• emsjus

Fel månad....

Min kille skulle in o köpa välling. bor en bit bort ifrån närmsta affär... Han råkade köpa Semper Mild fullkorns välling från 8 månader till våran 6 månaders baby. Han är inte van vid välling. Jag undrar nu vad det  är för skillnad på den från 6 månader och den för 8 månader. kan han dricka den iallafall eller måste jag in o byta?

2 barns mamma till en riktig diva och en krigare
  • Svar på tråden Fel månad....
  • skogsvitter
    Muslimska mamman skrev 2012-02-08 12:26:41 följande:
    "Full med socker" är ju en grov överdrift. Att ha en halv tesked vaniljsocker och trappa ner det tills de inte känner skillnaden är knappt något som påverkar det minsta.
    Jamen vad bra, då kan du ju göra det med ersättningen istället! Kanon.
  • skogsvitter
    Muslimska mamman skrev 2012-02-08 12:27:55 följande:
    Struntprat. Som sagt började han visa att han inte ville ha ersättning och då började vi introducera annan mat till honom och han gillade det, men viss mat som gröt och välling hade han svårt för och därför började vi ha i vaniljsocker så han lär sig gilla det. Finns absolut inga fel i det eftersom det är bra mat för honom.
    Eftersom han inte ville äta vare sig gröt eller välling så är det väl dumt att tvinga honom, eller hur? Jo jag tycker visst att det är fel att lura bebisar att äta mat de inte är mogna för genom att tillsätta onyttigt socker och till råga på allt vänja dem med sötad mat. Du skrev ju att du fortfarande har vaniljsocker i, så det är ju inte heller något du trappat ner på tydligen.
  • Dohgon
    skogsvitter skrev 2012-02-08 12:02:24 följande:
    Va? Varför inte? Mjölkallergi är ju som vanligast innan 2 års ålder, dvs under spädbarnstiden och kort därefter! Det borde ju de veta.
    Jag vet inte, men det är den informationen jag fått. eller ja i början togs inte problemen på allvar. först när vi flyttade som bvc lyssnade. han är ju hård i magen på något sätt och gallskriker så fort han ska bajsa. och vaknar upp till 15 ggr per natt.

Men lovar att det ska bli skönt att ta allergitest nu för att se om det är något som han inte tål =) speciellt då han varit så sen han föddes.
  • Muslimska mamman
    skogsvitter skrev 2012-02-08 12:36:17 följande:
    Jamen vad bra, då kan du ju göra det med ersättningen istället! Kanon.
    Varför? Han är trött på att suga i sig mjölk och vill ha andra saker plus riktig barnmat med sked.
  • Muslimska mamman
    skogsvitter skrev 2012-02-08 12:38:39 följande:
    Eftersom han inte ville äta vare sig gröt eller välling så är det väl dumt att tvinga honom, eller hur? Jo jag tycker visst att det är fel att lura bebisar att äta mat de inte är mogna för genom att tillsätta onyttigt socker och till råga på allt vänja dem med sötad mat. Du skrev ju att du fortfarande har vaniljsocker i, så det är ju inte heller något du trappat ner på tydligen.
    Om du läst rätt så hade du sett att jag också skrivit att min son är 6 månader och jag började med mat när han var 6 månader. Detta betyder således att han inte ens hunnit äta välling och gröt i ens en månad, knappt ett par veckor. Och en nedtrappning tar inte 2 dagar. Börjar undra vilken erfarenhet du har av barn egentligen när du kritiserar mina metoder.
  • skogsvitter
    Dohgon skrev 2012-02-08 13:14:31 följande:
    Jag vet inte, men det är den informationen jag fått. eller ja i början togs inte problemen på allvar. först när vi flyttade som bvc lyssnade. han är ju hård i magen på något sätt och gallskriker så fort han ska bajsa. och vaknar upp till 15 ggr per natt.

