra när hon startar, men säkert inte KÄNNA någon. Montessoriklass har de nu F-6 men det kan bli ändrat till F-5 (inte klart än, 6orna ska nu byta skola till högstadieskolan, och de jobbar samtidigt för att få högstadie i montessori med, men det är inte alls säkert att det blir)

Hjälp! hur mycket skiljer eg. dagens vanliga skola från montessori? hur ska jag tänka?

• Svar på tråden Skolvalet; montessori eller vanlig klass?
  • quick

Mitt ena barn går i 1-3 i en kommunal Montessori. Jättebra för henne som är framåt,arbetar självständigt och kan ta ansvar i sitt lärande. Sonen som började i fsk klass i höstas och som inte har gått i Montessori förskola, har haft ett elände. Dels för att ingen riktigt förklarar hur en dag ser ut på Montessori och vi är ytterst tveksamma till att han blir kvar där då i princip alla pojkar i hans fsk klass,har svårt att anpassa sig. Allt är så rörigt och oroligt med spring hit och dit,mellan jobb och lek och vår son störs oerhört av det.

Sen hänger det så mycket på vilken pedagog barnen har,då vi ser enorma skillnader mellan dom olika fsk klasserna och han har väl haft otur.
    Vad beträffar att säga till pedagogerna så går det då inte hos oss, för varje gång du på ett vänligt sätt frågar något, så får du ett rumphugget svar och känslan av att jag vet bäst.

Det har känts väldigt tråkigt och vi tror inte att det kommer att fungera framöver, med att ta eget ansvar om ingen går igenom hur man kommer dit.

Dottern som är självgående är det inga problem med, men tänk så många barn som inte är det idag, och som skall börja i ettan till hösten...

• claudiag

Ja visst. Stor skillnad på pedagoger. Det allra viktigaste är dock att en montessori skola ska vara auktoriserad. De flesta är inte det och då blir det stora brister i montessoripedagogiken. Då blir det ingen montessori pedagogik alls. Man kan läsa på montessoriförbundet om vilka skolor som är auktoriserade. Idag påpekade jag en massa brister till en fritidspedagog som är mkt hård mot barnen. Hon sa att jag alltid hoppar på henne men hon försäkrade mig om att jag kan vara säker på att mitt barn är i säkra händer. Denna pedagog är fr Ryssland och mkt sträng. Jag sa att hon inte passar att jobba med pedagogik över huvudtaget och att hon borde jobba på en anstalt med fångar. Vad arg hon blev men det känns skönt att ha fått det sagt. Blir det fler bekymmer med henne  så går jag till rektorn. Min son är 5 och också går i FK fast han började lite tidigare. Det finns en 9 årig kille som slår de flesta barnen men jag ser att min son klarar sig mkt bra. Jag har också märkt att mitt barn gillar se mina reaktioner när jag blir arg på fröknarna. Han faktiskt manipulerar mig ganska bra och jag nästan alltid går på hans påhitt. Så dum jag är.
    Det är nog ändå mkt viktigt att se ifall barnet går till skolan med glädje. Om det inte gör det då krävs det förändring.

Hans skola är inte heller montessori auktoriserad. Det finns bara 2 auktoriserade skolor i Göteborg. Det ställs mkt höga krav på utbildning i sådana skolor och också höga krav på montessori utbildad personal. Kanske när jag är klar med min utbildning så kanske då öppnar jag en fantastisk montessori skola.  

• claudiag

Glömde att säga; All personal behöver inte ha montessori utbildning. Det räcker att 1/3 del har den. På min sons skola klarar icke montessori fröknar sitt arbete galant medan montessori personal har det stökigt med barnen. En riktigt bra lärare har det aldrig stökigt runt om. Fast det finns också en skenordning där barnen är tysta och lydiga av rädsla. Bara en sadist kuvar ett barn. 

