• emsjus

Fel månad....

Min kille skulle in o köpa välling. bor en bit bort ifrån närmsta affär... Han råkade köpa Semper Mild fullkorns välling från 8 månader till våran 6 månaders baby. Han är inte van vid välling. Jag undrar nu vad det  är för skillnad på den från 6 månader och den för 8 månader. kan han dricka den iallafall eller måste jag in o byta?

2 barns mamma till en riktig diva och en krigare
  • Svar på tråden Fel månad....
  • La Lola
    La Lola skrev 2012-02-07 19:35:50 följande:
    Ok.
    Men fortfarande är ersättning bättre för en 6 mån bebis.
    eller bröstmjölk såklart.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Drake M
    Muslimska mamman skrev 2012-02-07 19:11:38 följande:
    Välling är mer mättande än mjölkersättning/bröstmjölk. Och det är nyttigt för barnen att lära sig flera smaker. Men det kan ta tid för honom att gilla vällingen, så byt till den rätta månaden och ha i lite vaniljsocker om han inte gillar smaken. För min son tog det någon vecka innan han gillade att dricka det, men han har fortfarande vaniljsocker i för att dricka det.
    Bara av nyfikenhet, varför är du så angelägen om att ditt barn ska dricka välling att du blandar i socker för att han ska tycka om det? Låter väldigt desperat.
  • skogsvitter
    Välling är mer mättande än mjölkersättning/bröstmjölk. Och det är nyttigt för barnen att lära sig flera smaker. Men det kan ta tid för honom att gilla vällingen, så byt till den rätta månaden och ha i lite vaniljsocker om han inte gillar smaken. För min son tog det någon vecka innan han gillade att dricka det, men han har fortfarande vaniljsocker i för att dricka det.
    Men herregud, vad exakt är det som är så livsnödvändigt med välling helt plötsligt att man tom måste proppa den full med socker för att tvinga bebisar att dricka skiten?! Bara för att bebisar får paltkoma av välling betyder det inte att den är hälsosam, tvärtom! Ersättning är det självklara alternativet och ska fortsättas med minst 1 år och gärna längre, som komplement till fast föda, just eftersom det överlägset är det näringsmässigt bästa alternativet. Så nej, nyttigt är knappast vad man kan säga att välling är i detta sammanhang. Det som är nyttigt ur närings- och hälsosynpunkt är ersättning.
  • såärdet

vaniljsocker???? varför i herrans namn då. Jättebra att vänja ett så litet barn att man måste ha socker i allt man äter...

mina barn var det inga problem att vänja vid de olika vällingsorterna vid olika ålder, skulle aldrig kommit på tanken att stoppa i nåt.

• Snösparv

Jag tror inte du ville diskutera huruvida du bör ge välling eller ej. (Vi gav inte heller välling, jag är inget fan av det).

För magens skull ska du inte ge den typen ni köpt, är han ovan är det än viktigare. Så det är bara att byta Glad

• TaSe

Att ha vaniljsocker (eller socker alls) i vällingen var något av de dummaste jag har läst på länge!

• cosinus

Byt eller spara tills sonen har åldern inne, oöppnade håller de länge. Sen är ju få frågan om han gillar det eller inte. 3 av mina 4 har tagit flaskan först runt året

• skogsvitter
    Snösparv skrev 2012-02-07 20:08:35 följande:
    Jag tror inte du ville diskutera huruvida du bör ge välling eller ej. (Vi gav inte heller välling, jag är inget fan av det).

För magens skull ska du inte ge den typen ni köpt, är han ovan är det än viktigare. Så det är bara att byta Glad
  • Hannathu
    Men för barn under ett år rekommenderar man att basen i kosten ska vara bröstmjölk eller ersättning.
    Sen bör man aldrig ge mer än 3 mål välling per dygn, ersättning och bröstmjölk kan man ge ofta.

Och vaniljSOCKER? Tycker barnet inte om välling - ge ersättning istället.
Svar på tråden Fel månad....