Men lovar att det ska bli skönt att ta allergitest nu för att se om det är något som han inte tål =) speciellt då han varit så sen han föddes.
    Det har alltså aldrig varit tal om att utesluta mjölkprodukter och sedan använda provokation för att testa om det rör sig om mjölkallergi? Det är ju så man gör, det är mest tillförlitligt. Pricktester och blodprover är inte ens i närheten av en bra tillförlitlighet tyvärr. Man kan om man har tur stärka en misstanke, men inte mer än så. Jag tycker att ni omgående ska testa ett par-tre veckor med helt mjölkfri kost till honom, han ska ju verkligen inte behöva plågas i onödan! Mjölkallergi är extremt underdiagnostiserat hos småbarn, och mycket vanligare än man tror.
  • skogsvitter
    Muslimska mamman skrev 2012-02-08 14:02:06 följande:
    Varför? Han är trött på att suga i sig mjölk och vill ha andra saker plus riktig barnmat med sked.
    Det är ju din tolkning, jag skulle tolka det helt annorlunda eftersom han de facto inte ville ha gröt eller välling heller. Återigen, vad är det som är så farligt med ersättning? Varför är inte den "riktig"? Varför är den "bara mjölk"? Det är ju exakt den som är riktig mat för honom, det han borde äta!
  • Muslimska mamman
    skogsvitter skrev 2012-02-08 15:01:31 följande:
    Det är ju din tolkning, jag skulle tolka det helt annorlunda eftersom han de facto inte ville ha gröt eller välling heller. Återigen, vad är det som är så farligt med ersättning? Varför är inte den "riktig"? Varför är den "bara mjölk"? Det är ju exakt den som är riktig mat för honom, det han borde äta!
    Farligt? Jag börjar tro att du skämtar med mig eller att du bara skriver för att du vill tjafsa. Hur många gånger ska jag behöva upprepa att han själv har börjat vägra ersättning och på BVC sade de att jag kan testa att ge gröt, puré och välling istället plus att jag späder ut puré med mjölkersättning och att jag trappar ner på vaniljsockret? Det spelar tydligen ingen roll hur mycket jag berättar att jag koncentrerar mig på min sons önskemål och tecken, för uppenbarligen är jag en sämre mamma än en som skulle tvinga på honom ersättning dag ut och dag in trots att han skriker efter annat än ersättning.
  • La Lola
    Muslimska mamman skrev 2012-02-08 16:26:34 följande:
    Farligt? Jag börjar tro att du skämtar med mig eller att du bara skriver för att du vill tjafsa. Hur många gånger ska jag behöva upprepa att han själv har börjat vägra ersättning och på BVC sade de att jag kan testa att ge gröt, puré och välling istället plus att jag späder ut puré med mjölkersättning och att jag trappar ner på vaniljsockret? Det spelar tydligen ingen roll hur mycket jag berättar att jag koncentrerar mig på min sons önskemål och tecken, för uppenbarligen är jag en sämre mamma än en som skulle tvinga på honom ersättning dag ut och dag in trots att han skriker efter annat än ersättning.
    Möjligen en dum fråga men...hur vet man att en 6 månaders skriker efter annat?Obestämd
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Muslimska mamman
    La Lola skrev 2012-02-08 16:28:27 följande:
    Möjligen en dum fråga men...hur vet man att en 6 månaders skriker efter annat?Obestämd
    Har du haft en 6 månader baby själv? Jag har läst barnpsykologi på högskola och jag känner att den kontakt jag har med min son är en kontakt där jag förstår hans önskemål. Vi har perfekta dagar och nätter, och allt han ogillar som går att ändra på gör jag för hans skull. Genom att tolka barnet och märka av vad han inte gillar, har vi lyckats antingen mötas på mitten eller ändra detaljer som gör att han trivs bättre. Det var enklare att förstå dessa saker när jag blev mamma än jag innan trodde.
  • Drake M
    Muslimska mamman skrev 2012-02-08 16:33:06 följande:
    Har du haft en 6 månader baby själv? Jag har läst barnpsykologi på högskola och jag känner att den kontakt jag har med min son är en kontakt där jag förstår hans önskemål. Vi har perfekta dagar och nätter, och allt han ogillar som går att ändra på gör jag för hans skull. Genom att tolka barnet och märka av vad han inte gillar, har vi lyckats antingen mötas på mitten eller ändra detaljer som gör att han trivs bättre. Det var enklare att förstå dessa saker när jag blev mamma än jag innan trodde.
    Är det specifikt välling han skriker efter då, eller vill han ha en lammkotelett ibland?
    Jag tycker det låter helt fantastiskt att du kan tolka ditt barns behov ner på sådan detaljnivå att du vet precis vad han vill ha för mat
  • La Lola
    Muslimska mamman skrev 2012-02-08 16:33:06 följande:
    Jag har två barn. Vad nu det hade med saken att göra.
    Hur vet du vilken mat han vill ha?
  • La Lola
    Drake M skrev 2012-02-08 16:41:47 följande:
    Är det specifikt välling han skriker efter då, eller vill han ha en lammkotelett ibland?
    Jag tycker det låter helt fantastiskt att du kan tolka ditt barns behov ner på sådan detaljnivå att du vet precis vad han vill ha för mat
    Ja jag blir rent imponerad......
  • Muslimska mamman
    Drake M skrev 2012-02-08 16:41:47 följande:
    Har du valmöjligheter som är gröt, puré eller välling så är väl ingen förälder så korkad att de inte prövar sig fram??
  • Muslimska mamman
    La Lola skrev 2012-02-08 16:54:20 följande:
    Jag har två barn. Vad nu det hade med saken att göra.
    Hur vet du vilken mat han vill ha?
    Läs ovan svar.

Tänker lämna den här fåniga diskussionen nu.
  • La Lola
    Muslimska mamman skrev 2012-02-08 17:25:34 följande:
    Läs ovan svar.

Tänker lämna den här fåniga diskussionen nu.
    Är det för svårt att svara på mina frågor? Ja isf kan du lämna tråden.
    Bye bye!
  • Drake M
    Muslimska mamman skrev 2012-02-08 17:23:27 följande:
    Har du valmöjligheter som är gröt, puré eller välling så är väl ingen förälder så korkad att de inte prövar sig fram??
    Jag missförstod nog dig när du pratade om hur med hjälp av dina kunskaper i barnpsykologi läste av din son. Jag trodde du direkt kunde se vad han ville ha. Provar sig fram gör väl alla föräldrar?

Men hur kom du fram till att det var just välling han ville ha? Han kanske ville ha en vaniljbulle eller något sådant, med tanke på att han bara äter vällingen om den smakar vaniljsocker Obestämd
  • skogsvitter
    Drake M skrev 2012-02-08 17:37:19 följande:
    Jag missförstod nog dig när du pratade om hur med hjälp av dina kunskaper i barnpsykologi läste av din son. Jag trodde du direkt kunde se vad han ville ha. Provar sig fram gör väl alla föräldrar?

Men hur kom du fram till att det var just välling han ville ha? Han kanske ville ha en vaniljbulle eller något sådant, med tanke på att han bara äter vällingen om den smakar vaniljsocker Obestämd
Svar på tråden Fel månad....