• quick

Jag har i veckan noterat att det har fungerat fantastiskt bra, då ordinarie pedagog har varit borta, och vikarer har varit snälla med barnen. Vår sons pedagog är en ´flummare´ som är så disträ trots att hon är yngre än mig och hon har inte koll på någonting.
    Säger hon åt barnen så är det med mild röst ,men man kan ju faktiskt vara snäll men ändå förändra tonläge när det går överstyr.
    Alla lärare på denna skola är Montessori utbildade och vi förstår idag varför så många ville byta spår, när dom fick vår sons pedagog, men vi som kom nya visste ju inget.

Däremot förvånar det mig att dom flesta pedagoger är så ´kalla´ och kyliga i sitt sätt att vara, och det stör oss båda föräldrar, då barn i fsk klass behöver känna värme och att dom trivs.

För Maria Montessori poängterar ju att ALLA barn skall mötas där dom är, och att deras känsliga perioder skall tas tillvara, vilket vi inte ser röken av.Känns ibland som att Montessori är en sekt...

Lycka till med skolvalet, och jag skulle då rekommendera att hälsa på i dom skolor som du väljer mellan,gärna när verksamheten är igång för att få en bild.
    Det är ju av yttersta vikt att försöka göra ett vettigt skolval, då dom skall gå där väldigt länge.

• Kaffegalningen

Ja Montessori har en förvisso en högre grad av kroppslig respekt (barn är inte pedagogernas gosesaker som man tigger kramar eller klappar på huvudet) MEN de ska alltid veta att det finns en varm famn att komma till om de själva väljer det.

• claudiag

Genom att tjäna barnet tjänar man livet, så som Maria Montessori sa. Det är precis vad en montessori lärare ska göra. Dessa lärare finns nog bara på auktoriserade montessori skolor där läraren är ödmjuk och "förförisk" för det lilla barnet. Förförisk i den meningen att barn vill vara nära henne/honom och att läraren är mjuk och snäll. En montessori skola ska vara mkt fint inredd med nödvändigt montessori material. Barn har aldrig tråkigt i en sådan skola, de älskar att komma dit för att själva välja vad de vill sysselsätta sig med. Ingen talar om vad det barnet ska eller måste göra. Barnet gör vad det gör och hur länge det vill. Men det ser ut som att denna pedagogik utnyttjas på alla möjliga sätt och förvrängs för att locka dit elever och kanske tvätta deras små hjärnor.

Om ett barn stör andra barn i gruppen då talar läraren mkt kärleksfullt till det barnet och lockar med något som kan ge rätt stimulans, men aldrig ber det att sluta störa eller påpekar felet i att störa. Därför att det är enligt montessori mänskligt och viktigt att göra fel och om bara vi vuxna hade vågat att erkänna våra egna fel då hade vi varit på rätt väg gått framåt. Så länge vi motarbetar något vi inte tycker om, då skapar vi mer av det. Detta är bevis nog och det fungerar. 

• caliningrad
    claudiag skrev 2012-02-12 19:24:25 följande:
    Montessori är en pedagogik som fungerar i allra högsta grad. Den handlar om så mycket mer än att barnet ska ta sitt ansvar och tänka själv. Den viktigaste perioden är 0-6 år och då har barnet sina sk känsliga perioder som visar sig avgörande för barnets framtid. Det finns inga nackedelar med denna pedagogik och det är vetenskapligt bevisat på att den ger bästa resultat för alla barn i hela världen och också utvecklingsstörda barn. Den säger ingenting om att barnet ska jobba i den meningen att barnet måste arbeta och att det arbetet ska ge bästa resultat. Det finns inget måste men ni blir häpnade när ni ser era barn överlyckliga och stolta över sig själva. Den bästa belöningen ett barn kan få är att arbeta. Se och lär, stör aldrig. Glöm tv och datorer, det behöver inte barnet för att utvecklas. Det behöver arbeta med sina små händer. Detta är det universiella arbetet som det är menat för det lilla barnet att utföra. Jag har sett en del montessori skolor i Sverige men måste tyvärr säga att de några få skolor som tillämpade denna pedagogik så som Maria Montessori tillämpade den över hela världen. Enligt denna pedagogik är det mkt viktigt att barn ska aktiveras ute oavsett väder. Man får aldrig tvinga barnet till något arbete. Man ska stimulera barnet så att det själv väljer sitt arbete. När barnet är färdigt ska det gå till ett annat arbete och alltid känna glädje och tillfredställelse. Man ska aldrig straffa barnet. Om barnet arbetar skapar barnet själv den spontana disciplinen, den får aldrig påtvingas ett barn. Vi får dock ej glömma att miljön där barnet vistas är mkt viktig och att vi vuxna så ofta förstör för det lilla barnet genom att blanda sig i det barnet väljer att göra och också avbryter barnets viktiga arbete genom att tvinga barnet till något annat. Montessori pedagogik i skolan räcker inte. Hemmamiljön är lika viktig och föräldrar bör utbildas inom denna pedagogik. Vi ser barnet som otillräckligt och litet, som inte kan eller förstår men i själva verket är det oss det är fel på. Barnet är litet storleksmässigt men oändligt stort själsligt. Vi ofta bestämmer åt det lilla barnet men det är så fel. Om man tillämpar denna pedagogik redan vid födseln når man bästa resultat.och barnet växer till en mkt stark och säker individ. Någon sa att alla barn inte passar att gå i en montesori skola men det är fel. Det handlar definitivt inte om mattekunskaper eller logik, det handlar om barnet känslor och vilja.  Montessori pedagogik har tagit mig med storm och jag studierar den flitigt. Har själv en liten kille på 5 och det är han som lär mig.  
    Håller med Anne69 att det låter nördiskt i högsta grad. Skulle aldrig sätta mitt barn i ett ställe där vuxna inte vågar säga till barnen att de har gjort fel när det har gjort fel. Att inte våga kalla en katt för att katt, att vara rädda för barnens reaktion är den värsta tjänsten man kan göra åt ett barn.
    Den ryska pedagogen hade nog rätt. Tur att det finns iallafall pedagoger med sunt förnuft även på sk Montessori föskolor. Hon har nog sett dig som en nördisk förälder som inte kan uppfostra sitt barn och säger emot lärare. 

• SockerStinn

Tack för alla svar. Tyvärr föll tråden ifrån. Byte av nick?? Jaja.

Hur vet man om skolan är auktoriserad?
    Jag fick mycket bra intryck när jag var där och när de presenterade verksamheten. De fick en hel del frågor om hur de hanterade det om barnet snöade in på en uppgift och inte gjorde annat, och det var en självklarhet att de var uppmärksamma på det och lockade barnen till det som behövdes, och inte ville tvånga barnet.
    De har också en underbar skol-skog i anslutning som används regelbundet. Men jag gissar att de inte är några ur-och-skurare  

• SockerStinn

Nej just det, de kunde ju inte bli autoriserade eftersom det bara är en gren av skolan som är montessori. För att bli montessori måste de i så fall lämna skolan, och det vill de inte. 

• claudiag
    caliningrad skrev 2012-02-24 17:38:58 följande:
    Håller med Anne69 att det låter nördiskt i högsta grad. Skulle aldrig sätta mitt barn i ett ställe där vuxna inte vågar säga till barnen att de har gjort fel när det har gjort fel. Att inte våga kalla en katt för att katt, att vara rädda för barnens reaktion är den värsta tjänsten man kan göra åt ett barn.
    Den ryska pedagogen hade nog rätt. Tur att det finns iallafall pedagoger med sunt förnuft även på sk Montessori föskolor. Hon har nog sett dig som en nördisk förälder som inte kan uppfostra sitt barn och säger emot lärare. 

Känns som att jag hade trampat dig på ett ömt tå.

Det du beskriver är ingen pedagogik och definitivt icke montessori. Du går tillbaka till urtiden. Det som du tycker är så bra är inget annat än regim i dess högsta bemärkelse. Används flitigt i öststaterna och framförallt i Ryssland och Polen. Innan du gör något inlägg bör du skaffa dig lite grundläggande kunskaper om denna pedagogik. Om du måste påpeka ständigt fel som barnet gör är du helt fel ute. Därför att barn blir som oss föräldrar. Gör barnet fel är det beviss nog på att du gör fel. På barnen ser vi vilka föräldrar de har. Jag ser dock att du hellre kuvar ett litet liv än att vågar ge det den själsliga frihet det förtjänar. Tack för den nya lagen som kommer att tillföras snart och som tvingar alla montessori lärare att ha Namex examen.
    Det verkar som att du inte har bott i Sverige tillräckligt länge. 
    Se och lär!   
  • claudiag
    SockerStinn skrev 2012-02-24 19:52:19 följande:
    Tack för alla svar. Tyvärr föll tråden ifrån. Byte av nick?? Jaja.

Hur vet man om skolan är auktoriserad?
    Jag fick mycket bra intryck när jag var där och när de presenterade verksamheten. De fick en hel del frågor om hur de hanterade det om barnet snöade in på en uppgift och inte gjorde annat, och det var en självklarhet att de var uppmärksamma på det och lockade barnen till det som behövdes, och inte ville tvånga barnet.
    De har också en underbar skol-skog i anslutning som används regelbundet. Men jag gissar att de inte är några ur-och-skurare  
    Svenska montessoriföreningen har en lista på alla montessori auktoriserade skolor i Sverige. Varför är inte alla skolor auktoriserade? Jo, för att de inte har tillräckligt med kompetens (oftast ingen alls) för att kunna få denna auktorisation och för att få denna auktorisation måste skolan ansöka om varje år och på så sätt får vi föräldrar en försäkring på att skolan har det som krävs och når upp till montessori. Oftast har skolorna inkompetenta lärare som inte har tagit Namex  examen. Många skolor väljer dock att kalla sig för en montessori skola därför att höja sin status utåt men i själva verket vet de inget om denna pedagogik.   
  • caliningrad
    claudiag skrev 2012-02-25 13:09:13 följande:
    Känns som att jag hade trampat dig på ett ömt tå.

Det du beskriver är ingen pedagogik och definitivt icke montessori. Du går tillbaka till urtiden. Det som du tycker är så bra är inget annat än regim i dess högsta bemärkelse. Används flitigt i öststaterna och framförallt i Ryssland och Polen. Innan du gör något inlägg bör du skaffa dig lite grundläggande kunskaper om denna pedagogik. Om du måste påpeka ständigt fel som barnet gör är du helt fel ute. Därför att barn blir som oss föräldrar. Gör barnet fel är det beviss nog på att du gör fel. På barnen ser vi vilka föräldrar de har. Jag ser dock att du hellre kuvar ett litet liv än att vågar ge det den själsliga frihet det förtjänar. Tack för den nya lagen som kommer att tillföras snart och som tvingar alla montessori lärare att ha Namex examen.
    Det verkar som att du inte har bott i Sverige tillräckligt länge. 
    Se och lär!   
    Har både bott i Sverige,Ryssland, och ett flertal anda länder. Kan lugnt säga och argumentera att den svenska synen på barnen är sämst, alldeles för slapp.
    Montessori finns i alla länder,inte bara i Sverige. Montessori i Sri Lanka liknar knappast Montessori i Sverige, vilket visar att den kuturella faktoren har större betydelse än pedagogiken.
    Så, Montessori i Sri Lanka är kanske jättebra, inte vet jag, inte i Sverige, där BARNET SKA VARA I CENTRUM, INTE STÖRAS, ALDRIG GÖR FEL, ALLTID HAR RÄTT = svensk trams. 
  • claudiag
    caliningrad skrev 2012-02-25 18:48:16 följande:
    Har både bott i Sverige,Ryssland, och ett flertal anda länder. Kan lugnt säga och argumentera att den svenska synen på barnen är sämst, alldeles för slapp.
    Montessori finns i alla länder,inte bara i Sverige. Montessori i Sri Lanka liknar knappast Montessori i Sverige, vilket visar att den kuturella faktoren har större betydelse än pedagogiken.
    Så, Montessori i Sri Lanka är kanske jättebra, inte vet jag, inte i Sverige, där BARNET SKA VARA I CENTRUM, INTE STÖRAS, ALDRIG GÖR FEL, ALLTID HAR RÄTT = svensk trams. 

Om du läser Maria Montessoris böcker själv då ser du att det du säger om att barnet har alltid rätt inte stämmer alls, därför att inte inte handlar om att ha rätt eller fel. Det handlar om att växa upp till en trygg och självsäker individ och att vi ska ta vara på barnets sk "känsliga" perioder 0-6 års ålder. Om man arbetar som montessori lärare med förutsättningen att man är en sann montessori lärare så förekommer det ALDRIG något kaos bland barnen. Barnen blir då lydiga och disciplinerade spontant. En sann lärare behöver aldrig ens tjata på barnet eller påtvinga det något. Dessa barn är montessori barn och deras lärare är en sann montessori lärare. Det skapas ett äkta samspel och samhållning i gruppen och barnen bryr sig om varandra och stödjer varandra till 100%. Där finns inga fel och atmosfären blir rent av magisk. Ingen retar någon annan och alla blir ett med varandra. Man behöver inte tvinga något på barnet alls och barnen själva är ordningssamma och balanserade. Om man skulle tillämpa den disciplinen som du tror på så kommer barnen att få växa upp till depressiva, arga, otrygga och otillräckliga. Det finns MONTESSORI enligt Maria Montessori och sen finns något annat som kallas montessori men som inte är det. Det spelar ingen roll vilka länder du har bott i utan det som är viktigt är att Maria Montessori skapade en underbar pedagogik som fungerar utmärkt i alla länder bara om den tillämpas på rätt sätt. Många lärare känner inget kall att arbeta som pedagoger men gör det ändå. Om man inte gör det fr sitt hjärta då blir det fruktlöst och utan någon mening.  Montessori pedagogik säger inte att man ska låta barn göra vad de vill, men de ska få göra det de gör. Vad skulle du själv säga om någon påpekade dina fel och brister hela tiden? Det skulle inte funka alls. Vi är människor och måste göra våra fel annars kan vi inte lära oss. Vågar vi vuxna erkänna våra fel? Om inte, då är vi ytterst olämpliga att tillämpa någon pedagogik över huvudtaget. Du säger att den svenska synen är sämst och alldeles för slapp men om du tittar närmare på svenska ungdomar så ser du att de vågar så mkt mer än ungdomar i många andra länder. Med vågar menar jag: att de vågar ta för sig, åker utomlands och arbetar och inte enbart tänker på pengar så som man oftast gör. I Tyskland tillämpas denna pedagogik också och titta på tyskarna så starka och självsäkra individer. Sedan finns polacker som är ganksa förtryckta och osäkra för att inte tala om agressiva och olyckliga. Att kunna argumentera är något som bara en otrygg och osäker individ måste använda sig utav. Den som är trygg i sig själv har inte dessa behov. Det viktiga är att behandla andra så som vi själva önskar bli behandlade. Varför tror vi att barnet måste lyda oss? För att vi är perfekta? Nej förstås, bara dumma, osäkra och olyckliga som måste ha kontroll på de små.  Såna barn blir våra avbilder, sååå sorgligt.        
Svar på tråden Skolvalet; montessori eller vanlig klass?